Chevrolet Chaparral 2X Vision GT komt circuits opeten

Auteur: , 21 Reacties

Met behulp van lasers. Freakin' lasers.

Het legendarische Chaparral Racing, bekend van hun onconventionele aerodynamica en rijdende stofzuigers, krijgt een eervolle vermelding in Gran Turismo 6. Het zal geen petrolhead zijn ontgaan dat autofabrikanten massaal heftige racers voor GT6 hebben uitgerold, en dit is de toevoeging van Chevrolet: de Chaparral 2X Vision GT.

Eigenlijk best logische zet, want in de hoogtijdagen van Chaparral Racing was Chevrolet innig met het raceteam verbonden. Voor de 2X Vision GT verzonnen ze een futuristische aandrijflijn. Een in het midden gemonteerd voortstuwingssysteem vuurt laserstralen af in een omhulsel, waardoor er schokgolven ontstaan die het equivalent van 900 pk produceren. Want f#ck logica en natuurwetten. Het rijdende scheermes kan daarmee en top van 386 km/u halen en thrust in anderhalve seconde naar de 96 km/u.

De Chaparral 2X Vision GT wordt geen tastbare auto. Je kunt hem alleen downloaden voor Gran Turismo 6 op de PlayStation 3.

GM-topman Ed Welburn en Chaparral Cars-oprichter Jim Hall vertellen er meer over in deze video.



21 reacties

Net een insect.
Leuk verzonnen. Natuurwetten zijn natuurlijk slechts waar tot ze ontkracht worden. Misschien is iets soortgelijks in de toekomst wel mogelijk.
Ben benieuwd wat hier voor geluid uit zou moeten komen dan. Ik zit te denken aan de lasers van Star Wars.
Neus heeft wel iets weg van de BMW i8 vind ik.
Er zou vaker geschreven moeten worden over niet bestaande auto’s met niet bestaande aandrijving. Echt zeer de moeite waard. Is er nog nieuws over de Duckmobiel misschien?
Wat is er nou leuk aan, zo’n niet bestaande auto in GT? Haalde altijd de meeste lol uit een RS6 opvoeren en racen etc.
@mikkeloentje: precies! Je begon in iets kansloos als een Yaris of Lupo en via een 200SX of S2000 kon je door naar de Skylines/Audi RS4-6 of M3’s om zo ook de zwaardere races te kunnen winnnen om flink te cashen.

Al die nep concepts hebben mij nooit heel erg geboeid.
Omg!?
Is dat die revolutionaire ruimteschip aandrijving waar zoveel ruzie over was laatst?
Maar goed, zo, komt de F1 eruit te zien als het aan de veiligheidsboomknuffelaarslolbedervers ligt..
Is deze auto alleen voor mensen met dwerggroei? Een normale coureru past hier onmogelijk in
@Edge: Klopt want coureru zijn drie meter lang en wegen 500 kilo…..Toch?
@norge: Nou, ik doelde meer op het feit dat die voorkant zo enorm kort is. In de hoogte kom je er nog wel mee weg, maar als je een F1-achtige zitpositie aanneemt kun je als normale coureur van pakweg 1,70 tot 1,80m je benen nooit kwijt komt als je naar de lengte van die neus kijkt.
@Edge:
Google eens wat plaatjes van F1 bolides uit het begin van de jaren ’80, die neusjes waren zo mogelijk nog korter.
Ik zal je een voorbeeldje geven.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Lotus88.jpg
“Want f#ck logica en natuurwetten.”

Nou, op de manier die omschreven wordt, lasers in een omhulsel afvuren als aandrijving, heeft het JPL (Jet Propulsion Laboratory van NASA) al verschillende experimentele vlieg’tuigen’ gemaakt, die daadwerkelijk van de grond kwamen daarmee. En snel (en hoog) ook!
@rotarypowah: de Russen zijn ook bezig: http://www.opticsinfobase.org/ao/abstract.cfm?URI=ao-53-31-I55&origin=search
@rotarypowah: Dank je voor die link, ik heb even de basics door gelezen en geconcludeerd dat het voor een automotive toepassing behoorlijke bullshit is. In het article gaat het om een SUPERSONIC nozzle, waarbij een lazer materiaal uit de nozzle tot plasma omzet, wat de flow extra versnelt. Het is wel mogelijk om supersonic flow te krijgen, door bijvoorbeeld een jet engine te gebruiken. Nu wil ik niet captain buzzkill zijn, maar in dit geval is een zeer krachtige lazer nodig die verschrikkelijk zwaar is. Dat kleine dingetje op die angel gaat het denk ik niet redden en ook het vermogen dat daarvoor nodig is moet ergens vandaan komen. Een externe lazer kan ook, maar ik denk niet dat in de toekomst het enigszins veilig word geacht om met een metaal verbrandende laser rond een circuit te gaan schijnen. Vooral een leuk project voor designers om out-of-the-box te denken.

Voor space toepassingen vind ik het trouwens best een interessant stukje. Geinig filmpje ook hierover gevonden. met slecht een bouwveiligheidsbril met lasers klooien: https://www.youtube.com/watch?v=LAdj6vpYppA
Hoe bepalen ze eigenlijk het vermogen, snelheid, weggedrag etc in een spel met volledig fictieve auto’s? Een race’je tussen een digitale Panda en een digitale M3 is makkelijk realistisch te maken, maar Chevy’s vs. Citro├źns vs. Subaru’s GT-Vision-Ding?
@Esprit_de_Flandre: simpel: men neme een theoretisch gewicht, een theoretische aandrijflijn met theoretische power en een theoretisch weggedrag. Et voila, een theoretisch perfecte auto
@deladude: Maar zijn al die GT Vision Concepts dan theoretisch perfect? En zo ja, wat is het nut dan om ermee te racen…
beetje lastig om in die houding te racen. Eerst dacht ik dat alles onder je hoofd werd geamputeerd en aangesloten aan the matrix achtige connectors. Na het filmpje blijkt dat je op je buik ligt, en na de race niet meer kan lopen door een hernia. Lekker dan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).