Volkswagen Golf V occasion aankoopadvies

Auteur: , 82 Reacties

De Golf: verguisd door velen, maar altijd nog mateloos populair bij kopers. Ook op de tweedehandse markt doet het Golfje het goed. Tijd om te kijken waar je op moet letten bij de aanschaf van de Golf als occasion.

De Golf V in het kort
De vijfde generatie is bij de liefhebber bekend als de laatste generatie die nog een zescilinder had. De R32 is het feestnummer van de Golf-range, maar er is veel meer keuze. De driedeurs, vijfdeurs of Variant, dat zijn de verschillende typen Golf. Zeg Golf en de letters TDI worden er vaak achteraan genoemd. De basis-TDI had 90 pk, de meest verkochte TDI was de versie met 105 pk, maar er was ook de lekkere en prijzige 170 pk sterke 2.0 TDI in GT uitvoering.

Vijf generaties Golf

Er is voor de Golf V een fors aanbod aan motoren geleverd, ook omdat motortypes gedurende de levenscyclus zijn vervangen door modernere versies. Bij de diesels zijn de 1,9 TDI (77 kW/105 pk, vanaf 2006 met roetfilter) en de 140 pk 2,0 TDI er voor alle bouwjaren. De 1,9 TDI met 66 kW/90 pk kwam in 2004, tegelijk met de 2,0 SDI (zonder turbo, 55 kW/75 pk) die eind 2007 is gestopt. Tenzij je lid bent van de club van 90 is dat blok overigens geen aanrader. De 2,0 TDI met 125 kW/170 pk verscheen in het voorjaar van 2007.

Qua benzinemotoren is de keuze nog uitgebreider: de 1,6 met 103 pk en de 115 pk sterke 1,6 FSI zijn de hele productieperiode geleverd. De 1,4 liter met 55 kW/75 pk is in 2007 vervangen door een versie met 59 kW/80 pk. De 1,4 FSI met 90 pk was er van 2003 tot 2005. De 1,4 TSI met 122 pk en 170 pk verschenen in 2007, maar er was ook een 2.0 FSI met 150 pk. De R32 heeft een 3,2 liter V6 met 250 pk en vierwielaandrijving en natuurlijk was er ook de GTI met 200 pk.

Als occasion
De Golf is al jaren de meest gezochte occasion en ook de Golf V scoort behoorlijk. Gelukkig is ook het aanbod groot, dat hoeft niet altijd hand in hand te gaan. De grote vraag betekent dat de prijzen relatief stabiel zijn en de Golf V niet perse de meest voordelige occasion in zijn klasse vormt. Mocht je later weer toe zijn aan een volgende auto, dan is de geringere afschrijving uiteraard weer een voordeel. De gemiddelde prijzen variëren van 6566 euro voor modeljaar 2004 tot 12.021 euro voor een exemplaar uit 2008. Hele recente Golf R32’s en Golf GTI’s met weinig kilometers en een bijzondere uitrusting kruipen naar 20.000 euro. Golf TDI’s met kilometerstanden van ruim over de twee ton beginnen net boven 400 euro.

Golf V ook in blauw

Zwarte en grijze Golfjes vormen bijna 70% van het aanbod, blauw doet het ook goed met 16% van het aanbod. De wat meer spannende kleuren zijn duidelijk in de minderheid: witte en rode Golfs vormen beiden zo’n drie procent van het aanbod.

De Golf V is over het algemeen rijk uitgerust, een derde van het aanbod heeft bijvoorbeeld al een navigatiesysteem. Een open dak of standkachel zijn in Nederland meer exotische opties, maar toch er zijn diverse Golfs te vinden die ermee zijn uitgerust.

Mocht je je ideale Golf V nog steeds niet kunnen vinden, dan kan het lonen de blik naar het Oosten te richten. In Duitsland staan in een gemiddelde maand zo’n 8000 Golfjes van de vijfde generatie als occasion op AutoScout24.

Aandachtspunten
De Volkswagen Golf V heeft een degelijk imago, maar dat is niet voor iedere eigenaar ook de werkelijkheid van iedere dag. De DSG-bak met dubbele koppeling is heerlijk voor in de file en is een mooi staaltje techniek. Problemen die kunnen optreden zijn ruw schakelen, verkeerd kiezen van versnellingen of het selecteren van neutraal terwijl dat niet gewenst is. Dat kan worden veroorzaakt door olie vervuiling van de kabelboom van de DSG-bak. Tijdens een testrit met een tweedehands Golf met de DSG-bak is het belangrijk om te bekijken of deze dit foutieve gedrag niet vertoont.

Fluctuerende oliedruk of een brandend olielampje kan een teken zijn van een vuil filter tussen de carterpan en de oliepomp. Als er te lang met die problemen wordt doorgereden dan krijgen motor en de turbo te weinig olie wat tot zeer prijzige reparaties kan leiden. Specifiek voor GTI’s zijn er lekkende brandstofleidingen geweest. Het probleem zou niet meer moeten optreden, maar als je een naar benzine stinkende GTI hebt dan moet dat direct worden onderzocht.

Wiellagers kunnen ook vroegtijdig de geest geven. Ze verraden zich door een zoemend geluid dat harder wordt zodra de snelheid toeneemt. Net als bij iedere andere tweedehands auto moet ook voor de Golf V gekeken worden of er geen kleurverschillen tussen de panelen zijn en of alle naden tussen carrosseriedelen gelijk zijn. Als het niet zo is, kan het een teken zijn dat de auto schade heeft gehad. Dat is geen probleem als het goed gerepareerd is, maar dan moeten de facturen daarvoor wel aanwezig zijn.

Later in de levenscyclus van de Golf V kwamen de TSI motoren. Op zich heerlijke blokken, maar helaas niet helemaal probleemloos. De distributieketting kan oprekken, waardoor er allerlei problemen kunnen ontstaan. Prijzige problemen zoals beschadigde kleppen, zuigers of het compleet in de soep lopen van de motor. Er zijn terugroepacties geweest, maar controleer in de onderhoudsdocumentatie of er al een nieuwe ketting is gemonteerd.

De TDI’s zijn kilometervreters en dus heeft veel van het aanbod 150.000 km of meer gelopen. Van levensbelang is dat de getande riemen volgens onderhoudsinterval zijn gewisseld. Controleer daarvoor de onderhoudsfacturen. Mocht het onduidelijk zijn of je twijfel ontstaan of de wissel heeft plaatsgevonden, loop dan weg of laat na aankoop direct de wissel uitvoeren.

Een GTI kopen? Waarom ook niet, je leeft tenslotte maar één keer. Wel dien je er van bewust te zijn van dat de reden dat jij hem koopt, wellicht ook de reden was dat de vorige eigenaar de Golf GTI had. Met hard rijden is op zich niets mis, zolang de bestuurder netjes warm rijdt en de auto goed onderhoudt. Wel is de belasting op alle onderdelen anders, maar besteed sowieso aandacht aan banden, remmen en koppeling. Scheef afgesleten banden of erg goedkope (B- of C-merk) banden kunnen een indicatie zijn dat het vorig baasje minder goed voor de GTI heeft gezorgd. Exemplaren in originele toestand houden op lange termijn hun waarde beter dan GTI’tjes waar de eigenaar de creativiteit op heeft gebotvierd.

Conclusie
Alle Golfs zijn gewild als occasion, dus ook de vijfde generatie. Dat betekent dat prijzen hoger kunnen liggen dan van concurrerende occasions. Niet prettig als je een exemplaar gaat aanschaffen, maar wel als je er ooit weer vanaf wil. De Golf is een allemansvriend, relatief comfortabel, redelijk goed sturend en veilig (met vijf EuroNCAP sterren). Het aanbod is heel groot, dus laat je niet verleiden om een Golf aan te schaffen waarover je twijfelt. Er is altijd wel een ander exemplaar te vinden. Een compleet aanbod van Golf V occasions vind je op AutoScout24.



82 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@vincent_995: wordt zo wel aangepast
Hm,

Een VW Golf is vooral waardevast, maar ik zou er mijn geld niet aan besteden. Waarom dan geen Seat Leon? Dezelfde platform, dezelfde motoren.
@FrankypankyV8: minder mooi interieur, minder waardevast en een goedkoop imago
@melkkoe:
Maar je koopt al een wagen van 2 generaties oud, dan maakt waardevastheid (kijken we enkele jaren verder) nog weinig uit (zeker niet als je de hogere aanschafprijsin rekening brengt)…
@StijnB: eens, ik zou ook geen auto kopen vanwege de restwaarde. Maar dit zou een rede kunnen zijn natuurlijk
@melkkoe:
Klopt, maar dan wel bij een nieuwe of jonge tweedehandse. De Golf V is inmiddels al te oud om nu nog met restwaarde bezig te zijn, de eerste V’s worden dit jaar 10 jaar oud dus tegen dat je deze zelf verkoopt gaat het prijsverschil tussen een Golf V en Leon een bakje bier zijn…
Huh, Wouter, ben je ziek?
@MLTB:

PON moet van zijn ex-lease bakken af ..
goede auto’s maar de golf V vind ik toch de minste tot nog toe. Omdat er zoveel van zijn worden ze natuurlijk al snel saai, daarom heb ik toch maar voor een audi gekozen.
@melkkoe: mag hopen met een 2.0 tfsi?
@Zjonnie: nee een V6 TDI met bijbehorende onkosten. Maar hobby’s mogen geld kosten, je leeft maar een keer.
@melkkoe: mee eens, maar goed het mag ook wel eens mee zitten, kosten horen erbij maar moeten wel relatief zijn, niet dat alles wat r kan gaan ook kapot gaat..
De R32 van dit type blijft de leukste Golf van de afgelopen tijd. Stuurt misschien niet zo lekker als de GTi maar wat een blok! Klinkt goed en trekt lekker. Jammer dat ie relatief zwaar is (1445kg) maar ondanks dat wel een cool ding. Zou de enige Golf zijn die ik nog wel een keer zou willen. Paar belachelijke brulpijpen dr onder en op tunneljacht.
@E34M5Touring: van de golf IV is ook een R32 geweest, nog zwaarder dan de R32 golf V. Maar deze vind ik persoonlijk wel een stuk mooier
@melkkoe: Die Golf 4 tikte bijna 1600kg aan geloof ik. Die wordt nu ook wel snel ‘oud’ vind ik. Golf 5 ziet er minder oud uit, ook omdat hij niet zo heel veel verschilt van de 6. Daardoor blijft ie couranter heb ik het idee.
@E34M5Touring: klopt, maar door de “scherpere” kop- en achterlampen ziet de golf VI er in mijn ogen toch een stuk sportiever uit. Maar deze is niet meer met 5 of 6 cilinders te krijgen, dus zal nooit een optie worden voor mij.
@E34M5Touring: golf 4 r32 1440kg golf 5 r32 1495kg.
@bofkont: Toch vind ik op internet ook 1515kg voor de Mk4 R32. Hoe dan ook. Gewichtig voor een Golfje.
@E34M5Touring: zal de dsg versie zijn :)
Maar idd vrij zwaar.
@bofkont: Misschien tellen ze bier, heidi unt Bratwurst er alvast bij :)
Super graag vaker dit soort stukjes!!
Golf is niet helemaal mijn soort auto maar wel handig stuk
Heb er één gehad, een 3-deurs 1.9tdi comfortline. Opzich was het een fijne auto maar die pompverstuiver maakt echt te veel herrie en heeft een smalle powerband. Daarnaast had die van mij last van slecht aanslaan bij warme motor, dit euvel hebben ze nooit op kunnen lossen. Ter indicatie: we praten nu over het jaar 2009. Mijn Golf was van 2004 en had toen ongeveer 130.000km gedraaid.
@thomaz: slecht aanslaan van een warme tdi, kan verholpen worden door een snellere startmotor of dmv chiptuning. Kan overigens geen kwaad
Leuk stuk, heb zelf een tijdje in een Golf V 1.4tsi met 122pk en dsg gereden en een half jaar in een toen nieuwe Golf V 2.0 tdi 125kw/170pk gt sport met handbak. Vooral die gt sport was een heerlijke wagen en trok aardig door voor een Golf, de van de gti afgeleide gril had ook wel zijn voordelen op de linkerbaan.
Een geheel belangeloos Golf aankoop-advies van mijn kant: Niet doen!

Juist dat ie waardevast is pleit in zijn nadeel. Elke auto schrijft exact 100% af. Snel afschrijvende auto’s doen dat – jawel – snel. Namelijk bij de eerste eigenaar. En dat is wel zo leuk voor de volgende eigenaars. Die hebben een lagere instapprijs, en een lagere afschrijving. Laat je toch sponsoren door die eerste eigenaren!

Rekenvoorbeeld op basis van Zomoto. In beide gevallen een gemiddeld exemplaar gezocht.
Golf 1.6 FSI 2005, 168k. Nu €7250, in 2016 €4033.
C4 1.5 16V 2005, 188k. Nu €4250, in 2016 €2827.

€3000 ga je sowieso nooit uitgeven – of als je echt gelooft dat een C4 onbetrouwbaar is een keer een complete motor en bak te vervangen.
En ipv nog eens €3217 af te schrijven, schrijf je €1423 af.
Is C4 te frivool / Frans voor je: Het werkt net zo met een Lancer of Hyundai.
@mout: Nee, nog beter: ga fietsen…
….
….
@kaasboerin: of koop een bmw, zeer waardevast en geen hoge onderhoudskosten.
@xiran: doe normaal joh! BMW waardevast….absoluut niet, met name in de eerste jaren…
@melkkoe: Golf IV R32 is rond de 30 kilo lichter dan de Golf V R32

Jammer dat ze gemiddeld allemaal 6+ eigenaren al hebben gehad. Het wordt steeds moeilijker om een nette te vinden. Als je een beetje rond kijkt zie je ook dat de wat nettere exemplaren al gauw meer kosten als de nieuwe generaties.
@R32LJ: Golf 4 R32 is nog steeds erg leuk, en zou er nog steeds een willen kopen.
Vliegwiel problemen bij de diesels. Ik weet niet of dat bij de benzine motoren ook zo is, maar als je vanuit stilstand de koppeling laat opkomen en voelt dat dit bijzonder schokkend of trillend gaat ipv vloeiend kan het de vliegwiel zijn.
Brandend olielampje is heel normaal hoor. Ik ken niemand met een Golf V diesel of een A3 van die tijd zonder extra bus olie in de koffer.

Golf IV van de vrouw loopt nog steeds met 300 000 op de klok, amper problemen. Golf V na twee jaar de deur uit : luide dieselmotor, rookpluimen, ontstelde krukas, turbodichtingen kapot, rookpluimen allerhande..

Koopadvies : don’t. Koop iets anders.
@heidekonijn:
Yep, bij die van mij moest er steevast elke 10k een liter bijgevuld worden. Leuk hè die onderhouds intervallen van 40k als je in de tussentijd 3 liter bijgevuld hebt.
@heidekonijn: problemen bij 1 wil niet automatisch zeggen problemen bij allen. We moeten eens stoppen met roepen dat een hele serie auto’s ruk is, omdat slechts enkelen problemen hebben (TSI uitgezonderd). Koopadvies is prima, maar alleen op basis van statistieken en niet op basis van persoonlijke ervaringen.

OT: heb ook een Golf V gehad en eigenlijk nooit echt problemen. Pas toen ik ‘m ging inruilen ging er van alles kapot, maar dat was meer mijn eigen schuld (grote beurt maar blijven uitstellen tegen alle adviezen in).
@Henk_he: Het is een serieproduct. De boedeling is dat ze allemaal identiek zijn. Een probleem met 1 is dus zeer vermoedelijk een probleem bij allen. Tenzij er iets unieks aan de hand is. Een slecht gerepareerd ongeval bijvoorbeeld.
Volgens VW was ik de oorzaak omdat ik ‘te hard’ reed. Blijkbaar is dat bij Alfa en Volvo geen probleem. Als je dus van plan bent ‘te hard’ te rijden, raad ik een andere auto aan.
@heidekonijn:
Gelukkig wijzen de pechstatistieken ook uit dat we niet de enige waren….
@heidekonijn: ik ben geen VAAG-aanhanger, maar jouw argument klopt niet. Een auto mag dan wel een serieproduct zijn, de bestuurder is dat niet. Je wilt niet weten hoeveel mensen volgas met hun (lease)bak wegrijden terwijl de motor nog koud is. Dat zal vast niet meehelpen aan de levensduur, ongeacht het merk. Als jij daarna zo’n auto koopt, zit jij met gebakken peren……
@ropbp: Oeps, heb per ongeluk aan mezelf replied.
@ropbp: Inderdaad, veel zagen over olieverbruik of iets dergelijks, je moet je auto warmrijden. Iemand die vol gas geeft met een koude motor mag wat mij betreft ook een stamp onder zijn gat krijgen…
@heidekonijn: Het ontwerp van genoemd serieproduct gebeurt op basis van de zgn ‘design input’. Blijkbaar ontwerpt VW zijn auto’s op basis van een bestuurdersprofiel dat minder ‘te hard’ rijdt als ik. Waarvan akte. Ik koop enkel nog auto’s die ontworpen zijn vanuit een hoger beginspecificatie. De variantie die je aanhaalt -vorige eigenaar- heb ik uit frustratie al een tijdje uitgeschakeld. Mijn laatste vijf auto’s kwamen vers van de band. Dat maakt de vergelijking volgens mij dan ook relevanter.
Tip: informeer bij je dealer naar Golf 6! Veel dealers hebben nog stock staan van Golf 6 die ze niet kwijtraken (of die ze gebruikt hebben als wagen voor verkopers/vervangwagen). De meeste dealers geven op die wagens enorme kortingen en nieuwgarantie…
@rikus: Absoluut mee eens. Ik heb zelf een V R32 gehad en vond het heel erg saai in vergelijking met de 4 R32.

Verder heb ik ook een V diesel gehad maar zoals @heidekonijn zegt snel doorverkocht.

Er is absoluut niks mis met de V als je het nieuw koopt en de onderhoudsgeschiedenis helemaal kent maar tweedehands zijn er veel betere auto’s te kopen.
@R32LJ: Als je een auto nieuw koopt en hij heeft al een onderhoudsgeschiedenis zou ik hem eigenlijk ook liever overslaan.
@R32LJ: Vriend van mij heeft er ook één, een V, maar zelf word ik er niet warm van. Hij mist iets, hij is iets te braaf.

Zelf had ik een licht getunede Leon 1.8 20vt en die was ook wat rapper dan dat dure apparaat van m’n maatje.

Ben altijd al gek geweest op mk3 vr6jes en mk4 r32.
Nog een tip bij het kopen van zo’n ding: Als ie van een Ali, Mo of Yousef is geweest, laat ‘m dan maar mooi staan. Je weet dan zeker dat de auto:
– Is afgetrapt terwijl de motor nog koud was.
– Er de goedkoopste motorolie in is gebruikt.
– Er 4 verschillende van de goedkoopste banden onder zitten.
@lemans96: Dat geldt voor alles, niet enkel voor auto’s.. :)
Of van NL’se kinders die hem van papa hebben gekregen..
Heb zelf een jaar mogen genieten van de R32. Een wereldauto alleen zou ik zelf nooit meer kiezen voor een DSG, op een of andere manier altijd iets wat ik eraan voelde (zat tussen de oren denk ik).
@autoblogger: Misschien ook een leuk idee om zo’n artikel te schrijven over de BMW 5 Serie (E39!)

OT: geweldig artikel, mag best vaker! :)
@bigcar: thanks, goed idee!
Mooi artikel, dat occasion aankoopadvies. Gisteren zat ik er toevallig nog aan te denken dat dergelijke artikels een waardevolle aanvulling kunnen zijn omdat er veel 2e hands kopers meelezen.

Misschien een mooie aanvulling op fluctuerende oliedruk:

Laat je bij een universele garage een oliedruk probleem vaststellen, let er dan op dat niet klakkeloos de oliepomp vervangen wordt. De oliepomp zelf hoeft namelijk niet kaduuk te zijn, maar vaak is het juist dat kleine lekkages en rotte pakkingen kunnen er voor zorgen dat de druk wegvalt. Vergelijk het met je vinger op een kraan houden.. Haal je vinger weg en de druk is ook weg.

Vooral bij motoren die veel hebben gelopen of vaak koud naar de toeren begrenzer gejaagd zijn, kan dit advies van toepassing zijn. Maar mocht dit advies irrelevant zijn op de Golf V blokken, haal deze tekst dan maar weer weg alvorens ik mensen op het verkeerde been zet.
@barrrry: EDIT: *er voor kunnen zorgen.
De tdi’s beginnen net na de 4000 vermoed ik
Heel mooi dit soort artikeltjes!
Wat ik wel mis bij het aankoopadvies is bij welk model ik welk petje aan moet schaffen.
@FelixF: bij een Golf passen alle petjes :-)
Leuk artikel!

Zie graag meer van dit soort artikelen. Zal vast een hoop tijd in zitten, maar is het absoluut waard!

(:
De Golf, vermoedelijk de meest gewardeerde auto die er is. Iedereen die ik ken en zo’n ding heeft zweert er bij.
@Tommy2:
Als die net zo slecht zijn in nederlands als jij dan snap ik dat wel….
@jrk68: nee, jij schrijft foutloos.
@Henk_he: schrijven misschien wel, typen wat minder ;-)
€400 is idd niet veel :p
@rikus: idd, hij voelt erg sloom aan terwijl hij dat helemaal niet is.

1.8T is een heerlijk blok met veel potentiaal net als de 2.0T blokjes uit de nieuwere modellen maar toch blijft een MK4 R32 altijd leuk.
Iemand een idee wat 4motion extra kost bij een tweedehands?
Zinvoller dan petjes, vossestaarten, nep tijgervellen en uitlaat”sier”stukken.
” Golf TDI’s met kilometerstanden van ruim over de twee ton beginnen net boven 400 euro. ” Nou breng mij maar een trailer vol voor dat geld
Veel Golfjes gehad G60, GTI 180, Vr6, V6 4 motion, Drie keer Rood TDI… zijn gewoon goede auto’s, je kunt lullen wat je wilt. En een Golfje heeft een bepaalde status maar goed indien dat je niet ziet of weet of bent kun je ook beter een Opel Astra of iets anders kopen.
Wel een beeje laat om t over de golf 5 te hebben terwijl de 7 al uitgekomen is. Maar wel een mooie auto
Jezus wat een lijst met problemen heeft dat ding zeg, mijn advies; niet doen.
Aankoopadviestopics.. goed idee! Maar ik zat op iets meer informatie te hopen. Opnoemen welke motoren er zijn geleverd heb ik zelf ook en 8 seconden opgezocht. Ik zou in dit topic bijvoorbeeld ook wel iets willen lezen over de FSI blokken. De oude FSI blokken willen eigenlijk alleen RON98 hebben. Tank je 95, dan loopt hij niet optimaal. Maar die motoren hebben ergens een update gehad en lopen vanaf bouwjaar ??? ook goed op 95. (Wie kan dit verhaal bevestigen/weerleggen?)
@baasbas: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_337.pdf

Dit is wat ik tot zover heb uitgevonden. Zelfs bij de nieuwste motoren wordt nog aangeraden 98 te tanken. 95 kan wel maar dan wel minder vermogen en een verhoogde NOx uitstoot. Dit geldt zowel voor de FSI als TFSI. In de link worden de verschillen uitgelegd.
@baasbas: De non-Turbo FSI blokken lopen prima ‘optimaal’ op RON95/98, daar zit gewoon een sensor voor ingebakken die het motormanagement aanpast. Wel heb je minder vermogen met RON95; scheelt ongeveer 5%, en dat merk je gek genoeg best goed (althans in de 2.0FSI of GTI). Erg soepele, maar vlakke en saaie motoren, vooral de 1.6FSI voelt aan als een oude 1.6 Golf 1 en 2 motor met 75pk ipv 105/115pk.

Maar goed; ik heb een tijdje een voorloop A3 2.0FSI (en later 2.0 TFSI) leasebak gehad (2007 ofzo ?) en dat ding had een maandagochtend motor; uiteindelijk gewoon gillend gek teruggestuurd naar de leasemaatschappij. De vervanger heeft het 150K+ km probleemloos gedaan. De 1.4TFSI met ~125pk (dus niet die beruchte Turbo + Compressor combo met de distributieriem-/waterpomp-issues) vreet echter ook Turbo’s bij de wat zwaardere auto’s, na 100-150K kan ie al op zijn (de motor hangt teveel op de Turbo om het gewicht vooruit te krijgen).

Als praktische en goedkope ‘daily’ zou ik gewoon voor de ‘oude’ 1.9TDI met pompverstuivers (PD ipv CR) gaan; nagelen dan wel meer dan een CR, maar ultrazuinig, oersterk en veel beter (en betrouwbaarder) te tunen. Die PDs gaan makkelijk 300K mee, mits je de vloeistoffen op pijl houdt en de filters schoon (en natuurlijk de motor warm laat draaien … en dan dus ook de olie-temp, wat meestal nog 5 tot 10 minuten duurt nadat de koelwater-temp op je dashboard op 90C staat).
Dus na 2 ton zijn de tdi blokken in de golf v op…dat verklaart de prijs van 400.
zou zelf nooit een vw golf kopen, iedereen heeft er een!! rij zelf nu met een vw bora die ook tweedehands aangekocht, 120d km/ 6.5jaar later werkt het nog steeds, geen slechte aankoop dat wel..
@KaCh1ng: aangekocht werd*
@KaCh1ng: nadelen bora: je ziet op sommige stukken veel gebruikerssporen en de ruimte achterin gvd!!!
Helaas is die van mij vorige week gestolen
Nette wagens qua uitstraling. Maar qua techniek is de 4 een stuk beter. Benzines hebben daar lekker simpele techniek en de diesels ook. Beter een 4 kopen die goed is onderhouden daar heb je langer plezier van tegen lage kosten.

Ik snap alleen niet dat mensen niet gewoon een Audi A4 nemen, amper duurder maar kwalitatief beter interieur.
Heb een lange tijd de GT diesel versie met chip mogen rijden. Wat een enorm potente motor was dat zeg, had wel enorm last van verrotte verstuivers, maar naar een schoonmaak beurtje ging die als de brandweer, veel GTI’s en 6 cilinders laten zweten. was trouwens uit 2006 (en niet zoals hier 2007 staat) maar het interieur was nog prima, leer was prima, alleen die verstuivers waren vervelend.
Aankoopadvies van iemand die 100.000 km in een Golf vol kut-tdi heeft MOETEN rijden: blijf weg van die zooi. Ja het blijft heel maar je wenst iedere dag dat je het ding mag inruilen voor een stille comfortabele auto die niet zo kaal is als een houten Bolderwagen.
Hated almost every day i had it.
@w0o0dy: Zeg dan nix
@schellekens006: mijn mening. Als jij daar niet tegen kan moet je maar niet lezen en je kop in het zand steken. Feit is dat sommige mensen WEL zien dat het een matig rijdende auto is zonder opties tegen teveel geld waar je niet echt blij van wordt als je beter weet. Veel plezier met zo’n hok, ik ben er gelukkig vanaf.
Er was ook een1.4 tsi met 140pk geleverd voor de golf 5.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).