• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen gooit Ford overboord voor nóg een nieuwe Amarok

Auteur: Loek, gepost 9 juli 2024 om 18:33 – 7 Reacties

Naast onze nieuwe Volkswagen Amarok is er nu nóg een nieuwe Amarok en dat is niet stiekem een Ford Ranger. Nee, Ford heeft helemaal niks te maken met dit nieuwe model.

Je zou zeggen dat twee gevestigde namen zoals Ford en Volkswagen het ook wel zonder elkaar kunnen. Toch durfden de giganten het aan om de handen ineen te slaan voor een paar specifieke modellen. Zo begon het met bedrijfswagens, de Ford Ranger en nieuwe Volkswagen Amarok delen hun basis. De nieuwe Ford Transit is de basis voor de binnenkort te onthullen Volkswagen Transporter T7. En sinds de Explorer EV mag Ford ook aan de slag met het MEB-platform van VW om elektrische auto’s op te bouwen.

Amarok

Wat betreft bedrijfswagens is het logisch om samen te werken. Helemaal voor een kleine pickup in Europa. Op zich was de Amarok geen gekke keuze, maar echt populair was ‘ie ook niet. Uit het niks iets nieuws ontwerpen is dan duur en wie weet of je het terug krijgt. De Ford Ranger als basis gebruiken is dan best slim.

De eerste Amarok (Typ 2F) uit 2010 was echter bepaald geen mislukt project. Op globale schaal zelfs een groot succes. Ook al werden de Europese modellen in Hannover gebouwd, voor de Zuid-Amerikaanse markt werd de eerste Amarok in de Pacheco-fabriek in Argentinië gebouwd (en die is niet vernoemd naar de Pa van Checo). Met 740.000 gebouwde exemplaren is het de populairste auto van die fabriek en het lijkt erop dat de Argentijnen wel houden van die Amarok.

Nieuw oud

Komt dat even goed uit: Volkswagen in Argentinië gaat namelijk niet stoppen met de Amarok 2F en komt zelfs met een nieuwe versie ervan! De basis blijft identiek, maar dan met een flink herzien frontje. Gezien de veranderingen in pickup-land zou het bijna een geheel nieuw model kunnen zijn. Maar het is dus nog de oude. De fabriek in Argentinië blijft gewoon lekker door ronken en dit model is dus wel volledig Volkswagen en niet met behulp van Ford.

Technische details is Volkswagen AR niet heel scheutig mee, dus mag je erop rekenen dat het nog steeds gaat om de 2.0 TDI met alles tot 180 pk en de 3.0 V6 TDI met 225 pk. Ook de configuraties met enkele en dubbele cabine blijven identiek. De Latijns-Amerikaanse tak van VW staat er bekend om dat ze vaker oude wijn in nieuwe zakken steken, dus een verrassing is het niet.

Ook interessant!

  • Kamperen voor bazen in Volkswagen Amarok PanAmericana
  • Nieuwe VW Transporter lijkt verdacht veel op een Transit
  • Heet! Compleet nieuwe Volkswagen Tiguan gelekt
    Heet! Compleet nieuwe Volkswagen Tiguan gelekt
  • Nieuwe Volkswagen California natte droom voor de camperliefhebber

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, argentinie, Volkswagen

Vorig bericht: « BREEK: dit is de nieuwe Ford Capri!
Volgend bericht: Gespot – Deze Volvo is om te smullen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    9 juli 2024 om 19:23

    Dit soort wagens zijn met name populair bij drugskartels 😋

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 juli 2024 om 19:31

      Die rijden toch in witte AMG’s met zwarte wielen?

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        9 juli 2024 om 19:39

        Nee, dat zijn de lokale nektasjes. Ze hebben het hier toch over Latijns-Amerika? ;-)

        “Volkswagen in Argentinië gaat namelijk niet stoppen met de Amarok 2F en komt zelfs met een nieuwe versie ervan!”

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 juli 2024 om 19:23

    Doe mij dan maar de Zuid Amerikaanse Amarok met wat meer plastic dan een omgekatte Ranger. Die V6 TDI maakt alles goed.

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      9 juli 2024 om 23:29

      Precies dat, die V6 rijd zo geweldig en smeuïg! Dat rauwe ford/vod gerammel gaan mijn nek haren nu van overeind staan.
      Snap ook niet waarom VW hier vanaf stapt.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    9 juli 2024 om 19:31

    Ik vind de versie van Mike Oldfield beter gelukt.

    Login om te reageren
  4. baf07 zegt

    10 juli 2024 om 07:22

    Wordt deze dan leverbaar in NL? Of is er geen keuze te maken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North