Volkswagen heeft een Golf op waterstof gebouwd

Auteur: , 15 Reacties

Om nogmaals te onderstrepen dat autofabrikanten naarstig op zoek zijn naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, presenteert Volkswagen op de LA Autoshow de Golf SportWagen HyMotion. Een waterstofbrikkie.

Golf SportWagen HyMotion

Waterstof. Toch wel hét buzzwoord op de LA Autoshows. Nadat de Volkswagen Group lucht kreeg van Toyota’s productierijpe waterstofauto, konden ze natuurlijk niet achterbleven. Audi mocht daarom de A7 H-Tron Quattro Concept op z’n stand neerzetten, en Volkswagen gaat mee op de waterstofhype met de Golf SportWagen HyMotion. Ieder merk binnen de groep mag blijkbaar zijn eigen naam op het waterstofsysteem plakken. (Gokje: Seat komt straks met een Leon H-Drógeno).

De Golf HyMotion is geen auto die we morgen bij de dealer zien staan. Het is meer een proefballon van de Volkswagen Technology Center for Electric Traction, waarmee de Duitsers willen aantonen dat ze in staat zijn om het waterstofprincipe in een auto van dit formaat te bouwen.

Golf SportWagen HyMotion

De brandstofcel zit bij de Golf HyMotion onder de motorkap, waar het waterstof krijgt aangeleverd uit de vier carbon tanks die overdwars voor en achter de achteras zijn geplaatst. De stroom wordt gebruikt om een 134 pk sterke elektromotor aan te drijven. Volkswagen heeft ook een accu ingebouwd, waarin stroom wordt opgeslagen tijdens het remmen. De accu geeft stroom af in de opstartfase van de brandstofcel en wanneer er maximale acceleratiekracht nodig is. Met deze waterstofbolide claimt Volkswagen een bereik van 500 kilometer en een 0-100-sprinttijd van 10 seconden.

Volkswagen laat er trouwens geen twijfel over bestaan: ze nemen ‘m pas in productie als er een een infrastructuur van waterstoftankstations ligt. Dat kan dus nog wel even duren.

Bekijk op Autojunk een uitleg van het HyMotion-systeem.
Video: Volkswagen HyMotion



15 reacties

Benieuwd hoe zo’n waterstof motor klinkt, maar liever die golf station r ;)
@henkhupelschoten: fsssshhhhhhhhhhhh shhhhhhh
@henkhupelschoten: fluitketel
Zeggen ze ook wat over het verbuikt? 1kg per 100km weer?
Zie je? Het kan dus wél, dit in een normale auto lepelen.. Maar toojootaa moet het weer zonodig in een of ander mogolide uitziend gedrocht hangen. Met de Prius vervuilen ze nu ook al 15 jaar het straatbeeld.
Momenteel verkrijgt men waterstof (het goedkoopst) als een bijproduct van een fossiele brandstof genaamd aardgas. Niks duurzaam aan dus. Waterstof is pas een optie als er kernfusie voor commercieel gebruik wordt ingezet en de energietarieven dermate laag is dat waterstofwinning uit elektrolyse rendabel is. Vooralsnog zie ik dat niet gebeuren. Neemt niet weg dat er onderzoek naar uitgevoerd moet worden. Bovendien kun je met waterstof twee kanten op, je kiest voor een efficiënte brandstofcel. Of, wat wij autoliefhebbers graag zien, als brandstof voor een ouderwetse brandstofmotor. In beide gevallen ben je in no time voorzien van waterstof aan de pomp. Helaas verdwijnt waterstof na verloop van tijd ook uit je tank. :’-)
@AutomotiveDesigner: yes! Iemand met een realistisch antwoord die verder denkt! Er is niks duurzaams aan waterstof als dat nog op een vieze manier verkregen wordt! Kernfusie ftw! (En geen windmolentjes/zonnepaneeltjes/superchargers)
@series2: Op dit moment is aardgas de goedkoopste methode inderdaad, maar ondanks dat hiervoor een fossiele brandstof wordt gebruikt is dit duurzamer/beter voor het milieu dan een benzine auto.

Een grote, industriële brandstofcel is namelijk instaat een efficiëntie van ~85% te behalen bij het produceren van waterstof. Een brandstofcel in een auto haalt nu ongeveer 50% (in totaal dus een efficiëntie van ~40% (50% van 85%) waarbij een benzine(auto) krap 30% haalt.

Door waterstof op 1 plek te produceren ipv overal auto’s te hebben rijden is het ook mogelijk om deze schadelijke stoffen op te vangen, dus geen smog meer in steden (schonere lucht).

Ander groot voordeel van energie centrales die waterstof produceren is dat je snel kan overschakelen naar een andere productie-methode als die beschikbaar worden zoals bijvoorbeeld kernfusie.
@AutomotiveDesigner: Bijna helemaal mee eens. Wat al wel zinnig kan, is waterstof produceren in gebieden waar veel energie, maar weinig vraag naar stroom is. Zoals wind-turbines en zonnepanelen in een woestijn. Tot op heden knap zinloos (want waar had je de stroom willen laten?), maar met de komst van waterstof kan dat veranderen.
Trouwens: Waterstof verbranden kan altijd, natuurlijk (BMW, Mazda…). Maar dat geeft wel een heel erbarmelijk rendement qua energie.
@mout: inderdaad, stroom verkregen via een windmolen in een woestijn ergens in de buurt van Afrika zien op te slaan, transporteren en te tanken in een waterstof auto…. Lijkt me vrij simpel, goedkoop en snel uit te voeren
@almera-ga16det: Want aardolie / benzine pompen ze gelukkig recht onder het tankstation op…
Het is net als bij de aankondiging van de Prius: Toyota kondigt een serie-model aan, laat de pers er bij introductie in rijden, noemt de datum en de landen waar hij besteld zal kunnen worden. En in de weken die daarop volgt komen er persberichten van iedereen-en-zijn-buurman dat er leuke hybride conceptcars zijn. Tot en met de Jetta Hybrid van 2012 is het bij proto’s of halfslachtige pogingen gebleven. Altijd bleken een of meer van de volgende problemen succes in de weg te staan: Grote pukkel in de kofferbak, verstoorde balans door extra gewicht, niet op electra alleen kunnen rijden, kleine winst in verbruik. Stuk voor stuk zaken die al bij de Prius I getackled waren.
Nu kondigt Toyota een serie-model op waterstof aan, en in dezelfde week zijn er opeens persberichten van VW (Golf), Audi (A7 sportback), Mercedes (G-code crossover). Die dingen staan al jaren in de laboratoria. Reken maar dat we de komende maanden een regen van conceptcars te zien zullen krijgen. Daimler, Honda, Hyundai en Toyota zeiden in 2012 te werken aan een productie-auto voor 2015. We zullen eens zien of de Toyota concurrentie krijgt in 2015…
Audi (2004), BMW (2002), Chrysler (2000), Fiat (2001), Ford (2000), GM (1996!), Honda (2002), Hyundai (2001), Kia (2009), Lotus (2010), Mazda (2001), Mitsubishi (2004), Morgan (2005), Nissan (2002), Peugeot (2004) en VW (2000): allemaal hebben ze al rijdende proto’s op waterstof – al is dat bij sommigen nogal primitief, in de vorm van een aangepaste benzinemotor.
Ik snap nu dat de CEO’s van autobedrijven de afgelopen 30 jaar enorm hebben gefocused op uitbreiden door overnames; men wist dat er een verandering aan zat te komen (elektrische auto’s en/of waterstof auto’s) en om die enorme R
Daar gaat Shell niet blij van worden….project zal wel snel in de ijskast gezet worden.
Dan is de Mirai nog spannender

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).