Toyota Mirai waterstofauto is officieel; alle info en foto’s [updated]

Auteur: , 55 Reacties

De Japanners hebben zojuist alle info over hun revolutionaire waterstofauto vrijgegeven.

Na de Prius in ’97 gaat Toyota opnieuw proberen om de internationale autowereld te vlug af te zijn. Deze keer doen ze een poging met de Mirai, een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en toch niet is volgeladen met zware accupakketten. De Mirai (Japans voor ‘toekomst’) haalt z’n elektriciteit namelijk uit waterstof, met als gevolg dat er geen CO2 maar louter waterdamp uit de uitlaatpijp komt.

De techniek

In de Fuel Cell Stack wordt de waterstof omgezet in elektriciteit. Omdat deze unit niet is voorzien van een luchtbevochtiger is-ie compact en (niet onbelangrijk) relatief goedkoop. De Fuel Boost Converter pompt de spanning op naar een stevige 650 volt. Hierdoor kunnen de elektromotoren compacter en goedkoper worden uitgevoerd.

De waterstof wordt opgeslagen in twee aparte tanks (60L + 62,4L = 122,4L in totaal) die uit veiligheidsoverwegingen voor en achter de cabine zijn geplaatst. Waterstof is en blijft immers een zeer licht ontvlambaar gas. Deze tanks zijn overigens gemaakt van koolstofvezel en dankzij hun sterkte kan de waterstof onder een druk van 700 bar veilig worden opgeslagen.

Uiteraard wordt de aandrijving verzorgd door elektromotoren, die alles bij elkaar goed zijn voor 155 pk en 335 Nm aan koppel. Verder belooft Toyota een dynamisch weggedrag vanwege het lage zwaartepunt van de auto. Daar kunnen we nu natuurlijk nog niks zinnigs over zeggen, al weten we wel dat de Mirai met een lengte van 489 cm en een curb weight van 1.850 kg beslist geen kleine jongen wordt. Overigens zou de Mirai dankzij z’n aandrijflijn en geluidsisolatie zo goed als fluisterstil zijn onder het rijden.

Vormgeving, interieur en veiligheid

Om duidelijk te maken dat de Mirai gebruikmaakt van futuristische techniek heeft Toyota gekozen voor een opvallende vormgeving die ‘door het water snijdt’. De grille is voorzien van twee luchtinlaten, waarvan er eentje bedoeld is voor de koeling. Het andere exemplaar voorziet de auto van de zuurstof die nodig is voor het omzetten van waterstof in elektriciteit. Het eveneens futuristische interieur is geheel naar de laatste trends voorzien van een HD TFT-scherm.

Zoals eerder al aangegeven heeft Toyota veel moeite gestoken in de veiligheid van de aandrijflijn, maar dat geldt eveneens voor de veiligheid van de inzittenden. Zo is de Mirai voorzien van een pre-collision system (dat in het ergste geval de auto tot stilstand brengt), lane departure alert en een blind spot monitor.

Wanneer gaan we de Mirai in Nederland op de weg zien?

Daarover kunnen we kort zijn: voorlopig niet. De infrastructuur voor waterstofauto’s is in ons land nog niet uitgerold, wat betekent dat je weinig aan een Mirai zult hebben. Japan en Amerika krijgen vooralsnog de primeur en in september 2015 volgt de introductie in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Update: een video van de Mirai kun je hier bekijken.

Update 2: de gallery bevat nu ook foto’s van het interieur en de techniek onder de kap.



55 reacties

Op de afdeling Vormgeving is bespaard om het voordeel in de techniek te gebruiken. Die voorkant begrijp ik wel i.v.m. koeling en zuurstofaanvoer. Maar de zijkant, achterkant, raamlijn….het lijkt allemaal zo ver gezocht al die vouwen en lampen.

10 voor het proberen, 5,5 voor de uitvoering.
@skid: Toyota heeft dan ook een reputatie hoog te houden als het gaat om auto’s met alternatieve brandstof of natuurlijk “brandstof”. De Prius is ook nog niemand vergeten, ook niet bepaald een schoonheid.
@enrique: ik zat me net te bedenken waarom al die modellen die op een (gedeeltelijk) alternatieve brandstof rijden er zo mongolide uit moeten zien. De Prius is lelijk, dat Niksan ding ziet eruit als een dooie vis en dit is van achteren nog erger dan die beruchte SangYoung. Wel knap eigenlijk
En ik maar hopen dat de merken anno 2014 toch wel met iets mooiers op de markt kunnen komen ipv dit afschuwelijk lelijke gedrocht..
Kunnen ze nieuwe techniek niet in een carrosserie stoppen die er wel
Beter uitziet als een multipla?
Misschien dat er dan wèl klanten voor zijn.. Lijkt wel alsof ze het bewust niet willen verkopen haha
@easygoingmartin: wat verwacht je….het is Toyota
@audi2240: uuhm, Supra?! ;)
@rene-mini: En de Chaser, Crown, Celcior, MK2, enzovoorts
@rene-mini: daar moet ik je toch echt gelijk in geven!
via Android app
@easygoingmartin de oerlelijke prius verkoopt ook goed, dat is het probleem niet. Het probleem is dat deze waarschijnlijk voorlopig boven de 50.000 gaat kosten
OMG wat is ie lelijk… Vind zelf de Honda FCV er beter uitzien, gelukkig maar dat smaken verschillen.
het concept is geweldig, het uiterlijk is verschrikkelijk! het is lang geleden dat ik zo’n lelijke wagen heb gezien.. misschien wel nooit… o o toyota hoe kunnen jullie dít op de markt gooien!
@lambo4all: Precies. Fantastische techniek, maar… Heb de gallerij 3x doorgeklikt in de hoop ergens een mooie hoek of fraai detail te vinden, maar dit ding is echt vanuit alle hoeken zo lelijk als de nacht.
@dondeboer: ik heb inderdaad ook een paar keer gekeken.. Gewoon omdat ik deze wagen zo goed vindt van toyota. Heb mezelf echter er niet van kunnen overtuigen dat hij ook maar een beetje mooi is. Zelfs interessant durf ik het niet te noemen.. Het enige leuke is die vouw in de zeikant voor de aero.
On a positive note: hij maakt wel tongen los. Maar wát een gedrocht…
Wat een lelijk ding!!
Ik vind het bewonderenswaardig dat Toyota zo vooruitstrevend durft te zijn, maar waarom kan dat niet gepaard gaan met een sexy ontwerp?
Tranen schieten in mijn ogen… Toch wel een prestatie om een auto zo lelijk te maken…
Toyota heeft nooit serieuze plannen gehad om deze auto te verkopen. Anders hadden ze wel een betere ontwerper ingehuurd.
Fijn.. Eerst zet Toyo het hybride segment op grote achterstand door het in de meest afzichtige auto (prius) te introduceren en vervolgens doen ze weer hetzelfde met de waterstofauto.. BMW lepelt die waterzooi gewoon in een dikke 7-serie. Maar nee, tojoota maakt er weer een debielenbusje van…
@parker: De perfecte auto voor jou toch die toyo ;)
fijn, nu nog een verbrandingsmotor op waterstof pls
Toyota toyota. Het is gelukt bij de Prius: een lelijke auto maken zodat mensen herkennen dat je groen bent.
Maar er is lelijk en er is echt lelijk. Deze valt nog in een categorie daarbuiten!
Waarom zijn die introductie zuinige dingen van Toyota zo ongelooflijk lelijk? Dit is nog gekker dan de Prius destijds. De techniek is natuurlijk mooi, en Toyota dus waarschijnlijk goed.
Een vrij revolutionaire uitvinding op autogebied en hierboven zit iedereen te miepen over uiterlijk… Pffffff…

Actieradius. Lijkt mij zomaar belangrijk in deze. Anyone?
Ze hebben 489 cm de ruimte en dan nog deze proporties?! Wat voor monstrueus package gaat zo’n aandrijflijn wel niet mee gepaard?
Er is een flinke bak electriciteit nodig om waterstof te produceren en eenmaal in de auto wordt het waterstof weer omgezet in electriciteit (er van uitgaande dat het niet een auto met verbrandingsmotor op waterstof betreft)
Dus eigenlijk 2x verlies.
Kunnen we dan niet beter focussen om electriciteit in de auto op te slaan in dusdanige hoeveelheden (nieuwe generatie accu’s) dat we een acceptabele actieradius hebben?
@Hubert: Waterstof is net als een accu een manier op energie op te slaan. Bij een accu heb je ook verlies bij het opslaan van de energie.

Het verschil zit in dat accu groot en zwaar zijn waar waterstof zeer licht ontvlambaar is.
@Hubert: het grote voordeel met waterstof is dat je gewoon kan tanken. Dat gezeur met het opladen van accus heb je dan nietmeer, evenals een 7jaar oude auto die compleet waardeloos is door oude versleten accu’s. Als je de stroom groen. Opwekt is het dus een prima concept, hoewel het niet superefficient is.
Het is altijd beter dan 1000 accu’s vol met zware, voor het millieu zeer giftige, metalen in iedere auto.
5-10 jaar geleden had Europa een voorsprong op waterstoftechnologie, waar hebben we het laten slippen?
@pjotr: Toyota heeft altijd al voorgelopen in de waterstof techniek, de Europeanen kwamen niet een in de buurt.
De nieuwe auto voor Hollywood.
Grappig dat iedereen het heeft over het uiterlijk van de auto, terwijl het hier duidelijk over de onderliggende techniek gaat.
Een mooi huidje komt vanzelf als de techniek goed toepasbaar wordt.
@Hubert: Ja, absoluut. De Prius is na 15 jaar echt een schitterende wagen geworden.
@enrique: hahaha, spot on!
Duimpjes omhoog voor toyota, dit is pas innovatie.
Ik heb zwaar respect voor merken die investeren in dit soort vernieuwingen, 17 jaar prius bewijst wel dat dit soort experimenten lonen.

En strategisch natuurlijk heel slim om weer zo’n ontzettend lelijk maar efficient design neer te zetten. Laat de meute maar even wennen en zorgen dat de waterstofauto genoeg opvalt, dan trek je als automerk vanzelf meer kopers aan bij de facelift die er wel “mooi” uit ziet.

Waarschijnlijk zal je mij de komende 10 jaar niet zien in zowel een waterstofbak als een hybride, maar ik blijf het mooi vinden dat er steeds meer keuze/alternatieven ontstaan voor brandstoffen/energie.
Zag die Honda van een paar jaar geleden er beter uit. May heeft er nog in gereden tijdens een aflevering van TopGear (in California) als ik me niet vergis.
SsangYong kont heeft ie.
Hoe het ding eruit ziet, zal mij worst zijn.
Het enige wat mij interesseert is een auto die in gebruik net zo praktisch is al eentje die rijdt op de huidige overal te verkrijgen brandstoffen. (Diesel/Benzine/LPG)

Ik zal het nog scherper stellen: Ze mogen hem de Toyota Droll noemen, als de wagen op waterstof rijdt en ik ermee uit de voeten kan, vind ik het best.

De ironie is eigenlijk dat de gehele Duitse industrie zich en masse op primijum stort en niche naast niche naast niche, de Fransen stil en in zichzelf gekeerd zijn ( dat waren ooit de innovators qua modellen en ideeën) en het stijve, aarts conservatieve Toyota waar poep nog met PH wordt geschreven, het gewoon doet.

Food for thought…
En hoe ver komt dat lelijke ding dan?
@mrB: 300 Miles is 480km.
Ik vraag me bij dit soort ontwerpen altijd af; als dit het beste ontwerp was, welke hebben ze dan afgekeurd omdat ze te lelijk waren!??
Lekker gewaagd design.

Te gewaagd natuurlijk voor de petjes die alles afbreken wat enigszins innovatief of opvallend is, en die op een blog “V8!!” zitten roepen terwijl ze met een derdehands Clio 1.2 rijden…
In Delft kunnen ze wel een mooie waterstof auto bouwen!!!!
Kijk maar op hun website: http://www.forze-delft.nl/
@raligtvoet: Mooi?

http://www.forze-delft.nl/images/cars/5/Overiew.png

Hoewel ik het initiatief natuurlijk wel toejuich. Doe mij maar die Toyota toch…
Iemand vannochtend het NOS journaal gezien? Daar lieten ze deze auto zien en vertelden erbij dat het om een hyundai ging.
Heb het even gecheckt, maar kan je bewering nergens staven. Welke uitzending?
@sir_smokalot: Hey sir, zelf ook nog even gekeken maar niets gevonden. Ik denk dat ik me vergist heb.
Hoe die eruit ziet is onbelangrijk. Lelijke auto’s worden toch wel verkocht. Prius, twingo, multivlaai..

Hier gaat het erom hoe snel je waterstof kunt tanken. 700 bar zou betekenen dat je in 5-10 minuten klaar moet z8jn om 120 liter te vullen. Dat is altijd nog beter dan 5-10 uur electriciteit laden.

Dan nog WAAR je kunt tanken. H2 tankstations kun je in 48 uur deployen heb ik gezien in Japan. Maar in Nederland zijn er nog maar 2 tankstations en niet voor 700 bar nog geloof ik of hoogstens 1tje. Tanken en dan maar de boel voor 1/5 kunnen vullen is nog sneu.
via Android app
Is natuurlijk oerlelijk, vermoed mede voor nog meer aandacht, maar dit is de toekomst. Weg met de accu’s, laat de waterstof komen. Bovendien een oneindige energiebron!
Heb destijds op amerikaanse tv de lancering van de prius gezien. Er werd bij vermeld dat iedere verkochte prius toyota $30,000 zou kosten, maar dat ze dat verlies graag leden omdat men graag als eerste die markt wilden bedienen. Dit heeft ze volgen mij geen windeieren gelegd. Dat ze dit kunstje willen herhalen met H2 is logisch.

Wel vreemd dat bij onze oosterburen die geloof ik ten tijde van de lancering van de prius al testen met H2 en fuelcell technologie. Ik geloof dat bmw en volkswagen beide testwagens hadden en zelfs nu nog hebben rondrijden en aangaven daar meer toekomst in te zien dan hybrides. In al die tijd niet tot een productiemodel komen (toegegeven geen infrastructuur maar toch) en dan toyota lachend met ook deze toepassing aan de haal zien gaan. Hebben ze zitten slapen of mis ik iets?
Allemaal leuk maar wat we ECHT nodig hebben is dat de bron, lees: waar oorspronkelijk de energie vandaan komt, duurzaam is. Zolang waterstof wordt gemaakt met elektriciteit is het bullshit (en begin niet over zonnepaneeltjes en windmolens). Kortom wanneer hebben we veilige kernfusie!!??
Waarom proppen ze bij toyota die veel belovende waterstof techniek altijd in zo’n droevige auto.. Wat een hok zeg..
Volgens mij heeft Toyota voor het ontwerp Leepu in de arm genomen.
Ik…zo, doet dat even pijn aan de oogjes…on topic, uitrollen die handel. Dus hulde aan Toyota. Save the world

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).