We gingen op stap met de Volkswagen ID.4 duurtester om eens te kijken hoe dat nou zit met snelladen. Zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen verschillende snelladers?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.


![Volkswagen ID.4 - Will it drift? [video]](https://www.autoblog.nl/files/2021/08/id4-driften-3593-432x240.jpg)


Het snelladen met de ID4 is net als de acceleratie. Nooit snel te noemen.
@themaster: alles beter dan met 40 kW in de eGolf, al moet ik zeggen dat het meestal ruim voldoende is om na een korte stop weer verder te gaan.
Beetje een vreemde test. Ten eerste zou ik de cijfers bekijken in de auto en niet op de paal, theoretisch zouden de palen een afwijking kunnen hebben. Verder lijkt het me boeiender om eens te kijken of je dezelfde snelheid nog steeds haalt als alle laadpunten gebruikt worden op hoge snelheid (en dan liefst testen met een wagen die hogere laadsnelheden aan kan, zoals bv het genoemde lijstje in de video).
@invictus66: hoezo kan de auto in theorie geen afwijkingen hebben? Vermoedelijk is dit niet anders dan bij brandstof waar pompen geijkt worden en auto’s afwijken.
Het kan zijn dat je auto 126 kW uit de laadpaal trekt en daarvan 124 kW in de batterij gaat en 2 kW in de airco en batterij koeling. Dus kunnen de gegevens in de auto anders zijn dan aan de laadpaal.
@mashell: Dat zou alleen gelden als de laadpaal op zijn max zit (50 of 175 meestal), niet bij 126 kW.
Jawel. Als de paal 150 kW kan leveren, het laad systeem van de auto vraagt 124kW, de koeling vraagt 2 kW dan zal de informatie in de auto (voor zover beschikbaar) 124 kW aangeven, want deze beschrijft de laadsnelheid en wordt gebruikt om de resterende tijd te berekenen en zal de laadpaal 126 kW aangeven. Bjorn Nyland heeft filmpjes die dit ook laten zien. Onderaan de streep is het natuurlijk lood om oud ijzer.
Ok, het maakt dus niet uit (ik vind dat het wel uit maakt, met de e-tron vind ik het snelladen bij Shell recharge stabieler en minder gedoe bij het verbinden dan bij Fastned) dus voegen we een nieuw niveau van complexiteit toe: tarieven…
Toch een mooie test, Wouter en z’n team weer heerlijk op pad geweest.