
Ziehier, de droom van iedere leaserijder met vijf kinderen.
Er komen uit alle mogelijke hoeken nieuwe EV’s bij, maar nog lang niet alle segmenten en niches zijn gevuld. Zevenzits EV’s zijn er bijvoorbeeld nog nauwelijks, hoewel er wel binnenkort een derde zitrij voor de Model Y komt. Gezien de daklijn van de Model Y moeten de achterste passagiers óf heel klein zijn óf je moet de achterklep open doen. Gelukkig komt Volkswagen binnenkort met een EV die echt ruim is: de ID.6.
Hoe die er ongeveer uit komt te zzien wisten we al dankzzij de ID ROOMZZ. Deze concept car werd in 2019 op de show van Shanghai geshowd. Uit datzelfde land – China dus – komen nu de eerste beelden van de productieversie.
We kunnen vaststellen dat Volkswagen geen ingrijpende veranderingen heeft doorgevoerd ten opzichte van de concept car. De ID.6 is dus gewoon de ID ROOMZZ met een wat minder funky naam en wat kleinere velgen. Ook de Sharan-achtige schuifdeuren zijn aan de kant geschoven: de productieversie heeft gewoon conventionele deuren.
Mocht je niet ondersteboven zijn van het front: er is nog hoop. Het zou goed kunnen dat de Europese versie een iets andere neus krijgt. De Europese en Chinese ID.4 hebben namelijk ook verschillende fronten.
De technische gegevens zijn nog niet bekend maar de afmetingen zijn wel meegelekt met de foto’s. Die zullen we jullie dus niet onthouden: deze ID.6 is 4.876 mm lang, 1.848 mm breed en 1.680 mm hoog. Dan hebben we het dus over een auto van formaatje Touareg. Voor de verdere technische details moeten we nog even de onthulling afwachten. Die volgt als het goed is later dit jaar.











Die voorkant ziet er inderdaad echt uit met die koplampen. Laat maar lekker in China!
@pier: gewoon rijden en je bek houden, zo ga ik hem ook rijde
I like it when you talk dirty
Ik ben geen VW fan maar dit is toch wel een hele mooie auto en zou best eens kunnen dat ik daar in 2022 in ga rijden.. eerst even de eerste testen afwachten
Gelukkig dat smaak een persoonlijke mening is. Ik denk juist aan de andere kant met betrekking tot de ID lijn van volkswagen, Ergens klopt de verhouding niet, maar kan niet precies zeggen waar het nu mis gaat. Ergens tussen de 2 uiteinde van de bumpers en tussen de spiegels in.
@Soulmaster: ik ben geen VW fan en nu helemaal niet meer
Ik wist niet dat Ssang Yong ook auto’s voor VW ontwierp?
@potver7: hahaha niet om aan te zien..
Al die ID autos zijn het zelfde maar dan met een X aantal centimeter er tussen, en ze zijn allemaal hondslelijk… ze lijken allemaal wel china build en designed…
Precies en voorkant heeft al schade, zelfs Landwind is mooier.
@petroldrinker: Apart dat dat je zo erg opvalt met de ID modellen. Alle volkswagens lijken op elkaar
@petroldrinker: Hee waar kennen we die strategie ook alweer van? Oja, van alle reguliere Volkswagen modellen tot nu toe.
De ID3 en ID4 komen overduidelijk uit dezelfde uitrekbare mal. Maar voor deze ID6 hebben ze wat Aziatische mallen opgekocht volgens mij, in ieder geval een duidelijk andere designtaal dan de eerste twee ID’s, op een paar details na om de schijn hoog te houden.
Bij Tesla werkt het ook. Model S, hoge model S, kleine Model S, hoge kleine Model S. Kan prima.
Oei wat lelijk
“Gezien de daklijn van de Model Y moeten de achterste passagiers óf heel klein zijn óf je moet de achterklep open doen.”
Mwoah, wat is heel klein? De man in het volgend filmpje is bijna 1.83 m( op 2:33 zegt hij “I’m about 6 feet tall” ).
https://www.youtube.com/watch?v=Ff9IxcQKaJU&feature=emb_logo&ab_channel=TwoBitdaVinci
Hij smokkelt, hij heeft geen haar. Wel het nuttige soort video trouwens, geeft een goede indruk van wat wel en niet past.
@SimonMc: topfilmpje dank!
@SimonMc heb jij de rest ook bekeken, positie van bestuurdersstoel om ruimte te maken; wat er nog overblijftt van de koffer, geen isofix in achterste rij, beperkt laadvermogen (max 60 kg) in de koffer dat nog bruikbaar is, kortom, helemaal niet geschikt om ermee op vakantie te gaan als men die 7 zitplaatsen wilt gebruiken. Nog iets anders is dat er geen 7 volwassen kunnen plaatsnemen, dat zou namelijk het maximum toegelaten gewicht overschrijden (7 x 80 kg is teveel). Zotte kosten dus!
Busje. 🚌
Ah alweer zo’n MUV. Ik ben benieuwd hoeveel we er gaan krijgen.
Tot bet (kopers) publiek er geen meer wil .
Auto wordt ook leverbaar met AGI (een anti geluid installatie). Om het gejengel van de 5 kinderen niet meer te horen als je weer eens een storing hebt. Daarnaast krijg je er een stempelkaart bij; elk werkplaats bezoek een stempeltje, en als de kaart vol is krijg je een gratis doosje paracetamol tegen de hoofdpijn.
Dit is een Volkswagen, geen Renault of Alfa Romeo.
Moderne VW’s staan volgens mij vaker bij de dealer dan moderne Renaults… Zeker de ID3 heeft bepaald geen beste reputatie als het om betrouwbaarheid gaat. En dat zegt wat, het ding is toch al zeker een paar maanden op de markt!
@frankvantpietje: een oude limousine. Ruitje tussen chauffeur en passagiers omhoog. Eventueel nog cylinder narcose-rommel leegspuiten :)
Juist moeten braken , wat een spuuglelijk hok is dit
Waarom nou weer in het kleurenschema van een duracell batterij?
Hopelijk wordt er een doosje antidepressiva standaard meegeleverd.
Ik vind de ID.3 wel leuk, leuker dan de meesten als ik het zo lees. De ID.4 is al minder mooi. En deze ID.6 is een stuk minder geslaagd.
De ID.3 en ID.4 die hier verkrijgbaar zijn hebben duidelijk hetzelfde design. Deze auto lijkt daar totaal niet op. Maar dat komt waarschijnlijk een Chinese versie is. Ik mag hopen dat de ID.6 voor de Europese markt er niet zo uit gaat zien.
Ik vind de ID,3 een moderne interpretatie van een Golf. De ID.4 is in de praktijk juist een bijzonder sterk ontwerp. Deze ID.6 lijkt voor Amerikanen en Chinezen gemaakt.
Mee eens, ik kan vanuit die gedachte de ID.3 en ID.4 best prima waarderen. Deze ID.6 vind ik (net als de rest hier) absoluut niet mooi.
Ik dacht eerst dat dit een spot door @emping was
Ik zie überhaupt niet wat ik met 5 kinderen zou moeten. Los daarvan kan je de milieuschade van zoveel kids echt compenseren door in een elektrische VW te gaan rijden.
Milieuschade van kinderen… Hopelijk is dat een lichthumoristische quote uit een magazine voor linksgekkies.
@piebepost: tja, klinkt niet leuk, maar gelijk heeft hij wel. De beste oplossing voor de wereld vele opzichten zou geboortebeperking zijn, maar dat wil niemand, dus maken we onszelf wijs dat we Mars gaan koloniseren ipv in te zien dat de hockeystick van de afgelopen 200 jaar de aarde in rap tempo verwoest.
Daar hoef je echt geen milieugekkie voor te zijn ;)
Als we nou met zijn allen geen kinderen nemen, hoeven we ook niet meer op onze planeet te passen :)
Zonder gekheid: Ik geloof niet dat het correct is om te stellen dat de verwoesting van de aarde een direct gevolg is van dat we met zoveel mensen op aarde zijn. Dat het een gevolg is van dat we met zoveel mensen op aarde zijn die en masse verkeerde keuzes maken, dat wel. Die 200 jaar waar jij het over hebt kent inderdaad een flink geboorteoverschot, maar daar kun je niet direct een lineair verband tussen trekken. In die 200 jaar zijn we radicaal anders gaan leven, beginnende bij de eerste industriële revolutie, en in een stroomversnelling gekomen na de tweede wereldoorlog. Na die tweede wereldoorlog zijn we zelfs rap minder gaan voortplanten. Er zijn duizenden redenen aan te wijzen die bijdragen aan de verwoesting van de aarde. Als vanaf nu alle Nederlanders alleen nog maar enig kinderen op de wereld zetten, verdwijnen die problemen heus niet als sneeuw voor de zon. Sterker nog, er zijn mensen nodig om de problemen op te lossen, en in iets minder politiek correcte opvattingen zou je kunnen stellen dat de kans dat nazaten van Nederlanders die problemen oplossen iets groter is dan de kans dat Afgaanse nazaten dat doen.
Dus komop mensen, doorpompen. Voor het vaderland.
De aarde wordt niet verwoest hoor, die blijft gewoon zijn rondjes draaien. En de meeste planten en dieren blijven het ook wel gewoon doen.
Alleen voor de homo sapiens wordt het wat minder leefbaar…
Nou ja, verwoest is inderdaad nogal boud, maar nu nog ontkennen dat er toch wel veel vernield is, is nogal naïef. Niet dat ik uit jouw opmerking opmaak dat je dat doet, overigens.
“Het platform van een EV biedt veel ruimte voor innovatieve modellen, daar men niet langer aan de vaste plek van een grote motor voorin is gebonden”… zeiden vele autojournalisten een lange tijd.
Maar waar blijven de mooie modellen dan? Ok, Taycan vind ik mooi, Tesla S is nice, maar de rest is eigenlijk pretty ugly. En deze ID# is very barf..
Jammer
Nu wachten op se skoda variant van deze. Of waarom toch niet gewoon een touareq of hoe je ding niet noemt.
Mooie verschijning hè? Een Skoda Enyaq. Kunnen ze bij moedertje Volkswagen nog wat van leren.
@piebepost: helemaal mee eens. Die ziet er scherper, moderner en luxueuzer uit, zeker in het interieur. Ik zou niet twijfelen! 💚
Niet echt mooi, maar VW gaat sowieso Tesla slopen! :-)
@VeniVidiVici: Hoe dat zo… ?
Jammer dat die deuren het niet hebben gehaald. Bespaart mij een hoop deuken, als dit ding naast mijn auto parkeert en die vijf kinderen uitstappen.
De voorkant ziet er een beetje uit alsof toen ie nog warm was hij tegen de muur gedrukt is. Maar over het geheel verrassend aantrekkelijk om te zien.
Die ugly koplampen komen niet op de Europese versie. Gelukkig. Grondvorm is nog niet zo lelijk, maar ik heb het liever strak. Dit is een auto die toch vooral in China een hit moet (zal) worden.
Allee. Mensen zeggen dan dat Citroën lelijke designs heeft, die ik zelf innovatief vaak vind en passend bij het merk. Dit is gewoon lelijk en van niet 1 zijde mooi te noemen zelfs :o
Die wil ik gratis zelfs niet. Hoeft ook Nie, heb geen kinderen. Vooruitgang is ook achteruitgang precies
Het was natuurlijk te verwachten, na ID3, komt 4, dan 5. De nieuwe Amarok zal vermoedelijk ID9 worden. Ergens wel makkelijk die opvolgende nummers.
Kan weleensch de opvolger van mijn Skodiaq worden. Weinig andere keus als je 4 kids hebt. Andere kleur (zwart), velgen en klaar.
Er is geen mens ter wereld geïnteresseerd in wat wij van een auto vinden. De allesbepalende automarkt is China. Dan volgt de VS. Europa bungelt als interessant afzetgebied ergens onderaan.
Dit zijn de wagens die we gaan krijgen. Wen er maar aan zou ik zeggen.
Wtf hoe lelijk kan het zijn
Jammer dat er weer gekozen wordt voor een SUV/bus model dit komt de efficiency niet ten goede. Voor de rest een echte VW niets bijzonders dus en dat blijkt veel mensen aan te spreken. Ga ervan uit dat ze bij dit model onderhand de bugs en defecten er wel uit hebben.
De Chinezen houden van grote koplampen, het zou me niets verbazen als de onze er wat anders uit gaat zien, ik hoop het maar want dit is echt een gedrocht.
Sowieso heeft VW design taal voor zijn elektrische auto’s not niet helemaal gevonden, maar dat komt vast goed.
Lelijk lomp hok. En tel daarbij op de ellende van alle ID.3’s die zich nu snel vertonen, sla ik dit merk definitief over wanneer het om innovatie gaat.
Ontwerpen de Chinezen de auto’s bij VW tegenwoordig?
Ik zie een hele platte voorruit (want tja, SUV moet wel een beetje aerodynamisch blijven).
De dorpels van de vorige generatie Clio (de huidige generatie is weer mooi recht in plaats van zo’n gesmolten blob).
En dat detail van de achterste stijl naar het dak hebben ze klakkeloos van de CX-3 gepikt. Misschien hadden ze beter wat details van Land Rover kunnen pikken.
Positief: Nu VW deze grote goed vindt; mag Skoda er misschien ook 1 ontwerpen die wel mooi is.
een grote id4 met wallen dus
Vind het geen mooie auto, de ID4 is veel mooier mar blijkbaar komt er nog een europese versie. hopelijk is die beter
Schijnschoon…..
Wat is het toch dat iedereen deze grote bakken koopt of leaset? Ook deze nieuwe volkswagen weer.
Hiermee bedoel ik modellen als die grote Skoda Kamiq, Kodiaq, Seat Ateca, Nissan QashQai etc. Allemaal moeilijk uit te spreken en de teloorgang van de autoliefhebber. Groot, lomp en hoog en als particulier nooit meer te betalen op de tweedehands markt qua onderhoud. Kijk alleen al eens naar die banden. Jan met de pet (ik) kan dat nooit betalen als ze voor 5K als occasie te koop staan over 10 jaar. Ben ik 700 euro armer voor een setje michelin rondom.
Wanneer komt er nou een fatsoenlijke sedan of estate/touring volledig elektrisch. Gewoon een auto die lijkt op een Volvo V60, BMW 3-5 touring of een Opel Vectra. Redelijke actieradius en met normale draagarmen/ophanging, wielen, remmen. Zodat als ik ooit een tweedehands auto volledig elektrische auto kan kopen en het een normale auto is die ik gewoon kan onderhouden zonder krom te hoeven liggen.
Want ik ik zie mijn autotoekomst somber in.