• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Avensis V6 Biturbo: mini special

Auteur: willeme, gepost 18 april 2021 om 10:57 – 17 Reacties

Toyota Avensis V6 Biturbo

De Toyota Avensis V6 Biturbo zou de ideale occasion zijn voor velen.

De afgelopen weken zijn we de Toyota GR Yaris de hemel in aan het prijzen. Het is overigens niet alleen of zozeer de Yaris an sich. Het is ook het type auto: eentje die puur en alleen is gebouwd voor de liefhebber. Auto’s die de ‘patsers’ en ‘poseurs’ niet begrijpen, maar de mensen die benzine door en aderen hebben stromen wél. Toyota heeft de tegenwoordig enkele sportieve modellen, maar daarvoor is het angstvallig stil geweest op een Celica en MR2, na. De T-Sport modellen van weleer waren redelijk halfbakken pogingen om iets leuks te maken.

Gewone T250

Toyota Motorsport GmbH

Dat wil niet zeggen dat Toyota niet af en toe gepolst heeft om een dikke auto te maken. En nee, dan bedoelen we niet alleen voor de thuismarkt waar de Japanse merken traditioneel leukere auto’s in de aanbieding hebben. Op de Essen motor Show in 2004 stond namelijk deze Toyota Avensis V6 Biturbo van Toyota Motorsport GmbH, voorheen bekend als Toyota Team Europe. Dat heet tegenwoordig Toyota Motorsport GmbH, als onderdeel van Toyota Gazoo Racing Europe. Dan is zo’n simpele ‘M’ van BMW best duidelijk.

Gewone T250

Dealer

Toyota Motorsport Group werd gerund door oud-rallycoureur Ove Andersson. De Zweed kreeg een enorm budget om van Toyota een succesvol Formule-team te maken. Dat lukte bij lange na niet, helaas. Ook mocht deze in Keulen gevestigde onderneming zich richten op andere autosport-activiteiten alsmede getunede Toyota’s. De Lexus IS200 Compressor en Corolla T Sport Compressor waren TTE-producten, bijvoorbeeld. Deze kon je bij de dealer bestellen.

Toyota Avensis V6 Biturbo

Toyota Avensis V6 Biturbo

Maar die auto’s hadden een ‘zweem van tuning’ over zich, simpelweg omdat het (hele goede) getunede auto’s waren. De Toyota Avensis V6 Biturbo was anders. De basis-Avensis kwam in 2003 op de markt. Het was destijds een steengoede auto, misschien wel de beste in zijn klasse. Het was alleen niet zo’n heel spannende auto. Deze versie moest de Avensis-range voorzien van het o zo belangrijke sex-appeal.

Toyota Avensis V6 Biturbo

De motor was een 3.0 V6 die overdwars was geplaatst. Dat was al bijzonder, want de T250-generatie (waartoe deze generatie behoort) is enkel geleverd met viercilinder-motoren. Vervolgens werd die V6 voorzien van niet één, maar twee turbo’s. Dankzij blazende pret-instrumenten steeg het vermogen van zo’n 190 pk naar 304 pk. Het koppel bedroeg 510 Nm. De Toyota Avensis V6 Biturbo moest een allrounder zijn, geen circuit-monster.

Toyota Avensis V6 Biturbo

Topsnelheid Toyota Avensis V6 Biturbo

Daarom was de auto voorzien van een automatische transmissie met vijf voorwaartse verzetten. Uiteraard is 510 Nm te veel voor twee arme voorbanden, dus werden de krachten verdeeld middels een vierwielaandrijvingsysteem. In Nederland was de Avensis alleen met voorwielaandrijving te krijgen, maar in Japan was er ook een AWD-versie. Die kon men dus overzetten. Qua prestaties was TMG vrij bescheiden met de Toyota Avensis V6 Biturbo, de topsnelheid was begrensd op 250 km/u (terwijl de meter 300 km/u aangaf).

Achterzijde

Bodykit

Om het af te maken, kreeg de Toyota Avensis V6 Biturbo een dikke bodykit, 19-inch lichtmetalen velgen, een sportieve grille en dubbele uitlaat. In het interieur werden er sportstoelen gemonteerd en gekozen voor een bijzondere kleurstelling.

De Avensis Biturbo kwam helaas niet op de markt. Destijds werd gezegd dat men de reacties van pers en publiek wilden peilen. Waarschijnlijk waren die niet positief genoeg, want de auto zou nooit het productiestadium halen. Wel kwam er een spoilerpakket beschikbaar voor de Avensis.

  • Toyota Avensis V6 Biturbo
  • Toyota Avensis V6 Biturbo

Het probleem van dit soort uitvoeringen, is dat de verkoopaantallen laag zijn en de ontwikkelingskosten hoog. Aan de andere kant, vergeet niet dat BMW dankzij de M3 enorm veel M Sportpakketjes verkoopt á 4.900 euro per stuk. Dus wellicht moeten er meer GR Toyota’s koemen van reguliere modellen met een GR Light-pakketje voor de consument. Het zijn gewoon rijdende reclamezuilen. Dit had er eentje kunnen zijn.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, avensis, biturbo, concept, essen, station, tmg, Toyota, tuning, v6

Vorig bericht: « Volkswagen ID6 officieel: dit zijn ze alletwee!
Volgend bericht: Red Bull strategisch voordeel, aldus Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. scalvaro zegt

    18 april 2021 om 12:09

    Toch lekker als Willem weer eens door zijn archiefkasten neust op zoek naar obscure nooit geproduceerde modellen. Dit soort artikelen maakt AB de moeite waard.

    Login om te reageren
    • vopo zegt

      18 april 2021 om 16:56

      @scalvaro: helemaal met je eens. De dit soort artikelen van Willem zijn goud waard voor AB.

      Login om te reageren
  2. 406_v6 zegt

    18 april 2021 om 12:22

    Jammer dat dit nooit op de markt is gekomen, zou het toch wel suffe imago van Toyota een goeie positieve boost hebben kunnen geven.

    Login om te reageren
  3. polleke71 zegt

    18 april 2021 om 12:34

    Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding

    Login om te reageren
    • blackeye zegt

      18 april 2021 om 18:00

      @polleke71: zelfkennis siert de mens.

      Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    18 april 2021 om 13:26

    Essen 2004, ik was daar, zag deze auto en begreep er niks van. Wie was de potentiële koper? Waarschijnlijk kon Toyota zelf ook geen sluitend antwoord op die vraag vinden en kwam de auto er dus niet. Best wel jammer, het was inderdaad een leuke leftfield occasion geweest anno 2021. Waarschijnlijk was hij dan wel zo zeldzaam geweest als hobbelpaardenpoep en was het één en al narigheid geweest om aan de specifieke onderdelen te komen indien nodig, maar dat heet ‘karakter’.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      18 april 2021 om 13:45

      @vaakbenjetebang: destijds waren er veel meer sportieve middenklassers dan tegenwoordig. Niet zo snel of exlcusief als een M3, maar ook wat goedkoper. Even uit mijn hoofd: Alfa 156 GTA, Audi S4, Citroen C5 Carlsson, Ford Mondeo ST220, Honda Accord Type S, Mazda 6 MPS, Opel Vectra OPC, Saab 9-3 Aero, Subaru Legacy B4 3.0 Spec B, Volkswagen Passat W8 en Volvo V50 T5 AWD. Dus de kopers voor al die auto’s konden ook een Toyota overwegen ;-).

      Een verschil is wel dat de Toyota vrij specifieke en exotische techniek gebruikten, Misschien konden ze beter de 2.0 een turbo geven met die TTE bodykit. Of de Caldina GT-Four naar Nederland halen.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        18 april 2021 om 13:49

        @willeme: Dat is natuurlijk ook zo, maar de vraag hield me toen wel bezig. Met al de keuzes die jij al opnoemt, wie is dan die Toyota-klant? Het is niet bepaald zo dat de klanten voor de deur stonden te dringen om een 6MPS of een Vectra OPC te kopen in plaats van een Audi S4, zogezegd. En misschien heeft er bij TTE ook iemand eens naar Renault gebeld om te vragen: “hoe veel van die Safrane Biturbo’s hebben jullie eigenlijk verkocht een paar jaar geleden? Eh, 800 stuks, zegt u? OK, bedankt….” gevolgd door een huilbui.

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        19 april 2021 om 08:09

        @willeme: van de accord was er volgens mij ook een type R.

        Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    18 april 2021 om 14:25

    Zonde! Had idd een hele leuke occasie geweest.

    Hoewel een 2.0 beter was geweest dan een 3.0 want voor een 3.0 betaal je hier in België belachelijke bedragen qua inschrijvingstaks. (~5k)

    Dit soort auto pas wat mij betreft ook in het rijtje van de insignia 2,8 biturbo 4×4. Die wilde ik destijds graag kopen tot dat ik de inschrijvingstaks berekend had…

    Login om te reageren
  6. naturalpower zegt

    18 april 2021 om 14:51

    De Avensis-range voorzien van sex-appeal … dat was gewoon een onmogelijke opgave. Heel verstandig dus om hem niet te gaan produceren.

    Login om te reageren
  7. blackeye zegt

    18 april 2021 om 18:00

    Leuk artikel. Laat maar doorkomen. Deze kende ik nog niet.

    Login om te reageren
  8. erikabarth zegt

    18 april 2021 om 18:32

    Tja het blijft een suffe toyota.

    Login om te reageren
  9. erro zegt

    18 april 2021 om 19:37

    Wieldoppen erop en gaan.
    Avensis was verder extreem saai met hoofdletters E en S, van binnen en buiten.

    Zou wel mooie categorie zijn.
    Hyundai Matrix RS
    Peugeot 2008 Amg etc

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    18 april 2021 om 20:26

    Als ze het front wat beter hadden gestyled, dan was het een stuk mooier geworden, nu blijft het een grijze muis.

    Login om te reageren
  11. dirkv zegt

    18 april 2021 om 22:05

    Niet het meest spannende model maar wel een goede auto.
    Vaak met die 180 pk diesels op weg geweest, reed erg goed.
    Zou best zo’n bi turbo in de garage willen hebben!

    Login om te reageren
  12. madmarky zegt

    18 april 2021 om 22:16

    Aan het eind wordt nog de vergelijking gemaakt met BMW M opsmuk en Toyota GR pakketten. Dat laatste zal nooit gaan lopen. Mensen met een Toyota geven niet veel om het uiterlijk en imago van hun auto en een paar ruggen extra uitgeven aan uiterlijk vertoon past ook helemaal niet bij bij de gedachtengang van de kopers. Ik bedoel ze rijden Toyota, dat zegt toch genoeg?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North