
In Duitsland is de autofabrikant zelfs het meest waardevolle bedrijf, als je het afmeet aan beurswaarde. Wil je alle VW-aandelen kopen, dan moet je 81,5 miljard euro op tafel leggen.
Leuk, lijstjes! De Duitse tak van consultancytoko PWC (Price Waterhouse Coopers) zette onlangs alle Europese beursgenoteerde bedrijven op een rijtje (peildatum 1 augustus 2013), en maakte hier een Duits en Europees top 100-lijstje van. In Duitsland scoorde VW als gezegd een #1-positie, gevolgd door Daimler (6) en BMW (8). Kijken we naar de Europese variant, dan komen de volgende fabrikanten in de top 100 voor:
#14 Volkswagen
#34 Daimler
#41 BMW
#81 Audi
#86 Rolls Royce
#100 Volvo
Zoals je ziet zijn BMW en Rolls-Royce uit elkaar getrokken, en ook Audi en Volkswagen staan apart vermeld. Ik vermoed dat Volvo’s notering komt omdat de onderzoekers er ook de truckdivisie bij hebben gepakt, en waarschijnlijk gaat hetzelfde bij Rolls Royce op voor de vliegtuigmotorendivisie.
Ik neem althans niet aan dat je met een paar duizend autoverkopen per jaar 25 miljard euro waard kunt zijn. Tenzij je Tesla heet. Een bedrijf als Renault zou je toch voor deze merken verwachten.
Van de non-automotivebedrijven is Nestlé lijstaanvoerder (164,1 mld), Shell staat met 158,5 miljard vierde, Unilever dertiende (92,5 mld).
Wat zeker interessant is, is als je de gegevens van vijf jaar geleden er bij pakt. Rolls-Royce groeide in marktwaarde van 8 naar 25,6 miljard; BMW kwam in 2008 ook niet in de lijst voor, en groeide van 17,7 naar 46,3 miljard.
Zelf neuzen in de lijst? Bekijk hem HIER (PDF)
VW is ook gewoon een erg goed en degelijk merk. Ook als zien sommige dit niet omdat ze ergens iets hebben gelezen.
@heidi: /\ Opmerking mede mogelijk gemaakt door Pon.
-=edit: hap nou niet zo….=-
@heidi: Inderdaad, een heel goed en degelijk merk.
@pinkie: degelijk merk, dat wil niet zeggen degelijke auto’s. Degelijk merk, dat onder de gemiddelde Europeaan beter wordt gewaardeerd dan welk ander automerk dan ook. Ook al zijn Toyota’s volgens de statistieken degelijkerder,…
Als je een no-nonsense auto wilt, met goede kans op een behoorlijke restwaarde koop je geen Kia Rio, Alfa Romeo Mito of Nissan Juke. Maar een Skoda Fabia, Seat Ibiza of Volkswagen Tiguan.
TL;DR?
In de Toyota Aygo dringt ook water binnen.
@sjamp:
volkswagen is gewoon een succesvol reclamebureau met efficiente fabrieken in lage lonen landen.
De autos die ze bouwen zijn volgens mij ongeveer net zo goed/slecht als alle andere autos in die klasse; gemiddeld betrouwbaar, gemiddeld verbruik, vaag sturend doordat de motor zo ongveer tegen de nummerplaat is aangeschroefd, en een interieur opgebouwd uit plastic, kunststof en plastic. (oh ja, en die blauwe cijfertjes op vw klokken zijn onleesbaar).
@super: Hoewel Duitsland geen wettelijk minimumloon kent zoals wij dat doen, zou ik Duitsland niet meteen als ‘Lage Lonen Land’ betitelen,. (En ja, ik ben mij er heus wel van bewust dat er in de wereld nog wel meer VW fabrieken staan dan alleen dat handje vol in Duitsland.
Anyhoe: Je slaat de spijker wel op de kop:
Quote:
volkswagen is gewoon een succesvol reclamebureau met efficiente fabrieken.
End quote
Elke grote autofabrikant die niet volgens dit principe werkt is geen lang leven beschoren. Je producten verkooop je niet alleen op basis van feiten, specificaties en of ervaring, maar veel meer op emotie, gevoel en ‘verwachting’ (en natuurlijk prijs).
@heidi: uhhum. Als ik iets weet uit mijn omgeving is het wel dat VW niet hele degelijke auto’s maakt en dat er vaak veel problemen mee zijn.
En Saab dan? ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Als de overheid voor een echt gevechtsvliegtuig had gekozen zou Saab ook in het lijstje voorkomen.
Het zou wel heel merkwaardig zijn om bij RR de vliegtuigmotoren en auto’s bij elkaar op te tellen, want die hebben verschillende eigenaren.
Dat is inderdaad waar, maar hoe verklaar je anders een waarde van 25 miljard?
@sir_smokalot:
Vastgoed, merknaam. Wie zal het zeggen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Wat gaat het toch slecht in de auto industrie ;)
Volvo Trucks heeft bitter weinig tot niets meer te maken met de auto’s. Volvo trucks is eigendom van Volvo AB, die ook eigenaar zijn van de truckmerken Mack en Renault RVI ( het vroegere Renault Véhicules Industriels).
Bronnencheck?
@luxaeterna: Wellicht heeft men Volvo Aerospace betrokken om op deze waarde uit te komen
Dat Volkswagen en Audi apart vermeld staan is logisch, omdat het in deze lijst om beursgenoteerde bedrijven gaat. Audi AG is dan ook een apart bedrijf met een eigen beursnotering. Hetzelfde zal gelden voor BMW/Rolls Royce.
Merk(.)waardig lijstje , sommige uitelkaar getrokken en anderen bij elkaar gezet. Oftewel dit lijstje is net zo betrouwbaar als een…..
@rob68: …accountantsverklaring van PWC?
Jongens jongens… Als zelfs de de afkorting PWC uitgelegd moet worden, gebruik dan maar helemaal geen afkortingen meer.
@phaeton: het is eigenlijk ook nog niet eens correct. PWC is helemaal niet Price Waterhouse Cooper (meer), het is gewoon PWC. Ze hebben vorig jaar een enorm deel van het marketingbudhet besteed aan radio 1 reclame spots om ons dat te vertellen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Rolls Royce staat op de Londense Beurs genoteerd met enkel de vliegtuigmotoren divisie. http://finance.yahoo.com/q/pr?s=RR.L+Profile
“Ik vermoed dat Volvo’s notering komt omdat de onderzoekers er ook de truckdivisie bij hebben gepakt, en waarschijnlijk gaat hetzelfde bij Rolls Royce op voor de vliegtuigmotorendivisie.”
Ik vermoed eerder dat ‘Volvo’ in deze lijst de truck- en motorenfabrikant is, en ‘Rolls Royce’ de (vliegtuig)motorenfabrikant. Volvo Trucks en Volvo Cars hebben namelijk niets met elkaar te maken, idem voor de beide Rollseses…
Ah, vandaar dat de ‘industry’ in beide gevallen als ‘Automotive’ omschreven staat. Oh, wacht.. :)