• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen is groter dan Ford

Auteur: RubenBaeten, gepost 30 juli 2008 om 22:59 – 40 Reacties

Volkswagen groter dan Ford

Je kon erop wachten: het florisserende Volkswagen is Ford qua verkoopaantallen voorbijgeschoten in de eerste helft van dit jaar. Ze verkochten 7,2% meer auto’s, een totaal van 3,31 miljoen, terwijl Ford met 3,09 miljoen juist 11% minder afzette. Hiermee is VW de nummer 3 autoproducent van de wereld, na Toyota en GM.

Dit is vooral te wijten aan de markten waarin beide merken opereren. VW is geen grote speler op de Amerikaanse markt. Ford wel, maar laat die markt nu net zijn ingestort. Daarentegen is men in China, de snelst groeiende automarkt ter wereld, een gretig afnemer van Volkswagens, terwijl Ford daar de vreemde eend is.

Het is echter niet allemaal feest en slingers, want over het algemeen zit de autoindustrie in een diep dal dankzij de brandstofprijzen en de zwakke economie. J.D. Power voorspelt dat de maand juli de laagste autoverkopen zal laten zien sinds 1992, en dat die neerwaartse trend de rest van het jaar waarschijnlijk volhoudt.

Ik denk dat het in deze duistere periode de hoogste tijd wordt voor wat merkentrouw. Dus: ben je zelfbenoemd BMW-fanboy maar rij je in een aftandse Astra – weg ermee, lease een nieuwe 116i. Ferrari-freak? Koop een Fiat! En vooral als je Ford of GM een warm hart toedraagt, mag je wel snel in actie komen…

Ook interessant!

  • Volkswagen van Ford
    Volkswagen van Ford is onderweg en arriveert snel
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Ford, Vergelijkingen, Volkswagen

Vorig bericht: « Australiërs willen vrouw niet laten rijden
Volgend bericht: Mercedes SLC Gullwing betrapt? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lenn Mariën zegt

    30 juli 2008 om 23:00

    dat lijkt me logisch.

    Login om te reageren
  2. JP zegt

    30 juli 2008 om 23:04

    een van de rede dat ik nooit een VW koop gewoon een ordinaire burgerbak. Das mijn mening er over

    Login om te reageren
  3. De Nou zegt

    30 juli 2008 om 23:25

    @JP: allez gij dat’t een burgerbak is :p VOLKSwagen :p

    Login om te reageren
  4. Jan Odink zegt

    30 juli 2008 om 23:36

    Dit betekent dus dat porsche de op 3 na grootste is….

    Login om te reageren
  5. RUS zegt

    30 juli 2008 om 23:41

    Ford Focus erg populair in Rusland. Ook een groeiende markt. Terwijl Volkswagen daar niet erg populair is, behalve de passat.

    Login om te reageren
  6. RX-7/6 Owner zegt

    31 juli 2008 om 00:12

    ik heb pas een nieuwe 6 maar die ga ik gelijk weer weg doen want ik ben de nieuwe 6 US spec 3.7 V6 aan het importeren (die is tenslotten 20cm langer en natuurlijk sterker)

    Login om te reageren
  7. marruk zegt

    31 juli 2008 om 00:19

    hoezo moet iedereen ineens een nieuwe auto aanschaffen van jou??
    Nouja nieuwe Fiesta als nieuwe 2e auto is misschien geen verkeerd idee.
    Maar denk toch dat het de nieuwe Polo wordt..

    Login om te reageren
  8. clubbtraxx zegt

    31 juli 2008 om 00:27

    Bovendien… De nieuwe Mondeo wordt nu ook in China zelf gebouwd, dus hoezo Ford is een vreemde eend in China?

    Login om te reageren
  9. opa plas piemel zegt

    31 juli 2008 om 00:34

    off topic,..is het een keer gezellig in de campingkantine …gaan ze sluiten voor sluitingstijd….ach ja,ook schotse geitewollesokke liggen hun medemens graag dwars.

    ontopic,ik heb niks met vw.

    Login om te reageren
  10. Remon zegt

    31 juli 2008 om 00:35

    Ach, ikzelf ben niet zo merkentrouw maar wil me toch nog wel een beetje onderscheiden qua auto.
    Ik rij zelf een Golf 5 GTI Edition 30 met 3 deuren maar heb ook al een Mondeo ST220 gereden en in het prille begin een Vectra 2000..
    Niets exclusiefs doch een beetje onderscheidend.
    Dat VW nu wereldwijd een van de grootsten is zegt genoeg over de betrouwbaarheid en degelijkheid van het merk.
    Alleen des te groter en populairder het merk VW wordt des te minder zullen ze afstappen van het originele design van de Golf, Passat e.d. om de meerderheid van de kopers tevreden te houden.
    M.a.w: ze zullen nooit met een echt gedurft design komen wat ze daadwerkelijk ook in productie gaan nemen.
    Wat dat betreft vind ik dat ze met de Passat CC al een gedurfde stap nemen.
    Niet omdat ik het design niet mooi vind, maar omdat mensen nu eenmaal van VW verwachten dat ze geen frivoliteiten ontwerpen.

    Als ik echt voor het design en exclusiviteit zou gaan dan heb ik in feite maar 1 auto op mijn droomlijstje staan:

    de Pagani Zonda F of nog exclusiever: Cinque

    Doekje!

    Mvg,

    Remon

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    31 juli 2008 om 06:50

    goeie zaak .. effe de bezem door de auto-industrie .. dat reguliert wel weer ..

    en armoe maakt vindingrijk ..

    (zelfbenoemd BMWfanboy in astra .. ha ha ha ) ..

    Login om te reageren
  12. patrick zegt

    31 juli 2008 om 06:57

    volkswagen zie je veel te veel rijden vooral een Golf.
    en ze zijn nog duur ook je koopt een golf hellemaal kaal soms zit er nog geen eens een airco op zelf voor radio voorbereiding moet je zelfs betalen.
    nou kun je een golf net onder de €18.000 kopen maar hoe komt dat om dat er over een jaartje of wat de nieuwste golf type 6 komt.
    neem nou bijvoorbeeld een pro_ceed dat vindt ik veel moeier dan een golf veel meer vormen, een golf vindt ik meer vierkant achtig er uit zien.
    en een golf vindt ik een platte achterkant hebben ( kont )

    EN MENSEN ER ZIJN MEER AUTO’S OP AARDE DAN ALLEEN MAAR VOLKSWAGEN!!!!!!!!!!! VERGEET DAT NIET.

    groetjes

    Login om te reageren
  13. mrtn zegt

    31 juli 2008 om 07:47

    @ Patrick

    Nu vergelijk je ook een uitlopend model met een recentelijke auto. Dat gaat natuurlijk niet op. De impressies van de Golf VI uit de AutoBild spreken mij in ieder geval aan, gewoon een verzorgde auto. Mede door de techniek van Volkswagen blijven het goede auto’s alleen een tikkeltje duur. Maar Volkswagen heeft dat natuurlijk opgevangen met de “goedkopere”-merken in aanschaf als Seat en Skoda.

    Login om te reageren
  14. Squadra zegt

    31 juli 2008 om 07:52

    Als Polo rijder verbaast het me dat er wordt gesproken over degenlijkheid van VW. Ik heb er reeds 3 via mijn werk gehad en je was verbaasd als er geen waarschuwingslampje brandde, je niks hoorde kraaken ! Bij 1 van de polo’s kon je de contactsleutel geheel rond draaien. Voor mij nooit meer een VW, genoeg ellende ermee gehad ! En over het slaapwekkende design van VW zal ik het maar niet hebben……..

    Login om te reageren
  15. zoepie zegt

    31 juli 2008 om 08:04

    Ik rij nu al een 5 tal jaar met verschillende wagens van VW (Bora, Golf, Golf Plus, Jetta, Passat zelfs een polo)

    Ik vind het een goed merk, nog weinig problemen mee gehad, wat ik vooral merk is dat mensen beginnen klagen over een merk omdat ze er persoonlijk weinig voor voelen, en dan ga je automatisch meer letten op de gebreken.

    Waarom zouden alfa rijders (tegenwoordig is de kwaliteit stukken beter) vroeger dan zo vastgehouden hebben aan hun merk? Als jij passioneel naar je auto verlangt iedere dag dat je op staat neem je de gebreken (hoe groot of klein ze ook mogen zijn) er met veel plezier bij.

    Login om te reageren
  16. corrado vr6 slc zegt

    31 juli 2008 om 08:24

    @ Squadra:

    Jij zegt dat VW niet degelijk is? Denk je dat die defecten alleen bij VW voorkomen, alle auto-merken hebben wel eens iets, het had net zo goed bij een Ford of zelfs Ferrari kunnen gebeuren.

    Als je op de weg kijkt zie je toch veel meer oude auto’s van VW dan elk ander merk. Dagelijk zie ik tientallen Golf 1’tjes oude Polo’tjes en ook heel veel Kevers.
    Hoe vaak zie je nou nog de oude Opel Kadet MK1, MK2, of Oude Ford Escortjes enz enz?
    Niet vaak dus, want ze zijn allemaal weggerot of motorisch gewoon op.

    VW fo life! :)

    Login om te reageren
  17. de sjonnies zegt

    31 juli 2008 om 08:42

    De populariteit van VW wordt voor een groot gedeelte door de zakelijke leasemarkt gedicteerd, VW’s hebben altijd een goede restwaarde, het merk heeft gewoon een goede reputatie – of ze werkelijk goed zijn is ter beoordeling van ieder individu-
    Een VW kost relatief veel geld, een van de oorzaken daarvan is dat de werknemers in Wolfsburg een 28-urige werkweek hebben !
    Persoonlijk vind ik het knap dat VW niet op prijs maar op een imago van betrouwbaarheid en degelijkheid zijn voertuigen aan de man brengt.
    En het werkt, anders wordt je niet nummer 3 op de wereldranglijst !

    Login om te reageren
  18. madru zegt

    31 juli 2008 om 09:21

    VW profiteert nog steeds van hun naam als betrouwbaar van toen dat echt nog zo was…..Mijn ervaring met VW is dat ze ZEER VER van betrouwbaar zijn.Ik ben trouw aan een een merk en dat is voor mij BMW. Los daarvan ben ik normaal ook nogal trouw aan Europese merken ENKEL omdat ik zo ook onze eigen economie steun!! Maar eerlijk gezegd…Buiten BMW ??? Vrees ik dat je direct naar de Japanse merken mag lopen om tegenwoordig nog iets betrouwbaars te vinden !!

    Login om te reageren
  19. markieanta zegt

    31 juli 2008 om 09:34

    @Corrado, toch even beter kijken misschien? Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel oude Fiestaatjes er nog rond crossen op leeftijd.

    Login om te reageren
  20. CRX zegt

    31 juli 2008 om 09:57

    Wij hebben 2 Passats gereden, eerst het ’96-model, daarna die uit 2000.
    Privé aangeschaft, dus ik weet echt wat het onderhoud heeft gekost, en dat valt alleszins mee. Beide auto’s hebben me nooit laten staan, geen mankementen gehad, niks. VW is misschien niet spannend, maar dat maakt de auto’s nog niet slecht !!

    Rijdt nu een Franse auto… Gelukkig een voorloper, die over een paar maanden plaats gaat maken voor iets dat niet iedere mand naar de garage hoeft.

    Login om te reageren
  21. corrado vr6 slc zegt

    31 juli 2008 om 10:01

    @ markieanta:

    Tja Fiesta’s van rond 1988 maar niet veel ouder.
    En dan nog steeds veel minder dan oude VW’s, hoe vaak zie je nou Fordjes uit de jaren 60 en 70.
    Ik zit de hele dag op de weg voor m’n werk en tuurlijk zie ik ook weleens andere oudjes maar geloof mij, de meeste oude auto’s op de weg
    zijn VW Kevers en Golf MK1’s.
    Mijn vorige auto was een 1990 Fiesta XR2I ;) maar over de kwaliteit van dat ding is niet over te spreken zo slecht.
    Maar ja het is een feit dat alle oude auto’s kwalitatief niet zo goed zijn als de auto’s van nu, dus ook VW’s.

    Login om te reageren
  22. plof@ zegt

    31 juli 2008 om 10:21

    De best verkochte auto ter wereld was recentelijk toch nog een Ford F150..

    Login om te reageren
  23. markieanta zegt

    31 juli 2008 om 10:25

    @Corrado, Kevers en Gofjes 1 zie ik hier eignenlijk nooit. Oude Kadettjes en Escortjes daarentegen weer wel, het ligt natuurlijk ook gewoon aan de omgeving blijkbaar.

    Login om te reageren
  24. Majinstar zegt

    31 juli 2008 om 10:36

    Ford heeft altijd een mindere aanbod gehad in zijn soort t.o.v. VW. Nu zie je dat Ford met een SUV en Cabrio komt aanzetten. De nieuwe facelifts van de Fiësta en Ka zijn niet echt indrukwekkend genoeg. Dus vele zullen overstappen naar VW.

    Logisch dat zij Ford hebben ingehaald.

    Login om te reageren
  25. Scuderia zegt

    31 juli 2008 om 10:53

    Ik dacht dat Ford dit jaar net iets meer had verkocht dan Volkswagen? Maar is dus niet zo. Volkswagen is toch ook al 3 jaar best verkochte wagen van Nederland.
    VW blijft altijd naar mijn mening veel beter als Toyota qau kwaiteit en prestaties.

    Login om te reageren
  26. markieanta zegt

    31 juli 2008 om 10:57

    @scuderia, het betreft hier de hele wereld he. Ford heeft hier in Nederland inderdaad de meest verkochte auto’s op zijn naam staan, maar over de gehele wereld gezien uiteraard niet.

    Login om te reageren
  27. pieter zegt

    31 juli 2008 om 11:03

    @plof@
    Da’s geen auto, maar een truck, dus dat is een ander lijstje.

    Login om te reageren
  28. TomS zegt

    31 juli 2008 om 11:56

    @pieter de f150 heet in Amerika truck maar dat is weer niet te vergelijken met onze benaming voor truck als in vrachtwagen.
    Het is dus gewoon een auto zoals iedere pick-up.
    Tenzij een pick-up, cabriolet, mpv, suv, station en hatchback geen auto is.

    Login om te reageren
  29. Thelis zegt

    31 juli 2008 om 12:05

    Hoe is e.e.a. met elkaar vergeleken?

    Is Ford’s PAG Groep in het verleden meegerekend? Dan zijn ze in één keer de al een hoop verkopen kwijt door het verkopen van Aston, Jaguar en Land Rover.

    Was dis een beetje te verwachten.

    Login om te reageren
  30. Willem zegt

    31 juli 2008 om 12:12

    Lekker! :D

    Login om te reageren
  31. sebastian zegt

    31 juli 2008 om 12:30

    @corrado vr6 slc
    ik zie veel meer oude alfaatjes rijden dan oude volkswagens. ze mogen misschien in ’s andermans ogen niet zo betrouwbaar zijn maar ze belanden minder snel op de schroothoop…

    Login om te reageren
  32. corrado vr6 slc zegt

    31 juli 2008 om 12:54

    @ sebastian:

    Really???

    Login om te reageren
  33. JPM zegt

    31 juli 2008 om 13:12

    Wel grappig dat Tata Motors in beurswaarde nu al meer waard is dan General Motors. Dan zie je pas hoe serieus je dat Indiase bedrijf moet nemen.

    Login om te reageren
  34. Scuderia zegt

    31 juli 2008 om 13:30

    sebastian
    Volgens mij woon jij in Italie.

    Login om te reageren
  35. Jarno zegt

    31 juli 2008 om 14:04

    Als je het over degelijke auto’s hebt, vooral vanuit het verleden gezien, dan is het wel een Mercedes. Daar struikel je pas over.
    Overigens hebben ze daar ook aangegeven dat ze hun kwaliteit weer gaan verbeteren, voor zover dat nog niet gedaan was, dus je hoeft echt niet buiten Europa te winkelen voor kwaliteit.

    Login om te reageren
  36. C30CDIAMG zegt

    31 juli 2008 om 16:36

    @ jan odink,

    je bedoelt de op 2 na grootste…

    Login om te reageren
  37. sebastian zegt

    31 juli 2008 om 21:30

    @scuderia
    nou bijna… (zeker wat autovoorkeur in nederland betreft) woon ik in de Venetië van het hoge noorden, Amsterdam :)

    Login om te reageren
  38. Ototaal zegt

    31 juli 2008 om 23:14

    Ik weet dat ’t een alliantie is en (nog) geen groep zoals de Porsche-groep, maar de heren van Renault-Nissan zijn aardig op stoom;

    Renault 1.325.529
    (inclusief merken als Dacia, RSM)

    Nissan 1.833.186
    (inclusief merken als Infiniti)

    Samen dus goed voor 3.158,715 voertuigen in ’t eerste half jaar van 2008. En dan moeten de samenwerkingen met o.a. AvtoVaz (Lada) en Mahindra nog van start gaan.

    bron:
    http://www.nissan-global.com/EN/NEWS/2008/_STORY/080729-01-e.html
    http://www.renault.com/renault_com/en/images/H1%202008%20Earnings%20Report_tcm1120-788012.pdf

    Login om te reageren
  39. 9000cse zegt

    1 augustus 2008 om 08:29

    @ Ruben Baeten

    Geen mierenn**kerij. Ik hecht er waarde aan om je goed te kunnen begrijpen. Maar, wat bedoel je met het “florisserende” Volkswagen?
    Mijn woordenboeken kennen dit woord niet.

    Login om te reageren
  40. VWLover zegt

    1 augustus 2008 om 19:14

    Toch fijn om te lezen dat we er allemaal verstand van hebben…. ;-)

    Kunnen wij als Autobloggers niet gewoon een Zaken-kabinet vormen en NL uit de stront trekken…?? :-D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North