• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen laat laadpaalrobot zien die auto’s kan opladen

Auteur: hayte, gepost 28 december 2020 om 20:06 – 18 Reacties

De laadpaalrobot van Volkswagen

Nadat het een jaar geleden de eerste tekeningen liet zien, laat Volkswagen nu een prototype zien van de laadpaalrobot.

Een van de voordelen van een elektrische auto is dat je deze op bestemming kan opladen. Stel dat je in een appartementencomplex woont met een ondergrondse parkeergarage, dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je daar meerdere parkeerplekken hebt waar een elektrische auto kan worden opgeladen. Het probleem van dit systeem is alleen dat het niet heel erg flexibel is. Je kan niet zomaar extra laadpunten neerzetten en meestal mogen niet-elektrische auto’s daar niet parkeren. Aan de ene kant offer je dus parkeerplaatsen op voor auto’s met verbrandingsmotoren, terwijl je niet weet of het aantal laadpalen toereikend gaat zijn.

Volkswagen maakte een jaar geleden bekend aan een oplossing hiervoor te werken. Het gaat om autonome elektrische robots die een mobiele laadpaal naar een EV kunnen brengen. De laadpaalrobot van Volkswagen kan de mobiele laadpaal aan de EV koppelen, waarna de elektrische auto begint met opladen. Zodra de accu van de auto vol is, of de laadpaal leeg is, haalt de laadpaalrobot de laadpaal weer op. Op die manier hoef je als parkeergaragebeheerder geen speciale EV-parkeerplekken in het leven te roepen en heb je als EV-rijder geen probleem als alle laadpalen bezet zijn. Die laadpaalrobot zorgt er immers wel voor dat je auto wordt opgeladen.

Sinds die aankondiging hoorden we van Volkswagen niks over de laadpaalrobots, tot nu. De Duitsers maken bekend nog steeds aan het plan te werken en inmiddels een prototype te hebben gemaakt. Helemaal klaar zijn ze dus nog niet; vooral de ‘Car to X-communicatie’ heeft nog veel werk nodig. Het gaat hierbij om de software die nodig is om de auto te laten communiceren met de laadpaalrobot. De robot werkt ook met een app, maar Volkswagen heeft liever dat je helemaal niks hoeft te doen voor het opladen. Je parkeert je auto en de laadpaalrobot doet de rest.

Wanneer we de laadpaalrobot in parkeergarages kunnen zien? Dat zegt Volkswagen nog niet. Het is eveneens onduidelijk of het systeem alleen werkt met Volkswagens, of dat de laadpaalrobot ook met de concurrentie overweg kan. Wij hopen vurig voor dat laatste, want anders lost het die eerder genoemde parkeerplekproblematiek eigenlijk niet op. Hopelijk laat Volkswagen in de niet al te verre toekomst meer horen (en zien!) van deze laadpaalrobot.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • gratis
    Arnhem laat elektrische auto opladen aan lantaarnpaal
  • Stellantis bouwt snelweg die auto's kan opladen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Elektrisch, laadpaal, oplaadpunt, opladen, Techniek, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « BMW: wen maar aan grille van 4 Serie, blijft ook in toekomst
Volgend bericht: Snelle C segment sedans: dit zijn er twaalf op een rij »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    28 december 2020 om 20:28

    Nog een batterij ertussen met energieverliezen.
    Maar wel handig om in te laden, zo’n extra power pack.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2020 om 08:51

      @rulefollower: als je zorgen hebt over om energieverliezen kijk dan vooral niet naar verbrandingsmotoren…

      Login om te reageren
      • leonlampe zegt

        29 december 2020 om 10:11

        @mashell: kan me nog altijd herinneren dat ik mij kapot schrok bij natuurkunde hoe inefficiënt die wel niet was. En dan te bedenken dat in een paar jaar dat de elektrische auto populair is, er al een behoorlijke verbetering zit in die motor. De IPMSynRM in de Model 3 haalt al 96% waar de brandstofmotor na al die haren nog steeds 30 is…

        Login om te reageren
  2. spidertje zegt

    28 december 2020 om 20:41

    Fraai, dit soort van idn hebben we nodig. Kijk naar wat er kan en niet naar wat er niet kan.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 december 2020 om 23:51

      @spidertje: idn? Ideeën bedoel je? Of probeer je stroom te besparen door 3 e’s niet te typen?

      Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    28 december 2020 om 20:47

    > Aan de ene kant offer je dus parkeerplaatsen op voor auto’s met verbrandingsmotoren
    Een nogal tijdelijk probleem dus als al die verbrandingsmotoren uitgefaseerd gaan worden.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    28 december 2020 om 20:49

    Heel mooi.

    Lijkt net zo’n stofzuiger met van die olijke oogjes.

    Alleen zuigt dit ding niet zelf… Dat doet de auto die eraan hangt wel…

    Login om te reageren
  5. superfunky zegt

    28 december 2020 om 21:09

    Mooi he, als Elon zo’n animatie laat zien, gillen de fanboys om het hardst dat de wereld is gered en staat de koers 10% hoger. VW? +30ct vandaag ;)

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      28 december 2020 om 22:20

      @superfunky het zit je wel hoog hè? :)

      Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      29 december 2020 om 08:37

      @superfunky: 3-4 jaar geleden was het ook redelijk vernieuwend. Typisch VW, een paar jaar later;)

      Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    28 december 2020 om 21:40

    Inderdaad ,eerst een accu opladen om daarna weer een andere accu op te laden ,klinkt zeer logisch…. Das Auto

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 december 2020 om 23:51

      @monsieurleloure: de toekomst!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2020 om 08:52

      @monsieurleloure: als je het een powerbank noemt kom je er wel mee weg.

      Login om te reageren
  7. Pascal zegt

    28 december 2020 om 22:18

    Mooi om eindelijk weer eens een stukje innovatie te zien vanuit VAG

    Login om te reageren
  8. dhrr zegt

    28 december 2020 om 23:13

    Rijder kan “halfweg” robot in kofferbak kieperen? Of hater of dief komt met Bus robotjes ‘ophalen’?
    laadt deze alleen Vw Audi Skoda en Seat of alle merken is nog een dingetje. Gaan het zien.

    Login om te reageren
  9. auto62 zegt

    28 december 2020 om 23:29

    Hopelijk hebben ze de software voor elkaar.

    Login om te reageren
  10. iphonistvongates zegt

    29 december 2020 om 09:27

    Skynet “wrijft” in zijn digitale handen! 🤤

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      29 december 2020 om 10:02

      @iphonistvongates de Terminator wordt hier gebouwd: https://www.bostondynamics.com/ gelukkig is de software nog niet zo ver ;)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North