Volkswagen met leuke motor is een feestje op wielen

Auteur: , 33 Reacties

En nog praktisch ook.

In 2019 een roadtrip doen met een camper, maar nog op zoek naar het juiste vervoersmiddel? Wellicht is dit apparaat dan hét antwoord op al je vragen. Waar we naar koekeloeren is een klassiek Volkswagen-busje. De huidige eigenaar heeft er een mooi project van weten te maken en het goede nieuws is dat de Volkswagen nu te koop is.

Allereerst de krachtbron. De reguliere motor is vervangen voor een 2.5 liter grote Subaru-boxer viercilinder. Verwacht er geen strakke rondetijden op het circuit mee te rijden, want de voornaamste reden van de motorswap is meer kracht die op bergweggetjes ten goede moeten komen. Bepakt en bezakt moet deze Volkswagen zonder moeite kunnen klimmen. Het chassis van het busje uit 1969 is onaangetast gebleven en de eigenaar heeft ook geen moeite genomen om de standaard trommelremmen te vervangen.

De camper heeft een aluminium behuizing en op het dak liggen zonnepalen. Deze voorzien de ingebouwde magnetron, het koffiezetapparaat, twee batterijen en een waterkoker van stroom. Daarnaast is er een watertank van 45 liter aanwezig. Dankzij moderne airconditioning is het ook zomers prettig vertoeven in het busje.

Het ding zomaar op de kop tikken is er niet bij, want de Volkswagen wordt te koop aangeboden in Saint George, Utah in de Verenigde Staten. De eigenaar vraagt 40.000 dollar voor zijn geliefde creatie. Naar eigen zeggen moet de camper weg omdat hij geld en ruimte nodig heeft. Bovendien ontbreekt het hem aan tijd om de Volkswagen te onderhouden. (via TheSamba)



33 reacties

Leuk voor zigeunervolk.
@johnwaters: Meer iets voor veganisten…
@johnhert: sowieso goed voor al het linkse spul hier op de aardkloot
@johnhert: gewoon een ordinaire overpriced, neukbus…… Is hij te koop?.
@mikje90: Heb je de laatste alinea gelezen? $40.000
@metalmike: ik zeg, kopen!
Picture or it didnt happen!
Top
+ reservewiel. Verder rommelig.
Leuk ding met een meesterlijke motor.
Hij zal wel verschrikkelijk zuipen!
@dirkv: Je wil niet weten wat een standaard 1600cc luchtgekoelde motor in een T2 verbruikt. 1 op 10 als je heeeeel rustig achter een vrachtwagen hangt met 90km/u. Rijd je 110? 1 op 6. Stadsverkeer? 1 op 5.
Ik ben nu bezig met een swap naar een 2 liter ej20 uit een Legacy uit 2002 en verwacht dat hij een klein beetje zuiniger wordt, misschien 1 op 11. Maar dan wel 2,5 keer zoveel vermogen.
@metalmike: Dat de originele 1600 zo zuipt wist ik niet maar dat de 2.5 boxer turbo van Subaru als een dolle zuipt weet ik wel;)
Mooi project ben je aan het doen! Lijkt me een betrouwbare goede motor die je nu aan het inbouwen bent.
Ga je er veel km mee maken?
@dirkv: Niet veel, rond de 6-8k in de afgelopen jaren. Vooral de zomervakanties zorgen voor veel kilometers ineens, ik ben inmiddels in Schotland, Noorwegen (tot aan de poolcirkel), Finland, Hongarije en Zuid-Frankrijk geweest met de oude motor.
@metalmike: Dat zijn zijn mooi roadtrips! Dat wil ik ook ooit nog eens gaan doen met een niet al te grote camper.
Succes met je motorswap project!
Kijk! Een VW met een motor die wél heel blijft…
@svenska_aeroplan_ab: volgens mij is juist die 2,5 liter boxermotor van Subaru een van de minst betrouwbare blokken die deze eigenwijze autofabrikant ooit in hun eigen auto’s heeft gestopt. Beter kun je Subaru’s kleinere 2 liter viercilinder of de 3 liter zescilinder boxermotor kiezen.

Daarnaast zijn die luchtgekoelde VW blokken bepaald geen toonbeeld van efficiëntie en prestatie, maar je moet het wel héél erg bont maken wil je deze kapot draaien. Van de week nog een herhaling van Car SOS gezien, waar ze z’n motor na 17 jaar stilstand in een vochtige schuur zonder heel veel moeite weer aan het lopen kregen. En dat is zeker geen unicum.
@rrrobert: De VW “vanlife” jongens grappen vaak zelf dat het ook vaak sleutelen is.
Inclusief dat ene kanaal op YouTube van een jongen die er bijna overal mee is geweest. Die zit al op zijn vijfde motor en heeft periodes gehad waarin hij meer aan het sleutelen was dan aan het rijden omdat er zoveel kapot ging.
Leuk busje hoor verder.
@RRRobert: vlg mij was het juist de 2.5 die betrouwbaarder was. Die 2 liter noemde die Engelse turners engine of glass
All you need is love VW edition.
Nu ben ik absoluut tegen een rubbertegel maatschappij, maar ik kan toch niet ontkennen dat het “39 Volkswagen symbool met swastika niet heel erg toepasselijk is op deze hippie camper uit de jaren 50/60…
@2wheeler: 1969
@2wheeler: Ginfaxi symbool.
@2wheeler: heb er weinig verstand van, maar waar zie je een swastika?
@racerx: het teken op de deur op foto 2! De Ginfaxi zoals @Dirkv benadrukte met het VW logo is het logo dat Hitler heeft overgenomen uit de IJslandse mythologie. Dit logo werd door Hitler en Porsche aangenomen als eerste logo sinds de samenwerking voor VW in 1939. Geen traditionele swastika, maar gezien de geschiedenis van VW toch een beetje onsmakelijk.zeker omdat het niets te zoeken heeft op een bus uit “69 en je jezelf dus af kan vragen waarom de eigenaar besluit dit logo te voeren.
Dit is pas sjoemelen met uitstoot
Voor de beginnende Walter White..
@desjonnies: Walter Light.
@desjonnies: Heisenheuveltje
De man zijn politieke voorkeur is ook af te lezen door het logo links boven. Dit logo is nooit op een VW gezet. Maar is het symbool van VW onder hitler, neonazi’s in de oltimer wereld gebruiken dit logo als legale vorm van het swastika. Aangezien het echte in veel landen strafbaar is. Ik verzin dit niet op verschillende oldtimer meetings en in de VW club waar ik lid van ben word je gewoon geweigerd en gebanned als je dit nationaal socialistisch VW logo gebruikt.
@shiva: Dit is de VS, daar snappen ze er niks van en ligt het minder gevoelig.
Oogt als een hoogkwalitatief bouwwerkje 👍🏽
Leuke bus zo zeker met andere motor, maar ik zou wel zsm de remmen upgraden
Mooi woord, koekeloeren. Gebruik het zelf als het ff mee it bijna dagelijks 😊

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).