• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo krijg je het kenteken van de 911 op de juiste plaats

Auteur: jaapiyo, gepost 25 december 2018 om 16:59 – 40 Reacties

992


Gewoon af fabriek. Lifehacks om je leven beter te maken, met dank aan de autoblog-community.

Circa een maandje geleden trok Porsche het doek af van de nieuwe generatie 911. Volgens Ivo van Hulten, een bij Porsche werkzame Nederlandse designheld (video), was het een van de designdoelen om een vleugje 911 G-model terug te brengen in de Neunelfer. Kijk, dat is nog eens een intentie waar ik achter kan staan. Maar ja, doelstellingen zijn een ding, resultaten zijn een tweede. Over smaak valt niet te twisten, maar mensen mét smaak zagen direct dat de voorkant van de 992 er weliswaar op vooruit is gegaan, maar de achterkant van de 992 er juist op achteruit is gegaan ten opzichte van de 991. Klinkt op zich overigens wel soort van logisch als je het zo opschrijft.

In mijn ogen is het optische zwaartepunt van de 992 namelijk wat hoger komen te liggen recht van achteren bekeken. De koets lijkt hoger en smaller te zijn, ondanks dat de heupen nu standaard breed zijn. Het lijkt wel alsof de 992 een schop onder zijn gat heeft gekregen. Ik denk dat dit deels komt door de plaatsing van de uitlaten, die wat meer naar het midden zitten. Het werkte al nooit voor de BMW ’35i’ modellen en het werkt ook niet voor deze 911, in mijn ogen. Wat je sowieso niet moet doen is de optionele sportuitlaat bestellen, want dan krijg je in plaats van twee keer twee ronde pijpjes (zoals het heurt) twee Audi RS-esque ovalen stortkokers.

992-pijl

Het gimmicky derde remlicht en het verdwijnen van de scheiding tussen achterruit en luchtrooster helpen ook niet mee aan de look van de achterkant, maar de échte boosdoener is de plaatsing van de kentekenplaat. Deze verplaatste zich van de bumper tot een positie onder de bumper, tussen de uitlaten. Ook hierdoor zit er meer staal ‘boven de plaat’ en gaat de bolle achterkant optisch een stukje boven de grond zweven, alsof Kim Kardashian een poging doet om op stelten te lopen. Man man man, Porsche, wat was je denkende? Dit is duidelijk een reden om de 992 bij de dealer te laten staan.

Porsche 911 Carrera 4S (991) '18
Porsche 911 Carrera 4S (992) '19

Groot was dan ook mijn vreugde toen er een mailtje in de brievenbus plofte van Simon, die diep in de krochten van de 911-configurator de oplossing vond voor deze gruwelijke wandaad van Porsche. Vink je namelijk het SportDesign-pakket aan (+4.260 Euro), dan krijg je ietwat anders gevormde bumpertjes én…een ander bevestigingspunt voor de kentekenplaat achter! Jawel, je kan ‘m dus gewoon op de juiste positie laten schroeven. Moet je alleen wel weer wat extra geld overmaken naar Porsche. In feite is de nieuwe, lelijke plek van het kenteken op de standaard 911 dus gewoon een soort pauper-tax van Porsche…Stelletje Stuttgartse geldwolven ook.

Dank Simon voor de tip!

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, configurator, design, kenteken, Porsche

Vorig bericht: « Ferrari scheurt door Breda, met 200+ km/h
Volgend bericht: Volkswagen met leuke motor is een feestje op wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    25 december 2018 om 17:11

    Al met al, de 992 is een geslaagd design.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 december 2018 om 17:26

      @str8six: nou ja, met dit pakketje erop dan…

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        25 december 2018 om 17:31

        @jaapiyo: ook zonder dit pakketje. Mazda had iets dergelijks beter voor de voorbumper vd Mazda 3 kunnen ontwikkelen.

        Login om te reageren
  2. jpoers zegt

    25 december 2018 om 17:34

    Ben ik de enige die de sgo er toch beter uit vind zien???

    Login om te reageren
    • m-tfsi zegt

      25 december 2018 om 17:49

      @jpoers: ja

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        25 december 2018 om 20:05

        @m-tfsi: sorry maar ik vind bij de gele die extra gaten in de bumper niet fraai. Ook de lampen vind ik bij de “budget”versie veel strakker. Aan de andere kant wat zeuren we nu bij t gros zit zoiets toch niet in het budget :)

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          26 december 2018 om 08:20

          @jpoers: die gele is ook het uitzwaaiende type 911

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            26 december 2018 om 11:51

            @rhellema: oooooooo

            Login om te reageren
            • rhellema zegt

              26 december 2018 om 12:07

              @jpoers: ik heb ook een beetje het idee dat het weer zo’n typisch “jaapiyo heeft een probleem met een stylingsdetail” probleem is (denk aan het “overhang aan de voorzijde” probleem).

              Het is wel heel erg toevallig dat ene Simon compleet out of the blue een mail stuurt naar de Autoblogredactie om even te melden dat hij diep in de configurator is gedoken en er achter is gekomen dat bij een bepaalde aangevinkte optie de kentekenplaat iets hoger geplaatst wordt.

              Ik denk dat er twee verschillende modellen met elkaar vergeleken zijn, er toen iets is opgevallen en er direct een artikel over geschreven is, een andere reden zou ik mij niet kunnen bedenken bij het zien van de foto’s van de gele 991.2 en de 992.

              Login om te reageren
    • Donstil zegt

      26 december 2018 om 11:56

      @jpoers: Vast niet. Ik vind het voornamelijk een hoop gedoe om een kentekenplaat. Maar goed sommige mensen denken dat zulke zaken er toe doen in het leven.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    25 december 2018 om 17:36

    Maar dan krijg je wel die lelijke meegespoten inzetstukjes in het plastic gedeelte van je bumper.

    Login om te reageren
    • granturismocollector zegt

      25 december 2018 om 17:39

      @edge: Porsche Exclusive Manufacturer: ‘U vraagt?’

      Login om te reageren
  4. pjansen zegt

    25 december 2018 om 17:38

    Dan moet je eigenlijk gelijk ook die sportdesign zijskirts aanvinken als je toch bezig bent. Grappig dat je wel de sportdesign voorkant afzonderlijk kunt bestellen en weer niet de achterkant.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      25 december 2018 om 18:54

      @pjansen: vind daar niks grappig aan.

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      25 december 2018 om 22:10

      @pjansen: ik vraag het me wel eens af als je 1 tot 2 ton aan een auto uit komt geven, of ze echt zeggen dat je pech hebt met je anderhalve ton als je alleen de achterbumper wilt.

      Login om te reageren
      • pjansen zegt

        25 december 2018 om 22:14

        @marc94: Mijn ervaring met Porsche is dat het hun niet veel uitmaakt of je 2 ton te spenderen hebt.

        Login om te reageren
        • sjonnie82 zegt

          25 december 2018 om 23:25

          @pjansen: welke ervaring heb je dan?

          Login om te reageren
          • pjansen zegt

            26 december 2018 om 09:24

            @sjonnie82: Ik heb in het verleden al eens 2 Porsche 911’s gekocht samen met een bekende zelfs dan krijg je niet veel korting.

            Login om te reageren
  5. fconderkantlat zegt

    25 december 2018 om 17:42

    ik vind heel de onderkant van de achterbumper foeilelijk ontworpen. uitlaten zitten te ver in het midden, maar ook niet helemaal in het midden net als de sportuitlaat van de 991. Het zit ergens een beetje in niemandsland ofzo. uitlaatpijpen zijn tezamen met de roosters echt gewoon niet mooi. Ik moet tevens aan robocop steeds denken als ik van recht achter de achterkant zie

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 december 2018 om 08:28

      @arashrsf: de uitlaten zitten juist precies goed. Het probleem met het achterste van de 911 is dat het er te massief uitziet, gewoon omdat het inmiddels behoorlijk massief is, het is hoog en breed. Door de kentekenplaat hoger te plaatsen ziet het er minder hoog uit (de essentie van dit artikel) en door de uitlaateindstukken niet helemaal op de hoeken te plaatsen ziet het er minder breed uit.

      Login om te reageren
  6. fabian1978 zegt

    25 december 2018 om 17:45

    Absoluut een verbetering inderdaad.

    Login om te reageren
  7. rickthestig zegt

    25 december 2018 om 18:06

    Juist de achterkant vind ik zeer geslaagd. De voorkant vind ik juist minder. Smaken verschillen.

    Login om te reageren
  8. atrak zegt

    25 december 2018 om 18:08

    Dan maar zonder sportpijpen. Ziet er een stuk smakelijker uit. Fijne kerst, collega reaguurders!

    Login om te reageren
  9. henrie zegt

    25 december 2018 om 18:28

    Ik vind die doorlopende achterlichten, van links naar rechts, echt geen gezicht. Dat verandert helaas niet met deze nieuwe bumper. Ik blijf de 991 mooier vinden…

    Login om te reageren
  10. FieRo zegt

    25 december 2018 om 18:39

    Stomme modegrillen..een paar jaar gelden moesten alle lichtunits groter dan groot, nu weer klein en smal. Kijk dan naar het geheel en wat het hebben kan. Dit stripje is wat het is.

    Login om te reageren
  11. dubcars zegt

    25 december 2018 om 19:28

    Misschien een job voor Startech, met de Land Rover Discovery hebben ze ook een kentekenplaatsingsprobleem opgelost.

    Login om te reageren
  12. MAB zegt

    25 december 2018 om 19:29

    Veel beter zo onderaan.

    Login om te reageren
  13. mats106rallye zegt

    25 december 2018 om 19:32

    Helemaal mee eens, ook de deurklinken vind ik net iets te laag geplaatst. Verder is het design gewoon netjes en mooi

    Login om te reageren
  14. snellerdaneenaudi zegt

    25 december 2018 om 21:54

    De achterkant is juist mooi

    Login om te reageren
  15. sjonnie82 zegt

    25 december 2018 om 23:24

    Waar ik mij meer zorgen overmaak, is dat er mensen die gewoon tijd hebben om een auto helemaal uit te pluizen in een configurator en niet gaan (lees kunnen) kopen.

    Login om te reageren
    • sjonnie82 zegt

      25 december 2018 om 23:26

      @sjonnie82: typo: is dat er mensen zijn

      Login om te reageren
      • pjansen zegt

        26 december 2018 om 10:09

        @sjonnie82: Maak je maar geen zorgen, geloof me er zijn mensen die omdat ze deze misschien gaan en zeker kunnen kopen ontzettend veel tijd over hebben om de configurator helemaal uit te pluizen ;)

        Login om te reageren
  16. flik2punt0 zegt

    25 december 2018 om 23:56

    Met dat pakketje staat het wel echt een heel stuk beter ja

    Login om te reageren
  17. saxoke zegt

    26 december 2018 om 00:10

    Die gele platen uit NL op eender welke auto maakt een auto al lelijker. Ik zou een Porsche echt niet laten staan “omdat de bevestigingsplaats voor de kentekenplaat me niet aanstaat”.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 december 2018 om 08:23

      @saxoke: smaken verschillen, ik vind de vrolijke gele Nederlandse plaat een stuk beter staan dan bijvoorbeeld zo’n saaie witte.

      Login om te reageren
  18. appeltaartislekker zegt

    26 december 2018 om 00:31

    Alles verder goed?

    Login om te reageren
  19. zwafra zegt

    26 december 2018 om 10:24

    De witte vind ik persoonlijk de mooiste achterkant hebben.?

    Login om te reageren
  20. harrie zegt

    26 december 2018 om 11:08

    Veel mooier, plus dat er nu ruimte is voor een trekhaak.

    Login om te reageren
  21. phaeton zegt

    26 december 2018 om 12:40

    Maar de artikel foto toont dus de juiste positie, ik veronderstel met dat pakket, alleen zonder de sportuitlaat. Stel je wilt toch die Sport Auspuff, dan zal het mij niets verbazen als dat niet icm dat bumper pakket kan. Of verwarmde stoelen, zoals Duitsers altijd iets verzinnen.

    Login om te reageren
  22. niex zegt

    26 december 2018 om 12:59

    Dit moet de schrijver zijn met de front-overhang fetisj alsook dat gezwets over een achterst raampje bij duitse sedans. Ja de oude is mooier, dat is de regel. Die kenteken zit prima daar beneden. En optisch lijkt de gele smaller/hoger, sws doet kleur heel veel met perceptie en dat zou zo een oude zeur (vermeend ontwerper) moeten weten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North