Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggen

Auteur: , 30 Reacties

Vorige week was het een verrassing voorin, nu is het achterin de auto.

De allereerste generatie van de Volkswagen Type 2, de T1, is misschien wel de bekendste bestelauto ter wereld. De auto heeft in zijn verschillende uitvoeringen miljoenen harten veroverd in alle uithoeken van de planeet. In de Verenigde Staten, waar het aantal hippies destijds grofweg overeenkwam met de hoeveelheid exemplaren die Volkswagen verkocht, was de auto razend populair. Ook vandaag de dag kunnen nog voldoende mensen genieten van de auto, zo blijkt uit dit bijgespijkerde model uit 1965.

De Type 2 in kwestie is onder handen genomen door het Amerikaanse FabFitters, dat gevestigd is in het Texaanse La Vernia. Het bedrijf had een enorm zwak voor de T1, maar omdat Volkswagen de auto oorspronkelijk afschuwelijk weinig vermogen had gegeven, was hij amper vooruit te branden. Toen de T1 in productie werd genomen, produceerde de viercilinder boxermotor achterin de wagen ongeveer 25 pk. Tegen het einde van de productie van de T1 was het vermogen bijna verdubbeld, maar daarmee beschikte de auto nog niet eens over 50 pk. Zodoende is het logisch dat het bedrijf de Type 2 van een nieuwe krachtbron wilde voorzien.

Zo gezegd zo gedaan. Terwijl het stuk schroot (zie laatste foto) werd omgetoverd tot een haarfijne bolide, gehuld in een fraaie blauwe tint, ging FabFitters op zoek naar een toepasselijke krachtbron. Deze vonden ze in de vorm van een 3,3-liter Subaru boxermotor. De EG33-motor komt regelrecht uit de SVX, de enige Subaru waarin de zespitter ooit lag, en produceert vanuit de fabriek ongeveer 230 pk. Echter, dankzij een tweetal turbo’s perst de zescilinder er op zijn best ruim 450 pk uit. Wanneer de boost van de turbo’s van de ‘Subie Single Cab‘ iets wordt teruggeschroefd, ligt het vermogen rond de 375 pk.

Tegenwoordig gaat het bedrijf vooral naar shows met de auto. Het project is immers voltooid, dus is het de hoogste tijd om hem aan iedereen te laten zien. (Via: The Drive)

Meer zien over Volkswagen busjes? Klik HIER voor een uitgebreide video.



30 reacties

Waarom toch de eeuwige leugen dat hippies met die VW busjes reden. Het lijkt me sterk dat hippies in de jaren ’60 een nieuwe VW bus kochten. Dat soort werkte niet en gaf zijn geld uit aan LSD en shit.
@johnwaters: Klopt, deze kochten oude ‘commercial vehicles’ omdat deze goedkoop waren en veel ruimte boden. De VW T1 techniek was zeer ongecompliceerd en dus ook goedkoop in onderhoud. Meer geld over voor LSD.. Win-win!
@numpty: vooras doorsmeren, remmen manueel regelen, klepspeling regelen, contactpunten afstellen, vooronsteking afstellen, elke 2500km olie verversen, allemaal zeer ongecompliceerd die oude VW’s.
@johnwaters: vergeleken met de andere auto’s uit die tijd niet. En dan nog, zo zie jij het als autofanaat. De hippies niet. Als’ie maar liep.
@numpty: Zo is dat. Gewoon net zo lang LSD gebruiken en paddo’s eten tot het weer lijkt alsof het allemaal goed rijdt
@johnwaters: zie het als de Finnen van nu, die rijden ook een nieuwe Vw. Die werken ook niet en geven ook geld uit aan drugs.
@kirdian:vergeet het hippe stomatasje niet.
@johnwaters: ik denk dat de gemiddelde hippie niets af weet over lsd.
@bogey: Flauw
@bogey: de gemiddelde hippie is ondertussen al lang vergeten wat LSD was, is een grijsaard en rijdt met een grijze Opel. Zelf de hippies hebben ze op de knieën gekregen.
Boks ouwe!
@205zonderdak: nee, Box-er ouwer
@numpty: ouwe **
Die stijgt zo op.
Kijk maar naar Herbie.
Ooit in Tilburg bij het verkeerslicht naast een T3 gestaan die achterop in gouden Porsche letters “turbo” en in zilveren Mercedes letters “Kompressor” had staan. Gruwelijk goor lelijk en verrot ding om te zien, en opeens werd het groen. Met 100% zekerheid een 6-pitter, knalde dat maffe ding weg om verder al hissend en sissend op te schakelen en nog verder weg te stuiven. Daarna heb ik ‘m niet meer gezien.
@jack_abarth: sleepers zijn nog effectiever als het een busje betreft!
Met een Sub-tor is ie dus ook watergekoeld.
Maar waar zit de radiator?
@turbotoll: zitten blijkbaar onder de laadbak, klik maar een op de link naar de Instagram in de tekst
Dat is nog eens een bijzondere T1!
Jammer van die koplampen, verder een bruut ding.
@evdw: op deze leeftijd mag opa toch wel een leesbrillettje?
@mashell: Leesbrilletje? Hier kan hij mee op de maan kijken! :)
Ik rij ook met een opgepept SVX blok in mijn VW, maar in dit geval een T3. Prachtige blokken. De mijne is ook gekieteld maar geen turbo’s want dat overleeft mijn ( versterkte) syncrobak niet en een goed alternatief is er helaas niet. linkje :https://m.youtube.com/watch?v=ttrhoYd4ogo
@seicilindri: Gaaf!
Toch wel leuk he, dat Duitse ouwe spul :)
@evdw: Dank je wel. Hahaha. Tja, als je de motor vervangt door een krachtige Japanse motor, de remmen helemaal aanpast, het interieur compleet verbouwd zodat het wat gezelliger overkomt, alle naden vervangt zodat je niet gek wordt van de terugkerende roest, en hem volhangt met accesoires waar ze zelf niet waren opgekomen, dan gaat het wel….. (Voor de rest, zoals je op mijn youtube kanaal kunt zie toch graag ander spul.)
@seicilindri: Ik zie het ja, zit leuk spul tussen!
Heb zelf een T3 dus vandaar de interesse hiervoor. Maar je hebt gelijk, een T3 heeft behoorlijk wat TLC nodig ;)
@evdw: Ik dol je een beetje hoor. Als je rekent dat de jongste T3 alweer 27 jaar oud is dan valt het best mee. Als je om je heen kijkt zie je er nog verrassend veel rijden.
Dank je wel. Hahaha. Tja, als je de motor vervangt door een krachtige Japanse motor, de remmen compleet aanpast, het interieur volledig op de schop gooit om het wat uitstraling te geven, de naden vervangt zodat je niet meer gek wordt van de nadenroest, en hem volhangt me accesoires waar ze zelf niet waren opgekomen dan gaat het wel ja…… ( voor de rest prefereer ik toch andere merken zoals je kunt zien op mijn you tube kanaal )
@seicilindri: Excuses voor de doublure.
Als kind speelden we vroeger in dit soort busjes. Je had ze ook met dubbele cabine. Dak eraf zagen en je had een cabrio. Ze roken altijd zo lekker van binnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).