• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 december 2018 om 20:17 – 30 Reacties

Afbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggenAfbeelding Deze Volkswagen T1 heeft een verrassing áchterin liggen

VW Type 2 Samba
Vorige week was het een verrassing voorin, nu is het achterin de auto.

De allereerste generatie van de Volkswagen Type 2, de T1, is misschien wel de bekendste bestelauto ter wereld. De auto heeft in zijn verschillende uitvoeringen miljoenen harten veroverd in alle uithoeken van de planeet. In de Verenigde Staten, waar het aantal hippies destijds grofweg overeenkwam met de hoeveelheid exemplaren die Volkswagen verkocht, was de auto razend populair. Ook vandaag de dag kunnen nog voldoende mensen genieten van de auto, zo blijkt uit dit bijgespijkerde model uit 1965.

De Type 2 in kwestie is onder handen genomen door het Amerikaanse FabFitters, dat gevestigd is in het Texaanse La Vernia. Het bedrijf had een enorm zwak voor de T1, maar omdat Volkswagen de auto oorspronkelijk afschuwelijk weinig vermogen had gegeven, was hij amper vooruit te branden. Toen de T1 in productie werd genomen, produceerde de viercilinder boxermotor achterin de wagen ongeveer 25 pk. Tegen het einde van de productie van de T1 was het vermogen bijna verdubbeld, maar daarmee beschikte de auto nog niet eens over 50 pk. Zodoende is het logisch dat het bedrijf de Type 2 van een nieuwe krachtbron wilde voorzien.

Zo gezegd zo gedaan. Terwijl het stuk schroot (zie laatste foto) werd omgetoverd tot een haarfijne bolide, gehuld in een fraaie blauwe tint, ging FabFitters op zoek naar een toepasselijke krachtbron. Deze vonden ze in de vorm van een 3,3-liter Subaru boxermotor. De EG33-motor komt regelrecht uit de SVX, de enige Subaru waarin de zespitter ooit lag, en produceert vanuit de fabriek ongeveer 230 pk. Echter, dankzij een tweetal turbo’s perst de zescilinder er op zijn best ruim 450 pk uit. Wanneer de boost van de turbo’s van de ‘Subie Single Cab‘ iets wordt teruggeschroefd, ligt het vermogen rond de 375 pk.

Tegenwoordig gaat het bedrijf vooral naar shows met de auto. Het project is immers voltooid, dus is het de hoogste tijd om hem aan iedereen te laten zien. (Via: The Drive)

Meer zien over Volkswagen busjes? Klik HIER voor een uitgebreide video.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Subaru, svx, T1, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Mag dit de nieuwe Nissan GT-R worden?
Volgend bericht: Voor kwart miljoen koop je dit Dakarmonster van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. johnwaters zegt

    17 december 2018 om 20:32

    Waarom toch de eeuwige leugen dat hippies met die VW busjes reden. Het lijkt me sterk dat hippies in de jaren ’60 een nieuwe VW bus kochten. Dat soort werkte niet en gaf zijn geld uit aan LSD en shit.

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      17 december 2018 om 20:35

      @johnwaters: Klopt, deze kochten oude ‘commercial vehicles’ omdat deze goedkoop waren en veel ruimte boden. De VW T1 techniek was zeer ongecompliceerd en dus ook goedkoop in onderhoud. Meer geld over voor LSD.. Win-win!

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        17 december 2018 om 20:39

        @numpty: vooras doorsmeren, remmen manueel regelen, klepspeling regelen, contactpunten afstellen, vooronsteking afstellen, elke 2500km olie verversen, allemaal zeer ongecompliceerd die oude VW’s.

        Login om te reageren
        • numpty zegt

          17 december 2018 om 20:47

          @johnwaters: vergeleken met de andere auto’s uit die tijd niet. En dan nog, zo zie jij het als autofanaat. De hippies niet. Als’ie maar liep.

          Login om te reageren
          • renegade zegt

            17 december 2018 om 23:11

            @numpty: Zo is dat. Gewoon net zo lang LSD gebruiken en paddo’s eten tot het weer lijkt alsof het allemaal goed rijdt

            Login om te reageren
    • kirdian zegt

      17 december 2018 om 21:49

      @johnwaters: zie het als de Finnen van nu, die rijden ook een nieuwe Vw. Die werken ook niet en geven ook geld uit aan drugs.

      Login om te reageren
      • clk63bs zegt

        17 december 2018 om 21:53

        @kirdian:vergeet het hippe stomatasje niet.

        Login om te reageren
    • bogey zegt

      18 december 2018 om 14:53

      @johnwaters: ik denk dat de gemiddelde hippie niets af weet over lsd.

      Login om te reageren
      • bogey zegt

        18 december 2018 om 14:53

        @bogey: Flauw

        Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        18 december 2018 om 15:00

        @bogey: de gemiddelde hippie is ondertussen al lang vergeten wat LSD was, is een grijsaard en rijdt met een grijze Opel. Zelf de hippies hebben ze op de knieën gekregen.

        Login om te reageren
  2. 205zonderdak zegt

    17 december 2018 om 20:33

    Boks ouwe!

    Login om te reageren
    • numpty zegt

      17 december 2018 om 20:36

      @205zonderdak: nee, Box-er ouwer

      Login om te reageren
      • numpty zegt

        17 december 2018 om 20:36

        @numpty: ouwe **

        Login om te reageren
  3. wimof zegt

    17 december 2018 om 20:34

    Die stijgt zo op.
    Kijk maar naar Herbie.

    Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    17 december 2018 om 20:42

    Ooit in Tilburg bij het verkeerslicht naast een T3 gestaan die achterop in gouden Porsche letters “turbo” en in zilveren Mercedes letters “Kompressor” had staan. Gruwelijk goor lelijk en verrot ding om te zien, en opeens werd het groen. Met 100% zekerheid een 6-pitter, knalde dat maffe ding weg om verder al hissend en sissend op te schakelen en nog verder weg te stuiven. Daarna heb ik ‘m niet meer gezien.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      17 december 2018 om 21:03

      @jack_abarth: sleepers zijn nog effectiever als het een busje betreft!

      Login om te reageren
  5. turbotoll zegt

    17 december 2018 om 20:47

    Met een Sub-tor is ie dus ook watergekoeld.
    Maar waar zit de radiator?

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      17 december 2018 om 23:09

      @turbotoll: zitten blijkbaar onder de laadbak, klik maar een op de link naar de Instagram in de tekst

      Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    17 december 2018 om 21:34

    Dat is nog eens een bijzondere T1!

    Login om te reageren
  7. evdw zegt

    17 december 2018 om 22:25

    Jammer van die koplampen, verder een bruut ding.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2018 om 23:32

      @evdw: op deze leeftijd mag opa toch wel een leesbrillettje?

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        18 december 2018 om 06:42

        @mashell: Leesbrilletje? Hier kan hij mee op de maan kijken! :)

        Login om te reageren
  8. seicilindri zegt

    17 december 2018 om 23:53

    Ik rij ook met een opgepept SVX blok in mijn VW, maar in dit geval een T3. Prachtige blokken. De mijne is ook gekieteld maar geen turbo’s want dat overleeft mijn ( versterkte) syncrobak niet en een goed alternatief is er helaas niet. linkje :https://m.youtube.com/watch?v=ttrhoYd4ogo

    Login om te reageren
    • evdw zegt

      18 december 2018 om 06:48

      @seicilindri: Gaaf!
      Toch wel leuk he, dat Duitse ouwe spul :)

      Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        18 december 2018 om 07:04

        @evdw: Dank je wel. Hahaha. Tja, als je de motor vervangt door een krachtige Japanse motor, de remmen helemaal aanpast, het interieur compleet verbouwd zodat het wat gezelliger overkomt, alle naden vervangt zodat je niet gek wordt van de terugkerende roest, en hem volhangt met accesoires waar ze zelf niet waren opgekomen, dan gaat het wel….. (Voor de rest, zoals je op mijn youtube kanaal kunt zie toch graag ander spul.)

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          18 december 2018 om 08:27

          @seicilindri: Ik zie het ja, zit leuk spul tussen!
          Heb zelf een T3 dus vandaar de interesse hiervoor. Maar je hebt gelijk, een T3 heeft behoorlijk wat TLC nodig ;)

          Login om te reageren
          • seicilindri zegt

            18 december 2018 om 09:46

            @evdw: Ik dol je een beetje hoor. Als je rekent dat de jongste T3 alweer 27 jaar oud is dan valt het best mee. Als je om je heen kijkt zie je er nog verrassend veel rijden.

            Login om te reageren
  9. seicilindri zegt

    18 december 2018 om 07:35

    Dank je wel. Hahaha. Tja, als je de motor vervangt door een krachtige Japanse motor, de remmen compleet aanpast, het interieur volledig op de schop gooit om het wat uitstraling te geven, de naden vervangt zodat je niet meer gek wordt van de nadenroest, en hem volhangt me accesoires waar ze zelf niet waren opgekomen dan gaat het wel ja…… ( voor de rest prefereer ik toch andere merken zoals je kunt zien op mijn you tube kanaal )

    Login om te reageren
    • seicilindri zegt

      18 december 2018 om 07:51

      @seicilindri: Excuses voor de doublure.

      Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    18 december 2018 om 09:17

    Als kind speelden we vroeger in dit soort busjes. Je had ze ook met dubbele cabine. Dak eraf zagen en je had een cabrio. Ze roken altijd zo lekker van binnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North