• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst

Auteur: willeme, gepost 9 mei 2024 om 07:51 – 14 Reacties

Ja, kom op zeg! Nu zegt Volkswagen dat plug-in hybrides de toekomst zijn.

We dachten dat het zo’n makkelijk stappenplan was. Alle normale betrouwbare doch onzuinige motoren worden vervangen door kleine turbomotoren (met iets meer aandachtspuntjes). De volgende stap was een hybride combinatie (met de ondersteuning van een elektromotor) en vervolgens de PHEV, een hybride die je daadwerkelijk kan laden. Vervolgens kan de elektrische auto het overnemen.

Maar ja, dat is nog niet helemaal aan het gebeuren. We hebben namelijk alle stappen doorlopen en men koopt nog niet voldoende elektrische auto’s. Daardoor komt bij veel merken de winst behoorlijk onder druk te staan, want ze hebben enorm veel geïnvesteerd in de nieuwe technieken. Dus wat doen ze? Ze verkopen voornamelijk nog oude techniek.

Volkswagen ziet toekomst in plug-in hybrides

Mede daardoor maakt Volkswagen een bijzonder besluit. Ze gaan juist investeren in een stap terug (in technisch opzicht). Na dieselgate ging men extra snel over op elektrische auto’s, waardoor Volkswagen nu een complete lijn van elektrische modellen heeft: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID-Buzz, plus elektrische bedrijfswagens. Maar in plaats van daar de focus vol op te leggen, gaan ze de plug-in hybride verder doorontwikkelen.

Volkswagen plug-in hybrides
Volkswagen plug-in hybrides

Dat meldt Thomas Schäfer, de grote baas van de Volkswagen Group aan Autocar. Hij ziet zelf ook wel in dat het een vreemde beslissing is. Zes maanden geleden zou het zelf ook niet gezegd hebben, vertelt hij aan de Britse kwaliteitspublicatie. De reden is de enorme run op plug-in hybride Volkswagens. De Golf, Passat en Tiguan zijn simpelweg niet aan te slepen.

EV nog wel het doel

De vraag naar elektrische auto’s vlakt juist wat af. Dus het betekent niet dat EV’s totaal niet meer verkopen, de verwachte stijging blijft een beetje uit. Het is volgens Schäfer ook totaal niet de bedoeling dat het uiteindelijke doel – elektrische suprematie – anders is.

Volkswagen plug-in hybrides

Het is ook niet zo dat alle Volkswagens een PHEV-versie krijgen, alleen de modellen waarbij het lonend is. De ontwikkeling zal overigens ook voornamelijk op het elektrische aspect vlak zijn. Zo wil Volkswagen de techniek goedkoper maken en zorgen dat de range groter is.

Heel erg vreemd is de run op PHEV’s niet. Ondanks dat het financieel niet meer zo interessant als toen met de Outlander PHEV, zijn de auto’s dat nu wel. In ons laatste overzicht van auto’s met de grootste range staat het vol met Volkswagen-producten.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.2All en ID. GTI gaan géén Golf of Polo heten
  • ID.3 pensioen
    Volkswagen ID.3 veel eerder met pensioen dan verwacht
  • Nieuwe ID-modellen Volkswagen zijn voordeliger, maar niet goedkoper
  • Video: hier gaat de VW ID Buzz GTX!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, gte, Hybride, plug-in, thomas-schafer, Volkswagen

Vorig bericht: « Tesla onder de loep vanwege misleiden klanten én investeerders
Volgend bericht: Slim: monteer een nieuwe PDK in je oude Porsche »

Lees Interacties

Reacties

  1. SanderB zegt

    9 mei 2024 om 08:08

    Hybride is voor mensen die prive rijden de ideale oplossing. Ik rijdt al mijn woonwerk/sport/boodschappen ritjes elektrisch. Totaal zeker 50% van mijn km’s met een praktijk range van 45km
    Nooit laad stress en in combinatie met zonnepanelen rij je veel goedkoper dan volledig op benzine.

    Als de wegenbelasting korting niet zou verdwijnen zou ik een hybride met 100km range kopen. Helaas wordt deze vanaf volgend jaar wel erg duur, dus waarschijnlijk toch maar weer volledig benzine.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 mei 2024 om 09:13

      Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de MRB t.o.v. een benzine-auto zoveel hoger wordt, dat je dat niet kunt compenseren met het lagere benzineverbruik. Ik heb dat even nagerekend voor een Peug 308, het volle MRB tarief voor een benzine-uitvoering en een vergelijkbare PHEV (vol tarief) scheelt ongeveer 70 Euro per drie maanden, dus nog geen 25 Euro per maand. Als jij zeker de helft van de kilometers electrisch rijdt heb je dat er dus zo uit…

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        9 mei 2024 om 10:39

        sinds wanneer word er echt gerekend om auto’s te kopen…. dan zou iedereen toch een tweedehands auto kopen?

        Een EV is ook veel zuiniger, de Passat heeft bijvoorbeeld een 13kW batterij daar kom je maar amper 40km mee.
        Met een tweedehands (let op dus geen nieuwe want die komt veel verder) model-s haal je met gemak 450km op een accu van 95kW.
        Die PHEV is dus meer als de helft zo onzuinig, weegt flink minder, is tergend langzaam in vergelijking met de EV met een grote batterij. Maar he je kan er wel elk jaar in 1 keer mee naar Frankrijk…..

        Zelf heb ik een oude Volvo V70 T6, met 400.000km op de teller. kostte 7000 euro en is te betrouwbaar om te switchen. Maar als het zover is kies ik voor een tweedehands Model-s voor 25k.
        Die accus worden inmiddels door specialisten gerepareerd op cel niveau en is betaalbaar aan het worden.
        Het onderhoud wat je verder bespaard kun je dan op een bult schuiven voor die keer dat je accu aan de beurt is!

        Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          10 mei 2024 om 18:17

          Wat een slecht verhaal zeg. Nooit in een PHEV gereden zo te horen.

          Je vergelijkt een Model-S van meer dan 10 jaar oud met 100k nieuwwaarde met een Outlander PHEV van 30k? Gezien je Volvo voorkeur; een V60 hybride kost nieuw 55k en komt bijna 100km op een accu. De nieuwe Passat krijgt 134km range. Dus prima afstanden tegenwoordig. Fun fact; de V60 zit in 5.4 seconden op de 100 km/u, dat is vaak sneller dan de gemiddelde Kona/ID3. En als je toch scheve vergelijkingen wil maken; de instap Kia EV6 doet er een belachelijke 8.5 seconden over om de 100 aan te tikken. Trage dingen, die EV’s.

          En het verhaal van gewicht is ook briljante dronken borrelpraat. Een PHEV weegt een stuk minder dan een lompe EV, een accu en extra motor bij de versnellingsbak is grofweg +200kg ten opzichte van de niet-PHEV versie. Veel plezier om 2200 kilogram Model S te rijden, ook als de accu leeg is en het winter is. De beunhaas die een accu er onder vandaan schroeft en de slechte cellen vervangt is ook mooie theorie, vind maar eens iemand die dat betrouwbaar doet voor een schappelijke prijs en garantie geeft, ik zie graag een linkje van betrouwbare beunhazen. En sterkte met een Model S van 10+ jaar oud van 25k, ik sla over.

          Login om te reageren
    • reactief zegt

      9 mei 2024 om 11:13

      Typisch hoe we in Nederland alleen lijken af te gaan MRB in het in beeld brengen van kosten.
      Tientjeswerk in een totaal van honderdjeswerk… De MRB is misschien 10% van de kosten….

      Login om te reageren
  2. waterisnat zegt

    9 mei 2024 om 08:42

    Op de golven van anti-wetenschap, gevoed door bureaucraten, probeert de ondernemer een collectivistische deugroof-storm te doorstaan. Het leven in de eerste decennia van de 21ste eeuw zal mooi in de geschiedenisboeken floreren.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    9 mei 2024 om 09:16

    Al die kleine turbo motortjes hadden nooit gemaakt moeten worden. Kijk een toyota corrolla. 1.8 hybride met 140pk, rij je 1 op 21 mee oid. I dunno man, klinkt veel aanlokkelijker dan een 1.0 die keihard moet werken en hopelijk 1 op 16 ofzo.

    Persoonlijk weet ik nog niet echt wat ik van PHEV modellen moet vinden. Het zijn zeer onzuinige EV’s en loeizware benzine auto’s tegelijk. Maarja onzuinig in een EV rijden de helft van je kilometers is alsnog beter dan die kilometers op benzine doen. Er zijn voor en nadelen, ben er nog niet uit of het nu goed is of niet.

    Login om te reageren
    • tmon zegt

      9 mei 2024 om 12:52

      Precies dit. Gevoelige techniek voor autos die voor amelijk korte stukjes rijden.
      Doe mij naar een turboloos blok van toyota of mazda.
      Heel eventueel nog hybride.
      Of een groot blok met turbo als de auto ook echt gebruikt gaat worden.

      Login om te reageren
  4. por100 zegt

    9 mei 2024 om 10:13

    Ik denk dat voor volkswagen EV’s vooral de afzichtelijke designstijl een probleem is. En dat het verder een behoorlijk slechte aanbieding is in vergelijking met andere EV’s helpt ook niet.

    Maar vooral afzichtelijk en dan alsnog niet echt praktisch. Alsof ze failliet willen

    Login om te reageren
  5. debeier100 zegt

    9 mei 2024 om 10:44

    Eindelijk een verstandige keuze.
    Maak een hybride met 250km range en je hebt een perfecte auto.
    Geen angst meer om met lege accu te staan, of een nerveuze vakantietrip naar zuid Frankrijk , geen enge oplaadpunten in de nachtelijke polder.
    Zo gek was de i3 niet met range extender.
    Nu Brussel nog.

    Login om te reageren
  6. achnaton08 zegt

    9 mei 2024 om 11:18

    EVs leveren kwa business model teweinig op.
    PHVs daarentegen wel.
    Meer onderhoud, meer geld.

    Login om te reageren
  7. E-V8 zegt

    9 mei 2024 om 22:21

    Ook Mercedes trekt zich terug. Te moeilijk, gebrek aan kennis, vasthouden wat ze weten en kunnen en leven in het nu. Het wordt vanzelf een Darwinistisch scenario. De meeste Europese fabrikanten zullen het loodje leggen. Kijk naar wat er gepresenteerd wordt op de chinese autoshow en je snapt dat de RAI er niet meer is, Genève en de IAA op sterven na dood zijn. Super jammer, maar we gaan ook deze markt weggeven.

    Login om te reageren
  8. woudloper zegt

    9 mei 2024 om 23:15

    Ze weten dat de Chinezen goed scoren met hun EV. Dat gevecht is moeilijk te winnen

    Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    10 mei 2024 om 08:11

    Misschien moet VAG gewoon goede EV’s gaan bouwen… De nieuwe Macan is het enige model dat ik zou overwegen (goede range en mega snel laden). Het wordt tijd dat ze de PPE techniek over het hele gamma uitsmeren. En de ID lijn een normaal uiterlijk meegeven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North