• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen ID.2All en ID. GTI gaan géén Golf of Polo heten

Auteur: machielvdd, gepost 11 september 2023 om 18:01 – 12 Reacties

Volkswagen ID.2All en ID. GTI gaan géén Golf of Polo heten

Deze auto ziet eruit als een Golf en heeft het formaat van een Polo, maar gaat geen Golf of Polo heten.

Volkswagen heeft de afgelopen decennia voor weinig verrassingen gezorgd qua design. Een nieuw model was altijd het vorige model, maar dan net ietsje moderner. Is dat saai en voorspelbaar? Ja. Is dat erg? Niet per se. Met de ID-modellen gooide Volkswagen het over een andere boeg en die zijn niet allemaal even mooi.

Dat lijken ze in Wolfsburg ook te beseffen, want met de ID.2all en ID. GTI gaat Volkswagen gewoon weer verder waar ze gebleven waren. Voor het design van deze auto hebben de designers heel erg goed naar de Golf gekeken. En dat is helemaal niet erg, want iedereen is het erover eens dat de ID.2all beter smoelt dan de ID.3.

Als de concept car ID.2all heet, ligt het voor de hand dat de productieversie ID.2 gaat heten, maar toch zou de naam Golf of Polo ook niet gek zijn. Vroeg of laat worden alle Volkswagens elektrisch en ze zouden gek zijn in Wolfsburg als ze de namen Golf en Polo laten vallen.

Volkswagen ID.2All en ID. GTI gaan géén Golf of Polo heten

Toch hoeven we er niet op te rekenen dat de ID.2all straks in productie gaat als Golf of Polo. De ID.2all heeft weliswaar de binnenruimte van een Golf, maar het exterieur is kleiner dan een Golf. Volgens Volkswagen-baas Thomas Schäfer is het dus niet 100% een Golf. Daar zegt hij: “Laten we het geen Golf noemen, want het is geen Golf.”

Is het dan wel een Polo? Nee, dat ook niet, volgens Schäfer. De ID.2all is namelijk een stukje groter dan een Polo. Volgens hem is de auto ook iets te duur om het Polo te noemen, met een vanafprijs van €25.000.

Die laatste twee argumenten zijn niet echt steekhoudend, want een nieuwe generatie is altijd groter en duurder dan de vorige. Daarbij heeft een Polo in Nederland momenteel een vanafprijs van €25.890, dus eigenlijk zou die auto dan ook geen Polo meer mogen heten.

Via: AutoExpress

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. 2all: elektrische Golf voor Polo-geld!
  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven
  • Volkswagen showt 'praktische' Golf GTI

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, id2, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze prachtige liftback is ontworpen door een ex-BMW designer
Volgend bericht: Meer dan de helft van alle verkochte auto’s in Europa is een SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 september 2023 om 18:37

    Nou als ze nu iets moeten doen is hier de naam Polo op hangen. En de grotere binnenruimte en hogere prijs kan je dan verbloemen onder het kopje premium elektrisch?

    Login om te reageren
  2. banderas zegt

    11 september 2023 om 18:55

    Eindconclusie: het wordt een ID.Polo.

    Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    11 september 2023 om 21:03

    Geen fan van de nieuwe benamingen van VW. Langst een kant begrijp ik dat het terug in de buurt komt van de oer VW namen. Maar die kregen door de auto cultuur snel bijnamen. De type 1werd zo door het volk kever genoemd en de type2 werd naar zijn populairste uitvoering vernoemd, transporter. Zo vaak dat de naam van de uitvoering de naam van het model werd. Maar ik denkt niet dat zo iets nu nog zal gebeuren. De ID3 heeft lang niet de populariteit van de kever en auto cultuur is dood.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 september 2023 om 08:50

      Denk je echt dat de id3 meer zou verkopen als deze gewoon golf zou heten?

      Login om te reageren
  4. torsen zegt

    11 september 2023 om 21:14

    “Die laatste twee argumenten zijn niet echt steekhoudend, want een nieuwe generatie is altijd groter en duurder dan de vorige. Daarbij heeft een Polo in Nederland momenteel een vanafprijs van €25.890, dus eigenlijk zou die auto dan ook geen Polo meer mogen heten.”

    Ex. 4k of zelfs meer aan BPM dan weer niet helemaal. Maar het zijn een beetje non-argumenten inderdaad.
    Wel benieuwd of ze van de ID naam afstappen. Misschien een VW Tennis ofzo.

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    11 september 2023 om 21:21

    Ik heb makkelijk praten want ik ben geen CEO van een groot automerk (ook niet van een klein automerk overigens) maar hier slaat Schäfer de plank wat mij betreft finaal mis. Zijn uitspraak dat deze auto geen Polo mag heten omdat ‘ie te duur wordt is natuurlijk volstrekte onzin. Auto’s worden in de regel telkens weer iets duurder, al dan niet ‘gedwongen’ door inflatie en elektrische auto’s zijn in de regel ook duurder dan hun benzine-broertje of diesel-zusje. Een richtprijs van €25.000 euro voor een kale ID.2 terwijl een kale Polo €21,5k in Duitsland doet vind ik helemaal niet gek.

    En ook het idee dat de auto geen Golf mag heten omdat de auto kleiner is dan de Golf slaat in mijn ogen als een tang op een varken. Het hoeft niet altijd groter en groter. Sterker nog, juist bij elektrische auto’s heb je de mogelijkheid om door je packaging slim aan te pakken, de auto ruimer te maken zonder dat de buitenmaten van de auto groter worden.

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    11 september 2023 om 22:46

    Hij ziet er wel uit als een evolutie van de Golf.. en minder als een Polo.. ID2 klinkt ook niet zo lekker..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 september 2023 om 07:17

      Vind het er juist heel erg Polo uitzien, te gedrongen voor een Golf. VW had altijd de kracht dat ze niet met de zwakke letter- en cijferbrij meededen waar zoveel merken zich van bedienen. Dus noem deze gewoon Polo, de ID.3 opvolger Golf en de wereld is weer in orde.

      Login om te reageren
  7. Robert zegt

    12 september 2023 om 00:03

    Het zou VW sieren als ze van deze hatchback ook een ‘Variant’ en een sedan (Jetta?) maken, voor de markten die hier traditioneel om vragen.

    Login om te reageren
  8. notsobig zegt

    12 september 2023 om 10:17

    “Deze auto ziet eruit als als een Golf en heeft het formaat van een Polo”
    Dus dan is het toch een Polo, want dat is toch gewoon optisch een Golf, maar dan kleiner?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      12 september 2023 om 12:11

      De dikke C-stijl is echt wel een typisch Golf-kenmerk. De Polo heeft nog een extra zijruitje achter het portier.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        12 september 2023 om 15:17

        Gaat enkel voor op voor de laatste generaties. 6N (2) had dat bijvoorbeeld niet en werd ook als “kleine” Golf gezien

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North