• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto’s

Auteur: machielvdd, gepost 23 september 2024 om 14:57 – 11 Reacties

De laatste Volkswagen Polo is van de band gerold in Spanje

De laatste Europese Volkswagen Polo is van de band gerold.

De hoogtijdagen van de Polo liggen achter ons, maar desalniettemin is het nog steeds het bestverkochte model van Volkswagen. In Nederland in ieder geval. En nu Ford de stekker uit de Fiesta heeft getrokken heeft de Polo in ieder geval een belangrijke concurrent minder.

De Volkswagen Polo rolt al 40 jaar lang van de band in het Spaanse Pamplona, maar… daar is nu een eind aan gekomen. De Polo moet plaats maken voor EV’s, waaronder waarschijnlijk de ID.2all SUV. De T-Cross en Taigo blijven nog wel gewoon van de band rollen in Pamplona.

De laatste Volkswagen Polo is van de band gerold in Spanje

Gaat de Polo dan de Fiesta volgen naar de eeuwige jachtvelden? Nee, gelukkig ziet Volkswagen nog wel heil in de B-segment hatchback. De productie wordt alleen verplaatst naar Zuid-Afrika, waar Volkswagen al sinds de jaren ’50 een fabriek heeft staan. Als je vanaf nu een Polo bestelt, komt die dus uit Afrika. En wie weet gaat ‘ie ooit nog een keertje terug die kant op.

Mocht je benieuwd zijn hoeveel Polo’s er geproduceerd zijn in Spanje: dat waren er 8,4 miljoen. Op de foto’s zie je het allerlaatste exemplaar, een blauwe Polo 1.0 TSI. Dit zal ongetwijfeld een gewild collector’s item worden onder verzamelaars.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Polo GTI van Rik
  • Mijn Auto video: Volkswagen Polo R WRC van Niels
  • Polo Robust
    Polo Robust is geschikt voor Boer Burger Beweging
  • Mijn Auto video: Volkswagen Kever van Midian

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Russische leger zet nóg meer Cybertrucks in [Video]
Volgend bericht: Test BMW X3 M50 – terechte verkooptopper »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nino zegt

    23 september 2024 om 15:24

    Heb de afgelopen jaren genoeg van dit soort foto’s voorbij zien komen maar nooit een basismodel gezien. Mooi om te bedenken dat iemand de taak heeft gehad om de laatste productie Polo uit te zoeken voor deze foto.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    23 september 2024 om 16:14

    Wow, ‘1.0 TSI’ en ‘gewild collectors item’ in één zin alinea met elkaar verbonden.

    #whenhellfreezesover

    Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    23 september 2024 om 16:21

    Volkswagen Polo moet wijken voor elektrische auto’s, die niemand koopt.

    Login om te reageren
    • styns zegt

      23 september 2024 om 19:57

      Inderdaad. De gevestigde orde moet plaats maken voor één groot vraagteken.

      Login om te reageren
    • R zegt

      23 september 2024 om 20:07

      Leugens 13.6 miljoen – waar haal je je ‘feiten’ vandaan……

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    23 september 2024 om 16:36

    Draait de Polo fabriek in Zuid Afrika al? En gelden voor die Polo’s geen import heffingen?

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      24 september 2024 om 13:03

      @mashell Zo werkt dat niet. De Nederlandse consument koopt de auto van een dealer, wat een eigen besloten vennootschap is of in ieder geval een werkmaatschappij. Of direct van de Nederlandse importeur, net hoe de afspraken met leasemaatschappijen liggen. Dus al maakt VW de auto in Timboektoe, consumenten betalen daar geen import heffingen over. Althans op papier. Dat het op een andere manier verwerkt wordt in de prijs is natuurlijk niet uit te sluiten. In de VS is het wel gebruikelijk om “shipment” kosten te communiceren. Een beetje zinloos want je hebt toch geen keus…

      Login om te reageren
  5. zjos zegt

    23 september 2024 om 20:57

    Mismanagement. Met de komende zware economische vooruitzichten zal een eenvoudige goedkope polo meer gevraagd worden dan een dure onpraktische EV. Zeker in Duitsland.
    En nu moet die polo uit Afrika komen ? Dat ligt vlg. mij buiten de EU. Dus dan wordt die ook duur door importheffingen ?

    Login om te reageren
  6. R zegt

    23 september 2024 om 21:05

    Nee – importheffingen worden niet gegeven op ‘lokale productielijnen’ – BMW/Mercedes/Audi etc worden gezien als lokale producenten. Zij hebben hiervoor ontheffing, de reden is eigenlijk niets anders dan ‘ontwikkelingshulp’ – dit doet Nederland trouwens ook, je kan als land miljarden ‘hulp’ geven, maar het is beter om zelf een steuntje in de rug te creëren, door simpelweg ‘werk’ te leveren. Alhoewel het wel zo kan zijn dat als bv Chinese makers Born aanzwengelen dat zij ook worden vrijgesteld van importheffingen, omdat het beter is om 5000 mensen aan t werk te hebben in Limburg dan dat ze thuis zitten

    Login om te reageren
  7. jippie zegt

    23 september 2024 om 22:22

    Deze beslissing is ongetwijfeld al 2 jaar terug genomen, toen ze er nog vanuit gingen dat het aantal EV verkopen alleen maar zouden gaan stijgen. En VW is als een mammoet tanker, die verander je niet zomaar van koers.

    Login om te reageren
  8. MM93 zegt

    24 september 2024 om 06:54

    Waar moeten al die drugsdealertjes nu mee gaan rijden dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North