Ze verkochten er vorig jaar circa 1.000 per dag, dus de nieuwe BMW X3 in deze test moet wéér slagen.
Het is inmiddels de vierde generatie van deze Sports Activity Vehicle (SAV), want zo noemt BMW de SUV. Eindelijk lijken de designers zich echt bekommerd te hebben om het ontwerp, vooral de eerste twee generaties waren wat inspiratieloos. Overigens zat het de verkopen nooit echt in de weg, want er zijn inmiddels 3,5 miljoen BMW X3’s verkocht.
Dat het een verkooptopper is, valt goed te begrijpen. Deze midsize SUV’s zijn bijzonder in trek bij consumenten. Als je je nog een beetje inhoudt met kiezen van motorisering en grasduinen in de optielijst, dan zijn de prijzen ook nog wel te doen.
Alles is nieuw aan de X3
Exterieur en interieur gingen grondig op de schop. De daklijn loopt ver naar achteren door, met een verzonken achterruit en lange dakspoiler. Alles voor de aerodynamica en dat werkt. Samen met de vlakke bodem resulteert het in een cW waarde van 0,27.
Het interieur is deels uit bekende elementen opgebouwd. Het BMW Curved Display is opgebouwd uit een 12,3″ instrumentendisplay en 14,9″ bedieningsdisplay. Het BMW iDrive met het laatste BMW Operating System 9 werkt prettig met shortcuts naar de meestgebruikte elementen.
De BMW Interaction Bar (de LED-strips) krijgen voor de BMW X3 wat aparte vormen in de deur en rondom de middenconsole. De kleuren zijn enerzijds decoratief, maar waarschuwen met rode kleuren ook voor gevaarlijke situaties.
Hoe rijdt de X3
Allereerst krijgen we de iPhone van de X3 20 xDrive toegeworpen. Dat ouderwetse gedoe met sleutels laat BMW langzaam weer achter zich. Net als bij de test van de BMW 520i destijds, blijkt het prima toeven met de instapper. De tweeliter turbo viercilinder (190 pk/ 310 Nm) wordt ondersteund door een elektromotor van 18 pk/ 200 Nm die gemonteerd is op de krukas. Totaal is er 208 pk/ 330Nm beschikbaar, de X3 wordt er geen strepentrekker mee.
Maar het rijdt wel echt goed, want die elektromotor doet juist lekker mee op de dode momenten (lage toeren bijvoorbeeld) van de viercilinder. De X3 20 xDrive voelt echt potenter dan die werkelijk is. Uiteindelijk zijn de cijfers ook niet slecht hoor: de sprint naar de 100 doet die in 7.8s en de top is 215 km/u.
Alleen jammer dat vrijwel niemand de X3 20 xDrive in Nederland zal aanschaffen, want de sterkere X3 30e xDrive is 5 mille goedkoper….. Lang leve de BPM heffing die gebaseerd is op de CO2-uitstoot, die in ieder geval op papier lager is. Overigens is ook deze aandrijflijn een bekende uit de 530e test, zeker als je kan stekkeren is het een aanrader.
Nog even alle cijfers van de X3 30e xDrive. Onder de motorkap ligt dezelfde viercilinder, maar die wordt nu geholpen door een elektromotor met 184 pk/ 250 Nm. Met een accu van 19.7 kWh netto, is tot maximaal 90 kilometer elektrisch te rijden. Het systeemvermogen is een gezonde 299 pk/ 450 Nm, wat resulteert in een sprint naar de 100 in 6.2s
BMW X3 M50 – zescilinder oorporno
De BMW zescilinders sluiten we voor altijd in ons hart. Een deel van het geluid komt van speakers, maar we kunnen er mee leven. Ook de X3 M50 is een 48 volt mildhybride met een elektromotor die 18 pk en 200 Nm levert.
Eigenlijk is de B58 drieliter zes-in-lijn met 381pk/ 540Nm al potent genoeg, maar het systeemvermogen is met 398pk helemaal royaal. De X3 M50 is dus dan ook echt snel, ook op de hele korte stukjes autobahn die we konden doen. Zonder moeite zet de X3 M50 snelheden van 200+ km’s op de klok. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik afgeregeld op 250 km/u. De sprint naar de 100 is met 0,2s gedaald, de X3 M50 doet er slechts 4.6s over.
Alleen een dikke motor is voor een M-Performance model van BMW niet genoeg en dus krijgt de X3 diverse andere upgrades mee. De BMW X3 M50 uit de test had het adaptieve M-sportonderstel wat een optie is. In deze klasse is het aan te raden om de kleine extra investering wel mee te pakken.
Een highlight is het standaard M Sport differentieel op de achteras. Alle X3’s rijden als een echte BMW, maar de X3 M50 stuurt nog nadrukkelijker vermogen naar de achterwielen.
Zijn er nog minpunten
Eén van de hardlopers in de verkoopstatistieken in Nederland is de volledig elektrische BMW iX3. En juist die komt niet terug met deze generatie X3 (modelcode G45). Eind 2025 volgt daarvoor een nieuw model op het dedicated elektrische platform van de Neue Klasse. Dat wordt dus zo’n 1,5 jaar op je nagels bijten.
Het is een beetje geneuzel in de marge, maar als je minimaal 67 mille uitgeeft, dan heb je wat te eisen. Het interieur is op zich netjes afgewerkt en mooie frisse nieuwe materialen. Maar juist het voorste deel van de armsteun in de deur is van hard plastic met een scherpe rand. Een klein missertje.
Killer features
De BMW Iconic Grille AKA verlichte nieren. Wat een geweldige uitvinding, die zijn tijd vooruit is. Het is ook een mooie manier om in gesprek te komen met wildvreemden, dus altijd meebestellen.
De geweldige B58 zes-in-lijn is en blijft een snoepje. Hij klinkt geweldig (wel steeds minder hard door alle filters), levert standaard al plenty power, springt relatief spaarzaam met de brandstof om en is geweldig te tunen. Bovendien krijg je bij de M50 ook nog standaard dat elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras.
Alternatieven
Dit segment is felbevochten, maar BMW heeft een aantal troeven onder de motorkap. Sommige concurrenten hebben alleen viercilinders (Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60), andere beginnen op leeftijd te raken (de Range Rover Velar). Dan blijft er nog die andere Duitse crossovers over: Audi Q5 (en SQ5). Die is ook compleet vernieuwd en blijft ook met een zescilinder leverbaar. Zonder nog maar een meter met de vernieuwde Audi SQ5 te hebben gereden, doe ik de aanname dat de X3 M50 net iets scherper stuurt.
Er is meer keuze voor wie dat allemaal jeukt en ook al géén zescilinder blieft, maar best wil stekkeren en naar een viercilinder luisteren. De GLC is wel prijzig, maar ook goed. En met Volvo zit je altijd veilig, ook als je ergens komt voorrijden.
Conclusie
Bij BMW houden ze van mensen die graag autorijden. Natuurlijk is een M340i sneller en lichtvoetiger dan een BMW X3 M50, maar het gezin, het oog en de rug willen ook wat. Het pleit dus echt voor BMW dat ze een lekker sturende SUV, pardon SAV, hebben weten te ontwikkelen. En ik snap dat je hart een X3 M50 wil, maar dat portemonnee en het milieu dicteren dat het de X3 30e xDrive wordt.
outlook zegt
Ik geloof dat ik nog wel even moet wennen aan zijn voorkomen…
tortuga zegt
Nog geen IX3? Gaan ze de huidige dan verder bouwen tot het nieuw model naast deze nieuwe X3?
Zie ze best veel rijden in i vorm.
gilettelubbers zegt
Scheel-kijkend varken op wielen
Johanneke zegt
Ben wel benieuwd naar wat die prijzen dan zijn. I mean, een x2 met 1.5 bromtor doet al 70k. Wat moet dit dan wel niet kosten.
kareljansen zegt
Staat al maanden gewoon in de configurator, dus succes!
lexis zegt
In zijprofiel en achterkant op vooruit gegaan tov vorig model. Neus mja in lijn met de andere produkten van dir merk dus niet ieders smaak. Grootste pijnpunr isntich wel het interieur vind ik. Is dit echt wat gemiddelde autokoper wenst, alles digitaal? Ik weet het niet? Net terug van de jaarlijkse reis naar het zuiden dan is het net zo prettig en vooral veilig dat je bedieningzn binnen handbereik liggen en niet ergens verstopt in ezn menu dat je moet aanstippen met je vingers in een rijdend voortuig en terwijl je ogen op de weg houden. Smarthones gebruiken mag niet in de auto maar een ware tablet computer bedienen wel. Dringend werk aan de winkel voor wat Euro regeltjes. AB JE VERGEET één concurent de mazda cx60. Technisch en designmatig een pareltje en prachtig traditionele interieur!!!
mashell zegt
Zo’n telefoon mag je gewoon bedienen als die in een houder vast zit, of dat een goed idee is dat is een tweede maar het mag. Het probleem is telefoon in de hand.
Overigens zijn de user interfaces van auto’s gemaakt om zo min mogelijk afleiding te creëren en de interface van telefoons om zoveel mogelijk afleiding te creëren, ze zijn qua risico daarom totaal onvergelijkbaar.
De Mazda CX60 is inderdaad een prima concurrent voor mensen die het design het belangrijkst vinden want qua techniek is het een paar decennia terug allemaal.
lexis zegt
Net niet hoor hun Diesel en ook de zes in lijn benzine is lichtjaren vooruit als je het internet mag geloven. Helaas kan je in Belgie de benzine versie 6 cyl niet bestellen enkel de phev en de 6l diesel. MAAR op de site van Mazda staat een advies dat de diesel pas geschikt is voor mensen die jaarlijks minimaal 25.000 km doen ivm heel blijven van de techniek (uitlaatgas zuivering installatie). Voor de particuliere rijder heb ik mijn twijfels als een phev wel de goede keuze is. Bij veel merken is de batterij bijna end of life na een jaar of 5 intens gebruik dus dagelijks 1 tot 2 keer stekkeren. Want als je veel ev wil rijden is de batterij dag meestal leeg na een km of 50 a 60. Het zijn de laadcycli die de levensduur bepalen. Voor zennlease rijder maakt dat niet zoveel uit die rijdt na 5 j al lang een nieuwe auto.
tortuga zegt
Vergeet dat maar, telefoon bedienen, ook al zit die in een houder, is verboden. Technisch gezien zelfs uw GPS bedienen tijdens het rijden.
pier zegt
Dit is niet waar, als de telefoon in de houder zit mag je het scherm gewoon bedienen. Als je daarmee gevaar veroorzaakt kan je we een bekeuring krijgen.
THSD zegt
@mashell
Techniek van een paar decennia terug zie ik dan als minimaal 20 jaar…kan jij me vertellen welke phev’s er te koop waren in 2004?
basman147 zegt
De GLC is leverbaar met een 6-cilinder diesel, GLC450d. Gaat waarschijnlijk niemand in Nederland meer bestellen, maar hij is er.
RAW zegt
De vorige X3 was niet echt ruim van binnen, benieuwd of dat verbeterd is. Ik zou de Maserati Grecale ook als concurrent zien, ook met 4 en 6 cylinder te koop en in mijn optiek veel mooier.
Alfa5 zegt
Is er al een after market grille beschikbaar?
waterisnat zegt
Deze laatste iteratie van de X3 is heel lelijk imho. De 2021-2022 versie was wel erg goed voor mijn netvlies.
Benny_Weisz zegt
Is gewoon niet waar!
Een elektronisch toestel mag ten alle tijden bediend worden mits die in een houder zit.
Sterker nog, een paar jaar geleden is iemand door de rechter vrijgesproken omdat ie een mobiele telefoon gebruikte die los op de zitting ernaast lag.
Kortom, zolang je dat toestel niet zelf in je hand vasthoudt, je mag hem gewoon achter het stuur gewoon gebruiken.
alassad zegt
Die grill met de koplampen zo doet me denken aan die raket van MarioKart
pier zegt
Lijkt van binnen wel een gamecomputer met al die kleurtjes. Het enige positieve is de b58.
Estate_of_mind zegt
Ja vreselijk, wat een kermis.
lexis zegt
Toevallig ook een test bericht op HLN, site van een populaire Belgische krant. Daar krijgt de nieuwe X3 maar een krappe voldoende 6.5 op 10. Het gaat wel over de 2.0i versie. Pijnpuntjes zijn de goedkope afwerking en toch wel pijnlijk teleurstellend rij en stuurgedag.
https://www.hln.be/auto/ik-had-al-meteen-een-kras-dat-zou-niet-mogen-voor-een-premiummerk-onze-autospecialist-test-de-nieuwe-bmw-x3~aec48b7b/
camber24 zegt
Ik heb Autoblog toch ietsje hoger zitten dan dat rioolblaadje van een HLN.
lexis zegt
Goh, HLN is een DPG product net als Autoweek. Maar in essentie snap ik wel de kritiek die in de review is geuit . Interieur kwaliteit is niet meer wat het is geweest en ook is BMW al een tijdje het spoor kwijt wat betreft een degelijk stuurgevoel voor dergelijke vraagprijs mag je wel iets meer verwachten dan hard plastics en matige besturing. Ik weet waarover ik spreek rij zelf een vrij potente 4 serie. Leuke auto maar snel loop je ook tegen de beperkingen aan. Performance BMW’S krijgen alrijd maar meer en meer vermogen maar onderstel en besturing volgen echt niet. Het blijft een massa produkt waar “kost”prioriteit krijgt boven de techniek die eigenlijk nodig is voor dergelijke potentie. Bv een Porsche of Lotus met minder pk zal pakken beter rijden , bij die merken klopt gewoon alles, wel tegen een prijs en zijn compromisloze autos dat blijven uiteraard geen dailies maar echte sportwagens .
Jurgen zegt
Voor dat gevoel kun je dan beter een echte M nemen, niet de performance modellen, maar dan heb je voor een daily wel een vrij hard onderstel, dat is niet voor iedereen de beste keuze natuurlijk.
pietertje123 zegt
Alweer een X3 hosanna verhaaltje… branded content undercover?
Edge zegt
Ik vind dit een moeilijke auto. Het ontwerp an sich is best fraai, maar ze hebben een aantal designkeuzes gemaakt die ik niet helemaal begrijp. Die diagonale lijnen in de grille bijvoorbeeld, die gaan nergens heen en sluiten nergens op aan. Had dan gewoon de verticale spijlen/printjes gehouden, dat oogt een stuk fraaier. En dat geldt voor nog wel meer lijnen, ook in het interieur. Als ze dat met een facelift fixen, hebben ze misschien wel de mooiste SUV in zijn klasse in het gamma.
Oopelkadet zegt
Gewicht? Heel verhaal maar niks over gewicht?