• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen schrapt 10-traps DSG

Auteur: Author, gepost 8 mei 2017 om 18:23 – 32 Reacties

Volkswagen schrapt 10-traps DSG


De Duitse autoreus vaart na Dieselgate een andere koers en daarin is geen plek voor een monstertransmissie.

Voor wie hoopte op een DSG met niet minder dan 10 versnellingen hebben we slecht nieuws. Het prototype werd twee maanden geleden vernietigd en dus lijkt de kans klein dat we deze ‘bak ooit in een productiemodel gaan aantreffen. Deze DSG was een stokpaardje van Martin Winterkorn, de voormalige CEO die na het dieselschandaal z’n bureau mocht leegruimen.

In 2013 haalde Volkswagen de headlines (bewijs) met hun ‘bak die naar eigen zeggen baanbrekend zou worden. Uiteraard zorgden de extra versnellingen voor minder hoge toerentallen, maar deze transmissie zou ook nog eens geschikt zijn voor motoren met meer dan 500 Nm aan koppel.

De hele “bigger is better”-filosofie werd echter (samen met Winterkorn) het concern uit gekieperd en dus valt de droom in duigen. Wel heeft Friedrich Eichler, opperhoord aandrijflijnen, te kennen gegeven dat hij de data heeft bewaard. Blijven hopen dus! (via ANE)

Meer weten over de werking van versnellingsbakken met twee koppelingen? Check dit artikel!

Ook interessant!

  • Nein! Volkswagen schrapt zijn populairste product [UPDATE]
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, dsg, transmissie, Volkswagen

Vorig bericht: « Durf jij dit beest te temmen?
Volgend bericht: Jullie betalen graag € 4.500 extra voor autonome techniek »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    8 mei 2017 om 18:32

    Hoe kan je 10 versnellingen in 2013 baanbrekend noemen, elke auto uit de eerste Fast and furious film uit 2001 had al 10 versnellingen.

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      8 mei 2017 om 18:37

      @shiva: Dan heb je niet goed geteld want dat waren er nog 6 extra!

      Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      9 mei 2017 om 11:27

      @shiva: in fast and the furious hadden ze net zoveel versnellingen als het aantal likes van jouw bericht.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    8 mei 2017 om 18:34

    Wat moet je met 10 trappen icm 500Nm ??

    Dan heb je er aan 3 genoeg ..

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      8 mei 2017 om 19:05

      @lincoln: 4 is het mooist. De vierde om lekker mee te touren zoals dat lekker kan met een W140.

      Login om te reageren
      • rijnooit zegt

        8 mei 2017 om 20:01

        @viezefreddyw: heb er maar 2…. niet echt zuinig icm een V8

        Login om te reageren
      • peug zegt

        8 mei 2017 om 22:48

        @viezefreddyw: kan ik alleen maar bevestigen ?

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      8 mei 2017 om 19:58

      @lincoln: inderdaad… Vind m’n 8 traps automaat soms nu al irritant laat staan 10.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 mei 2017 om 20:30

      @lincoln: vergeet niet dat een DSG eigenlijk een gerobotiseerde handbak is en dus geen koppelomvormer heeft, die juist maakt dat automaten ook behoorlijk overweg kunnen met minder verzetten dan een handbak.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    8 mei 2017 om 18:54

    Ik denk dat in de toekomst 1 versnelling zat is, elektrisch komt eraan

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      8 mei 2017 om 19:51

      @lekkerlinksrijden: Koënigsegg Regera.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        8 mei 2017 om 21:18

        @sr20det: Geen trema ;-).

        Login om te reageren
  4. peug zegt

    8 mei 2017 om 19:13

    Mijn Mercedes automaat doet het ook prima met maar 4 versnellingen… 10 lijkt mij ook wel wat overbodig

    Login om te reageren
  5. dadutchdude zegt

    8 mei 2017 om 19:21

    Fuck, 10 hele versnellingen! Maak er dan meteen een Scania van..

    Login om te reageren
  6. raceface zegt

    8 mei 2017 om 19:22

    Autoblog, het spijt me maar fix AUB deze kut app op iphone ik hou echt van alle leuke artikelen en lees met veel plezier, maar ik word er ronduit chagrijnig van dat die tekst en reacties en foto’s altijd blijven verspringen! Hoe moeilijk kan het zijn om eens een team in te huren dat gewoon een fatsoenlijk goed werkende app weet te ontwikkelen

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      8 mei 2017 om 19:50

      @raceface: app op IPhone werkt prima bij mij..

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        8 mei 2017 om 19:53

        @phevtreb: werkt bij mij ook eet redelijk, behalve de Autojunk posts op de hoofdpagina. Iedere keer als ik dan de reacties probeer te lezen schieten ze met mach 10 naar beneden. Keer op keer.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          8 mei 2017 om 20:00

          @sr20det: sluit ik mij volledig bij aan, zo irritant om commentaar te lezen bij video filmpjes, steeds weer springt alles naar boven.

          Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          8 mei 2017 om 20:06

          @sr20det: daar heb ik ook last van.

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          8 mei 2017 om 21:53

          @sr20det: hier idem

          Login om te reageren
    • 1lunatic zegt

      8 mei 2017 om 19:53

      @raceface: Hier nog een.
      Vreselijk irritant!

      Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      8 mei 2017 om 19:59

      @raceface: fijne opbouwende kritiek met een vriendelijke ondertoon, echt ik had het niet beter kunnen verwoorden!

      En nou serieus, kan je jouw klachten niet normaler verwoorden. Het is een gratis App waar met veel enthousiasme aan wordt gewerkt. Zoals jij dit nu stelt drukt niet veel waardering voor hun werkzaamheden uit.

      Login om te reageren
    • hellocello zegt

      8 mei 2017 om 20:22

      @raceface: het houd niet op niet vanzelf

      Login om te reageren
      • heat59 zegt

        8 mei 2017 om 22:53

        @hellocello: als je de betaalde versie hebt, heb je daar ook last van, het verspring van reacties. Of bij het openen van de App (als deze op de achtergrond draait) een video die uit het niets afspeelt

        Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      9 mei 2017 om 06:20

      @raceface: Ik gebruik de app al ruim een jaar niet meer, maar in plaats daarvan een browsersnelkoppeling. Werkt uitstekend op Android; geen idee of dat op een iPhone ook zo is, maar wellicht een poging waard.

      Login om te reageren
    • johan_schipper zegt

      9 mei 2017 om 07:21

      @raceface: Of misschien zou je eens een fatoenlijke telefoon kunnen proberen eentje uit de Samsung Galaxy S lijn ofzo. Heb echt serieus nooit last van dat soort dingen met mijn Galaxy S7…
      B.T.W. Appels zijn om te eten

      Login om te reageren
    • wolfke zegt

      9 mei 2017 om 10:00

      @raceface: app werkt hier ook prima op mijn 5s

      Login om te reageren
  7. thomasthomas zegt

    8 mei 2017 om 19:47

    CVT gewoon 1 lineaire versnelling hoppa ! Gaat wel altijd kapot maar ja dat past wel bij VAG kunnen ze weer een extra bakje verkopen.

    Login om te reageren
  8. db87 zegt

    8 mei 2017 om 20:55

    Scheelt weer dure reparaties ;)

    Login om te reageren
  9. slickrick zegt

    8 mei 2017 om 21:47

    500nm, is nog steeds te weinig om in een 3.0tdi gemonteerd te worden….

    Login om te reageren
  10. 730ld zegt

    9 mei 2017 om 00:28

    Dan vag maar eens de S tronic sneller gaan maken. Ik irriteer mij kapot traag ding

    Login om te reageren
  11. mgmgb zegt

    9 mei 2017 om 00:31

    Om heel eerlijk te zijn snap ik de DSG bakken überhaupt niet in alles behalve Porsches (echte, geen Cayenne of pad) of een Audi R10. Reguliere automaatbakken, de ZF 8-traps in het bijzonder, schakelen naar mijn ervaring veel prettiger in vrijwel alle omstandigheden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North