
Misschien wist je het zelf niet eens, maar het is wel echt zo!
Een onderzoek (link) naar (nieuwe vormen van) mobiliteit wees uit dat de gemiddelde consument zo 3.500 USD extra betaalt voor technieken die het mogelijk maken om z’n auto semi-automatisch in de rondte te laten karren. Rekenen we dat bedrag om naar euro’s, dan klopt de titel van dit bericht niet. Watskeburt?
Die titel heeft betrekking op volledig autonome auto’s. De gemiddelde consument zou rustig 4.900 USD extra betalen voor een auto die helemaal zelfstandig van A naar B rijdt. Daarbij moeten de onderzoekers wel opmerken dat veel respondenten meer dan 10 mille over zouden hebben voor een volledig zelfrijdende auto, terwijl een hoop anderen juist weer geen dollar voor deze techniek en liever zelf rijden. We gokken dat jullie bij die tweede groep horen.
Voor wie zich (net als wij) afvraagt wat het nut is van dit onderzoek: zelfrijdende auto’s komen er hard aan en dus is het voor fabrikanten uiterst belangrijk om in kaart te brengen wat voor ideeën de consument bij deze technieken heeft. Vandaar.
Als ik de Tesla model 3 zou kopen neem ik die optie er niet bij zonde van het geld en haalt voor mij dus buiten complete essentie van het auto rijden weg.
@focusrs1: de essentie van het autorijden is toch om van punt A naar punt B te gaan? Lijkt me juist makkelijker en veiliger met autopilot.
@pietertjep85d: als je dat denkt begrijp je het niet.. dan ga je dus ook nooit spontaan een stuk rijden…
@focusrs1: in een tesla? Dat doe je toch nooit. Hoe kan je nou genieten van een auto waar nog geen brul uit komt of geen emotie in zit??
Spontaan rijden in mijn 850R daar in tegen is heerlijk. De roffel op de achtergrond, de turbo druk meter die constant het rode gebied uitloop. En de rest wat zo mooi is aan mijn auto ?
@kennone: er is wel meer dan een motorgeluid. Ja, die vijfpitter klinkt lekker, maar een Tesla heeft echt nog veel meer te bieden hoor.. En gros van de auto’s is tegenwoordig een 3 of 4 pitter, het is maar waar je heel blij van wordt. Maar goed, jij hebt liever ook weer de locomotief terug omdat het zo lekker veel emotie heeft? :’)
@stfu: met stoom graag!!
@kennone: Zelfs ik rij graag een stukje voor de ontspanning in mijn Smart ForFour 1.3. Rap genoeg om over dijkweggetjes te jagen en het klinkt allemaal extra spannend door het rijgeluid wat naar binnen sijpelt (lees: buldert).
@focusrs1: Je hebt er duidelijk nog geen ervaring mee. Ik hou erg van rijden, maar op de snelweg (vooral van Amsterdam naar Utrecht) of saaie lange N-wegen zweer ik bij Autopilot. Het is zoveel meer comfortabel en vooral veiliger. En in de file al helemaal een godsgeschenk.
@stfu: Stoer.
@racerx: Sneu antwoord. Kan het me prima voorstellen dat autopilot handig is in de dagelijkse sleur naar het werk. Zelf pak ik wel nog regelmatig de auto om lekker een stukje te gaan rijden, om het rijden. Maar dat gedoe dagelijks in de file zou ik zo willen verruilen voor een auto-pilot iets. Dan maar een leuke auto ernaast ofzo.
@ardonjr: Betreft dezelfde reactie die de persoon in kwestie gaf op iemand die naar eigen zeggen “Lekker zelf wilde blijven rijden”.
Ik respecteer ieders mening, alleen proefde ik een grote mate van zelfverheerlijking omdat meneer elektrisch rijdt. Volstrekte onzin natuurlijk, ieder moet lekker zelf weten wat ‘ie rijdt, dat is zo’n subjectief verhaal dat elkaar van een andere mening overtuigen volstrekt kansloos is.
Dus, had je verder nog wat op te merken?
@stfu: eens. Bij mij gaat de autopilot steevast aan op lange stukken snelweg. Imo zeer het geld waard.
@focusrs1: Dat gebeurt al als je een Tesla koopt.
@nopetrolnofun: leased*
@focusrs1: ik zou het wel doen. Als wetgeving het toelaat kan je je auto straks als taxi gaan inzetten zonder dat je er zelf in zit maar er wel aan verdient. Het is een kwestie van tijd dat tesla dit gaat faciliteren.
@rvvm: no way dat ik dat zou doen
Zelfrijdende auto’s bestaan al jaren… dat noemen ze taxi’s.
En op het moment dat er meer dan 5 personen in passen dan wordt er zelfs al gesproken over een bus, welke ook nog eens een stuk goedkoper is over het algemeen, maar wel minder comfort bied.
@peug206: zelfrijdend en elektrisch bestaat ook al jaren, helaas met weinig succes ?
No way, rij liever zelf!
@allesmetturbo: Stoer.
@stfu: jij bent stoer.
Ik geef @allesmeteenturbo gróót gelijk.
@edjehaze: @allesmetturbo bedoel ik natuurlijk.
@stfu: stfu.
Zo’n Amerikaans onderzoek kun je sowieso niet naar Nederland vertalen. Hier worden kleine, goedkope auto’s nieuw gekocht door ouderen (kleinste motor, goedkoopst uitvoering). Op een Hyundai van €12k ga je geen €4500 extra betalen. Rijke mensen kopen hele dure bakken. Die betalen het misschien wel extra, maar dat is maar een klein percentage. En verder wordt alleen tweedehands gekocht of geleased door de werkgever. En dan is het aan de werkgever of hij hier extra voor wil betalen.
De realiteit in Nederland is dat de de meerderheid van de mensen geen geld heeft voor een splinternieuwe auto. Laat staan voor een optie van €4500.
@offroad:
Heel Amerika least en als er één land in de wereld is waarbij de bevolking en masse schulden voor zich uit duwt, zijn het wel de VS.
Verder zie je dat deze trent zich momenteel ook voordoet in de oude wereld.
Buy now, pay later….or never.
@offroad: de meerderheid geen geld heeft voor een nieuwe auto? Dus alle Nederlandse auto’s zijn tweedehandsjes? Logica…:-)
@unknown32: pak anders even de import cijfers er bij van de laatste jaren… de tweedehandsjes moeten ergens vandaan komen, en dat is zeker niet allemaal van Nederlandse bodem.
@unknown32:
“Steeds meer import door tekort aan tweedehands autos
Al enige jaren groeit de vraag naar tweedehands auto’s. Maar doordat er steeds minder nieuwe auto’s worden verkocht, blijft het aanbod van jonge gebruikte auto’s achter. Het gevolg is dat er een krapte op de tweedehandsautomarkt dreigt. Hierdoor kijken meer en meer kopers, maar ook de autobranche vaker over de grens om aan de toegenomen vraag te voldoen.
Was vroeger het importeren van een auto uit het buitenland nog iets waartoe slechts een relatief klein aantal ondernemende geesten overging, tegenwoordig is parallelimport steeds meer mainstream aan het worden. Dat is ook niet zo moeilijk te verklaren; met een krimpende markt wordt het aanbod aan jonge gebruikte auto’s in Nederland kleiner. Hierdoor komen de prijzen onder druk te staan. Handelaren en dealers ondervinden hiervan als eerste de problemen; de inkoopprijzen stijgen, maar de consument is niet bereid zomaar opeens meer te moeten betalen. Het importeren van auto’s uit het buitenland is dan wel niet gratis, maar in de landen die populair zijn als bron voor tweedehandsauto’s – met name Duitsland vormt traditioneel een belangrijke aanvoerlijn – staat de markt veel minder onder druk en zijn de prijzen hierdoor een stuk vriendelijker.
Minder aanbod
Dat er in Nederland steeds minder tweedehands auto’s beschikbaar zijn, is een gevolg van een complex van oorzaken. Ten tijde van de financiële crisis daalde het aantal nieuw verkochte auto’s sterk en nam de vraag aan tweedehands auto’s toe. Aanvankelijk was er nog wel voldoende aanbod van, vooral wat oudere, tweedehandsauto’s. De voorraad jonge gebruikte auto’s kwam echter al snel onder druk te staan. Nu de economie weer aantrekt, wordt dit tekort alleen maar schrijnender. De verkoop van nieuwe auto’s blijft bovendien vooralsnog achter, zodat ook in de komende jaren het aanbod van relatief nieuwe tweedehandsauto’s krap zal zijn…”
Ik vind lane departure warning al k*t, laat staan dat semi automatische gedoe. Pas als ik gegarandeerd niets meer zelf hoef te doen heb ik er geld voor over, uiltje knappen of wat werk doen tijdens een langere rit zie ik wel zitten!
@racerx: ik heb al haat aan automatische ruitenwissers…
@lekbak: Snap ik, ik heb ook nog nooit een systeem gehad dat volledig doet wat ik zelf ook zou doen. Mijn huidige E60 komt enigszins in de buurt overigens, maar mijn vorige auto (Z4) was echt een ramp. Daar had ik liever een handbediende interval stand op gehad…
@lekbak: Ik heb niets tegen elektronica of hulpmiddelen in de auto.
De uitzondering is de automatische ruitenwisser.
De handeling van een tikje tegen de hendel als het begint te regenen is puur automatisme. En dan ook nog op de snelheid die je wenst.
Automatische ruitenwissers hebben één groot voordeel, dat is dat ze uit te schakelen zijn.
@radeox: mijn automatische ruitenwisser heeft een heel groot nadeel. Hij zit in de plaats van interval.
Een ander nadeel is dat het ding helemaal op hol slaat bij de eerste druppels. Mijn interval is dus elke paar seconden op de kop van het pookje drukken…
@lekbak: Dan begrijp ik de haat volledig.
Hmmm nee.
Een auto die helemaal zelfstandig van A naar B rijdt, lijkt me ideaal.
Woon-werk verkeer, geen stress over files of medeweggebruikers, comfortabel naar je bestemming gebracht worden en ondertussen een gesprek voeren, wat werken, bellen of ontspannen. Perfect toch?
Dan wordt mijn hobby-auto ook echt hobby. Voor de ontspannen ritjes, en woon-werk als ik daar zin in heb.
@escort77: lijkt me ook ideaal… maar dit gaat niet binnen 20 jaar gebeuren tenzij hele infra op zijn kop gaat. Snelwegen makkie, rest zeer discutabel
@escort77: mooiste moment van de werkdag: in de hobbyauto huiswaarts, lekker sturen – alle stress van je af laten glijden.
Al kreeg ik geld toe, dan nog mot ik die troep niet in mijn auto! Ik vindt ABS al overbodig.
@robert110: Jij zult vast de beste remmer zijn van de hele wereld. Hoop niet dat je ooit achter me rijdt en ik een noodstop moet maken (of toch wel, want je kunt ABS niet uitschakelen). Want dit is natuurlijk een rare opmerking.
@ruud1954: Of je het aan of uit kan schakelen is bij niet van toepassing. Mijn auto heeft gewoon geen ABS.
@robert110: Aha, tja dat kan. Nou ja, ook dan kun je het niet uitschakelen ……. :-)
Ik heb bewust een auto met automatische versnellingsbak gekozen, dat vind ik autonoom genoeg voor de komende 500 jaar.
@marinepower: Ben toch bang dat er de komende 500 jaar nog kleine aanpassingen komen in onze auto’s (of heten die dan niet meer zo) die niet meer optioneel zijn maar tot de standaarduitvoering behoren ……..
Familielid heeft laatst een Tesla opgehaald zonder autopilot, te duur voor wat je krijgt
@ikweethet: Ja heel vervelend als je maar 15 euro betaald voor een volle lading maar wel 90% van de auto’s stront rijdt. Waste of money inderdaad ;) Al is een Tesla zonder AP een beetje als een luxe auto zonder A/C.
@stfu: 90% van de auto’s zoek rijden is leuk als je 12 bent en dat ergens gelezen hebt, snelheid is alles dat telt.
En daarbij, ik heb voor minder dan €20 een volle tank en ik rijd de meeste tesla’s zoek, ook de aanschafprijs is nog geen tiende van een tesla, heerlijk zo’n motor. Ja, zo’n tesla is behoorlijk overpriced.
@stfu: Afgelopen weekend in een triumph spitfire gereden, het ding is zo traag als maar kan en juist daarom zo leuk. Overal kan je vol gas en de volle potentie van de auto gebruiken zonder vervolgens je rijbewijs in te moeten leveren omdat je veelste hard reed. Snelheid is de eerste paar keer leuk maar verveelt eigenlijk al heel snel, zeker als het allemaal met het gemak van een tesla gaat. Geef mij maar een langzamere auto met een leuke wegliging en een lekker geluid, heb ik veel meer plezier aan.
Een maat van me kwam zn nieuwe auto deze week showen een ford Cmax mooie auto met de inparkeer functie echt vreemd om dat mee te maken en ik denk dat je er ook best lui van wordt als automobilist
De gemiddelde auto koper zeker en vast. Ik nee absoluut niet
Ik zou mijn leven nevernooit aan een auto toevertrouwen.
@tjongejongen: Ik begrijp je punt wel. Maar feitelijk leg je je leven constant in handen van de techniek. Er van uit gaande dat je in het bezit bent van een auto natuurlijk.
@ekidey: Deze techniek moet zich eerst goed hebben bewezen voordat mensen er gebruik van willen maken. Het is gewoon eng om de controle volledig over te laten aan een voertuig.
@tjongejongen: 90% van de ongelukken komt door jou: de mens. Maar een ander mens vertrouw je wel, terwijl je kans op ongelukken vele malen groter is? Je vliegt zeker ook nooit? Die doet het immers ook vooral zelf.
@stfu: ik ben vaak genoeg met de vliegtuig gegaan om te zeggen dat het veilig is. Het heeft zich voor mij bewezen. En daarbij; hoevaak nemen wij de vliegtuig ivm de auto?
@tjongejongen: Weet je hoe vaak je al dood was geweest als vergelijkbare techniek niet betrouwbaar was?
@Jochempie: er is geen vergelijkbare techniek…
@lekbak: ligt eraan hoe streng je oordeelt
@lekbak: Wat is er vergelijkbaar?
Ik verheugde me heel erg op het automatisch parkeersysteem. Rij nu een klein half jaar in mijn auto en heb het haaks inparkeren wel eens gebruikt maar kan dat zelf eigenlijk net zo goed en hoef dan niet naar de aanwijzingen te luisteren (wanneer remmen of in de D of R zetten als het erg krap is). Parallel parkeren zou ik wel graag willen gebruiken maar is domweg nog nooit voorgekomen in deze auto. Ongelooflijk…..
Lane departure warning? Werkt niet altijd 100%. Soms zijn er geen lijnen, soms snij je ietsje af en begint hij te piepen. Heb ik dus uitgezet.
Adaptive cruise control? Ja, heel handig.
Crossing rear traffic? Ja, ook handig.
Maar wat je ook aan hebt staan: je blijft toch zelf opletten. Ik zou het niet in mijn hoofd halen 5 seconden naar rechts te kijken op de snelweg terwijl ik 40/50 meter achter iemand aan rijd met adaptive cruise control geactiveerd.
Ook Autonome systemen worden gemaakt door de mens, die kennelijk verantwoordelijk is voor 90% v/d ongelukken. Lekker dan. Ik rijd zelf wel en als je te lui bent om op te letten pak je fijn het geweldige OV. Het is een kwestie van tijd dat de NS haar deel v/d openbare weg gaat claimen, let op!.
Van mij zou een van mn 2 auto’s best autonoom mogen kunnen rijden.