• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen schrapt 30.000 banen

Auteur: Author, gepost 18 november 2016 om 08:07 – 38 Reacties

Volkswagen schrapt 30.000 banen


De Duitsers hebben een akkoord bereikt met de vakbonden en dus krijgt een aardig deel van het personeel binnen nu en vijf jaar de zak.

Op een totaal van meer dan 600.000 werknemers zijn 30.000 banen er niet zoveel, maar alles bij elkaar gaat het toch om een hoop werknemers die straks hun baan kwijt zijn. Alleen al in Duitsland zullen namelijk 23.000 banen worden geschrapt.

Volkswagen ziet zich genoodzaakt om de winstgevendheid van de groep te verhogen. Bovendien moeten de Duitsers fors investeren om het modellenaanbod te elektrificeren, aangezien met in Wolfsburg wat imagoprobleempjes had door dieselgate. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de elektrische I.D. die in Parijs werd onthuld.

Door de maatregel zou VAG zo’n 3,7 miljard euro per jaar willen besparen. Daarnaast heeft Volkswagen met de vakbonden afgesproken dat er 9.000 nieuwe banen zullen worden gecreëerd, die nodig zijn voor de productie en ontwikkeling van elektrische auto’s. (via: Handelsblatt)

Ook interessant!

  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Nein! Volkswagen schrapt zijn populairste product [UPDATE]
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen EV transitie
    Volkswagen: EV transitie moet sneller om banen te redden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Elektrisch, fabriek, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « Legendarische auto’s “tunen”, deze dude doet het
Volgend bericht: BMW 5-serie G30: alle prijzen zijn bekend! »

Lees Interacties

Reacties

  1. MARS zegt

    18 november 2016 om 08:10

    Hatsikidee, fijne kerst…

    Login om te reageren
  2. carlover66 zegt

    18 november 2016 om 08:16

    Wat een bedrijfscultuur daar. Het wordt eens tijd dat oude tijden bij VW herleven en het weer het degelijke merk wordt zoals vanouds.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      18 november 2016 om 09:52

      @carlover66: concurrentie met aziatische bedrijven heeft gewoon niet gezorgd voor een kwalitieitsimpuls bij slopel en volkswagen.

      De merken hangen onderaan in de cijferlijstjes als het gaat om duurzaamheid.

      Login om te reageren
      • bimmert zegt

        18 november 2016 om 10:37

        @martinus:
        Zoals Sylvana discriminatie bij een kinderfeest weet te betrekken sleur jij bij elk bericht Opel (slopel haha….) bij berichten van de vag sjoemelbrigade.
        Heb je zelf wel in de gaten hoe zielig dit is…..

        Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    18 november 2016 om 08:16

    Oh dus alleen lobbyisten en spindoctors gaan eruit? Valt mee dus.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 november 2016 om 12:58

      @w0o0dy: Dan houden ze nog 270.000 van die soort over…

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    18 november 2016 om 08:22

    Als Duitsland verkouden wordt, gaat Nederland niesen !

    Login om te reageren
  5. henkp1 zegt

    18 november 2016 om 08:23

    Ik heb het helemaal gehad met dat bedrijf. Liegen en bedriegen. Vertragen en misleiden. Bah. Opdelen die zooi en in stukken verkopen. Er valt dan best nog wel wat moois van te maken, nieuw en goed management erin en de werkgelegenheid blijft dan ook nog behouden.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      18 november 2016 om 09:42

      @henkp1: dus je hebt zoveel verstand van management én deze organisatie dat dit dé oplossing moet zijn? Geen wonder dat je tijd hebt om AB te kijken ;-)

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        18 november 2016 om 11:14

        @stuko: Ja. En ik hou nóg tijd over!

        Login om te reageren
  6. buutvrij zegt

    18 november 2016 om 08:38

    “imagoprobleem hád”?? De problemen zijn nog niet voorbij lijkt me. Een marginaal deel van de auto’s gefixed, maar eigenlijk wordt verkeersdeelnemend europa dagelijks vergast. Raampjes dicht en standje recirculatie zeg ik. Je eigen scheten zijn een stuk gezonder!

    Login om te reageren
  7. ralfast zegt

    18 november 2016 om 09:13

    Klinkt als vervolging op de aanhangers van de Diesel beweging. Begint trekjes van een dictatuur te krijgen?

    Login om te reageren
  8. remmp3 zegt

    18 november 2016 om 09:22

    30.000 eruit en 9000 erbij … ?!?!?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      18 november 2016 om 09:26

      @remmp3: andere opleidingen benodigd waarschijnlijk

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      18 november 2016 om 10:00

      @remmp3: Ja vroeg ik mij ook af. Per saldo dus 21.000 banen of 39.000 sjoemelbanen eruit en 9.000 elektro banen erin?

      Login om te reageren
  9. bergmm zegt

    18 november 2016 om 09:38

    Winstgevendheid verhogen. .. tja das belangrijker dan sociaal verantwoordelijk bezig zijn. Goedkope productie elders is de toekomst blijkbaar, daar is alles prima geregeld sociaal en de bijkomende kosten…

    Login om te reageren
    • super zegt

      18 november 2016 om 10:11

      @bergmm:
      dat heet de macht van het kapitaal.

      Login om te reageren
      • bergmm zegt

        18 november 2016 om 10:33

        @super: jep, rijke worden rijker. Prima, maar het management wat deze macht uitoefent heeft vast geen spiegel thuis.

        Login om te reageren
  10. stuko zegt

    18 november 2016 om 09:40

    30.000 is niet veel op het totaal. Maar het zal je baan maar zijn. Voor alle VAG haters die ze dit gunnen: sad, so sad..

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      18 november 2016 om 11:17

      @stuko: heb jij jezelf weleens afgevraagd waarom mensen een hekel aan VW hebben?

      Login om te reageren
      • stuko zegt

        18 november 2016 om 12:00

        @henkp1: ja hoor, ik ben redelijk objectief. Als echte Nederlanders kan het afgunst zijn van succes (zie cijfers en verkoopaantallen). Het feit dat je ze ‘overal’ ziet. Of misschien dat je je graag wilt afscheiden van de reguliere samenleving. Dan ga je dreadlocks nemen, alternatief hippie-achtig doen en vooral bio-groente eten.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          18 november 2016 om 12:53

          @stuko: het gaat niet om afgunst hoor. Ik heb respect voor de marketingafdeling van VAG: hoe je auto’s die niet bijster goed zijn als premium kunt verkopen!
          Daarom haten mensen VAG….want Pon wordt rijker en de klant heeft pech als het om klachten gaat.

          Login om te reageren
  11. fanboy zegt

    18 november 2016 om 09:48

    Wat ook relevant is, is dat ze voor productie van elektrische auto’s uiteindelijk minder mensen nodig te hebben.
    Dus niet alleen onderhoud maar ook productie wordt goedkoper. Als de accu prijzen straks nog verder gezakt zijn gaat de elektrische auto gewoon veel goedkoper worden om te kopen en te rijden dan de brandstofauto.

    Verder wel heel zuur voor de mensen, zeker gezien het management gewoon lekker blijft zitten.

    Maar los daarvan, ze hebben nog steeds veel te veel mensen in dienst, denk ik eerlijk gezegd. Als een andere autofabrikant ongeveer dezelfde hoeveelheid auto’s kan verkopen met 200.000 mensen minder in dienst.

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    18 november 2016 om 10:01

    Jarenlang wilde je werknemer bij Volkswagen zijn.
    Een 28 urige werkweek, goed pensioen en bijzonder goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
    Het werk werd gedaan door derden, vaak ingehuurd via obscure uitzendbureautjes en deze mensen mochten bijvoorbeeld geen kleding dragen met het VW logo en werkten voor een schijntje van wat een echte VW medewerker verdiende. Als niet- VW’er als geen lid van de grote Volkswagenclub kon je het bos in, ik werkte toen voor een installatiebedrijf dat een kunstje deed wat anderen niet konden en daarom werden we ingehuurd om in de fabriek in Emden te werken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2016 om 11:04

      @desjonnies: Inderdaad. Ik kwam uit naam van toeleverancier vaak in het ontwikkelcentrum in Wolfsburg. Daar precies hetzelfde. De externe ingenieurs deden het werk. De VW ingenieurs waren de managers. En dan was er nog een handjevol monteurs met een arbeidsvoorwaarden pakket om van te dromen.

      Login om te reageren
  13. berlinetta zegt

    18 november 2016 om 10:24

    Sneu voor de mensen die niks te maken hebben gehad met dieselgate. Maar VW als bedrijf kan ik geen medelijden meer mee hebben.

    Login om te reageren
  14. civicfk3 zegt

    18 november 2016 om 10:28

    Zou ik bij nieuwkoop van een VW nu ook extra korting kunnen bedingen?

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    18 november 2016 om 10:32

    Opzich logisch, maar wel heel jammer.

    Login om te reageren
  16. haroldt zegt

    18 november 2016 om 10:47

    De strategie veranndering vind ik herl goed. De metaalindustrie heeft daar zo verl macht. Daardoor auto-industrie zo conservatief. Tesla pakt het goed aan vol op elektrisch zonder compromissen. Toyota is de enige metvergelijkbasr beleid al jaren geen diesel en vol op de hybride en elektro.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 november 2016 om 11:07

      @haroldt: heeft ook wat met hun thuismarkten te maken. In Europa is diesel voor personenwagens heel normaal. Dat ligt buiten Europa heel anders. Dat niet Europese fabrikanten dus zwak zijn op het gebied van diesel is dus daardoor gegeven en niet zo zeer uit een visie.

      Login om te reageren
      • haroldt zegt

        18 november 2016 om 13:20

        @mashell: klopt idd ook. Toch denk ik dat vw zo op de goede weg gaat. Ben benieuwd naar de komende 5 jaren, wat in autoland gaat gebeuren.

        Login om te reageren
  17. jelmer zegt

    18 november 2016 om 13:30

    Volkswagen heeft beloofd geen medewerkers gedwongen te ontslaan. Dat is toch wat anders als mensen “de zak geven” zoals het artikel stelt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 november 2016 om 16:43

      @jelmer: Like really clean discharge…

      Login om te reageren
  18. haroldt zegt

    18 november 2016 om 14:38

    Idd gewoon.mensen die met Pensien gaan deze miet vervangen.

    Login om te reageren
  19. musclecar zegt

    18 november 2016 om 14:54

    Die 9000 banen zijn kennelijk nodig op de afdeling marketing om die elektrische rommel te promoten. De overige banen zullen wel verdwijnen omdat rechters, advocaten, @avrotrosradar, @epa, @carb veel taken noodgedwongen hebben ‘overgenomen’. Maar zelfs dan duurt het bij de criminele vw-bende nog heel erg lang voordat problemen en misdaden zijn opgelost!!

    Login om te reageren
  20. misterdrogba zegt

    18 november 2016 om 15:49

    Het is niet dat die mensen effectief ontslagen zullen worden zoals het artikel suggereert. Werknemers die hun pensioenleeftijd bereiken zullen niet vervangen worden door jongere werknemers.

    Login om te reageren
  21. drdrift zegt

    18 november 2016 om 19:39

    Goed zo! Stelletje oplichters, nu pon nog en dan van Mossel nog, wegwezen

    Login om te reageren
  22. willemveenstra zegt

    19 november 2016 om 02:01

    Ik zou nog meer van die electrische zooi maken. Dan kan je de rest van je werknemers ook op straat zetten!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North