
De Duitsers hebben een akkoord bereikt met de vakbonden en dus krijgt een aardig deel van het personeel binnen nu en vijf jaar de zak.
Op een totaal van meer dan 600.000 werknemers zijn 30.000 banen er niet zoveel, maar alles bij elkaar gaat het toch om een hoop werknemers die straks hun baan kwijt zijn. Alleen al in Duitsland zullen namelijk 23.000 banen worden geschrapt.
Volkswagen ziet zich genoodzaakt om de winstgevendheid van de groep te verhogen. Bovendien moeten de Duitsers fors investeren om het modellenaanbod te elektrificeren, aangezien met in Wolfsburg wat imagoprobleempjes had door dieselgate. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de elektrische I.D. die in Parijs werd onthuld.
Door de maatregel zou VAG zo’n 3,7 miljard euro per jaar willen besparen. Daarnaast heeft Volkswagen met de vakbonden afgesproken dat er 9.000 nieuwe banen zullen worden gecreëerd, die nodig zijn voor de productie en ontwikkeling van elektrische auto’s. (via: Handelsblatt)
Hatsikidee, fijne kerst…
Wat een bedrijfscultuur daar. Het wordt eens tijd dat oude tijden bij VW herleven en het weer het degelijke merk wordt zoals vanouds.
@carlover66: concurrentie met aziatische bedrijven heeft gewoon niet gezorgd voor een kwalitieitsimpuls bij slopel en volkswagen.
De merken hangen onderaan in de cijferlijstjes als het gaat om duurzaamheid.
@martinus:
Zoals Sylvana discriminatie bij een kinderfeest weet te betrekken sleur jij bij elk bericht Opel (slopel haha….) bij berichten van de vag sjoemelbrigade.
Heb je zelf wel in de gaten hoe zielig dit is…..
Oh dus alleen lobbyisten en spindoctors gaan eruit? Valt mee dus.
@w0o0dy: Dan houden ze nog 270.000 van die soort over…
Als Duitsland verkouden wordt, gaat Nederland niesen !
Ik heb het helemaal gehad met dat bedrijf. Liegen en bedriegen. Vertragen en misleiden. Bah. Opdelen die zooi en in stukken verkopen. Er valt dan best nog wel wat moois van te maken, nieuw en goed management erin en de werkgelegenheid blijft dan ook nog behouden.
@henkp1: dus je hebt zoveel verstand van management én deze organisatie dat dit dé oplossing moet zijn? Geen wonder dat je tijd hebt om AB te kijken ;-)
@stuko: Ja. En ik hou nóg tijd over!
“imagoprobleem hád”?? De problemen zijn nog niet voorbij lijkt me. Een marginaal deel van de auto’s gefixed, maar eigenlijk wordt verkeersdeelnemend europa dagelijks vergast. Raampjes dicht en standje recirculatie zeg ik. Je eigen scheten zijn een stuk gezonder!
Klinkt als vervolging op de aanhangers van de Diesel beweging. Begint trekjes van een dictatuur te krijgen?
30.000 eruit en 9000 erbij … ?!?!?
@remmp3: andere opleidingen benodigd waarschijnlijk
@remmp3: Ja vroeg ik mij ook af. Per saldo dus 21.000 banen of 39.000 sjoemelbanen eruit en 9.000 elektro banen erin?
Winstgevendheid verhogen. .. tja das belangrijker dan sociaal verantwoordelijk bezig zijn. Goedkope productie elders is de toekomst blijkbaar, daar is alles prima geregeld sociaal en de bijkomende kosten…
@bergmm:
dat heet de macht van het kapitaal.
@super: jep, rijke worden rijker. Prima, maar het management wat deze macht uitoefent heeft vast geen spiegel thuis.
30.000 is niet veel op het totaal. Maar het zal je baan maar zijn. Voor alle VAG haters die ze dit gunnen: sad, so sad..
@stuko: heb jij jezelf weleens afgevraagd waarom mensen een hekel aan VW hebben?
@henkp1: ja hoor, ik ben redelijk objectief. Als echte Nederlanders kan het afgunst zijn van succes (zie cijfers en verkoopaantallen). Het feit dat je ze ‘overal’ ziet. Of misschien dat je je graag wilt afscheiden van de reguliere samenleving. Dan ga je dreadlocks nemen, alternatief hippie-achtig doen en vooral bio-groente eten.
@stuko: het gaat niet om afgunst hoor. Ik heb respect voor de marketingafdeling van VAG: hoe je auto’s die niet bijster goed zijn als premium kunt verkopen!
Daarom haten mensen VAG….want Pon wordt rijker en de klant heeft pech als het om klachten gaat.
Wat ook relevant is, is dat ze voor productie van elektrische auto’s uiteindelijk minder mensen nodig te hebben.
Dus niet alleen onderhoud maar ook productie wordt goedkoper. Als de accu prijzen straks nog verder gezakt zijn gaat de elektrische auto gewoon veel goedkoper worden om te kopen en te rijden dan de brandstofauto.
Verder wel heel zuur voor de mensen, zeker gezien het management gewoon lekker blijft zitten.
Maar los daarvan, ze hebben nog steeds veel te veel mensen in dienst, denk ik eerlijk gezegd. Als een andere autofabrikant ongeveer dezelfde hoeveelheid auto’s kan verkopen met 200.000 mensen minder in dienst.
Jarenlang wilde je werknemer bij Volkswagen zijn.
Een 28 urige werkweek, goed pensioen en bijzonder goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
Het werk werd gedaan door derden, vaak ingehuurd via obscure uitzendbureautjes en deze mensen mochten bijvoorbeeld geen kleding dragen met het VW logo en werkten voor een schijntje van wat een echte VW medewerker verdiende. Als niet- VW’er als geen lid van de grote Volkswagenclub kon je het bos in, ik werkte toen voor een installatiebedrijf dat een kunstje deed wat anderen niet konden en daarom werden we ingehuurd om in de fabriek in Emden te werken.
@desjonnies: Inderdaad. Ik kwam uit naam van toeleverancier vaak in het ontwikkelcentrum in Wolfsburg. Daar precies hetzelfde. De externe ingenieurs deden het werk. De VW ingenieurs waren de managers. En dan was er nog een handjevol monteurs met een arbeidsvoorwaarden pakket om van te dromen.
Sneu voor de mensen die niks te maken hebben gehad met dieselgate. Maar VW als bedrijf kan ik geen medelijden meer mee hebben.
Zou ik bij nieuwkoop van een VW nu ook extra korting kunnen bedingen?
Opzich logisch, maar wel heel jammer.
De strategie veranndering vind ik herl goed. De metaalindustrie heeft daar zo verl macht. Daardoor auto-industrie zo conservatief. Tesla pakt het goed aan vol op elektrisch zonder compromissen. Toyota is de enige metvergelijkbasr beleid al jaren geen diesel en vol op de hybride en elektro.
@haroldt: heeft ook wat met hun thuismarkten te maken. In Europa is diesel voor personenwagens heel normaal. Dat ligt buiten Europa heel anders. Dat niet Europese fabrikanten dus zwak zijn op het gebied van diesel is dus daardoor gegeven en niet zo zeer uit een visie.
@mashell: klopt idd ook. Toch denk ik dat vw zo op de goede weg gaat. Ben benieuwd naar de komende 5 jaren, wat in autoland gaat gebeuren.
Volkswagen heeft beloofd geen medewerkers gedwongen te ontslaan. Dat is toch wat anders als mensen “de zak geven” zoals het artikel stelt.
@jelmer: Like really clean discharge…
Idd gewoon.mensen die met Pensien gaan deze miet vervangen.
Die 9000 banen zijn kennelijk nodig op de afdeling marketing om die elektrische rommel te promoten. De overige banen zullen wel verdwijnen omdat rechters, advocaten, @avrotrosradar, @epa, @carb veel taken noodgedwongen hebben ‘overgenomen’. Maar zelfs dan duurt het bij de criminele vw-bende nog heel erg lang voordat problemen en misdaden zijn opgelost!!
Het is niet dat die mensen effectief ontslagen zullen worden zoals het artikel suggereert. Werknemers die hun pensioenleeftijd bereiken zullen niet vervangen worden door jongere werknemers.
Goed zo! Stelletje oplichters, nu pon nog en dan van Mossel nog, wegwezen
Ik zou nog meer van die electrische zooi maken. Dan kan je de rest van je werknemers ook op straat zetten!