Officieel: de Volkswagen I.D. heeft geen ID-kaart nodig

Auteur: , 27 Reacties

Maar is deze elektromobiel ook een goed idee van Volkswagen?

Diesel is een klein beetje uit de gratie bij Volkswagen momenteel. Elektrisch is het nieuwe toverwoord. Ontmoet in dat kader de nieuwe Volkswagen I.D.: een elektrogebakje dat in 2020 naast de nieuwe Golf op de markt komt als de eerste loot aan wat een dikke familie van elektrische Volkswagens moet gaan worden. Het is daarmee tevens de eerste auto op basis van Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB).

Eerder stuurde Volkswagen al een teasertje de wereld in van deze nieuwe auto. De I.D. heeft volgens de Wolfsburgers een apart design-DNA waardoor de auto en toekomstige elektrische VW’s direct herkenbaar moeten zijn als elektrische auto’s. De motor van de I.D. levert 125 kW (170 pk) en moet zo’n 400 tot 600 kilometer ver komen op een tank volle accu.

Het interieur is enigszins in de trant van de MINI Vision NEXT 100 ruimtelijk opgezet met ‘open ruimtes’. De auto is geschikt voor volledig autonoom rijden, maar Volkswagen geeft wel pas 2025 op als richtdatum voor wanneer dit realiteit wordt. Op dat moment is de I.D. als het goed is dus al een paar jaar op de markt. In autonome modus klapt het stuurwiel weg om extra ruimte te creëren. Mede dankzij het ontbreken van de B-stijl en door schuifdeuren achter krijg je hierdoor een ruimtelijk gevoel in de auto.

Op het eerste gezicht zijn dit geen revolutionaire zaken, maar als Volkswagen deze techniek naar de massa weet te brengen zoals ze in het verleden gedaan hebben met bijvoorbeeld dieselauto’s is dat op zichzelf natuurlijk ook een prestatie. Als het aan Volkswagen zelf ligt gaat dit in ieder geval wel gebeuren: vanaf 2025 willen ze per jaar een miljoen elektrische auto’s gaan verkopen.



27 reacties

Dat is een mooi streven, miljoen per jaar..
Dat 1 miljoen verkopen is wel redelijk ambitieus. We zullen het (hopelijk) zien of het ze lukt.
@misterdrogba: Valt toch wel mee? Dat is ongeveer 10% van hun totale verkoop. Er zullen ook meer elektrische auto’s in hun gamma komen. Dus lijkt mij niet geheel onbereikbaar.
@mikkeloentje:
My bad!
Eventjes opnieuw gelezen na je reactie en het gaat dus om elektrische VW’s en niet enkel om de I.D.
Zoals je aangeeft weldegelijk haalbaar voor VW dus.
Nogal een geluk dat dit een designstudie is, want lelijk is die I.D wel. Toch hopelijk dat er een enkele sportieve versies zullen komen op basis van de I.D (liefst toch met een beter design). Zo wordt elektrisch rijden nog een beetje leuk en trek je ook autoliefhebbers mee over de streep. Ook leuk is het feit dat Renault Sport de Zoe RS heeft bevestigd zodra er een beter accu-pakket komt. Kijk zulke EV’s willen we wel zien (een kleine hint voor VW).
http://forococheselectricos.com/wp-content/uploads/2016/04/zoe-rs10-640×426.jpg
@scaglietti612: De I.D. is nochtans wel vele malen spannender vormgegeven dan de huidige meuk van VW. Alhoewel dat meer zegt over de huidige modellen dan over de I.D. vind ik hem best ok.
Dit zie ik nog wel wat worden
@appelvis: ja, de nieuwe Up!
En dan met de voltage en range sjoemelen
@jamesbond007: electrischiteit wordt opgewekt door vieze diesel generatoren
via Android app
@janmetdelangeachternaam: psst, electriciteit. Graag gedaan!
1 miljoen per jaar? In europa? Terwijl nederland nota bene de enigste land is met de afzetmarkt van EV’s. Dream on!!
@vagtroep: ….en nog maar zien of dat na 1 januari nog zo is.
via Android app
@vagtroep: in de UK en Noorwegen gaat het anders ook lekker. Andere landen zullen ook volgen als ze wakker worden.
@vagtroep: Nederland loop behoorlijk achter met EV’s in Europa, de meeste landen noordelijk en zuiderlijk van ons doen het toch beter.
Of het een succes word of niet hangt maar van één ding af. De prijs, een Egolf voor de prijs van een gewone golf met een range van 500km zal veel mensen die een hatch zoeken voor woon werk verkeer over de streep trekken. Kost hij 15000 euro meer is hij al veel moeilijker aan de man te brengen.
Die wielen slaan ook vaak nergens op met die stomme concepten. Lijkt ie anders niet revolutionair genoeg?
De zoveelste kopie van de BMW i3…
Golf 8, ben jij dat?
@dutchdriftking: Nee.

Deze komt naast de Golf. De Golf zelf zal gewoon weer heel gewoontjes worden…
via Android app
Ik vind em gek genoeg wel gaaf!
Met de specificaties lijkt het wel goed te zitten, 170 pk is niet verkeerd en met het koppel zal het ook wel goed zitten.

En als de range daadwerkelijk ergens tussen de 400 en 600 km zit kon dit nog wel eens een serieus alternatief zijn. Mits de prijs niet te hoog wordt natuurlijk.
Wat kijk ik met veel heimwee terug naar de tijd waar je de man was met een 1.9TDI met alle letters in het rood….
Ik vind hem niet verkeerd. Vergelijkbaar met of lager dan de Bolt en Model 3 aanbieden en je hebt gewoon een nieuwe verkoop- en leasetopper in handen.

Het zou trouwens ook tof zijn als de lichttechniek zich de komende jaren zo ontwikkelt dat koplampen als deze mogelijk worden. Ik ben altijd wel een groot fan van dit soort smalle en onopvallende lampen.
@edge: Ook met dezelfde prijs als de Bolt moet dit een succes worden. De bolt heeft een on-EV waardige CW-WAARDE (0.32). Dat betekend dat op de snelweg, hij (130km/h) hij snel 50% meer energie nodig heeft als de concurrentie (rond de 0.23).
Ik blijf mn hart altijd vasthouden als mensen het hebben over het feit dat over zoveel jaar alles elektrisch is, hoop nog altijd dat dat kang duurt. Hoop dusnook dat dit finaal muslukt, niet omdat het vw is, maar het elektrisch rijden concept
haha hij heeft een grappig gezicht net een strip poppetje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).