Op de Autosalon van Genève zal de Volkswagen T-ROC zijn opwachting maken. De wagen laat zien welke designrichting Volkswagen op wil gaan met hun compacte SUV’s. Als dit inclusief de targa top is: I’m all game.
De T-ROC wordt aangedreven door een 184 pk / 380 Nm sterke turbodiesel, begeleidt door een DSG met zeven verzetten. Uiteraard zit hier de nieuwste versie van de 4MOTION permanente vierwielaandrijving onder met een Haldex-5 koppeling. Afhankelijk van de rijmodus – “Street”, “Offroad” of “Snow” – worden de parameters op de omstandigheden afgestemd.
Dat SUV’s robuust en spartaans moeten zijn is een idee dat al lang verleden tijd is. De T-ROC heeft uitsluitend digitale meters, climate control, en een draagbare tablet PC dat dienst doet als infotainment display.
Het design is gebaseerd op het modulaire transversale matrix (MQB) platform. Hij is kleiner dan de Tiguan, wat hem in het gebied van de Volkswagen Golf brengt. Een compacte, AWD SUV die wel wat off-road actie kan doorstaan (“ROCK”), maar die tegelijkertijd het open gevoel van een targa geeft. Het dak bestaat uit twee helften, die in de kofferbak gestouwd kunnen worden. De “T” in de naam refereert niet naar deze kekke eigenschap, zoals je zou verwachten, maar naar de andere Volkswagen SUV’s Taigun, Tiguan en Touareg.
De wielen zitten netjes op de hoeken. Samen met het feit dat de wagen niet al te zwaar is (1.420 kilo), belooft deze compacte SUV ook nog eens leuk te sturen. En de looks… We moeten ‘m nog in het echt zien, maar de tekeningen zijn veelbelovend. De grille met grote honingraad is een nieuw en dominant designelement, uiteraard aan weerszijden vergezeld door LED koplampen.
De grote bollen eronder, die teruggrijpen naar de Volkswagen Karmann Ghia Type 34, hebben twee functies. Naast mistlicht bevatten deze units een extra LED strip, die bewogen kan worden als een spotlight. Samen met een draaibare camera kan de bestuurder in “Offroad” modus op het grote tablet display kijken waar hij naartoe rijdt. Handig om grote stenen en gaten te ontwijken.
Hij staat mooi op de voorpagina.
Wat een verschrikkelijk gaaf ding! Vind zelf de Amarok ook een gaaf ding.
Volkswagen en SUV’s vind ik wel goed samengaan.
@jasperjvr: SUF en Volkswagen gaan zeker goed samen: SUFFE VW’s dus.
@roppp: Een Touareg W12 vind ik niet bepaald suf hoor
@stekel01: uitzonderingen bevestigen de regel (hoewel ik dat ding er na de facelift niet meer uit vind zien).
@stekel01:
Ik wel, een bom van een motor in een suf hok gooien maakt het voor mij niet ineens een interessante auto.
Nissan Juke?
@mtuning:
Nope, VW Juke, en je zal zien dat ze het design nu ineens fabeltastisch vinden….
@mtuning: Juke x evoque x Scirocco
euhmm kopie Audi TT Shooting Break misschien?? Beetje jammer en VW kan mij nooit bekoren :S
@aJackie: mij ook niet echt, met uitzondering van een mooi uitgevoerde golf VI. De rest beetje mwuaa…
Een scirocco XL? Heel gaaf.
Burp.
@bayernmunchen: teveel trockener kecks gehad?
84 pk / 380 Nm sterke turbodiesel, komt er geen benzine? In diesel is hij met zijn ruim 1400 kg duur in wegenbelasting in Nederland. Kan men geen schuifdak maken, Dat weghalen van dakplaten en in kofferbak proppen is toch niks??!! 7 verzetten is natuurlijk weer vet.Positief is dat VW gewoon een heel andere auto neerzet, kruipt echter wel erg naar audi model toe.