
Het kleine broertje van de Tiguan en de grote broer van de Taigo en T-Cross mag alvast aanschouwd worden: dit is de nieuwe Volkswagen T-Roc.
Als het gaat om kleine crossovers, is overkill bijna niet mogelijk. Volkswagen verkoopt inmiddels twee (en een halve) crossovers op Golf-basis en twee op Polo-basis. Qua concept en afmetingen hebben alle vier die modellen raakvlakken. Oké, de Tiguan en Tayron (de halve, want het is gewoon een Tiguan met rugzak) lopen nog wat uiteen, maar het gat tussen de T-Cross, Taigo en T-Roc is nogal klein.
T-Roc
En als we even cru mogen zijn: vooral de T-Roc voelt dan een beetje… onnodig. Dat de T-Cross en Taigo als B-segmenters scoren, dat is gezien het huidige klimaat logisch. Dat er dan een marginaal grotere auto boven komt op Golf-basis voor meer geld, tsja. Toch is de T-Roc veruit de best verkochte auto van de drie. Misschien wel juist omdat het heel simpel een Golf met hoge zit is. Het is zelfs één van de redenen dat de Golf vermindert in populariteit. Vandaar ook dat VW experimenteerde met speciale edities van de T-Roc als de cabrio en T-Roc R.

Het huidige model T-Roc werd middels een concept getoond in 2014. Toen nog als driedeurs, met een soort targadak. Dat was een beetje te veel van het goede, dus stuurde Volkswagen hem nog even door naar het laatste stadium waar het een vierdeurs crossover met vast dak werd. Dan begrijp je misschien waarom een cabrio eigenlijk niet zo ver gezocht is.



Het productiemodel loopt al sinds 2017 met een subtiele facelift in 2021. Anno 2025 is het toch echt tijd voor iets nieuws. Een grote verrassing wordt dat niet. Golf-basis, dus ook met diens motoren. Eventueel wat leuke nieuwe goodies die we ook hebben kunnen zien bij de nieuwe Tiguan, aangezien de T-Roc daar ook een platform mee deelt. De enige verrassing is dus nog hoe ‘ie eruit ziet. Nou, dat is nu ook duidelijk aangezien een grafische versie van de auto het internet op lekte.

Volkswagen T-Roc gelekt
We zien hetzelfde gezicht als bijvoorbeeld de nieuwe Tiguan, maar ook de Passat. Scherpe, kleine koplampen met maar weinig nadruk op het stuk daartussen met het VW-logo (al verwachten we wel dat deze licht geeft). De aandacht wordt vooral gericht op de gigantische grille daaronder, wederom met een bijzonder motiefje. Qua lijnenspel en bijvoorbeeld daklijn is het same old, al lijkt het iets meer een Tiguan Coupé te worden. De vorige T-Roc oogde iets ieler dan zijn grote broer, dat valt bij deze mee.


Aan de achterkant is de huisstijl van Volkswagen ook overgenomen naar de T-Roc, met een lichtbalk in een stuk donker plastic. Aan de gelekte foto’s te zien keert ook de optie voor een dak in een andere kleur dan de carrosserie een rol. Later dit jaar zal de nieuwe T-Roc officieel aan ons voorgesteld worden.
Is gewoon een facelift van het huidige model, verder weinig nieuws.
Ja saai, net als de andere volkswagens (incl. audi en ook vaak porsche)
Prima facelift. Al had het neusje ook een MG kunnen zijn.
Wat kijkt ie boos voor zo’n koekblikje.
Wow, nog meer van hetzelfde bij VW. Verrassend..🙄
Zo te zien idd gewoon een facelift. Zowel deze als de t-cross naast elkaar gezet en getest. Qua comfort en stilte is deze beter, maar qua ruimte wint de t-cross, zowel voor de achterpassagiers als de kofferbak en qua prijs wint de t-cross
Niet helemaal mee eens. De T-Roc is echt wel een maatje groter dan de T-Cross, zowel in de breedte (dus ook voor de achter passagiers) als de lengte, de kofferbak is ook groter. De Taigo is een vreemde eend in de bijt (net als bijvoorbeeld de Skoda Scala), dat zijn B-segmenters qua breedte en C-segmenteer qua lengte.
OT; dit lijkt gewoon een facelift. Ben geen fan van de nieuwe fronts.
Dat u daar tijd voor heeft om dit uit te zoeken! Lekker gewerkt opa!
Het zij profiel lijkt wel erg veel op een a3 (met net even andere verhoudingen). Ironisch genoeg een ietwat platgeslagen variant ervan
De huidige vind ik echt extreem lelijk, maar schijnbaar ben ik daar alleen in want hoor er niemand over. De achterkant is een wirwar aan lijntjes en vlakjes. Zijprofiel is nog raarder dan dat van de mazda cx3. Deze nieuwe versie ziet er een stuk minder slecht uit.
Waarom zegt iedereen “gewoon een facelift”? De nieuwe lijkt een stuk breder te zijn. De bogen om de wielkasten zou je bij een facelift behouden want persmallen aanpassen is duur. Deze lijkt zo erg op de Tiguan dat deze misschien zelfs de stap van MQB A0 naar MQB evo maakt en zo een stuk hoogwaardiger wordt.