• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Tiguan concept, baby Touareg?

Auteur: autoblogger, gepost 29 november 2006 om 08:01 – 40 Reacties

Volkswagen Tiguan Concept


Dit is de nieuwste concept van Volkswagen, de Tiguan. Het is een “compacte SUV”, vergelijkbaar met de Toyota RAV4 en de Honda CR-V. De Tiguan concept zal over een aantal dagen te zien zijn op de Los Angeles autoshow.

De term concept wordt gebruikt omdat er nog een aantal scherpe randjes aan zitten, maar het uiteindelijke model is waarschijnlijk al bekend. Zo zagen we een paar maanden terug al spyshots van deze Tiguan in het wild.

De oplettende lezer heeft al gezien dat de Tiguan gebaseerd is op de Volkswagen Concept-A, een designstudie die we vorig jaar op diverse autoshows tegenkwamen. Ook waren er al diverse geruchten over een baby-Touareg, dat zou deze Tiguan kunnen zijn.

De Tiguan is 4,4 meter lang, 1,85 breed en 1,69 hoog. Klaus Bischoff was verantwoordelijkvoor het exterieur design en laat weten: “It was very important for us to have the car appear powerful and muscular. For us that was a higher priority than anything else. An off-roader needs a long hood and an upright position. That lends the vehicle self-assuredness and power.”

Als krachtbron zal de Tiguan de beschikking krijgen over een BLUETEC diesel die samen met Audi en Mercedes-Benz ontwikkeld is. Ook wordt er gesproken over de 200pk TFSI uit de Golf GTI ’s en de nieuwe 1.4 TSI motor.

Verwacht eind volgend jaar de eerste productieversie’s van de Tiguan (via carscoop).

Volkswagen Tiguan Concept
Volkswagen Tiguan Concept
Volkswagen Tiguan Concept
Volkswagen Tiguan Concept
Volkswagen Tiguan Concept

Update: het Nederlandse persbericht van VW…

Kleine broer Touareg voorzien van ‘Clean TDI’-dieselmotor
Volkswagen presenteert op de Los Angeles Auto Show (1-10 december) het studiemodel van de Tiguan. Deze versie geeft een goede indruk van het productiemodel dat binnen een jaar op de markt komt. In dit prototype debuteert bovendien de ‘Clean TDI’-dieselmotor. Deze maakt gebruik van BLUETEC, een modulaire technologie die de emissie van onder meer stikstofoxide met ruim 90% beperkt.

Het studiemodel Volkswagen Tiguan laat zien dat ‘de kleine broer van de Touareg’ een krachtig uiterlijk krijgt met een lange motorkap en ‘brede schouders’. Daarbij is de Tiguan echter ook een echte Volkswagen. Dat blijkt onder meer uit de typerende V-vormige grille, de forse C-stijlen en de achterlichten in de stijl van de Passat Variant en Eos. Maar er zijn meer elementen die het lijnenspel kracht verlenen. Zo heeft het studiemodel forse wielkasten met 19 inch wielen. De groeven van de banden zijn uitgevoerd in dezelfde felle oranje kleur van het koetswerk en van diverse interieurdetails. Deze groeven zijn niet geverfd; het gaat hier om door en door oranjegekleurd rubber. Overigens is het goed mogelijk dat het wielontwerp ook het productiestadium haalt. Aan de achterzijde geven de in de achterbumper geïntegreerde diffuser en de twee uitlaatpijpen de Tiguan een sportief karakter.

Praktisch
De Tiguan is uitermate praktisch in het gebruik. De achterklep bijvoorbeeld, loopt tot diep in de bumper door en dat maakt in- en uitladen zo makkelijk mogelijk. De onderkant van de vóór- en achterbumper is in stevig matzwart kunststof uitgevoerd. De Tiguan is 4,40 meter lang, 1,85 meter breed en 1,69 meter hoog, maar hij komt net zo zelfverzekerd over als de grotere Touareg.

Vintage-look
Het interieur van het Tiguan studiemodel is vooral licht. Dat komt met name door het transparante panoramaschuifdak, dat 1,34 meter lang en 85 centimeter breed is. In het interieur spelen de kleuren zwart, oranje en aluminium de hoofdrol. De stoelen, de deuren, het stuur en het dashboard zijn bekleed met zwart leer in zogenaamde vintage-look. De middelste baan van de stoelen is oranje en dat geldt ook voor alle stiksels. Diverse details, zoals portiergrepen en de omlijstingen van de instrumenten zijn in alu-look uitgevoerd.
Het interieur van de Tiguan is niet alleen fraai, het is ook in ergonomisch opzicht zeer doordacht én praktisch. De achterbank is bijvoorbeeld verschuifbaar en in twee ongelijke delen neerklapbaar. Hierdoor kunnen zelfs voorwerpen met een lengte van 2,5 meter vervoerd worden.

BLUETEC: superschone dieseltechnologie
Het Tiguan studiemodel dat in Los Angeles staat, is voorzien van een compleet nieuwe Clean TDI dieselmotor met BLUETEC-technologie. BLUETEC staat voor een samenspel van diverse technologieën die elk een gunstige invloed op uitstoot van schadelijke gassen hebben. Naast het dieselroetfilter (DRF) behoort onder meer een oxidatiekatalysator tot het BLUETEC-pakket. Deze ‘Oxikat’ beperkt de uitstoot van stikstofoxide met ruim 90%. Afhankelijk van de eisen van individuele markten, kunnen deze technieken gezamenlijk of afzonderlijk worden toegepast. Dankzij BLUETEC is het in ieder geval mogelijk om dieselmotoren aan de strengste emissie-eisen ter wereld te laten voldoen. BLUETEC is ontstaan uit een samenwerking van Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz. Deze samenwerking is op de Los Angeles Auto Show officieel bekrachtigd. Het is uiteindelijk de bedoeling dat BLUETEC een eenheidsaanduiding wordt voor zuinige en schone dieselmotoren voor personenauto’s.
Het productiemodel van de Tiguan komt in 2007 op de markt. Hij wordt leverbaar met naar keuze twee- of vierwielaandrijving.

Update: Video van de Tiguan on the streets…

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Tiguan Allspace is officieel terug
  • Dit betaal je voor de (voorlopig) dikste Tiguan
  • Tiguan Black Rino
    Tiguan Black Rino is lager dan de 'R'

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, tiguan, Volkswagen

Vorig bericht: « VW Touran facelift en crossover
Volgend bericht: Wallpaper Wednesday: Best of A_Gummer »

Lees Interacties

Reacties

  1. JeanDaPaul zegt

    29 november 2006 om 08:20

    niet verkeerd :)

    Login om te reageren
  2. dude zegt

    29 november 2006 om 08:22

    ziet er best uit, ik had lelijker verwacht eigenlijk

    Login om te reageren
  3. JLJ zegt

    29 november 2006 om 08:28

    Bij een auto als deze past natuurlijk geen chromen grille (althans niet aan deze kant van de oceaan!), verder vind ik het uiterlijk best geslaagd. Lijkt wat op de (spuuglelijke) Golf +, maar hier kloppen de verhoudingen wel. Helaas krijgt hij blijkbaar wel het interieur mee van de Plus, saai dus…

    Login om te reageren
  4. iceman zegt

    29 november 2006 om 08:28

    nee man dit kan zo niet

    Login om te reageren
  5. JANUS zegt

    29 november 2006 om 08:35

    Mooi, mooi, mooi. Hebben !
    Jammer dat de achterkant iets te veel op een golf lijkt maar hele gave bak hoor.

    Rick dos zal wel gaan zeggen dat deze auto uit woede over zijn uiterlijk over zijn designer heen is gereden (gezien de bloedsporen in de banden) maar daar trek ik me nix van aan. Mooie auto. In productie ermee !!

    Login om te reageren
  6. auto-maat zegt

    29 november 2006 om 08:46

    Deze ziet er een stuk beter uit dan die in het wild gespotte concept. Ik blijf de hele design richting van VW die ze nu varen niet geslaagd vinden. de chromen grille is too much, alleen leuk als je iedere dag je grille gaat poetsen.

    Ik denk dat ze dat wel een stuk beter zouden kunnen doen in dit model door de neus wat meer op deze te laten lijken:

    )

    Login om te reageren
  7. Heyhuub zegt

    29 november 2006 om 08:46

    Wow, ziet er een stuk beter uit als verwacht.
    Erg butch

    Login om te reageren
  8. Danny zegt

    29 november 2006 om 09:01

    Zolang die velgen in het assortiment blijven, vind ik eigenlijk alles best!

    Login om te reageren
  9. KVK zegt

    29 november 2006 om 09:03

    Zeker niet lelijk dit ding, zou het zowaar zelfs ‘knap’ durven noemen.

    Login om te reageren
  10. Peter zegt

    29 november 2006 om 09:07

    Huh bah… aangezien conceptsf bij VW altijd ver afstaan van de werkelijkheid moet je de meest spannende details en de dikke wielen maar wegdenken en dan… wordt dit gewoon een Golf Plus Cross (inclusief hetzelfde interieur)…

    Login om te reageren
  11. joep zegt

    29 november 2006 om 09:28

    in principe niet veel verschil met de crosstouran

    Login om te reageren
  12. m-rexx zegt

    29 november 2006 om 09:46

    1.4 blok? voor een suv 8-)

    Login om te reageren
  13. snador zegt

    29 november 2006 om 10:35

    doe mij toch maar de RAV 4

    Login om te reageren
  14. alfa156 zegt

    29 november 2006 om 10:47

    VW is echt wel slecht bezig als nu al een onploft GOLF PLUS gaan verkopen als zogezegde SUV.
    VW zoek u dringend wat designers die origineler uit de hoek kunnen komen want uw variatie op hetzelfde thema begint echt wel afgezaagd te worden.

    Login om te reageren
  15. RickA4-1.8T zegt

    29 november 2006 om 11:01

    soso dat is eigenlijk best een hele vette bak!!!
    had ik niet verwacht.

    Login om te reageren
  16. Kachel 2.8 q zegt

    29 november 2006 om 11:06

    @m-rexx
    Yep, een 1.4 voor een SUV. Met 170 pk, dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  17. Raging Whabbit zegt

    29 november 2006 om 11:26

    Zo gaat volkswagen de goede kant op! Hele mooie concept met een mooi design en dat interieur gewoon kwijlen!!!!

    Login om te reageren
  18. autoblogger zegt

    29 november 2006 om 12:41

    Update: heb even een video vd Tiguan aan het bericht toegevoegd…

    Login om te reageren
  19. mark zegt

    29 november 2006 om 13:00

    strak, laat maar komen

    Login om te reageren
  20. Trevor zegt

    29 november 2006 om 13:16

    Ik vind m ook wel stoer in die kleur….. Mocht de prijs ook een beetje redelijk zijn.. (zeg maar in de buurt van een RAV 4 of een een SUZUKI GRAND VITARA
    oid) dan zou dit best eens een nieuw sucesje voor VW kunnen betekenen.. dus ergens tussen de 28000 voor een evt “korte” versie en 45000 eurie voor de dikste…

    Login om te reageren
  21. slk55 amg zegt

    29 november 2006 om 14:18

    hele mooie concept. vooral de kleuren combinatie met die donkere neus. hij ziet er lekker robuust en stoer uit, terwijl hij toch redelijk klein is. Ik zeg laat maar komen!!!

    Login om te reageren
  22. slk55 amg zegt

    29 november 2006 om 14:26

    hellaas zou de definitive versie er niet zo uit komen te zien, op autobild.de vond ik deze impressie, gemaakt ‘over’ de spyshots heen.

    Login om te reageren
  23. Lebastille zegt

    29 november 2006 om 14:43

    Ziet er niet verkeerd uit maar op de een of andere manier klopt de auto ook niet helemaal. De achterkant is net iets te dik en de voorkant is te scherp te opvallend. Bovendien vind ik dat de auto net wat te hoog op z’n wielen staat net alsof ze een Golf V hebben gepakt en daar een cross golf van hebben gemaakt. Maar toch, de overall picture is een behoorlijk mooie auto. En dan zie je die Autobild impressie en dan denk je; nou nee doe toch maar niet. Wat een saai uiterlijk zeg :s

    Login om te reageren
  24. Benny1 zegt

    29 november 2006 om 15:06

    Zo VW kan dus best nog wel mooie wagens maken. Nu alleen de motorkap wat hoger en “dikker” en het dak ietsje lager en dan issie helemaal af. Het lijkt nu van sommige hoeken net teveel op een busje(zie de tweede foto).

    Login om te reageren
  25. Carfreak zegt

    29 november 2006 om 15:10

    overdrijvers, binnekort is de hele auto chroom, dan noemen ze het ook “mooi” allemaal teveel overdreven
    maarja, tis een VW he, wat vga je anders verwachten

    Login om te reageren
  26. Maurits zegt

    29 november 2006 om 15:14

    Jammer dat ze dat interieur niet laten want dat ziet er goed maar de buitenkant mag wel iets veranderd worden.

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    29 november 2006 om 17:29

    @JANUS
    Wilt u AUB geen woorden in mijn mond leggen!

    Deze auto is uit woede over zijn uiterlijk over zijn designer heen gereden (gezien de bloedsporen in de banden)……..En bedankt hè Janus kon niks anders bedenken! ;) :P

    Ziet er wel goed uit! Jammer voor iedereen die dit mooi vindt dat dit een concept is. Het origineel zal duidelijk een stuk saaier worden.
    In principe ook een luie designer, want het is duidelijk een ingeschoven Touareg!

    Login om te reageren
  28. Sander zegt

    29 november 2006 om 18:03

    Oef, hoop niet dat SLK55AMG gelijk krijgt. Die bak ziet er werkelijk niet uit. Die banden zijn opzich wel grpapig bedacht, maarja, meerwaarde? Nee.

    Login om te reageren
  29. CSL zegt

    29 november 2006 om 18:03

    Op de foto’s ziet hij er zeker goed uit.

    Login om te reageren
  30. Bert VDA zegt

    29 november 2006 om 20:18

    vw golf met grote wielen !!!

    Maar ja , dit zal voor al de audi en vw fanaten wel héél mooi zijn !!

    Maar pas op als BMW met een kleine suv komt (X3), dan
    vinden ze dat belachelijk !

    Als dit mooi is , moet BMW een suv uitbrengen op basis van de 1-serie !
    Even belachelijk …… bla bla bla ….

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    29 november 2006 om 21:23

    Cool! VW heeft snel bijgeleerd, nadat eerst die iroc door z’n KPN bestelbus groene kleur er niet uitzag, hebben ze nu voor oranje gekozen. Niet origineel (Focus ST) maar wel cool!

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    29 november 2006 om 21:45

    De voorkant is best mooi, maar de achterkant is lelijk. Te veel golf.

    Login om te reageren
  33. Stephan zegt

    29 november 2006 om 23:03

    Hij ziet er op het filmpje wat onnatuurlijk uit, alsin die golf staat veel te hoog op zijn wielen, ziet er vreemd uit vind ik.

    Login om te reageren
  34. Mark zegt

    29 november 2006 om 23:49

    Ben benieuwd hoe Bluetec bij VAG gaat doordringen!

    Login om te reageren
  35. Mr. R zegt

    30 november 2006 om 20:55

    Ik heb ’t niet zo op Volkswagens, maar dit is toch niet verkeerd. Beter dan een RAV4, SantaFe, CR-V of X-Trail.

    Login om te reageren
  36. bernard zegt

    4 december 2006 om 17:55

    Ben enigszins teleurgesteld als dit het definitieve model wordt. Te saai, er is weinig terug te vinden met het concept ontwerp. Dynamiek is ver zoek.
    Dacht dat VW na de les van Golf V zich meer op het dynamische bij haar nieuwe modellen zou gaan richten. De Tiguan VOLDOET hier niet aan. Kijk eens naar de nieuwe Sante Fe van Hyundai. Ook de TOUAREG kan nog beter. Jammer, ontwerpers VW.

    Login om te reageren
  37. J zegt

    18 februari 2007 om 14:35

    Ik vind de tiguan schitterend, maar als het definitieve model als de foto’s word(boven), dan weet ik niet wat er verkeerd gegaan is. Ik vind dat hij er daar niet uitziet. Doe mij dan maar de Touareg!

    Login om te reageren
  38. Tarik zegt

    7 mei 2007 om 19:15

    Mooi.., maar…..
    Te veel grote Golf, had liever gezien dat het een baby Touareq was geworden.
    Dan was hij helemaal geslaagd.

    Login om te reageren
  39. maurice zegt

    3 september 2007 om 19:56

    Ik zou graag willen weten wat die in de lease gaat kosten en ook wanneer je hem koopt wat die kost?

    Login om te reageren
  40. stefan zegt

    4 september 2007 om 17:08

    leuke bak is een aardige brug voor mensen die geen grote broer kunnen betalen en dan komt het erbij dat het geen opel is dus wat loopt iedereen toch te zeuren vind je het niks dan kijk je toch gewoon niet, maarja zo heb je altijd wel mensen die zeuren op iets waar ze toch niks mee doen. Zo ben ik best blij dat mijn vrouw hem ook leuk vind en dat ze de tiguan bijna blind besteld heeft. Zo dan hebben de critici ook weer wat te zeuren. Kom maar op met die car gas op de plank en knallen maar, vroem vroem

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North