Volkswagen viert 40 jaar personenwagen diesels…niet

Auteur: , 70 Reacties

De Volkswagen Golf diesel kwam in 1976 op de markt. Normaal grijpen fabrikanten dit soort mijlpalen aan om onze mailbox op te blazen met ronkende persberichten waar de hoop uit spreekt dat we meegaan in de feestvreugde. Dit keer blijft het echter om een of andere reden angstvallig stil. Nou ja, dan organiseren we zelf maar een feestje...

Golf-D

Toen de Golf I diesel op de markt kwam, bestonden er al lang personenwagens met diesels. Dankzij een gezellig Frans onderonsje tussen @406_v6 en @citrofiel weten we bijvoorbeeld dat Mercedes al in 1936 de 260D bouwde en Citroën tegelijkertijd de Rosalie Familiale diesel in de aanbieding had. Een aantal jaar voordat Volkswagen met de dieselende Golf kwam, had ook Audi een diesel geïntroduceerd in de Audi 80 en tevens bouwde Peugeot in die tijd al kleine diesels. Tóch werd de introductie van juist de Golf diesel beschouwd als een mijlpaal. Eindelijk was diesel klaar voor de massa. Stil genoeg, comfortabel genoeg, krachtig genoeg, de benzinehoofden moesten hun borst nat maken. Inmiddels zijn we veertig jaar verder. Tijd voor een glorieuze terugblik.

1976 Golf I Diesel
Golf-D
Daar was ‘ie dan. 1,5 liter groot, vier cilinders, geen turbo, 50 pk bij 5.000 toeren per minuut en een straatsteenteisterend koppel van 80 Nm bij 3.000 omwentelingen. Nul-tot-honderd deed je in een nette 18 tot 19 seconden en met een topsnelheid van 141 kilometer per uur hoefde je je niet te schamen op de Autobahn. Nou ja…de rechterkant van de Autobahn dan. Maar, voor die tijd en voor een diesel was het geluidsniveau acceptabel en je verbruikte maar 6,5 liter per 100 gereden kilometers. Niet slecht. Of de uitstoot van andere giftige stoffen ook acceptabel was wil je weten? Euhm…Movin on’.

1982 Golf I GTD Turbodiesel
Golf-ii
Vóór de Turbodiesel had Volkswagen al de nodige verbeteringen doorgevoerd aan haar dieseltorretje. Die leverde inmiddels al 10 procent meer pk’s af. Maar het was nog steeds geen strepentrekker. Daarom werd het blok klaargestoomd om de hogere belasting die een turbo met zich meebrengt te kunnen handelen en er vervolgens een Garret-turbolader opgeschroefd. Het resultaat: 70 pk en 130 Nm. De dieselende Golf was daarmee opeens goed voor een top van 160 kilometer per uur en een Churandyesque sprint van nul naar honderd in 14 seconden. Het goede nieuws was bovendien dat dit extra vermogen niet ten koste ging van het brandstofverbruik. Sterker nog, Volkswagen beloofde dat de ‘TD’ zelfs nog iets zuiniger was dan de atmosferische diesel. Een jaar later vond de nieuwe motor ook zijn weg naar de afgebeelde Golf II.

1994 Volkswagen Golf TDI en Volkswagen Passat TDI

Passat
Vervolgens was het tijd voor directe injectie. Aanvankelijk gingen de Turbocharged Direct Injection diesels, ofwel de TDI’s, snoeihard aan de neus van Volkswagen voorbij. Concerngenoot Audi had er al jaren eentje in de 100 liggen. Een vijf-in-lijn met 115 pk, geïntroduceerd in 1989. Maar Volkswagen moest het nog een paar jaar volhouden met indirecte inspuiting en kon pas in 1994 aan de TDI. Dat jaar werd er een cilindertje van de 2.5 afgekapt en zo ontstond de 1.9 met 90 pk en 202 Nm, leverbaar in onder andere de Golf en Passat. In de Golf was de motor nu goed voor een sprint van 12,8 seconden naar de honderd en een top van 178 kilometer per uur.

1998 Volkswagen Passat B5 met Pumpe-Düse technologie
Passat-B5
Waren dit de échte hoogtijdagen van de TDI? Mogelijk. Alle liefhebbers zaten achterop je auto te kijken hoeveel letters er rood waren. Hoe meer rood, hoe meer power. De pompverstuivers van Volkswagen waren in theorie nog krachtiger en efficiënter dan hun voorgangers. De 1.9 leverde maximaal 160 pk en 330 Nm, maar dat was in een Seat-speciaaltje. Echter, ook de Gof IV GTI met drie rode letters achterop had 150 pk en 320 Nm. Het is/was een soort cultheld. Een alternatief voor de GTI wellicht zelfs, hoewel dat ook kwam doordat die laatste in die jaren niet zo spannend meer was. Collega @willeme koestert in ieder geval warme herinneringen aan de ‘PDs’.

…Die gouwe ouwe PD tijd. Alles chippen: dikke roetpluimen. 220-230 lopen en toch gemiddeld 1 op 17 halen.


2003 Phaeton en Touareg met 5.0 V10 TDI

V10-TDI
Volgens sommigen is dit misschien het hoogtepunt van de Volkswagen’s met TDI. Qua afmetingen en power is de motor in ieder geval wel koning. Hoewel Audi ook nog met de overtreffende trap kwam in de V12 TDI. Maar die lag nooit in een Volkswagen. De V10 trouwens ook niet in een Audi, maar alleen in de Volkswagen Phaeton en Touareg. Hoe dan ook, in de Touareg R50 leverde het blok 351 pk en achthonderd-en-vijftig Nm. Iets meer dan de 50 en 80 van de eerste Golf diesel dus. Onder de naam Caterpillar racete een Lola met een aangepaste variant van de motor op Le Mans in 2004. Dat werd geen succes. De motor zelf ook niet echt. Misschien was dit wel de vleesgeworden dieselhoogmoed die voor de val kwam.

De afgelopen tien jaar
Roet
Om te kunnen voldoen aan de emissienormen, ruilde Volkswagen de Pumpe-Düses in voor reguliere common-rail motoren. Hoewel de naam TDI bleef bestaan, waren de motoren niet (meer) zo heel speciaal ten opzichte van wat de concurrentie aanbood. Gevoelsmatig leek de magie al een beetje verdwenen, zelfs voordat de donkere roetwolken van dieselgate zich definitief samenpakten. Waarschijnlijk de reden dat Volkswagen zelf niet eens de moeite neemt om de diesel zijn welverdiende verjaardagsfeestje te gunnen. Gelukkig springt autoblog in de bres. Hiep hiep hiep…



70 reacties

En nu weer verder tot de orde van de dag :)
@tragepater: Inderdaad… Dit is een Blog voor liefhebbers, dan ga je toch niet over stinkende, tokkelende, roetende, walmende, dichtslibbende satanssap motoren schrijven…
@svenska_aeroplan_ab: Volkswagen is zoiezo uit den boze
Hoeraaaa!!

Tja, diesel. Ik ben fan. Altijd al geweest. Fijne motoren, krachtig, altijd koppel, zuinig en stil. Fijn vertoeven op de snelweg. Helaas heeft VW het dieselblok een slecht imago gebracht.

Overigens. Die Passat B5 he? Blijft toch wel de mooiste Passat ooit getekend vind ik.
@viezefreddyw: De B5.5 vindt ik nog steeds het allermooist. (Kan niet anders, heb hem zelf ook)!
@viezefreddyw: Nehhhh, vind ik niet hoor, met dat halfronde dak heb ik het altijd op een vierdeurs New Beetle met kont vinden lijken. Gelukkig verschillen smaken.
@viezefreddyw: De diesel heeft (ook dankzij VW) z’n voordelen al lang en breed bewezen.

Tegenwoordig weten we ook de nadelen. En dat is, dat je die dingen gewoon nooit schoon gaat krijgen. Niet alleen VW, het is een issue voor alle merken.
Als je Amerika ziet, met hun strengere emissie regelgeving, daar verkoopt VW en Audi nog steeds geen nieuwe diesels. Zelfs de Euro 6 modellen voldoen niet.

Wij hier in Europa maken het leven voor de diesel lekker makkelijk met minder strenge regelgeving.
Maar we houden vooral onszelf voor de gek.

Een Euro 5 diesel is nog steeds smeriger dan een Euro 3 benzine wagen.

Ik ben ook wel diesel fan vanuit oogpunt van 4×4 rijden, maar diesel is gewoon niet de juiste oplossing voor een personenwagen. Ondanks dat je leuke CO2 cijfertjes scoort etc.
@viezefreddyw:

Daarnaast is het oerdegelijke er wel een beetje vanaf. Zo’n jaren 90 TDI was aardig simpel van techniek en kon je vele kilometers mee rijden. Zo ook met de Mercedes en Toyota diesels, maar ook de Franse diesels. Helemaal als ze ongeblazen zijn.

Dat lijkt toch wat lastig te zijn in deze eeuw. Zo degelijk zijn ze niet meer.

En een moderne turbodiesel die nu wordt verkocht is veel ingewikkelder dan een benzine wagen, terwijl dat vroeger andersom was.
@viezefreddyw: Stil… grapje zeker? Of bedoel je dat je’m niet meer hoort als de geluidsinstallatie op maximaal vermogen draait?
Verder… ieder zijn ding.
@benzinehoofd: Zit natuurlijk een verschil tussen een 4.2 tdi en een lease 1.6je
@stekel01: Vast wel maar zit ‘m dat verschil niet voornamelijk in de betere geluidsisolatie (of -installatie ;-))?
De Passat B5.5 van de Facelift 1.9 TDI (Rode DI met 130PK), was een fijne auto.
Of de sterkere 2.5 TDI was ook een fijn blok. Helemaal met 4 Motion.
@rachid: ik heb alleen maar slechte ervaringen met de 2.5 TDI. Motors die vastlopen.. endan het vervangen van de d-riem… Moet je de voorkant eerst volledig eraf slopen om deftig die riemen te vervangen. Nee, doe mij maar een 1.9 TDI, met een goede kuur doe je niet onder voor de 2.5
@misterdrogba:

Heb altijd gedacht dat dat dezelfde motor is als uit de Transporter, maar dat is dus niet zo.
Begin van deze eeuw was het zowat alles diesel wat de klok sloeg. TDI, JTD. De vermogens en de soeplesse van de diesels namen flink toe, benzinemotoren waren iets uit het verleden.
@pomoek: Dit gaat zich exact zo herhalen, exact zoals jij het beschrijft. Of nou ja, met diesel op een andere plek.
1982 Golf II bedoel je.
@zetje: nee, Golf 1
@matter: ik zal de volgende keer ook de laatste zin van de alinea lezen.
Goede oude tijden herleven en moet terug denken aan de dag dat mijn oudere neef mij kwam ophalen met z’n zwarte Seat Leon met welgeteld DRIE rode letters achterop. Dat was pas kickuh, jonguh!
Durf wedden dat er wel al een hoop diesel-promo-materiaal klaar lag voor die 40e verjaardag.

Mag allemaal in de vuilbak nu…
Ik denk toch dat Peugeot de diesel bekend heft gemaakt bij de grote massa. Zeker de 504 diesel was en is nog steeds een populaire auto in sommige landen.
Toen Mercedes nog net 140-150 km/u kon halen met hun diesels ging de Peugeot 505 Turbo Diesel of de CX Turbo Diesel al ver over de 200 km/u.
Vond de VW diesels altijd rumoerige diesels die niet echt heel mooi liepen. Ik weet niet hoe het is sinds ze overgestapt zijn op common rail.
Jammer dat hoogmoed voor de val komt, toen Volkswagen nog echt VOLKSwagens maakte.
Wat waren we verbaasd en onder de indruk van de Scrooge Golf D. Ding was eindeloos sneller dan zijn enige concurrent : De Peugeot 204 Diesel Break, die ging net 90 km/u -tenminste als je hem heel wilde houden- en motortje liep met moeite anderhalve ton kilometers.
http://www.fahrzeugbilder.de/1024/peugeot-204-break-das-kombimodell-36150.jpg

Die Golf was different koek, het kreng trok als de brandweer en vernederde mijn grote Peugeot 504 Diesel Station volkomen !
De rakker !

Maar tevens MOET de Passat Variant vermeld worden, dit was de Super Scrooge zuigende Diesel van VW, al onze vertegenwoordigers reden zo’n ding, inderdaad één op achttien. Op zijn sloffen.
Een Noorse collega reed een benzine zuipende 2 liter Ascona I, maar nam voor vakantie naar Noorwegen een Passat Diesel Combi van de zaak mee
Hij vertrouwde de brandstofmeter van de Passat niet en gooide hem bij Hamburg nog maar eens goed vol.
Wat bleek : Het kreng was werkelijk zo zuinig !
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/VOLKSWAGENPassatVariant-2443_3.jpg

Ik reed trouwens met die Peugeot omdat ons bedrijf was overgenomen, daarna was het uit met de pret enkon ik aan de Golf, net als de rest.
@desjonnies: Kan je nagaan hoe ver het eigenlijk heen is met VW, tegenswurdig.
Wat houd je nu over aan verkoopargumenten?
Ik herinner me de eerste TDI’s, en hoe die de E-klasse diesels op alle fronten versloegen. Stiller, sneller, zuiniger. Eerst iedereen roepen: Leuk, maar zo’n kleine motor met turbo staat binnen 200.000 op de sloop. Inmiddels weten we dat juist die eerste 1.9 prima tegen intensief gebruik kon.
@mout:
Vier en een halve ton kilometers met de B5 Passat TDI Highline.
Toen scheurde de cilinderkop en is’ie naar het Oostblok geëxporteerd.
Mooi ding, zwart metallic met zwart leer.
@mout: Ik weet, uit betrouwbare bron, dat de eerste generaties 1,9TDI op grote schaal terug naar Wolfsburg gegaan zijn. Zeker de ‘vertegenwoordigers-diesels’ welke met relatief hoge kilometer standen ingeruild werden. Daar werden de motoren uit elkaar gehaald en gekeken waar de slijtage zat bij consumenten-gebruik. Dat is namelijk altijd anders als in het laboratorium of op de testbaan. Alle verbeteringen van de generaties daar na kwamen uit die onderzoeken voort. Ik vond het nog steeds jammer dat men zich gedwongen voelde over te gaan naar commonrail. Heb nog steeds een voorkeur voor die ‘rauwe’ PD-TDI’s.
@jaapiyo: de 1e in serie gebouwde personenwagen diesels waren de Mercedes 260D uit 1936 en de Hanomag Rekord D19a uit hetzelfde jaar; dus personenwagendiesels zijn dit jaar 80jr ‘onder ons’
@406_v6: En dan de Citroën Rosalie die drie(!) jaar eerder was vergeten…
@Citrofiel: mea culpa, máár…. de Citroën Rosalie Familiale mét dieselmotor was ook pas vanaf 1936 leverbaar.
@406_v6: In de gauwigheid ging ik uit van de Engelse wikipedia, excuses. Ik zie inderdaad dat er wat haken en ogen aan die introductie zaten. Er wordt 1935 en 1936 genoemd, als reden vond ik: “Because of legal restrictions on the diesel engine, the car did not go into production until …” Jammer, ze hadden dus makkelijk de eersten kunnen zijn.
Zo stil vond ik die eerste Golf diesels niet van Volkswagen.

Wel onverwoestbaar. Kon ook weinig aan stuk.
@karaya:
1976
Vrouwen hadden nog overal haar
Mannen snorren
Aids bestond niet
120 was een hele respectabele snelheid
Auto’s hadden één buitenspiegel
Draairamen waren normaal
Een vijfbak uitzondering.
De klapperende starre achteras regeerde nog bij Opel en Ford.
Mensen reden zich nog gewoon deaud.
Het enige elektronische onderdeel was de radio-cassette recorder.
Sommige merken hadden één tellers.
Donkerbruin met oranje interieur – yummie !
@desjonnies: M’n vader reed Alfa Romeo.
Hahahaha wat een humor
Die V10 heb ik wel goeie herinneringen aan. Vaker in gereden. Als je vol gas weg reed, stond de hele straat zwart van de walm en stierven er drie bomen. Knotsgek ding. Sleurde er best prima aan en zoop als een tempelier.
Ik kan mee personenauto’s met dieselmotor nog herinneren. Die hadden een bobbel op de motorkap en als je wegreed moest je eerst voorgloeien.
@dafmaf: record 2.3
@marinepower: en 2 accu’s erin ;)
@marinepower: Ja, inderdaad. Die diesels werden pas een succes toen het lukte ze kleiner te maken. Waren bijna altijd tweeliters. Klonken ook als een tractor als startten.
@dafmaf: en als dat spul eenmaal loopt, is het niet stuk te krijgen!
Ik blijf een fan van moderne diesels … Veel koppel, lekker lui rijden en zuinig …
Momenteel in het bezit van een Audi A6 1.9 TDI met (gechipte) 170 PK’s en een 6 handbak. Ik kom aardig goed mee met de rest van het verkeer moet ik zeggen. Niet van plan om hem van de hand te doen met zijn nog “maagdelijke” 200k km’s op de teller.
En ik heb verschillende tdi’s gereden ter info, best rauw, vooral koud .. Maar op temperatuur, snel en gretig, betrouwbaar. Nooit een probleem gehad, heet of koud ..
@autodrome: Hmm. Ik heb 3 motorrevisies gehad met de 1.9 TDI met rode I. Ik was daarna wel klaar met die TDI motoren.
@mashell: Dan heb je echt pech gehad, de motoren zijn een consequente doorontwikkeling van een relatief (technisch) eenvoudig blok. Er kan niet zoveel aan kapot gaan, dat zie je ook aan het aantal Golf 4t’jes TDI die je nog ziet rijden, ze blijven maar gaan. Mag ik vragen wat er stuk aan ging? Een te ruige rijstijl, vooral bij een koude motor, kan het nodige stukmaken bij een TDI. Daar wil ik overigens niet mee zeggen dat jij een ruige rijder bent, maar wel dat er zo een hoop motoren stuk gingen.
@autodrome: ik ben geen ruige rijder. Wie de motorschades veroorzaakt heeft? Eerst brak er een motorstein als bij mijn Seat Toledo, 2 weken na de revisie een van de kleppen, en 2 weken na de volgende revisie was de oliepomp vastgelopen en stond de motor zonder olie. Ik vermoed 1x productiefout en 2x een garagefout. Voor de zekerheid ben ik daarna wel een heel ander merk gaan rijden. Met de Peugeot diesel in de Ford en Volvo’s daarna eigenlijk geen grote problemen meer gehad.
@mashell: Dan heb je inderdaad vel pech gehad ….
Hiep hiep hiep… Kuch kuch!
Doet me denken aan mijn oude A3 1.9 TDI, zeer fijn blok! Niet kapot te krijgen, zuinig en redelijk snel
Diesel, werkelijk het lekkerste motoren die er zijn. Niet die moderne commonrail meuk maar de ouderwetse indirecte diesels. Weinig vermogen en koppel maar wat een geluid! Heerlijk nagelend als het stationair loopt en het klimt zo onverzettelijk in de toeren. Tot in de eeuwigheid. Een hoogtoerige benzinemotor is ook leuk, maar doe mij die oude diesel maar.
@lekbak: en dan het liefst zo’n langzaamloper met open koppen; bijv een Stork Ricardo, Bolnes, een oude Kromhout.
@406_v6: industrie, dat is de beste en de mooist lopende. Al is voor de kleinere motoren een brons wel erg leuk. Zelf hebben wij een skoda staan, ook semi langzaamloper met max 750 rpm. Klinkt ook fijn, en dat ding is zuinig. Extreem zuinig.
@lekbak: ben je al eens in Papendrecht wezen kijken bij de Stichting Historische Motoren? Daar staat mooi spul, en het is allemaal werkend te zien/horen!
@406_v6: toevallig vorige week nog over gehad met de vriendin dat we daar echt eens moeten kijken, maar ik ben er nog nooit geweest. Zo zijn er wel meer adresjes en musea in Nederland die leuk spul hebben staan.
@lekbak: klopt, maar hier werken ze ook echt, ze staan niet zo maar mooi te staan
@lekbak:

Ik vind dit blok een heerlijk geluid maken. Stationair nagelen alsof er knikkers in kop zitten, maar eenmaal op toeren heerlijk snorrend.

https://www.youtube.com/watch?v=tT9XE9Wl-JE
Mijn neef heeft een TDI Passat uit 2002. Elke keer als er een hybride achter hem staat is het vol gas geven zodat er een dikke roetpluim uit de uitlaat getoverd wordt. Machtig mooie beestjes, enorm veel comfort en gevoelsmatige snelheid. Op de autobahn kom je nog steeds lekker mee in de categorie 160-200.
@vonklausenburg: Blijkbaar bestaan er ook sjoemelhersens
@redbeams @esprit84 @fanboy: Gut, het blik moraalridders en kindekes dat publieke braaf is maar binnensmonds al lacht bij poep en pies is ook aanwezig.
@vonklausenburg: jouw neef. zo stoer.

tja, die onzekerheden projecteren zich niet vanzelf natuurlijk.
@vonklausenburg: Dus die neef van jouw wenst hybride rijders letterlijk k*nker toe?

Lekker volwassen in ieder geval.
“Eindelijk was diesel klaar voor de massa. Stil genoeg, comfortabel genoeg, krachtig genoeg”
Krachtig genoeg werden diesels in personenauto’s pas bij de komst van de Mercedes W123 300D (80pk, later zelfs 88pk en 169Nm) en later de BMW E28 524td (115pk en 209Nm) maar droom gerust verder!
@e1000bmw523i:
Snell genoeg, wellicht. Maar eigenlijk heeft het tot 1998 geduurt dat diesels niet meer onder deden voor hun benzine evenknie met m57/ van de 530d
@undifined1: je moet het in perspectief van de tijd zien. De sterkere benzinemotoren hielden het destijds bij ongeveer 200pk ook voor gezien. De performance-blokken van AMG en Motorsport uitgezonderd.
@e1000bmw523i: de lichtste benzinemotor in de w123 had vanaf ik geloof 1980 al 109pk. Toch nog een groot verschil met die zwaarste diesel.

En qua betrouwbaarheid en verbruik kom je met die benzine ook niks te kort. 1 op 10 haal je altijd wel en die M102 blijft ook maar doorgaan. Al zou ik puur voor het geluid de diesel nemen.
Mijn vader rijdt een Touareg met V6 TDI en ik moet zeggen, wat een blok! Die sleurt de Touareg met gemak voort, ook als er een kar + lading achter zit.

Met de uitstoot, sja, hij stoot genoeg uit, maar daar betaald hij daar ook een sloot aan mrb waar je stijl van achterover slaat….
@broekhoest: Ah, vandaar dat er allemaal van die ongemanierde horken met die dingen rijden. Waren stuk voor stuk stijlvolle lieden, tot het moment waarop de eerste termijn MRB werd afgeschreven.
En dan helemaal geen vermelding voor de lupo 3L ?!? S werelds eerste zuinige diesel?!?
Gister terug gekomen van een auto vakantie met mijn vriendin. Met als vervoer een Skoda Superb 1.9TDI automaat uit 2005. Wat voelde ik me verwend tijdens het rijden. Heerlijke grote zware auto en heeft ons zonder moeite door alle berg wegen getrokken. Leukste is nog wel aan die Skoda dat het een taxi geweest is en deze dus begrenst is. Na uren bergen rijden tussen Spanje en Frankrijk kreeg ik de begrenzer sleutel van mijn vriendin om ‘m even schoon te trappen. Heerlijk gevoel als je ‘m laat zakken tot de 80 en dan even vol de berg op plankt en je dan een volledig zwarte rookpluim achter je laat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).