Volkswagen Phaeton (2002-2016): gedoemd te mislukken

Auteur: , 67 Reacties

Afgelopen vrijdag rolde de laatste Phaeton van de band, tijd voor een waardig afscheid van dit miskende talent, dat al bij introductie gedoemd was te mislukken.

Jarenlang had Volkswagen slechts één ijzer in het vuur: de Kever. Samen met enkele afgeleiden als de Transporter, Karmann Ghia en later de 1500/1600 was het aanbod ernstig overzichtelijk. Veel mensen zullen er niet op de designafdeling van pre-1970 Volkswagen hebben gewerkt. Sinds de komst van de Golf, Passat en Polo is het gamma langzaam uitgebreid, tot Volkswagen eind jaren ’90 in praktisch elk segment vertegenwoordigd was. Bijna elk segment, want het merk richtte zich vooral op de gewone man en écht dure Volkswagens waren er niet. Een gegeven dat natuurlijk ook al een beetje verscholen ligt in de naam van het merk. Daarnaast had Volkswagen AG al Audi binnen de gelederen en vanaf 1998 ook Bentley. Een prima rolverdeling, zou je zeggen.

Niet volgens Ferdinand Piëch. De eindbaas bij VAG was volgens de overlevering behoorlijk pissed op het besluit van Mercedes-Benz om zich met de A-Klasse op Golf-terrein te begeven. “Als zij zich gaan toeleggen op auto’s voor de gewone man, dan gaan wij een toplimousine bouwen,” moet het ongeveer geklonken hebben op Piëchs kantoor. En niet alleen moest er een concurrent voor de S-Klasse ontwikkeld worden, dit moest ook volgens Mercedes’ slogan Das beste oder nichts gebeuren.

Om dat te bereiken stelde Piëch hoogstpersoonlijk een lijst met tien geboden op. Tien punten waaraan de toekomstige Volkswagen, codenaam VW611, moest voldoen. Krankzinnig hoge eisen, zoals een dag lang kunnen rijden met 300 km/u bij 50 graden Celsius, terwijl de auto zelf de binnentemperatuur keurig op 22 graden kan houden. Het is niet helemaal duidelijk of de ontwikkeling van de Phaeton tegelijk begon met die van de Bentley Continental GT, of dat de ontwikkeling van de Continental GT pas later startte, maar beide staan op VAG’s D1-platform. Anders dan je misschien zou verwachten, is dat een ander platform dan dat van de Audi A8, waarmee de Phaeton wel veel delen van de aandrijflijn deelt.

Volkswagen Concept D

Het eerste wat het publiek te zien krijgt van project VW611 is de Volkswagen Concept D uit 1999. Met de kennis van nu is het niet moeilijk om daar de Phaeton in te zien, al was de Concept D nog een heuse hatchback. Wel een hatchback met een 5.0 V10 TDI, want dit 313 pk sterke blok, gekoppeld aan een Tiptronic-automaat, was dé attractie van de conceptcar. In het persbericht wat VW destijds verstuurde, deed men er niet geheimzinnig over. De Concept D was de voorbode van een productiemodel en daarvoor werd ook een W12-motor overwogen, zo schreef men. Dat we ook minder spannende V6’jes in de Phaeton zouden krijgen, daar repte men met geen woord over. Das beste oder vier/zechs Zylinder weniger bekt nu eenmaal niet zo lekker.

In 2002 stelt Volkswagen de Phaeton officieel voor in Genève, waarna de auto van de band zal rollen in een schitterende en speciaal voor de Phaeton gebouwde glazen fabriek in Dresden. Niet alleen de auto was een prestigeproject, ook de fabriek moest een inkijkje geven in de technische superioriteit van VAG. Behalve de Phaeton, rolde in die fabriek tot 2006 ook de Continental Flying Spur van de band, tot ergernis van de Britse upperclass uiteraard. Bij de introductie is er de keuze uit een 3.2 VR6, 4.2 V8 en 6.0 W12. De 5.0 V10 TDI kwam opvallend genoeg pas in 2003 in de showrooms te staan, terwijl op de 3.0 V6 TDI nog een jaartje langer gewacht moest worden.

Volkswagen Phaeton

Dat de Phaeton geen verkooptopper zou worden, dat was voor ieder weldenkend mens bij voorbaat al duidelijk. De Phaeton was bijzonder ingetogen, maar leek daardoor misschien ook wel te veel op een iets grotere Passat. Niet per sé bevorderlijk voor een auto van ruim tachtig mille, tot aan een krappe twee ton voor de W12. De auto zelf kunnen we het niet kwalijk nemen, die is vrijwel perfect in alle opzichten. Goed, de auto was wellicht wat aan de zware kant, waardoor met name de zescilinders wel erg hard moesten werken en niet echt overhouden. Rationeel bezien was de Phaeton, zeker bij introductie, echter de beste keuze in zijn klasse. Liefst honderd patenten waren door Volkswagen speciaal voor deze auto aangevraagd, qua technologie was de Phaeton in 2002 top of the bill. Voeg daarbij een schitterend afgewerkt interieur, zeer weinig geluid in de cockpit en fraaie details als de ophanging van de achterklep en je hebt met recht een toplimousine. Maar ook nog steeds een Volkswagen.

In Amerika was het in 2006 al over en uit voor de Phaeton, nog voor de kleine opfrisser in 2007 en de iets ingrijpendere facelift van 2010. Al in 2008 zien we de eerste berichten over een opvolger en met de jaren worden die geruchten steeds hardnekkiger. Toch komt die nieuwe Phaeton maar niet, al krijgt China wel de Phideon. Met het heengaan van de Phaeton de grootste sedan van Volkswagen, maar met zijn MLB-platform (maatje Audi A6) toch een stukje kleiner en lager gepositioneerd. Of er een échte Phaeton-opvolger komt? Ik durf geen voorspelling meer te doen, maar verstandig zou het niet zijn. Daarnaast, voor de liefhebbers van de Phaeton is er voldoende aanbod van betaalbare exemplaren. Dat schreef @willeme zaterdag al in zijn Autoblog-Advies, want vanaf vijf mille scoor je een V6, terwijl je voor minder dan het dubbele al W12’s kunt vinden. Zelfs de duurste Phaeton op Marktplaats, een net ingereden V8 uit 2010, kost ruim minder dan de allerkaalste Passat. Hoezo, de Phaeton geen auto voor het volk?



67 reacties

Een auto die het symbool is voor de periode van grootheidswaanzin bij Volkswagen
@mrbones: nee hoor, de enige mooie VW. Vooral de eerste modellen. En die achterkant……
@roppp:
Wat mij betreft ook de mooiste VW die je kon kopen.
Een ingetogen limousine. Prachtig.

Het mooie is dat je hem ook niet te vaak ziet,
En dat de niet auto kenners, niet of nauwelijks het verschil met de kleine passat zien.
2x meegereden, en de auto rijdt ook zoals je dat van een limousine mag verwachten.
@roppp: Scirocco 3 is ook mooi.
@mrbones: Begin van de ondergang?
Ja pracht auto. Maar voor dat geld kochten mensen liever een a8 . Ik heb wel eens een verhaal gehoord over Jack van Gelder , want die reed hem wel. Die kocht er een en na een paar jaar ruilde die hem weer in op een nieuwe. Alleen het nieuwe chassis nummer bleek ouder te zijn dan degene die hij ingeruild had.
@rolov: wat is je punt
@w115: dat ze dus niet zo goed verkochten…
@miata93: juist ;)
@rolov: datzelfde verhaal heb ik gehoord over Adriaan van bassie met een Honda legend. Twee zelfde iets verschillende verhalen van horen zeggen is niet goed voor het waarheidsgehalte.

Overigens heb ik gehoord dat het met de legend wel echt waar was :-)
@siemi: ik heb gehoord dat het met de vw ook echt was. Plus als je er over nadenkt is het geloofwaardig ook. Dat verhaal van jou heb ik nog nooit gehoord .
Één van de weinig VW’s waar ik een zwak voor heb. Juist omdat hij mislukt is. Gewoon een goede auto, en toch een paria gebleven. Dat zijn voor niet statusgeile autoliefhebbers juist de krenten in de pap.
Toch best spijtig…
Had wel een zwak voor de Phaeton..
De C-stijl van de laatste generatie lijkt echt sprekend op de Chrysler 300c. (Dat is overigens wel een mooie auto)
@a3aan:
Je mag er van mij gerust een eigen kijk op hebben, maar ik kan het echt niet met je eens zijn.
De c-stijl van de Phaeton vind ik veel mooier vorm gegeven dan die van de 300c. Überhaupt vind ik de Phaeton stukken mooier dan de Chrysler. Daarbij komt ook nog dat de 300c 3 jaar na de Phaeton werd geïntroduceerd. Mocht het volgens jou misschien om jatwerk gaan, dan mag nu wel duidelijk zijn wie er van wie gejat heeft.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De Phaeton was niet zozeer bedoeld als verkooptopper, dan wel als imagebuider voor VW. Bernd Pischetsrieder (destijds topman bij VW) zei ooit: “Als we dankzij de Phaeton 100 euro per Golf meer kunnen vragen, is de auto een waanzinnig succes.”

Het was een showcase van waartoe Volkswagen in staat was. De basis was zó goed dat er prima Bentley’s op gebouwd konden worden. En dat waren wel degelijk verkoopsuccessen.
Dus al met al was de Phaeton best een waardevolle auto voor het merk Volkswagen.
@willeme: Datzelfde verhaaltje heb ik de afgelopen jaren ook gehoord over de Veyron.
Geweldige auto. Die perfectie, heerlijk. Lekker cruisen met een eco V6.
@alfablog: De V8 is een betere keus als het komt op cruisen. De V6 blokken hadden nooit geleverd moeten worden in een auto als deze.
Tja in alle eerlijkheid denk ik gewoon dat de VW-logo de reden van de mislukking is. Je betaalde bijna evenveel als voor een 7er / A8 / S klasse maar de mensen vroegen zich af of je de “nieuwe” Passat reed. Dat wil je als eigenaar niet horen wanneer je een auto van een ton koopt.
Vind het een prachtige wagen, mijn favoriete VW. Juist voor de man/vrouw die wars is van alle premium gel”l en gewoon de beste auto voor weinig geld wil rijden. Daar kun je als CEO mee aankomen. Een S-klasse is toch het stereotiepe “directeursauto” en vrijwel elke BMW komt uiteindelijk in handen van petjes en mensen die op beroepscriminelen lijken of zijn. Waarom zou je voor meer geld een A8 kopen die minder goed is? De Phaeton was een statement van VW, een uithangbord waarmee ze een hoop Golfjes en Polo’s hebben verkocht. Dat het geen commercieel succes is geworden toont wat mij betreft alleen maar aan dat al die S-klasse, A8, en 7 serie rijders hun prioriteiten niet op een rijtje hebben.
Nu toch wel nieuwsgierig naar die 100 patenten…
@e39540itouring: En ik maar denken dat ze maar één patent hadden…

Het patent op sjoemelsoftware…
Mijn schoonvader heeft er twee gehad. Eerst een W12 die kapot is gegaan, daarna nog een W12, ook kapot gegaan. Werkelijk alles ging kapot, van de versnellingsbak tot de achterklep die niet goed dicht ging. Dit waren splinter nieuwe auto’s.
@e550: mijn baas rijdt ook in een W12. Bouwjaar 2008, nieuw aangeschaft, 3 ton op de klok inmiddels zonder enkel noemenswaardig probleem. Meerdere keren ingereden, moet zeggen; zeer fijne reiswagen! Prachtig rustig klassiek design, van binnen en buiten.
@maxidyne: het is zeker geen lelijke auto. Van binnen zijn ze ook heerlijk. En snel (de W12 dan)! Alleen jammer genoeg van klei gemaakt. Uiteindelijk heeft ie ‘m ergens in 2011 voor €12k oid verkocht. En dat voor een auto van 2005 (of 2004).
Ik vond dit altijd een grote uitvoering van ze passat niks speciaals te ingetogen
Dijk van een wagen, maar helaas heeft men in dit segment liever een premium badge. Daarnaast waren de eerste series alles behalve probleemvrij. Dat heeft het laatste restje imago om zeep geholpen. Jammer maar helaas.
Kan de Phaeton steeds meer waarderen. Echt een mooie wagen.
Blijft een prachtige wagen! Ik ben wel benieuwd naar de elektrische Phaeton die komt.
samen met de Skoda Superb en de Veyron het beste wat VW sinds ’00 heeft voorgebracht, zou zelf uiteraard voor een s-klasse gaan maar deze wagen doet er zeker niet onder aan!! schitterende wagen. de Flying spur wordt overigens nog steeds in Dresden gemaakt, ben in 2014 in Dresden geweest en op bepaalde dagen maakte ze de Bentley nog steeds. Alleen net op die ene dag was er geen mens op de werkvloer te bekennen…
oh en de Touareg, een wagen om te laten zien dat je gewoon een doodnormaal mens bent die geen X5, ML of Q7 nodig heeft om zich te bewijzen! vooral de eerste generatie, die R50 TDI of W12, wa’n machine!
@henkhupelschoten: Met juist die twee motoren maakte je anders toch best wel een statement..
@henkhupelschoten: Helemaal met je eens ook ik was de Touareg vergeten maar ook de Touareg hoort in het rijtje thuis. In feite gewoon een goedkopere Cayenne. Heerlijke wagen met name de eerste generatie.
@henkhupelschoten: altijd dat geplus op die Superb, wát is er nou zo bijzonder aan? Werkelijk het énige dat er onderscheidend aan is, is de ruimte op de achterbank, verder blinkt ie nergens in uit. Het was een heel erg slimme aanval op de taximarkt, dát dan weer wel. Maar verder..
@parker: heeft een paraplu in de deur!
Schitterende wagen. Wil ooit nog eens de V10 TDI *zoeken doet*.
@m550d: niet doen. De 5.0 TDI heeft aardig wat kostbare nadelen. Voor ongeveer alles moet de motor er uit wat zo even 1500 extra kost. Rijdt wel Brilliant.
@siemi: dat zijn kosten waarmee je rekening moet houden bij de aanschaf. Daarom zijn auto’s van dit kaliber ook zo verradelijk: kopen is het (primaire) probleem veelal niet, het ding echter rijdend houden wel. Desondanks bedankt voor de notificatie! Wel handig om te weten, maar dat veranderd mijn intentie niet.
Nietszeggend design. Gewoon een grote VW. Zal vast een fantastische auto zijn, maar niet voor mij. Voor dat geld wil ik meer “wauw” op de oprit zien als ik ’s ochtends naar buiten loop…
Ik heb ‘m altijd al gaaf gevonden. Ik wil ooit eens een V8 benzine.
pracht apparaat, in Autostadt met de introductie gezien destijds
Of hoe de Phaeton meer klasse uitstraalt dan het hele Audi gamma. Ziet u die grill, beste mensen bij Audi?

Dit is wat een grill moet uitstralen :sereenheid, elegantie, klasse, eenvoud. Niet: iedereen uit de weg want hier ben ik of kijk naar mij.

Ook de enige rijtest van Ruben Baeten hier op autoblog, als ik me dit nog goed kan voorstellen. Jammer, want z’n stijl beviel me wel.
@SimonMc: het gekke is dat de A8 die een jaar later kwam, zelfs nog netter, strakker en serener was dan de Phaeton. Mèt kleine grille. Ook een heerlijkheid.
@Jochempie: Absoluut. Ik bedoel dan ook het huidige gamma. De A8 toen, was ook subliem.
@jochempie: én veel lichter dankzij de alu carrosserie. Nooit begrepen waarom de Phaeton van staal moest worden gemaakt..
Ben ervoor aan het kijken geweest, 5 jaar geleden. Afgeknapt op de grofheid van de knoppen en de airco bediening achterin. Inmiddels 5 jaar een S8 v10, geen seconde spijt van.
@draadloos: dat is bepaald geen lullige slee zeg, verbaast me niets dat je daar geen seconde spijt van hebt!

Maar als iemand tussen de 10 en 15 mille wil spenderen aan een nog nette, luxe slee, dan is de Phaeton echt een topper.
Ik zag er een paar dagen geleden een rijden. Wat blijven het verdomde mooie wagens en voor het geld waar je ze nu voor kan krijgen zijn ze helemaal geweldig. Helaas zijn ze wel verschrikkelijk om aan te sleutelen
Het is omdat een Phaeton een enorme kilometerkostprijs heeft anders had ie mijn Lexus GS300 kunnen opvolgen. Kopen is één ding hem rijdend houden is totaal iets anders.
Was ie kwalitatief net zo goed als een Lexus dan was het een ander verhaal…

Blijf het een mooie auto vinden.
Mooi?….Dit?…..What the fuck heeft iedereen hier zitten roken?

Het is een VW die je nieuw minimaal €130.000 kostte. Kun je zeggen dat jouw auto een dag lang in de woestijn kan rijden en je airco dan constant 22 graden aanhoudt, want dat is iets wat je elke dag doet….

Het had leuke gimmicks, maar iedereen die kon van mijlen ver aan zien komen dat dit een flop zou worden. Het heeft zelfs niet als image builder voor VW kunnen dienen.
Ik heb veel liever de VW Phaeton dan een Bentley Flying Spur.

De Phaeton is samen met de Skoda Superb en de Bugatti Veyron/Chiron de leukste wat VAG heeft gebouwd
Eigenlijk hadden ze die sierlijke ronde lijnen van het Concept D aan moeten houden.
Het productiemodel is toch een beetje bonkig, om het zo maar te zeggen. In een poging om wat meer ‘aanwezigheid’ te creëren? Om het onderscheidend te houden van de A8 en die Bentley?

Ik weet niet. Maar het lijkt niet helemaal te kloppen. Nee, dan deden ze het met de eerste Passat CC veel beter. Dat ding had écht flair…
@Rob:
Ook dat interieur, precies ook dat ‘bonkige’….
Nee, hoe meer ik naar die foto’s kijk, hoe onbehouwener ie wordt….
Volgens mij zal een Phaeton over twintig jaar wel eens een zeer gezochte en gewilde youngtimer kunnen gaan worden – eentje in het rijtje Mercedes R Klasse, Lancia Thesis, Renault Avantime en meer van dat ‘geflopte’ topmodellenspul.
@RRRobert: grappig dat je net 3 van mijn favoriete niche auto’s noemt. Ik hoop dat de populariteit Beperkt blijft zodat de prijzen niet al te zeer omhoog gaan, want ik wil ze allemaal nog wel eens een keer rijden.
De phaeton is het voor mij altijd net niet geweest. Technisch zal het vast niet onderdoen, en het interieur is uitstekend. Maar ik mis zowel de elegantie als het sjieke wat auto’s in die klasse in mijn ogen horen te hebben. Dat hadden de andere drie Duitsers naar mijn mening beter voor elkaar. De Jaguar is in mijn ogen het toppunt en de lexus het droevigst.
Ik heb hem altijd mooi gevonden! Ook al voordat ze als budget limousines op marktplaats stonden. Vooral ook omdat het anders was dan de gangbare S klasse/A8/7-serie. Maar marketing technisch kan ik me wel voorstellen dat mensen die bereid zijn 100K neer te leggen voor een auto, doorgaans niet op zoek zijn naar een Volkswagen.

Ik heb weleens oprecht gekeken naar een Pheaton op de tweedehands markt. Je hebt een net model al voor 16 mile namelijk. De betrouwbaarheid is volgens mij wel dik in orde, aangezien de meeste modellen op internet wel meerdere tonnen op de teller hebben staan. Maar dat betekend nog altijd niet dat het een goedkope auto is. Wegenbelasting was hier in Brabant volgens mij 1600 per jaar, verzekering meer dan 200 per maand (word immers op basis van de nieuwwaarde gecalculeerd) en een benzine verbruik waar je niet vrolijk van word (al kan je natuurlijk overwegen om een LPG installatie in te bouwen).
Hebeen keer zo’n dong gehad. 5 dagen voor een bruiloft. Ik haalde er ook buitenlandse gasten mee op. Vergeet nooit dat een Engelsman op Schiphol instapte en zei: he, mooie Passat. Het probleem van de auto. Helaas liet de techniek me ook in de steek. Kofferdeksel ging niet meer open. Uur vd accu af en de auto reset was een feit. Verder vond ik de overdaad aan glimmers too much . Typisch VW om je op die manier te laten denken je luxe rijdt. Reed het fijn? Ja. Was ik onder de indruk? Nee.
Mooie bak. Niet patserig, niet opvallend maar wel erg luxe en comfortabel.
Ja wat mislukt er nou niet bij volkswagen
Ik vond het altijd wel een dikke bak. Snap wel waarom mensen voor dat geld liever een audi, benz of bmw kozen, alsnog geen straf om deze voor de deur te hebben.
Gewoon een topklasse auto.
Jajaja ik heb phaeton gehaald…..a.s zaterdag op gele kenteken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).