• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen voorziet benzinemotoren van roetfilters

Auteur: Dizono, gepost 3 augustus 2016 om 16:44 – 53 Reacties

Audi A5 2.0 TFSI


Volkswagen AG laat zich even van haar beste kant zien.

Daar waar roetfilters op dieselmotoren tegenwoordig gemeengoed zijn, zien we ze zelden op benzinemotoren. Tot nu, want Volkswagen introduceert de zogenaamde Gasoline Particulate Filters (GPF). Vanaf 2017 zullen deze geleidelijk op alle TSI- en TFSI-motoren van het concern worden toegepast, te beginnen bij de nieuwe Tiguan 1.4 TSI en Audi A5 2.0 TFSI.

Hoewel dieselmotoren veel meer roetdeeltjes uitstoten dan bezinemotoren, zijn laatstgenoemde zeker niet vrij van deze uitstoot. Haal je vinger voor de grap maar eens door de uitlaat van een auto met TSI-motor… Volgens Volkswagen wordt de uitstoot van roetdeeltjes dankzij het filter tot wel 90 procent gereduceerd. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen ID.4 GTX rijtest en video
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, roetfilter, tfsi, tsi, uitstoot, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Chris Amon (1943-2016): de beste F1-coureur die nooit won
Volgend bericht: Deze dikke SUV gaat binnenkort in productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. formulatv zegt

    3 augustus 2016 om 16:51

    Maar is deze 90% de waarheid of een aanleiding tot de opvolger van Dieselgate?

    Login om te reageren
  2. superuniti zegt

    3 augustus 2016 om 16:52

    Je moet wat als je olie meeverbrandt…

    (Ik kop ‘m even in)

    Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    3 augustus 2016 om 16:53

    Als je meer olie verbrand, stoot je dan ook meer roet uit?

    Login om te reageren
    • tjvisserman zegt

      3 augustus 2016 om 16:58

      @gregorius: ja, olien zijn lange koolstofketens dus als dat (onvolledig) meeverbrandt zal meer koolstof in het uitgaande gasmengsel bestaan.

      Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      4 augustus 2016 om 23:00

      @gregorius: 2-takt

      Login om te reageren
  4. G-Ammo zegt

    3 augustus 2016 om 16:56

    Levert zeker lekker veel in qua ”prestaties”?

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      3 augustus 2016 om 17:00

      @G-Ammo: TSI motoren kun je met een laptop weer op het juiste aantal PK’s zetten.

      Login om te reageren
      • oemplus zegt

        3 augustus 2016 om 17:39

        @straatzakelijk: Als het nou zo makkelijk was….

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        4 augustus 2016 om 12:22

        @straatzakelijk: Met bepaalde ”software” zeker :D

        Ha!

        Login om te reageren
  5. torsen zegt

    3 augustus 2016 om 16:57

    Mogelijk gaat de Euro 6C norm meer op partikel-uitstoot focussen dus zullen we waarschijnlijk meer fabrikanten met dit soort oplossingen gaan zien.

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    3 augustus 2016 om 16:58

    Gewoon op gas rijden, dan is dat probleem er niet (of veel kleiner).

    Login om te reageren
    • spruitstuk zegt

      3 augustus 2016 om 17:10

      @tjorque: en nog geen 50cent de liter…ideaal!

      Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 augustus 2016 om 17:40

      @tjorque: Maar dan kun je zat andere problemen verwachten, gas moet je op koken.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        3 augustus 2016 om 17:50

        @oemplus: nog nooit gas gereden zeker? Zo’n lpi systeem is toch echt wel een fraai en betrouwbaar stuk techniek. Of steek je licht eens op in de wereld van de aardgas en biogas motoren…. wel eens een Caterpillar V20 op aardgas horen lopen??

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          3 augustus 2016 om 20:36

          @406_v6: Pak eens een Mazda 2 BiFuel, fabrieksaf gasinstallatie ingebouwd. Elke 40.000 km kleppen stellen, en bij een ton kun je een nieuwe kop monteren omdat de kleppen uitgesteld zijn en te strak staan. Benzine versies zijn dezelfde motoren, waarvan je nooit kleppen hoeft te stellen. Om maar even een voorbeeld te noemen ;)

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            3 augustus 2016 om 23:24

            @oemplus: ik rijd een Dodge pick-up met een Hemi op lpg. Geen enkel probleem, merk absoluut geen verschil met rijden op benzine.

            Vorige bij 450.000 km weggedaan, had veel met zware aanhangers gereden, maar geen enkel probleem met de kleppen oid gehad. Probleemloos op LPG rijden is dus zeker mogelijk, ook met een achteraf ingebouwd systeem..

            Login om te reageren
          • MrHyde zegt

            4 augustus 2016 om 08:46

            @oemplus: Goedzo, je hebt precies de uitzondering te pakken. Corsa BiFuel en Spark Bifuel die rond dezelfde periode geleverd werden, hadden dat probleem niet. Wat je zegt klopt wel: niet alle benzinemotoren kunnen zo 1-op-1 op gas gezet worden, maar de meeste wel. In het geval van Mazda hadden ze eigenlijk de 1.5 moeten pakken, deze is er namelijk wél geschikt voor. Stomme fout van de importeur.
            Maar omdat niet alle benzinewagens op LPG kunnen, maar te zeggen dat LPG meteen ruk is, is net zoiets als zeggen dat alle marokanen tuig zijn, omdat er een aantal zich niet weten te gedragen: het geldt niet voor allemaal.
            Mits de motor geschikt is, (de inbouwers van LPG kunnen je precies vertellen welke dat zijn), is het de beste brandstof, LPG auto’s halen de hoogste KM-standen (wordt tenminste mee gereden), en zijn daarbij ook nog eens de schoonst mogelijke brandstof. (alleen groen opgewekte stroom scoort beter).

            Login om te reageren
      • ej20g zegt

        3 augustus 2016 om 17:51

        @oemplus: een fatsoenlijke installatie op een juiste motor geeft geen problemen hoor. Dat gas meer problemen geeft dan benzine is onzin mits je een goede installatie hebt die netjes onderhouden wordt.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 augustus 2016 om 17:56

          @ej20g: maar daarmee wordt het ook meteen moeilijk. Er zijn niet veel motoren meer die goed harmoniëren met een achteraf ingepruste installatie. Je zou LPG gewoon af fabriek moeten hebben.

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            3 augustus 2016 om 18:15

            @mashell: en dat levert DACIA dus (Bi-Fuel), bv. mijn auto, een DACIA Logan MCV Bi-Fuel. MRB € 22,- meer per maand tov benzine maar wel € 0,479 voor LPG. Aanschaf is ook nog eens € 200,- goedkoper dan de benzine versie.

            Login om te reageren
            • eugene01 zegt

              4 augustus 2016 om 06:43

              @erik2907: dat is lekker goedkoop…freude am fahren zullen maar zeggen.

              Login om te reageren
          • ej20g zegt

            3 augustus 2016 om 18:32

            @mashell: het inbouwen is misschien wat lastig, maar voor de eigenaar is er daarna niets moeilijk meer aan. De pomp moet meestal eens in de 100.000 km verse olie hebben en het filter moet weleens vervangen worden, maar daar heb je het dan ook mee gehad.

            Wel ben ik het met je eens dat het spul beter origineel in de auto kan zitten, al is het maar omdat het dan beter weggewerkt kan worden.

            Login om te reageren
          • raceface zegt

            3 augustus 2016 om 19:13

            @mashell: mazda 2 bi fuel, elke beurt kleppen stellen. En om de 60000 kop van het blok af. Dat is fijn voor de portemonnee:'(

            Login om te reageren
            • oemplus zegt

              3 augustus 2016 om 21:39

              @raceface: zie mijn post hierboven. Echt een drama inderdaad, en dat is dan een gasinstallatie die er fabrieksaf op zit..

              Login om te reageren
              • ro996 zegt

                3 augustus 2016 om 22:42

                @oemplus: nee, dat zijn gas installaties die door de Nederlandse importeur in België toegevoegd worden voordat ze NL binnen komen. Heeft de fabriek niks mee te maken. Trucje om het ‘af-fabriek’ te kunnen noemen. Althans, zo heb ik het begrepen.

              • oemplus zegt

                3 augustus 2016 om 23:00

                @ro996: Dit heb ik nog niet eerder gehoord, ga me er nog even in verdiepen!

      • n0zem zegt

        3 augustus 2016 om 17:51

        @oemplus: je bent ‘vrouw’ vergeten. Tussen je en op.

        Login om te reageren
      • Erik zegt

        3 augustus 2016 om 18:12

        @oemplus: jij hebt er geen verstand van. Rij al 40 jaar op LPG zonder enig probleem.

        Login om te reageren
        • oemplus zegt

          3 augustus 2016 om 21:38

          @erik2907: Dus omdat jij al 40 jaar op gas rijd, heb ik er geen verstand van? Aha….

          Login om te reageren
      • jpoers zegt

        3 augustus 2016 om 20:14

        @oemplus: ook op gas moet je niet koken. Een product wat temperaturen kan leveren ruim over de 1000graden en wij gebruiken het om een pannetje water naar de 100graden te laten gaan. In die optiek is inductiekoken veel energievriendelijker dan koken op gas.

        Login om te reageren
  7. ihrte zegt

    3 augustus 2016 om 17:01

    Ik rij dus zon 1.4 tsi (golf) maar ik durf nu zelfs na een jaar uit de uitlaat te eten. Brandschoon en geen aanslag.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      3 augustus 2016 om 17:44

      @ihrte: je moet er ook eerst mee rijden

      Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      3 augustus 2016 om 21:12

      @ihrte: die van de GTE was na de 1ste 300km op benzine al pikzwart

      Login om te reageren
  8. audihenkie zegt

    3 augustus 2016 om 17:01

    Waarom een plaatje van een AUDI?

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      3 augustus 2016 om 17:16

      @audihenkie: henkie henkie henkie…

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      3 augustus 2016 om 17:40

      @audihenkie:
      Omdat Audi voorsprong door techniek is, dat armetierige VW AG heeft die filters nodig ivm uitstoot. Audi natuurlijk niet maar die monteren het om zo het netste jongetje van de klas te zijn natuurlijk. Premium beleving is dat.

      Login om te reageren
  9. audihenkie zegt

    3 augustus 2016 om 17:02

    Sorry, bericht niet helemaal gelezen?

    Login om te reageren
  10. 730ld zegt

    3 augustus 2016 om 17:09

    Leuk maar wat kost dat autorijder over 150.000km? Zeker 1300 bij de dealer. Klantvriendelijk pffff

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 augustus 2016 om 17:23

      @730ld: assumption is the mother of allllll f*ck ups

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 augustus 2016 om 17:58

      @730ld: is dat bij de diesels van nu een probleem? Nee? Dan waarom zo negatief en bij benzine motoren met roetfilter een probleem verwachten.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        3 augustus 2016 om 18:39

        @mashell: voor zover ik weet zijn de roetfilters bij moderne diesels juist vaak één van de grotere problemen, zelfs bij auto’s die eigenlijk nooit afkoelen, zeg meer dan 40.000 km per jaar. Ook die hebben regelmatig last van verstopte roetfilters, kapotte roetfilters of regeneratieproblemen. Ik heb het al regelmatig gezien in ieder geval.

        Ik denk overigens dat het bij benzinemotoren een groter probleem kan gaan vormen dan bij diesels. De meeste diesels krijgen zelden korte ritjes voor hun kiezen terwijl veel benzinemotoren nog geen 100 km per dag maken. En hoewel een benzinemotor dus veel minder roet uitstoot dan een diesel kan het zomaar zijn dat de filters op benzinemotoren toch verstopt raken door de vele korte ritjes zonder mogelijkheid tot regeneratie van het roetfilter.

        Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze technologie zich gaat houden over, pak ‘m beet, 5 tot 10 jaar.

        Login om te reageren
  11. e1000bmw zegt

    3 augustus 2016 om 17:27

    Of je zorgt dat het blok een betere verbranding heeft…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 augustus 2016 om 20:14

      @e1000bmw523i: iets met nox enzo…

      Login om te reageren
  12. frankmercedesbenzz zegt

    3 augustus 2016 om 17:33

    Mercedes-Benz is dit toch ook al van plan

    Login om te reageren
  13. ownkruid zegt

    3 augustus 2016 om 17:42

    Bij mij is de overweging voor het plaatsen van een roetfilter er ook.
    De ene is roetfilter de ander is toch maar eens de nieuwe klep-seals monteren.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    3 augustus 2016 om 17:45

    Lijkt me een mooie ontwikkeling.

    Login om te reageren
  15. dhoog zegt

    3 augustus 2016 om 18:15

    Een roetfilter voor een diesel kost je gauw minimaal €800,-. Zal voor een benzine niet veel anders worden. De mensen die het een goed idee vinden rijden of een leasebak of staan straks te janken bij de garage…

    Login om te reageren
  16. thomasthomas zegt

    3 augustus 2016 om 19:27

    Filters filters terwijl de huidige auto’s echt al zo goed als niets meer uitstoten. We hebben allang een schone auto. Dat ze zich maar richten op andere echte problemen. Al het plastiek in de zee bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      3 augustus 2016 om 19:58

      @thomasthomas: Ja, dieselgate heeft echt wel duidelijk gemaakt dat de huidige auto’s zo goed als niets meer uitstoten… De auto-industrie moet voor z’n eigen stoep vegen en niet naar die van een ander wijzen. En dat hoef jij ook niet in hun plaats te doen, we hebben al politici genoeg ;)

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 augustus 2016 om 20:17

      @thomasthomas: fout. Helemaal fout.

      Vroeger, met de oudere technieken zoals carburateur of niet directe injectie, stootte een benzinemotor een hoop slechte gassen uit maar geen roet. Sinds de directe injectie zijn de gassen minder geworden maar roet juist meer. Het is dus echt geen onzin dat moderne benzinemotoren een roetfilter nodig hebben. En dat heeft niks met plastic in de zee te maken.

      Login om te reageren
  17. stefanham zegt

    3 augustus 2016 om 22:15

    jaja, osterd na de maaltijd. Mogen ze mijn audi a6 3.0tdi ook ff komen aanpassen..

    Login om te reageren
  18. oxymoron zegt

    4 augustus 2016 om 00:23

    Ik lees hierboven dat “de uitstoot van roetdeeltjes dankzij het filter tot wel 90 procent [wordt] gereduceerd”. Dat scheelt dus 10%. Is dat de moeite waard?

    Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    4 augustus 2016 om 10:32

    Dat is net als een zware Van Nelle draaien met filter..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North