• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Medewerkers Volkswagen-fabrieken leggen massaal het werk neer

Auteur: RubenPriest, gepost 2 december 2024 om 09:49 – 9 Reacties

Medewerkers Volkswagen-fabrieken leggen massaal het werk neer

Hoe begint jouw werkweek? Volkswagen-medewerkers doen gewoon even helemaal niks.

Zomaar bezuinigingen aankondigen, loonstijgingen bevriezen of zelfs dreigen met een verlaging van 10 procent. Nee, zo makkelijk gaat Volkswagen de hervormingen binnen het concern doorvoeren. De Duitse vakbonden doen er alles aan om voor de medewerkers op te komen. Dat betekent stevig ingrijpen met flink gevolgen voor het autoconcern.

Staking Volkswagen

In maar liefst negen van de tien Volkswagen-fabrieken in Duitsland vinden werkonderbrekingen plaats. Zie het als een waarschuwing vanuit de vakbonden richting het autobedrijf. Het kan het begin zijn van een lange strijd. De vraag is in hoeverre Volkswagen wil bewegen en de vakbonden tegemoet komen.

Volkswagen vs de vakbonden

Dit soort touwtrekkerij kan heel kort of heel lang duren. Het is maar net of beide partijen elkaar kunnen vinden. Volkswagen zal op zijn plaats zeggen dat de hervormingen absoluut noodzakelijk zijn om te blijven voortbestaan op een gezonde manier. De vakbonden denken daar duidelijk anders over.

De oplossing ligt vaak in het midden bij dit soort conflicten. Sterker nog, in plaats van bezuinigingen willen de vakbonden dat de medewerkers een loonsverhoging van 7 procent krijgen. Ondanks een stevige vermindering boekte het concern nog altijd bijna 13 miljard euro winst in de eerste drie kwartalen van 2024. De dramatische toon dat het zo slecht gaat mag wel wat minder van de vakbonden.

De stakingen komen voort uit onderhandelingen tussen IG Metall en Volkswagen die op niets zijn uitgelopen. Van tevoren liet de Duitse vakbond al weten dat het tot werkonderbrekingen zou komen als ze het samen niet eens konden worden. De deadline was afgelopen weekend.

Vanmorgen om 09:30 is de eerste staking in gang gezet, namelijk in de fabriek in Zwickau. Vanaf 10:00 is de fabriek in Wolfsburg en de overige locaties aan de beurt. Medewerkers hoeven voorlopig niet bang te zijn voor consequenties. Volkswagen gedoogt het staken, terwijl de gesprekken op de achtergrond doorlopen. Een waarschijnlijk ingecalculeerde strategie.

Ook interessant!

  • Volkswagen mag medewerkers ontslaan
  • BREEK: VW sluit fabrieken, ontslaat personeel, verlaagt loon
  • Duizenden banen op de tocht bij Volkswagen
  • Volkswagen plug-in hybrides
    Volkswagen: plug-in hybrides zijn de toekomst

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, Volkswagen

Vorig bericht: « Robert Doornbos zegt Nederland vaarwel
Volgend bericht: Herrie bij Stellantis: hoogste baas vertrekt »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    2 december 2024 om 10:00

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Dit was wel een 20 procent daling ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2023, dus ik snap dat Volkswagen de trent wil keren, maar we moeten de problemen van VAG nou ook weer niet overdrijven.
    Ik krijg nog voldoende dividend op mijn aandelen 😅

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 december 2024 om 10:10

      Dat is het nou precies hè. ‘Alles voor de aandeelhouders.’ En die kijken enkel naar de eigen portefeuille, niet naar het bredere perspectief of de lange termijn, die voorziet in een wereldwijd dalende vraag naar nieuwe auto’s. Vrijwel alle autofabrikanten hebben te maken met dalingen in het aantal verkochte auto’s en dito omzet. Iets met lagere economische groei en overproductie, en zo.

      Overigens zou Volkswagen al dat staken wel móeten gedogen. Het is een bij wet vastgelegd arbeidersrecht.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        2 december 2024 om 11:28

        Tot op zekere hoogte, staken is geen onbeperkt recht.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 december 2024 om 13:37

        Als het bredere perspectief op de lange termijn voorziet in een wereldwijd dalende vraag naar nieuwe auto’s dan is het niet vreemd van VW fabrieken wil sluiten, maar dat op korte termijn willen doen terwijl er forse winsten gemaakt worden is gewoon niet juist.

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          2 december 2024 om 15:05

          De EU heeft verplicht dat hun uitstoot naar beneden moet. Dan is een fabriek hier sluiten en er één buiten de EU openen de efficiëntste oplossing.

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    2 december 2024 om 12:29

    Ik vond de uitleg in de BNR podcast van afgelopen vrijdag wel verhelderend. VW zit behoorlijk wat gecompliceerder in elkaar dan wij hier eigenlijk doorhebben.

    Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    2 december 2024 om 15:27

    het is altijd schandalig dat vele van die grote bedrijven doen alsof minder winst maken lijkt alsof ze verlies maken. Ze mogen blij zijn dat ze nog winst maken met hun belachelijke ID lijn.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      2 december 2024 om 20:36

      Het is maar goed dat jij deze verantwoordelijkheid niet hebt. Ja, 15 miljard is veel. Als je dat afzet tegen 300 miljard omzet ziet dat er al heel anders uit en is dat echt wel de omdergrens om een gezonde organisatie in stand te houden. In een grillige markt als de automarkt kan je maar zo worden geconfronteerd met 10% omzetverlies. In zo’n situatie stroomt het geld eruit gaat dit veel meer schade opleveren voor werknemers en leveranciers.

      Login om te reageren
  4. aerotic zegt

    2 december 2024 om 19:54

    Audi kan toch nooit met droge ogen in de F1 stappen, als ze tegelijkertijd medewerkers vragen 10% salaris in te leveren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North