• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen wil SsangYong kopen?

Auteur: robbie, gepost 24 september 2009 om 11:03 – 29 Reacties

Volkswagen SsangYong

Je was het misschien vergeten (of hebt het verdrongen), maar het Zuid-Koreaanse SsangYong is nog steeds alive and kicking! Eventjes leek het erop dat de boel failliet zou gaan, maar wonder boven wonder hebben ze het hoofd boven water weten te houden. Maar voor de lange termijn is toch echt een sterke partner nodig. En laat Volkswagen nou net op overnamepad zijn. Is dit een wild loos gerucht? Of zit er wel degelijk logica achter?

Volgens de geruchtenmolen zou VW SsangYong over willen nemen met de hulp van het Chinese SAIC. Volkswagen en SAIC werken in China al meer dan 20 jaar samen via de joint venture Shanghai VW. En daarnaast was SAIC tot voor kort voor 51% eigenaar van SsangYong. Door de herstructureringen bij SsangYong is dat aandeel echter afgenomen tot 11,2%. Ok, het lijkt dus aannemelijk dat Volkswagen via partner SAIC een voet tussen de deur kan krijgen bij het noodlijdende SsangYong, maar waarom zouden ze dat willen?

Als je kijkt naar de huidige modellen van SsangYong zal je daar inderdaad niet heel erg vrolijk van worden (met 1 uitzondering), maar daar is het Volkswagen waarschijnlijk ook niet om te doen. Wel interessant voor Volkswagen is de productiecapaciteit van SsangYong. Het Koreaanse merk heeft een productiecapaciteit van zo’n 250.000 stuks en bijkomend voordeel is dat de productiekosten daar relatief laag zijn. Een ander voordeel is dat er in Zuid-Korea veel kennis en technologie mbt elektrische auto’s en accu’s aanwezig is.

Als je het zo bekijkt zouden de fabrieken van SsangYong plotseling ideaal zijn om elektrische auto’s, tegen lage kosten, te produceren. En het zou me niks verbazen als Volkswagen de technologie van de huidige SsangYong modellen zou verkopen aan SAIC. Op die manier zijn beide concerns gelukkig.

Volkswagen heeft een goedkope locatie gevonden om elektrische auto’s te bouwen en SAIC heeft eindelijk de rechten te pakken van een aantal (semi-)moderne auto’s. Die ze vervolgens voor een appel en een ei in China kunnen produceren. (via: autonews.gasgoo.com)

Ook interessant!

  • Volkswagen T-Roc facelift
    Volkswagen T-Roc facelift doet mee met LED lichtshow
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

saic, SsangYong, Volkswagen

Vorig bericht: « Bentley komt met Mulsanne Cabrio en Coupe
Volgend bericht: Marokkaanse koning laat Aston Martin overvliegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Eric zegt

    24 september 2009 om 11:09

    Worden ze ineens verlost van die oude Mercedes motoren!

    Login om te reageren
  2. paulusrx7 zegt

    24 september 2009 om 11:19

    zou zeker geen slechte zijn als je ziet wat ze met skoda en seat gedaan hebben zeg ik doen en zijn ze eindelijk af van die afgedankte zooi van mercedes

    Login om te reageren
  3. markieanta zegt

    24 september 2009 om 11:20

    Krijgen ze er oude ratelende TDItjes voor terug

    Login om te reageren
  4. john zegt

    24 september 2009 om 11:28

    Kan VW niet een merk uitzoeken om over te nemen met wat meer potentie? Van SsangYong moet echt elk model op de schop, zelfs die 5 liter V8 met 350 pk mag weg. Hier moet dus een totale restyling komen EN een imago-upgrade.
    Laat dit merk gewoon langzaam doodbloeden en investeer in wat leukers.. Wie gaat dit merk nou missen als het zou overlijden?! Die 224 smakeloze mensen die in 2008 een Ssyong kochten?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 september 2009 om 11:34

      @john: Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om het artikel te lezen? Het is VW (waarschijnlijk) niet te doen om de modellen van SsangYong! Ze hebben alleen maar interesse in de productiecapaciteit. Een bestaande fabriek kopen is altijd nog sneller (en goedkoper?) dan het bouwen van een compleet nieuwe fabriek!

      Login om te reageren
    • WId zegt

      24 september 2009 om 11:39

      Gelooft dat John nu wel door heeft dat niet iedereen het met hem eens is ;)

      Login om te reageren
    • Laue zegt

      24 september 2009 om 11:44

      @john: weet jij wel d..

      ach laat maar ;) ondertussen weet je het wel.

      Login om te reageren
  5. WId zegt

    24 september 2009 om 11:33

    @john.. VW poetst liever merken met een slecht imago op. Zie skoda, vroeger in 1 zin genoemd met Lada en nu toch een gerenomeerd merk!

    Login om te reageren
  6. jack zegt

    24 september 2009 om 11:33

    @John,

    Enig idee wat investeren is? Wanneer je geld stopt in iets wat al goed draait zul je nooit ontzettend veel verdienen. Wanneer je in iets slechts geld stopt met de hoop dat het goed gaat draaien, dan maak je pas geld.

    Login om te reageren
  7. de sjonnies zegt

    24 september 2009 om 11:50

    Piëch is natuurlijk wel een slimme vos die heeft bewezen dat hij een neus heeft voor dit soort zaken!

    Login om te reageren
  8. john zegt

    24 september 2009 om 11:59

    Ik was alleen even aan het kijken of jullie scherp waren.. En dat zijn jullie… *gaat nu koffie halen*

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    24 september 2009 om 12:04

    Slim bekeken. Banen behouden, goedkope fabriek gekocht, lelijke auto’s doorverkocht aan een fabrikant die een klantenkring heeft die toch lelijke auto’s kopen, en belangrijke kennis binnengehaald. Win-win-win.

    Login om te reageren
  10. Stuko zegt

    24 september 2009 om 13:40

    Het gaat VW hier niet om het merk, maar om de productiecapaciteit/kosten… Erg rendabel!

    Login om te reageren
  11. DenE zegt

    24 september 2009 om 13:45

    groot, Groter, GROOTST !!!!
    Daar gaan we…

    Login om te reageren
  12. bengelke zegt

    24 september 2009 om 13:49

    Vw was toch, met renault als tegenstander, ook in de running om suzuki over te nemen? Gaan ze nu nog een belang nemen in suzuki, of gaan ze dat aan renault overlaten?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 september 2009 om 14:15

      @bengelke: Over Renault & Suzuki heb ik nog nooit iets gelezen of gehoord. Volkswagen schijnt wel voor het einde van dit jaar bekend te maken dat ze (ongeveer) 10% van Suzuki gaan kopen.

      Login om te reageren
  13. Dimitri zegt

    24 september 2009 om 14:46

    Hebben dit jaar maar 224 mensen een SsangYong gekocht? Ik ken denk ik wel 6 mensen die dit jaar een SsangYong gekocht (Ja nieuw ja).

    Login om te reageren
  14. bengelke zegt

    24 september 2009 om 14:48

    @robbie suzuki zou veel ervaring hebbe die renault zou kunnen gebruiken, vandaar dat renault in onderhandeling is met ze. Nu is der echter een kaper op de kust gekomen, nl vw. Zo las ik een tijdje terug op autoscoops (kan ook elders zijn)

    Login om te reageren
  15. bengelke zegt

    24 september 2009 om 14:51

    renault wil meer & meer gaan downsizen, en daarvoor zou het de know-how van suzuki wel goed kunnen gebruiken. Zij maken immers kleinere wagens

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 september 2009 om 14:56

      @bengelke: Volgens mij ben je een beetje in de war. Laat mij eens een artikel zien waarin staat dat Renault & Suzuki iets samen willen doen?

      PS Volgens mij heeft Renault al redelijk wat kleine auto’s in hun gamma zitten. En Nissan heeft als Japanse fabrikant ook al meer dan genoeg ervaring met de zogenaamde Kei cars (=kleine auto’s).

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        24 september 2009 om 15:06

        @robbie: *kuch* heb er zelf (uiteraard ;)) ook iets over geschreven, maar volgens mij is de link tussen Renault & Suzuki niet meer dan een vaag gerucht.
        http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/20/volkswagen-wil-verkering-met-suzuki

        Reuters zegt in elk geval:
        The magazine [Manager Magazin] said, without citing sources, that Volkswagen was interested in taking a 10 percent stake in Suzuki or forming a joint venture. It said France’s Renault was also in talks with Suzuki. Renault was not immediately available.
        http://www.reuters.com/article/rbssAutoTruckManufacturers/idUSLK46057920090820

        Login om te reageren
  16. pizzakoerier zegt

    24 september 2009 om 15:56

    Volkswagen + Ssangyong = saai én lelijk?

    Login om te reageren
  17. bartinspace zegt

    24 september 2009 om 16:54

    Hi-technology VW Santana.:D Kom niet meer bij. :D :D

    Grappenmakers… :P

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 september 2009 om 17:25

      @bartinspace: Stop eens met lachen en begin eens met goed lezen ;)

      De technologie is aanwezig in Zuid-Korea, waar SsangYong is gevestigd. Ik schrijf nergens dat SAIC/Shanghai VW deze technologie levert!

      Login om te reageren
  18. peter zegt

    24 september 2009 om 17:55

    @ dimitri: 6 mensen die een SsangYong hebben gekocht? je werkt vast bij een dealer….:)

    Login om te reageren
    • Frederik zegt

      28 september 2009 om 14:58

      @peter: Jammer dat wilde ik ook gaan typen :( ;)

      Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    24 september 2009 om 19:35

    Doe maar gewoon niet;)

    Login om te reageren
  20. audi4ever zegt

    24 september 2009 om 21:37

    wow vw heefd
    audi
    lamborghini
    seat
    bentley
    skoda
    BUGATI
    porsche 51%
    MAN 29.9%EN SCANIA voor 37.73%
    ik heb gehoor nog suzuki of zo
    en ook nog lotus en ducati

    en nu DIT ???? SsangYong

    waar gaat die eindigen als die maar die trup BMW niet koop

    Login om te reageren
  21. DannyHoff zegt

    19 februari 2011 om 14:22

    Het zou zomaar een kunnen dat als vw SsangYong koopt, dat ze gaan investeren in een cuncurrent voor de BMW 5 serie GT.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North