• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen wil twee extra merken

Auteur: robbie, gepost 16 september 2009 om 17:09 – 61 Reacties

Volkswagen pacman

Afgelopen maandag tijdens het grote VAG pre-IAA feestje in Frankfurt heeft Ferdinand Piech (belangrijke VW bobo) zich laten ontvallen dat Volkswagen na de overname van Porsche best nog wel ruimte heeft voor twee extra merken. Zijn redenatie hiervoor? “Twelve is easier to remember than 10.” Daar is natuurlijk niks tegenin te brengen. Maar nu duikt natuurlijk de vraag op: Welke merken gaat pacman VW nu opslokken?

De CEO van Volkswagen, Martin Winterkorn, ontkende dat VW interesse heeft om Suzuki in te lijven. Wel zouden ze samen willen werken in de toekomst. Een andere optie die voor de hand zou liggen is vrachtwagenfabrikant MAN, VW is immers al voor 29,9% eigenaar van MAN. Maar Piech wilde, uiteraard, niks bevestigen.

Wat blijft er dan nog meer over? Zouden Proton (en dus Lotus) weer in beeld komen? In 2006/2007 waren VW en Proton verwikkeld in vele onderhandeling die uiteindelijk op niets uitliepen. Vorige week dook in elk geval het bericht op dat VW en Proton een Joint Venture willen opzetten om in Maleisie auto’s te gaan bouwen.

Ook het bericht dat VW het Italiaanse Ducati zou willen kopen werd ontkend door Martin Winterkorn.

Weet jij misschien een geschikt merk dat Volkswagen kan kopen?

Met dank aan Omar voor de tip!

PS Voor de mensen die het niet weten, Volkswagen AG heeft nu de volgende 10 merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini, Scania en Volkswagen Nutzfahrzeuge.

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Volkswagen

Vorig bericht: « Van alle kanten: Mazda MX-5 Superlight
Volgend bericht: Heet bommetje: Abarth 500 “695 Tributo Ferrari” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Liever een ster in de achterruit dan in de voorruit, want de voorruit moet je altijd doorheen kijken en dan zit ie veel meer in het oog... zegt

    16 september 2009 om 17:11

    Ik neem aan dat dit een grapje is: ‘Zijn redenatie hiervoor? “Twelve is easier to remember than 10.”’ :P of hij heeft gevoel voor humor, of jullie hebben gevoel voor humor.

    (of allebei)

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      16 september 2009 om 19:38

      @Liever een ster in de achterruit dan in de voorruit, want de voorruit moet je altijd doorheen kijken en dan zit ie veel meer in het oog…: Beide natuurlijk…

      Login om te reageren
  2. BmwMPower zegt

    16 september 2009 om 17:12

    Hoe zat het ook alweer met Saab of Volvo?

    Login om te reageren
  3. henkie zegt

    16 september 2009 om 17:12

    als ze van Skoda een leuk merk kunnen maken waarom niet van Lada…..

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2009 om 17:15

      @henkie: Lada is al voor 25% eigendom van Renault
      @BmwMPower: Saab is al verkocht aan Koenigsegg + BAIC (Chinezen) & wat investeerders. En Volvo (schijnt) verkocht te zijn aan Geely. Als is dat nog niet helemaal zeker…

      Login om te reageren
  4. klaas zegt

    16 september 2009 om 17:13

    Merken erbij? Ze zouden eens naar GM moeten kijken. Merken er af! Ze hebben al moeite genoeg om VW, Skoda, Audi en Seat te onderscheiden. Mensen zien heus wel dat een Golf, Leon, A3 of Octavia allemaal varianten zijn op de zelfde auto.

    GM is er aan onderdoor gegaan, eerder ook British Leyland en heel vroeger natuurlijk Auto Union. Zoveel merken in de lucht houden werkt niet.

    Login om te reageren
  5. j zegt

    16 september 2009 om 17:15

    Laat ze die franse rommel voor een habbekrats opkopen zodat daar ook eens fatsoenlijke strakke auto’s vandaan komen

    Login om te reageren
    • Max zegt

      16 september 2009 om 19:15

      beter dan die duitse(VW) eenheids hap, lef hebben ze niet de golf wordt iedere keer ietsje verandert en ook de polo, nietszeggende auto’s.

      Franse auto’s rijden een stuk relaxter.

      Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    16 september 2009 om 17:20

    12 merken is het beste wat je hebben kan ..
    13 is ook wel mooi .. maar zo moeilijk om te onthouden ..
    11 merken zou dan weer nergens op slaan ..

    goed bezig VW ..

    Login om te reageren
  7. lala zegt

    16 september 2009 om 17:23

    VOLVO

    Login om te reageren
  8. vincenzo zegt

    16 september 2009 om 17:23

    laat ze aub niks meer kopen…….nog meer van die saaie duitse rommel op de straat. Moet er niet aan denken…..maar de anderen van autoblog mogen wel premium blijven rijden hoor!!

    Login om te reageren
  9. gekke-turbo zegt

    16 september 2009 om 17:25

    Tesla, Fisker en elk ander inovatief bedrijf.

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    16 september 2009 om 17:27

    En het is nu al zo veel van hetzelfde…

    @ henkie; Dat zou wel heel erg interne concurrentie worden.

    Login om te reageren
  11. CrazyHenkie zegt

    16 september 2009 om 17:32

    Waarschijnlijk een Chinees merk oid ;) en Volkswagen AG zal vast ook wel zijn tentakels willen uitspreiden in de bedrijfsautowereld.

    @ Gekke-turbo

    Fisker wil wss juist onafhankelijk blijven, en Tesla heeft al een samenwerking met Daimler-Benz ;)

    Login om te reageren
    • gekke-turbo zegt

      16 september 2009 om 17:37

      @CrazyHenkie:

      Tegenwoordig kan je met geld alles kopen, dus waarom niet?

      Login om te reageren
  12. G. de Groot zegt

    16 september 2009 om 17:43

    Goh, duitsers hebben echt geen gevoel voor humor.

    Login om te reageren
  13. Apache zegt

    16 september 2009 om 17:55

    HUMMER :D De Volkswagen New Hummer.

    wat nog ehm… Audi doorsjassen en in de plaats Volvo. Verder nog Jaguar van Tata overkopen.

    Login om te reageren
  14. Koen Vantomme zegt

    16 september 2009 om 18:01

    Vorige week nog ergens gelezen dat Volkswagen toenadering naar Suzuki zocht voor hun kennis van productie van kleine wagens.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2009 om 18:08

      @Koen Vantomme: Je hebt het artikel hierboven zeker niet goed gelezen (incl. de rode linkjes).

      Login om te reageren
  15. Stephano zegt

    16 september 2009 om 18:08

    Ik gok op wat merken met kleinere markten.

    Spyker en MAN

    of gewoon gek …. OPEL :D

    Login om te reageren
  16. Prisma zegt

    16 september 2009 om 18:10

    Als ze proton opkopen dan zit VW ook in de F1 met het lotus team :D

    Login om te reageren
  17. Bert zegt

    16 september 2009 om 18:20

    Wat is dan het verschil in het merk VW en VW Nutzfahrzeuge?
    Ik kom op 9 verschillende merken namelijk dan.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2009 om 18:46

      @Bert: Bedrijfswagens wordt gezien als een apart merk. Voor zover ik weet doen alle concerns dat:

      Volvo Cars & Volvo Trucks
      Renault Cars & Renault Trucks
      Fiat & Fiat Professional
      Etc…

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2009 om 18:54

      @Bert: Volkswagen Nutzfahrzeuge, is a German manufacturer of commercial vehicles. Originally part of the Volkswagen Passenger Cars company, it is now a separate brand, and marque of the Volkswagen Group.

      In 1995, Dr Bernd Wiedemann, former Chairman of the management of Volkswagen Commercial Vehicles, announced Volkswagen Commercial Vehicles as a separate marque to Volkswagen Passenger Cars.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Commercial_Vehicles

      Login om te reageren
  18. Supra1981 zegt

    16 september 2009 om 18:22

    Ik denk Hummer. Kunnen ze voor een prikkie kopen en dan een TSI motor inleggen. Mocht dat niet werken kunnen ze er een Scania motor inleggen en er een vrachtwagenmerk van maken :-)

    Een meer serieuze optie zou misschien kunnen zijn om zelf een budget merk op te starten (Dacia idee). SangYong is volgens mij ook goedkoop te krijgen.

    Of Triumph nieuw leven inblazen. Is ook een trend tegenwoordig (Retro=Nieuw).

    Login om te reageren
  19. Tiemen zegt

    16 september 2009 om 18:23

    Zijn er meer mensen die hier een gevalletje ING in herkennen? Oftewel: Teveel willen is ook teveel risico nemen!

    Login om te reageren
  20. alfa156 zegt

    16 september 2009 om 18:37

    als ze met hun fikken overal maar afblijven, ze hebben al genoeg verkloot. Lambo trekt op Audi, Audi trekt op VW en Seat is een Audi.

    Blijf overal af of we hebben geen mooie wagen weer.

    Login om te reageren
  21. Rutgertje zegt

    16 september 2009 om 19:14

    Volkswagen bezit nog meer merken. NSU, DKW, Auto Union, Trabant en er zullen er nog wel een paar zijn. Om over te nemen denk ik dat ze Honda wel willen hebben. En misschien Kamaz.

    Login om te reageren
  22. boererijn zegt

    16 september 2009 om 19:17

    En Porsche dan?

    Login om te reageren
  23. audi4ever zegt

    16 september 2009 om 19:25

    wow vw heefd

    audi

    lamborghini

    seat

    bentley

    skoda

    BUGATI

    porsche 51%

    MAN EN SCANIA voor 52%

    ik heb gehoor nog suzuki of zo

    en nu ook nog lotus en ducati

    niet slecht

    Login om te reageren
  24. Duidelijk zegt

    16 september 2009 om 19:36

    Mmmm dit scenario komt me bekent voor:
    Een dik jaar geleden was er een dikke man genaamd Fortis-topman Lippens. Deze had het GROTE IDEE om BNP pariba om te slorpen. Dit zorgde voor een de ondergang van Fortis die werd opgevangen door onze overheden…

    Maar goed, zolang ze maar voor zorgen dat ik er geen last/invloed van ondervindt kan het mij niet veel schelen.

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    16 september 2009 om 19:37

    @audi4ever

    wow

    je heb veel plaats

    nodig

    MAN EN SCANIA is trouwens niet 52% maar

    respectievelijk

    29.9% en 37.73%

    maakt toch wat verschil

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 september 2009 om 23:05

      @Esprit_de_Flandre: Ik moet je toch even corrigeren!

      Volkswagen Group is Scania’s biggest shareholder, with a 68.6% voting stake in Scania.

      VW heeft dus een aandeel van 68,6% in Scania en niet 37,73% zoals jij zegt. Dat is overigens al zo sinds maart 2008.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        16 september 2009 om 23:18

        @robbie: Inmiddels heeft VW zelfs 71,8% van het stemrecht bij Scania in handen:
        http://www.reuters.com/article/rbssIndustryMaterialsUtilitiesNews/idUSLD16801320090213

        Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    16 september 2009 om 19:39

    @duidelijk: ABN Amro bedoel je? BNP Paribas loopt uiteindelijk met de buit weg.

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    16 september 2009 om 19:59

    Bon genoeg gezeverd, on topic nu.

    Misschien kunnen ze DKW, Horch of Wanderer terugbrengen.

    Of NSU. Ondanks de ronkende naam Audi AG, worden Audi aandelen nog steeds op de beurs genoteerd als NSU, dus misschien kunnen ze er nog een super-de-luxe merk van maken, waarin je op de achterbank de beurs kan volgen. Er is toch nog wel een gaatje tussen Bentley en Bugatti.

    De rechten op deze merken hebben ze toch nog. Auto Union GmbH en NSU GmbH (ja, dat bestaat nog) beheren ze.

    Een volledig retro-merkje dan: KdF. Ook bruikbaar voor caravans en mobilhomes. Voor wie dat laatste niet verstaat, vandaag leer je wat bij: http://en.wikipedia.org/wiki/Kraft_durch_Freude

    Login om te reageren
  28. de sjonnies zegt

    16 september 2009 om 20:21

    Hoogmoed leidt tot val !

    Login om te reageren
  29. Lambo zegt

    16 september 2009 om 20:36

    Opel! :p

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      16 september 2009 om 21:27

      @Lambo: Dat dacht ik ook. Waarom niet gewoon Opel er bij? Blijft het Duits, enz. Wat maakt het nou uit of de Astra van Opel GmBH of VAG GmBH is.

      Login om te reageren
  30. Joost zegt

    16 september 2009 om 20:50

    Twee B-merken voor VW om met Dacia, Tata en andere goedkope meuk te concurreren: Trabant en Wartburg. Trabant voor auto’s van het formaat supermini’s, zeg maar de Daihatsu Cuore-klasse de Lupo van VW met een Trabant-logo en 1000 cc motor en voor de categorie kleine gezinsauto’s een uitgeklede Polo van Wartburg of Wartburg Citi-Polo op basis van een jaren tachtig-Polo met 1100 cc motor en top 130 km/h. VW heeft Suid-Afrikaanse ervaringe met de Citi-Golf

    Login om te reageren
  31. Joost zegt

    16 september 2009 om 20:51

    Trabant Lupo en Wartburg Citi-Polo. Zijn het er toch twaalf.

    Login om te reageren
  32. Duppie zegt

    16 september 2009 om 21:17

    Vorig jaar zei de CEO van Fiat dat er “over 2 jaar nog maar 6 autoproducenten zijn”. Iedereen verklaarde hem voor gek, maar het begint er toch op te lijken dat hij het bij het juiste eind had.

    Login om te reageren
  33. SUV Kilo Utrecht Tango zegt

    16 september 2009 om 21:32

    Iemand die een merk zoals fiat weer goed op de kaart zet, zoals de huidige CAO, is niet gek.

    Login om te reageren
  34. mashell zegt

    16 september 2009 om 21:40

    Gewoon Fiat opkopen. Kunnen ze eindelijk Lancia en Alfa uit hun lijden verlossen.
    Maar hoop dat er een merk van goedkopere sportwagens bij komt onder de naam Karmann.

    Login om te reageren
  35. NLBUURMAN zegt

    16 september 2009 om 21:53

    VW koopt chevrolet en Dodge, om even wat raars te zeggen, wees eerlijk, zulke auto’s biedt VW niet veel aan.

    Login om te reageren
  36. Rick dos zegt

    16 september 2009 om 21:57

    Wel ja, en over een paar jaar mag je dit bedrijf ook met belastinggeld overeind houden…dan gooien we het weer op werkgelegenheid enzo.

    Login om te reageren
  37. ronan zegt

    16 september 2009 om 22:21

    Neeee geen ducati, bugatti verkrachten is al erg genoeg.

    Login om te reageren
  38. lincoln zegt

    16 september 2009 om 22:25

    Ducati is net zo Italiaans als Volvo Zweeds is ..
    louter op papier ..

    Login om te reageren
  39. RickB zegt

    16 september 2009 om 22:49

    Susuzki Splash
    Opel Agila.
    Dacht dat ze NIKS met pel te maken wouden hebben…
    Of blaas desnoods NSU of Trabant nieuw leven in, maar dan zonder die 2 takt, maar bijvoorbeeld speciale zuinige modelletje voor de trabi’s en race kanonnen met NSU :D

    Login om te reageren
  40. RickB zegt

    16 september 2009 om 22:51

    @CrazyHenkie.

    VW Shanghai, ooit van gehoord?
    VW Brengt al speciale edities uit voor de bami kauwers

    Login om te reageren
  41. RickB zegt

    16 september 2009 om 22:54

    Misschien zelfs wel Batavus! :O

    Login om te reageren
  42. Rsh zegt

    16 september 2009 om 23:02

    Mercedes lijkt mij wel aardig. En doe Maybach er meteen bij.

    Beide merken voegen niet echt iets toe wat mij betreft en past dus naadloos binnen VAG.

    Login om te reageren
  43. Treff zegt

    17 september 2009 om 09:00

    Nou, volvo is een goed merk! Die kunnen wel wat hulp gebruiken! Geely is nou niet echt een aanwinst voor hun, dan gaan ze alleen maar kopieren!!

    Dus ik ga voor Volvo en Trabant!!

    Login om te reageren
  44. sonett zegt

    17 september 2009 om 12:26

    Ze zijn ook nog eens eigenaar van
    NSU, DKW, Auto-Union en Horch
    dat zijn er dan al 14!
    dus moeten ze er 2 verkopen ;o)

    Login om te reageren
  45. Het lelijke eendje zegt

    17 september 2009 om 12:29

    Ze hadden beter Opel vergekocht, dan is hun grootste concuurrent er niet meer.

    Login om te reageren
  46. Esprit_de_Flandre zegt

    17 september 2009 om 13:03

    @Robbie: ik moet je toch ook even corrigeren.

    Volkswagen Group is Scania’s biggest shareholder, with a 68.6% voting stake in Scania.

    VAG heeft 68.6% van de stemmen in Scania, maar slechts 37.736% van het kapitaal. Ik weet niet hoe dat juist in elkaar zit, en waarom er daar verschillen in bestaan. Maar in aandelen kijk ik eigenlijk altijd naar het kapitaal en niet de stemmen.

    ma bon, we hebben dus allebei gelijk ;-)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      18 september 2009 om 18:11

      @Esprit_de_Flandre: je hebt gelijk, daarom schreef ik in mijn tweede reactie ook: “71,8% van het stemrecht”

      En om eerlijk te zijn lijkt mij stemrecht belangrijker dan aandelen kapitaal. Op deze manier hoe je niet alle aandelen te bezitten om het toch voor het zeggen te hebben :D

      Login om te reageren
  47. k.franssen zegt

    17 september 2009 om 17:10

    doe de TRABANT er maar bij
    en de LOTUS. oke he?

    Login om te reageren
  48. L-Fred zegt

    17 september 2009 om 22:09

    Ik heb ergens gelezen, dat NSU weer in de markt gezet gaat worden….

    Er gaan geruchten dat Audi plannen heeft om een retrolook NSU TT op de markt te brengen.
    Na het einde van de Audi TT Mk2, die opgevolgd gaat worden door de nieuwe middenmotor Audi R4 quattro, komt de TT naam weer vrij om dan toegepast te worden op de Retro look NSU TT.

    De NSU TT zou de motor dwars achterin krijgen in combinatie achterwielaandrijving en een 7-traps S tronic of 6 versnelling hand bak.
    Motorisch komen de 1.4 TSI en de 1.8TFSI in aanmerking beide met ±170 pk.
    Een latere Sportversie kan een 2.0TFSI motor krijgen.
    http://www.audiblog.nl/?p=7367

    Login om te reageren
  49. Frits zegt

    18 september 2009 om 00:01

    Opel kopen? Nee, even serieus. Ze zouden Renault’s eeuwigdurende kwaliteitsprobleem kunnen oplossen maar aan de andere kant, dat is zelfs Nissan niet gelukt. Afblijven dus maar?

    Login om te reageren
  50. Sinan zegt

    20 september 2009 om 14:02

    Ik schets even een beeld van de Volkswagen groep:

    * Bugatti Ultra luxe sportsegment
    * Bentley Ultra luxe segment
    * Porsche en Lamborghini sportsegment
    * Audi premium segment
    * Volkswagen huis tuin en keuken segment
    * Seat en Skoda, slimme segment (je rijdt met kwaliteiten van Audi en Volkswagen, maar dan voor veel minder)
    * Scania transport segment.

    Welke segment ontbreekt er? Ik mis een motorsegment ( zie BMW ) en ik mis een joint venture met een Japans merk (zie Renault en vele Amerikaanse merken. Zij moeten/willen natuurlijk ook meeliften met hybride technologie) Dus logisch redeneren lijkt Ducati en Suzuki een mogelijkheid. Onderling kan Volkswagen de motorsegemt verdelen in supersport, hiervoor kunnen ze Ducati inzetten, en de normale segment met suzuki motoren. Zo is Volkswagen klaar om het hele motorvoertuigen segment te bedienen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North