Hoe wrang: pas ruim een jaar nadat het bedrijf over de kop is gegaan komt het Saab-beeldmateriaal ons tegemoet vliegen. Dit is Jason Castriota’s doodgeboren kindje, de 9-3 Phoenix.
Eerder deze maand toonden we jullie drie renderings van een Saab 9-3, met minder pixels dan een 8-bit game en een grovere korrel dan een grindpad. Vandaag komt ons meer en duidelijker beeld tegemoet van de Saab die niet mocht zijn, de 9-3 Phoenix.
Onder de bezielende leiding van Koning Victor de Eerste werd de zweep er op Saabs designafdeling flink opgelegd. De opdracht voor Castriota was simpel: maak binnen no-time een aantrekkelijke hatchback, ook voor Chinezen met een chequeboek, die herkenbaar is als Saab, en gereed moet zijn voor de autosalon van Genève in 2012. Oh, en het mag helemaal niks kosten. Appeltje, eitje toch?
Uiteindelijk bleek vooral het ontwerpen van een geslaagd interieur een te grote horde, en de deadline werd niet gehaald. Vervelend, ook voor BMW, dat de voor Saab bestemde 1.6-liter blokjes even in de schappen moest houden, waarna ze maar keihard gingen sue’en. Niet handig, bij een bedrijf waar niets te halen valt. Enfin, we weten allemaal hoe het uiteindelijk afliep met Saab. Is het niet verschijnen van de 9-3 Phoenix een groot gemis, of kom je er wel overheen dat het ding nooit ons wegdek heeft mogen toucheren?
Meer diepgang, schetsen, pre-pre-pre-productiemodellen, en wat dies meer zij vind je op SaabsUnited.
Overigens: de rechtzaak die voormalig Saab-eigenaar Spyker tegen GM heeft aangespannen, heeft verdere vertraging opgelopen, zo meldde Spyker vandaag. Maar dat het een erg lange zit ging worden zal niemand verbazen.
crackdavid zegt
We hebben niets gemist zie ik wel..
thomcarspotter zegt
ik werp een snelle blik op de gril/voorbumper en ik zie een hyundai,
http://www.thetorquereport.com/2010_genesis_coupe.jpg
Forza zegt
@thomcarspotter: Totdat je een tiende seconde langer kijkt en beseft: Verrek! Een Saab!
Dit lijkt toch helemaal niet op een Hyundai?
mikkeloentje zegt
@thomcarspotter: heeft ook wel iets weg van een Mini Cooper
tvklarenbosch zegt
@mikkeloentje: ik zat meer op chevrolet, maar toch, fraaie kar!
ropbp zegt
@thomcarspotter: t heeft ook wel wat weg van een hele lelijke auto!
voytekbe zegt
De achterkant had toch wel enorm veel weg van de klassieke turbo. ergens wel spijtig… Saab Aero’s en vooral de Viggen waren echt wel leuke auto’s.
Ook geen enkele wagen met een standaard zetel die zo goed zat als die van een Saab, no joke.
E34M5Touring zegt
@voytekbe: Hmm, ik vond ze veel te vlak, zelfs de 9-3 Aero had nauwelijks steun aan de zijkant. In de 9-5 waren ze iets beter maar ik heb liever iets meer vorm. Persoonlijk vind ik Volvo erg prettige stoelen hebben. Ook geen Recaro’s maar wel iets meer vorm.
911GT2 zegt
Wat een gedrocht zeg… dit had Saab niet gered. Nee Saab is beter af zo! Wel jammer dat VM het vakkundig vern@#kt heeft. Zoals hij altijd doet. Naar mannetje!
spellingscontrole zegt
@911GT2: Dus je baseert het wel of niet redden van Saab door dit model op je persoonlijke smaak? Geen wonder dat Renault nog auto’s maakt.
straatpiraat zegt
Ik vind het logisch dat BMW ze voor de rechter heeft gesleept voor nooit betaalde rekeningen. Het lijkt misschien gevoelloos om van een kale kip te willen plukken maar bij BMW gaat het ook om de reputatie. Ze kunnen moeilijk dit zomaar even door de vingers zien, dan denkt straks iedereen dat BMW de Duitse Sinter Klaas is. Als ik de touwtjes in handen had daar had ik precies het zelfde gedaan. Dus niet zo zeiken op mijn kindje Autoblog!!!
Simpson zegt
@straatpiraat: BMW? je bedoelt dat bedrijf dat stelselmatig liegt bij verbruiksopgaven? ;)
maar iedere priemium concurrent die op eenvoudige wijze om zeep geholpen kan worden is er eentje minder, natuurlijk, dus ze hebben 100% gelijk, al is het wel jammer. Iedereen een bmw is ook zo saai.
straatpiraat zegt
@Simpson: LOL! Noem eens een merk op waarbij de verbruikscijfers kloppen dan?
Nu niet gaan doen alsof ze failliet zijn door BMW, ze wilde juist helpen met die turbo blokjes. Mede omdat Saab totaal geen concurrent is voor BMW, zoals jij suggereert.
Simpson zegt
@straatpiraat: eeeeh, lada?
BaRa zegt
@straatpiraat: BMW heeft Saab Parts voor de rechter gesleept. Helaas voor BMW is Saab Parts al decenia een bedrijf dat onafhankelijk is van Saab zelf. Het bestaat overigens nog steeds en is nooit failliet gegaan. Wat ook de reden is waarom BMW hun heeft aangeklaagd. Helaas voor BMW zijn die blokken nooit aan Saab Parts geleverd, maar … aan Saab zelve. En die nieuwe Saab, daar kan BMW al helemaal niets tegen beginnen, want dat is een doorgestart bedrijf na faillisement. Ach ja, BMW put alle mogelijkheden ten gronde uit om toch maar in de aandacht te lopen…
HZW zegt
Wat een gedrocht van een auto, het is maar goed dat het een dood geboren kindje is.
littleturbo96 zegt
Vind hem niet echt zo mooi.. De daklijn van de 9-5 op een auto die niet zo lang is werkt gewoon niet. Vind het nog steeds jammer dat SAAB failliet is gegaan, al maakt het onze nieuwe 9-5 wel meteen ‘vintage’ :-).
midasracer zegt
Als je had gezegd Skoda, had ik het ook geloofd.
adyton zegt
Die neus vind ik wel mooi. Helemaal in lijn met de prototypes. Ik hoop dat ze ook eens een duidelijke foto van de achterkant zullen vrijgeven. Want daar ben ik vooral nieuwsgierig naar. Was niet zo overtuigd daarvan.
adyton zegt
En andere kleur zou de wagen wel meer flateren. Nu zie je niet waar zilvergrijs eindigt en chroom begint.
9000cse zegt
Ik blijf het betreuren dat het merk verdwenen is. Het waren auto’s, die zich wisten te onderscheiden van de rest. En welke merken kunnen dat in die klasse nu nog?
Het huidige “premium”-gedoe schijnt zich slechts bezig te kunnen houden met het elkaar overtroeven door PK-macho’s , die alleen zijn weggelegd voor “the happy few” en een massa papieren “liefhebbers”. De rest knokt zich kapot met ’n designstreepje en -vouwen en LEDtjes.
Een Saab kocht je om je te onderscheiden van die massa en lak te hebben aan criticasters, die besmet zijn met cijfertjes over 0 – 100-tienden van seconden, overdreven topsnelheden en recordtijden op de Nürburgring.
Van een Saab hield je. Of niet. Ik blijf het jammer vinden, dat ze niet meer gemaakt worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@9000cse: helemaal mee eens!
adyton zegt
@9000cse: Ik mis het ook wel. Het waren vroeger al vooruitstrevende wagens en op het einde zeker ook! De nieuwe designrichting was prachtig en helemaal uniek. Mooie aanvulling in het straatbeeld. De laatste 9-5 is een mooie, degelijke, comfortabele wagen. Rij er af en toe ook eens mee. Nu heb ik nog niet zo een grote wagen nodig, maar anders had ik hem zeker ook aangeschaft!
Als ik iemand zie die hem nog gekocht heeft, die krijgt van mij zeker een schouderklopje.
Ik ken een eigenaar van een Saab garage en is met spijt nr een ander merk moeten veranderen. Ik had graag eens binnengewipt als de SUV er ging staan. Jammergenoeg is hij er nooit geraakt…
flippert zegt
@9000cse: wat een kaasverhaal. De 9-5’s waren op het contactslot in niks onderscheidend van pakweg een Vectra. Zelfde onderstel zelfs, bleh.. Dan nog die klakkeloze kopie van een GM Suv, hoe treurig was dat? In de jaren 60, 70 was het misschien een ‘andere’ auto, maar daarna al rap niet meer. Afgetrapte lease-eenheidsworsten al vonden een paar pijprokers van niet…
9000cse zegt
@flippert:
Het valt niet mee om jouw reacties serieus te nemen. Maar dat wist je zelf al.
Dat van het Vectra-onderstel en de gekopiëerde SUV klopt wel, maar dat was de inzet van GM om het merk uiteindelijk naar de kleute te helpen. De Saabs met het Vectra-onderstel reden echter uitstekend. Zou het mogelijk voor Saab zijn aangepast? En die SUV, daar had ik ook niets mee. Net als met alle andere SUV’s.
En het pijprokersverhaal: Gewoon lulkoek. Je drukt een stempeltje op Saabrijders om ze in een bepaald hokje te plaatsen, waarin jij zelf niet past. Okay! Maar geef dan eens aan in welk hok jij past. Kan ik ook eens beginnen met een fraaie reactie daarop.
flippert zegt
@9000cse: piiproker!!
bentley1969 zegt
Ssssssssssssst… (nog een keer…) Saab komt gewoon terug!
house zegt
Vind het echt zonde, qua exterieur vind ik Saabs mooi maar het interieur :-/ alsof het zo uit de jaren 90 kwam, maar dat was wat mij betreft dan ook het enige en tegelijkertijd grootste minpunt. Zelfs de 9-5 die werd uitgebracht onder leiding van imbeciel VM had een lelijk interieur
adyton zegt
@house: Dat vind ik ook wel een beetje. Soberheid was troef. Ik vind het wel heel degelijk en daardoor stoort het me minder. Maar als je het exterieur ziet zou je inderdaad wel een gestyleerder interieur verwachten. Tenslotte is het toch daar dat je in vertoeft.
moveyourmind zegt
@adyton: juist daarom ben ik zo gek op Saab, althans die van tien jaar en ouder. Ik vind die Zweedse nuchterheid juist geweldig. Niks geen gedoe met luxe kunststoffen, maar gewoon degelijk en makkelijk schoon te maken vinyl gecombineerd met degelijk leer. Misschien niet heel verfijnd, maar wel lekker praktisch. De latere Saabs hebben een wat gestileerder interieur met fijnere materialen, juist die vind ik helemaal niks.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@house: Dat heet Scandinavisch Design: less is more, strak, sober. En dé reden dat veel mensen Saab rijden overigens! Kwestie van love it or hate it, zoals het hoort bij Saab.
house zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat zal best zo zijn, maar het had best mooier gemogen dan een vlak stuk dat naar jou toe gericht staat, Gewoon een hoop plastic in het zwart.
Soberheid betekent niet saai of eentonig dus het had beter gekund.
Dit vind ik overigens het een van de mooiste Saabs naast de Saab Aero X : http://images.thetruthaboutcars.com/2011/12/saab-900.jpg
house zegt
@house: -het in de laatste zin
adyton zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Scandinavisch design is idd altijd strak, sober en hedendaags. Ik hou er ook van. Maar het interieur van de 9-5 oogt idd wat gedateerd. Lijkt te veel op de vorige 9-5 en die is al heel oud. 90’s gevoel is toch wel groot. Dan oogt het mooie 9-3 dashboard zelfs nog moderner! Daar konden ze iets meer mee doen. De 9-4x concept had quasi hetzelfde design, maar het paneel op de middenconsole was moderner en deed het geheel totaal anders ogen. Moet echt mogelijk geweest zijn voor productie denk ik. Ze hebben iets te veel op zeker gespeeld. Materialen zijn zeker top! En als je ermee rijdt ogen de tellers en het head up display wel heel modern.
Het interieur van een volvo is dan net iets meer geslaagd nu.
ropbp zegt
@adyton: alleen zo jammer dat Volvo wat betreft de buitenkant de weg zo kwijt geraakt is nu…..
adyton zegt
@ropbp: hangt in mijn ogen af van de modellen. De S60 vind ik toch een hele mooie wagen! Die facelift die ze nu aangekondigd hebben is dan weer wat minder. Het interieur wordt ook iets drukker.
Ik vind nog steeds de S40 facelift het mooist qua interieur. Prachtige middenconsole! Zeker met dat bleke hout. Dat is pas scandinavisch!
norge zegt
Is Saab dood? Neeeeeee…
bazzelijn zegt
Mooie auto, niet meer, maar ook zeker niet minder.
Esprit_de_Flandre zegt
Het had zeker een kans mogen krijgen. Ik vraag me af wat er van Saab zou geworden zijn als GM of een ander er nog wat miljarden in had gestoken. Vooral de 9-1 keek ik naar uit.
We zullen het nooit weten…