Nu maar hopen dat Amerika akkoord gaat.
Oh oh oh, wat moet VW door het stof om van de persona non grata-status aan de andere kant van de Atlantische oceaan af te komen. Het concern gaat bij bijna 450.000 auto’s (met EA 189-motor) katalysators installeren om alsnog op gekunstelde wijze te voldoen aan de milieueisen die aldaar gelden.
De apparaten zouden nieuw zijn ontwikkeld, al is het wel de vraag of de Amerikaanse autoriteiten er genoegen mee nemen. Wel enigszins opmerkelijk is dat hier in de Oude Wereld een software-update met minimale hardware-aanpassingen volstaat en dat men in de VS over moet gaan tot het installeren van een nieuwe katalysator.
Niet dat we per se op zoek zijn naar manieren om de boel in een kwaad daglicht te stellen, maar het geeft stof tot nadenken. En nadenken, dat moet je op zondagavond helemaal niet doen. VW wilde overigens niet op het bericht reageren, CEO Müller gaat binnenkort met de EPA om de tafel om de scherven te lijmen. (via: BILD)
Dimglor zegt
Heb de indruk dat ze sowieso al omzichtiger te werk gaan in the USandA..
Zo kregen ze daar ook 1000 dollar ofzo terug van VW als ik mij niet vergis.
Hier in Europa een simpele software update en de klanten moeten er maar tevreden mee zijn.
martinus zegt
@Dimglor: Het is absurd eigenlijk dat wij als Europeanen zulke quasi oplossingen als een plastic roostertje accepteren.
NOx is giftig, het tast de longen aan van astmapatienten, kinderen en andere mede-weggebruikers.
Ik vraag mij af, of het zo is dat vw de longen van Amerikanen belangrijker vind dan de onze. Als het zo is is het zeer onethisch.
mzonneveld zegt
@martinus: de co2 uitstoot van al die (wel er gave) dikke V8 motoren tasten ook je longen aan….
LPJ zegt
@mzonneveld: CO2 die de longen aantast? Ik denk dat jij het niet helemaal snapt…
norge zegt
@mzonneveld: Nee lieverd Co2 is goed voor de fotosynthese, dat zorgt weer voor zuurstof en dat adem jij dan weer in.
flutterby zegt
@martinus: de EU eisen voor NOx liggen gewoon lager. Daarom rijdt in the US ook niemand diesel.
remcott zegt
@martinus: wanneer komt de onvermijdelijke reactie over dat Zwitserse onderzoek naar de Opel Zafira?
rolov zegt
@martinus: 1 woord: claimcultuur
norge zegt
@martinus: Hoe zouden ze dit bij Opel oplossen?
lebeaunl zegt
@dimglor: USofA?
bartteeuwen zegt
Nou martinus, doe eens een leuke reactie ?
swid zegt
Je moet een grens stellen en die van Europa verschilt van de Amerikaanse, dus verschillen de aanpassingen ook. Next….
norge zegt
@swid: de grenzen worden hier beter gesmeerd in tegenstelling tot…
thomasthomas zegt
Snap niet dat die Amerikanen zo blijven janken. Als je kijkt wat ze zelf rijden V8 met 6000cc inhoud enz. En dan zeuren over een VW jetta met 4 cilindertje dat net wat teveel uitstoot.
norge zegt
@thomasthomas: snap niet dat er nog mensen zijn die het niet snappen..
gillesvda zegt
@thomasthomas: Inderdaad, the land of hypocrisy.
lekbak zegt
@thomasthomas: het is gek dat de Amerikanen doen alsof ze zo met het milieu begaan zijn terwijl ze daar de eisen omzeilen door bedrijfswagens te gebruiken met lagere eisen.
Maar eigenlijk gaat het daar niet om. Dit gaat puur om het feit dat vw de boel bewust besodemieterd heeft. Dat mag niet, in tegenstelling tot regels ombuigen door de juiste mensen te betalen. Zelfde effect (auto’s op de weg met hoge uitstoot) maar andere methode.
Capibaro zegt
@thomasthomas: daar zeuren ze over omdat NOX giftig is, CO2 niet. Co2 zorgt voor het broeikaseffect, maar kan hergebruikt worden. Nox niet
hplh zegt
@thomasthomas: ja alleen wordt de werkelijke uitstoot van die v8 niet rooskleuriger voorgesteld dan hij is.
Dat is wel een belangrijk principe.
norge zegt
Vraag me af wie van de bazen in de EU het smeergeld heeft ontvangen…
mashell zegt
Tikkie suggestief artikel. Er gelden gewoon andere eisen in de VS. En kunnen er dus andere oplossingen nodig zijn. Ik zou de inzet van een katalysator ook niet als “gekunsteld” omschrijven maar als technologisch hoogwaardige oplossing.
Author zegt
@mashell: tikkie suggestief artikel voor een tikke dubieus nieuws, tenminste zo zie ik het ;)
lekbak zegt
@mashell: hier in Europa hebben ze ook katalysatoren. Adbleu is namelijk precies dat!
mashell zegt
@lekbak: adblue is de mooiste naam die urine ooit heeft gehad. Maar het wordt inderdaad in een SCR kat gedruppeld.
undifined1 zegt
In Amerika gelden enorm strenge eisen vwbt stikstofoxides. In europe was er volgens mij ook helemaal geen probleem met de stikstofoxide uitstoot
Dutchdriftking zegt
Ach ja, volgensmij kunnen ze beter stoppen met diesels daar…
norge zegt
@dutchdriftking: Alleen met diesels?
humpyourdog zegt
@dutchdriftking: *overal. Diesel is voor trucks en tractors, niet voor personenvervoer.
ronald zegt
Ach vw heeft de boel zwaar besodemietert zo wel in europa en usa en hebben daar toch ook geld mee verdiend hoeveel weet niemand en nu is het aan het licht en iedereen moet maar medelijden hebben met vw ze moeten gewoon boeten en zwaar ook.
rufctr01 zegt
En toen had je in een keer 20 pk minder.
vonwachowferstenberg zegt
Muller. Tja zou hij Victor kennen: dat zou iets verklaren hahaha.
clarkson zegt
Ik geloof er nu niets meer van. Dit probleem kunnen ze niet zomaar oplossen.
lekbak zegt
Een katalysator, nou joepie. Alsof dat iets nieuws is. Alsof dat niet op zeer grote schaal in Europa gebeurd.
De reden dat er adbleu gebruikt wordt is echt alleen maar zodat adbleu, samen met een stofje in de katalysator, nox onschadelijk maakt.
Niks nieuws dus. Behalve misschien dat ze daar iets andere hardware gebruiken.
bmwtouring zegt
@lekbak: het is adBLUE, niet adbleu…
lekbak zegt
@bmwtouring: Dankje. Dat wist ik eigenlijk wel. Zat al te kijken wat er niet klopte maar kon het zo snel niet vinden. Beetje dom…
jansuh87 zegt
LS7 swap. Probleem opgelost.
mrrallycross zegt
Gewoon lekker betalen!
vorsprungdurchbetrug zegt
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=25581&utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
krissie zegt
Ze zouden ook gewoon een pijpje vanaf de uitlaat naar het interieur kunnen maken. 0% Co2-uitstoot, 0% NoX! Idee is niet van mij, maar van de oprichters van VW, die dit toepasten totdat ze zyklon-B hadden uitgevonden….