• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen zet katalysators in om Amerika te pleasen

Auteur: Author, gepost 10 januari 2016 om 17:56 – 39 Reacties

VW zet katalysators in om Amerika te pleasen


Nu maar hopen dat Amerika akkoord gaat.

Oh oh oh, wat moet VW door het stof om van de persona non grata-status aan de andere kant van de Atlantische oceaan af te komen. Het concern gaat bij bijna 450.000 auto’s (met EA 189-motor) katalysators installeren om alsnog op gekunstelde wijze te voldoen aan de milieueisen die aldaar gelden.

De apparaten zouden nieuw zijn ontwikkeld, al is het wel de vraag of de Amerikaanse autoriteiten er genoegen mee nemen. Wel enigszins opmerkelijk is dat hier in de Oude Wereld een software-update met minimale hardware-aanpassingen volstaat en dat men in de VS over moet gaan tot het installeren van een nieuwe katalysator.

Niet dat we per se op zoek zijn naar manieren om de boel in een kwaad daglicht te stellen, maar het geeft stof tot nadenken. En nadenken, dat moet je op zondagavond helemaal niet doen. VW wilde overigens niet op het bericht reageren, CEO Müller gaat binnenkort met de EPA om de tafel om de scherven te lijmen. (via: BILD)

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

fijnstof, Matthias-Muller, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Video: je Tesla Model S komt nu automatisch voorrijden
Volgend bericht: Deze McLaren 675 LT is op te halen in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dimglor zegt

    10 januari 2016 om 18:00

    Heb de indruk dat ze sowieso al omzichtiger te werk gaan in the USandA..
    Zo kregen ze daar ook 1000 dollar ofzo terug van VW als ik mij niet vergis.
    Hier in Europa een simpele software update en de klanten moeten er maar tevreden mee zijn.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      10 januari 2016 om 18:36

      @Dimglor: Het is absurd eigenlijk dat wij als Europeanen zulke quasi oplossingen als een plastic roostertje accepteren.

      NOx is giftig, het tast de longen aan van astmapatienten, kinderen en andere mede-weggebruikers.

      Ik vraag mij af, of het zo is dat vw de longen van Amerikanen belangrijker vind dan de onze. Als het zo is is het zeer onethisch.

      Login om te reageren
      • mzonneveld zegt

        10 januari 2016 om 18:39

        @martinus: de co2 uitstoot van al die (wel er gave) dikke V8 motoren tasten ook je longen aan….

        Login om te reageren
        • LPJ zegt

          10 januari 2016 om 18:46

          @mzonneveld: CO2 die de longen aantast? Ik denk dat jij het niet helemaal snapt…

          Login om te reageren
        • norge zegt

          10 januari 2016 om 18:48

          @mzonneveld: Nee lieverd Co2 is goed voor de fotosynthese, dat zorgt weer voor zuurstof en dat adem jij dan weer in.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        10 januari 2016 om 18:52

        @martinus: de EU eisen voor NOx liggen gewoon lager. Daarom rijdt in the US ook niemand diesel.

        Login om te reageren
      • remcott zegt

        10 januari 2016 om 19:01

        @martinus: wanneer komt de onvermijdelijke reactie over dat Zwitserse onderzoek naar de Opel Zafira?

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        10 januari 2016 om 19:10

        @martinus: 1 woord: claimcultuur

        Login om te reageren
      • norge zegt

        10 januari 2016 om 19:19

        @martinus: Hoe zouden ze dit bij Opel oplossen?

        Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      11 januari 2016 om 08:39

      @dimglor: USofA?

      Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    10 januari 2016 om 18:04

    Nou martinus, doe eens een leuke reactie ?

    Login om te reageren
  3. swid zegt

    10 januari 2016 om 18:04

    Je moet een grens stellen en die van Europa verschilt van de Amerikaanse, dus verschillen de aanpassingen ook. Next….

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 januari 2016 om 18:13

      @swid: de grenzen worden hier beter gesmeerd in tegenstelling tot…

      Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    10 januari 2016 om 18:07

    Snap niet dat die Amerikanen zo blijven janken. Als je kijkt wat ze zelf rijden V8 met 6000cc inhoud enz. En dan zeuren over een VW jetta met 4 cilindertje dat net wat teveel uitstoot.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 januari 2016 om 18:12

      @thomasthomas: snap niet dat er nog mensen zijn die het niet snappen..

      Login om te reageren
    • gillesvda zegt

      10 januari 2016 om 18:25

      @thomasthomas: Inderdaad, the land of hypocrisy.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 januari 2016 om 20:32

      @thomasthomas: het is gek dat de Amerikanen doen alsof ze zo met het milieu begaan zijn terwijl ze daar de eisen omzeilen door bedrijfswagens te gebruiken met lagere eisen.

      Maar eigenlijk gaat het daar niet om. Dit gaat puur om het feit dat vw de boel bewust besodemieterd heeft. Dat mag niet, in tegenstelling tot regels ombuigen door de juiste mensen te betalen. Zelfde effect (auto’s op de weg met hoge uitstoot) maar andere methode.

      Login om te reageren
    • Capibaro zegt

      10 januari 2016 om 20:35

      @thomasthomas: daar zeuren ze over omdat NOX giftig is, CO2 niet. Co2 zorgt voor het broeikaseffect, maar kan hergebruikt worden. Nox niet

      Login om te reageren
    • hplh zegt

      10 januari 2016 om 20:37

      @thomasthomas: ja alleen wordt de werkelijke uitstoot van die v8 niet rooskleuriger voorgesteld dan hij is.
      Dat is wel een belangrijk principe.

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    10 januari 2016 om 18:11

    Vraag me af wie van de bazen in de EU het smeergeld heeft ontvangen…

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    10 januari 2016 om 18:28

    Tikkie suggestief artikel. Er gelden gewoon andere eisen in de VS. En kunnen er dus andere oplossingen nodig zijn. Ik zou de inzet van een katalysator ook niet als “gekunsteld” omschrijven maar als technologisch hoogwaardige oplossing.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      10 januari 2016 om 18:58

      @mashell: tikkie suggestief artikel voor een tikke dubieus nieuws, tenminste zo zie ik het ;)

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 januari 2016 om 20:11

      @mashell: hier in Europa hebben ze ook katalysatoren. Adbleu is namelijk precies dat!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 januari 2016 om 20:43

        @lekbak: adblue is de mooiste naam die urine ooit heeft gehad. Maar het wordt inderdaad in een SCR kat gedruppeld.

        Login om te reageren
  7. undifined1 zegt

    10 januari 2016 om 18:36

    In Amerika gelden enorm strenge eisen vwbt stikstofoxides. In europe was er volgens mij ook helemaal geen probleem met de stikstofoxide uitstoot

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    10 januari 2016 om 18:45

    Ach ja, volgensmij kunnen ze beter stoppen met diesels daar…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      10 januari 2016 om 19:19

      @dutchdriftking: Alleen met diesels?

      Login om te reageren
    • humpyourdog zegt

      10 januari 2016 om 19:34

      @dutchdriftking: *overal. Diesel is voor trucks en tractors, niet voor personenvervoer.

      Login om te reageren
  9. ronald zegt

    10 januari 2016 om 19:16

    Ach vw heeft de boel zwaar besodemietert zo wel in europa en usa en hebben daar toch ook geld mee verdiend hoeveel weet niemand en nu is het aan het licht en iedereen moet maar medelijden hebben met vw ze moeten gewoon boeten en zwaar ook.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    10 januari 2016 om 19:35

    En toen had je in een keer 20 pk minder.

    Login om te reageren
  11. vonwachowferstenberg zegt

    10 januari 2016 om 19:43

    Muller. Tja zou hij Victor kennen: dat zou iets verklaren hahaha.

    Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    10 januari 2016 om 19:59

    Ik geloof er nu niets meer van. Dit probleem kunnen ze niet zomaar oplossen.

    Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    10 januari 2016 om 20:15

    Een katalysator, nou joepie. Alsof dat iets nieuws is. Alsof dat niet op zeer grote schaal in Europa gebeurd.

    De reden dat er adbleu gebruikt wordt is echt alleen maar zodat adbleu, samen met een stofje in de katalysator, nox onschadelijk maakt.

    Niks nieuws dus. Behalve misschien dat ze daar iets andere hardware gebruiken.

    Login om te reageren
    • bmwtouring zegt

      11 januari 2016 om 04:46

      @lekbak: het is adBLUE, niet adbleu…

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 januari 2016 om 09:47

        @bmwtouring: Dankje. Dat wist ik eigenlijk wel. Zat al te kijken wat er niet klopte maar kon het zo snel niet vinden. Beetje dom…

        Login om te reageren
  14. jansuh87 zegt

    10 januari 2016 om 22:11

    LS7 swap. Probleem opgelost.

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    10 januari 2016 om 23:34

    Gewoon lekker betalen!

    Login om te reageren
  16. vorsprungdurchbetrug zegt

    11 januari 2016 om 12:10

    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=25581&utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

    Login om te reageren
  17. krissie zegt

    11 januari 2016 om 18:29

    Ze zouden ook gewoon een pijpje vanaf de uitlaat naar het interieur kunnen maken. 0% Co2-uitstoot, 0% NoX! Idee is niet van mij, maar van de oprichters van VW, die dit toepasten totdat ze zyklon-B hadden uitgevonden….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North