• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 liter

Auteur: CasperH, gepost 7 oktober 2014 om 10:18 – 39 Reacties

Afbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 literAfbeelding Volvo High Performance Drive-E Concept: 450 pk uit 2 liter

Volvo High Performance Drive-E concept
Het High Performance Drive-E Concept van Volvo maakt gebruik van Triple Boost techniek, waardoor de viercilinder bijzonder potent wordt.

Het is een vervolg op de Drive-E techniek uit 2013, waarbij Volvo vooruitstrevend wil zijn met emissieverlagende turbotechniek. Eerder gebruikte Volvo al “Twin-Charging” techniek op hun viercilinders. De aandrijflijn bestaat uit een 2.0 liter viercilinder met 320 pk. Deze wordt echter ondersteund door een tweetal turbo’s die op hun beurt weer hulp krijgen van een elektrisch aangedreven turbo zodat de twee hoofdturbo’s sneller op toeren kunnen komen.

Twee brandstofpompen genereren een brandstofdruk van 250 bar. Door deze combinatie van technieken is er volgens Volvo geen merkbaar turbogat, terwijl juist dat turbogat een groot probleem is met betrekking tot het rijplezier volgens Volvo.

Zijn we het helemaal mee eens, en nu even snel in een V40 of lekkere V60 lepelen dat blokje, zodat we er ook nog een beetje plezier van hebben. Tack!

Ook interessant!

  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Techniek, turbo, Volvo

Vorig bericht: « Spitsstrook is goed voor 60% extra boetes
Volgend bericht: Toyota GT86 14R60: eindelijk motorische upgrades »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    7 oktober 2014 om 10:22

    Holy Fuck! Waar is de tijd dat we blij waren met 100pk per liter.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      7 oktober 2014 om 11:23

      @reactief: Ik zou nog steeds er blij zijn met 100pk per liter, maar dan wel zonder turbo ;)

      Login om te reageren
  2. mr240 zegt

    7 oktober 2014 om 10:29

    Ik ga Volvo maar eens mailen of ze dit blok in mijn 240 willen leggen. Dan ben ik echt niet te beroerd om te testen hoe het in de praktijk tot zijn recht komt.

    Login om te reageren
    • mr240 zegt

      7 oktober 2014 om 10:29

      @mr240: En bovendien, met achterwielaandrijving is dit natuurlijk véél leuker!

      Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    7 oktober 2014 om 10:41

    Maar ik denk wel dat de reparatiekosten sky high worden als er iets stuk gaat daar… Maar mooi staaltje techniek

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 oktober 2014 om 10:58

      @rammillius: hahah de ecoboost motoren van Ford. Daar gaat alles stuk.

      Login om te reageren
      • sajmun zegt

        7 oktober 2014 om 12:56

        @xiran: verklaar je nader, namelijk nog weinig problemen gehoord mbt die motoren.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          7 oktober 2014 om 14:45

          @sajmun: af en toe gaat er een zuiger stuk. De stukken staal eindigen vervolgens in het carter. Wat wel knap is is de kunstof distributieriem die in de motor olie zit. Daarnaast is een ecoboost Blok relatief goedkoop dus het is nooit echt een probleem.

          Login om te reageren
      • remylahaye zegt

        7 oktober 2014 om 13:54

        @xiran: onzin, mijn moeder heeft de 1.0 ecoboost rijdt er dagelijks mee en heeft al veel kilometers gelopen en niks geen probleem, onze peugeot had na 50000 km al problemen (508SW), kan ook puur dit blok zijn maar lees er ook niks over..

        Login om te reageren
        • remylahaye zegt

          7 oktober 2014 om 13:55

          @remylahaye: hij helemaal geen problemen

          Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    7 oktober 2014 om 10:56

    Geen turbolag? De eerste die dat echt lukt moet ik nog tegenkomen.

    Login om te reageren
    • n54coupe zegt

      7 oktober 2014 om 11:28

      @JanJansen: Porsche 918, Mc Laren P1, LaFerrari, om er maar 3 te noemen…
      Niet de minste, dat niet…

      Login om te reageren
      • Stefan-Venema zegt

        7 oktober 2014 om 11:52

        @n54coupe: Alleen de P1 heeft turbo’s :/ .

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          7 oktober 2014 om 12:39

          @Stefan-Venema: @janjansen zegt ook niet dat hij alleen maar auto’s met turbo’s ging opnoemen. Een auto zonder turbo heeft geen turbolag. Oke genoeg gelul. Volgens mij blijft het massa is traagheid en als je iets moet opspelen kost dat tijd. Je kan het hooguit verbloemen door een elektromotor. Maar dat betekent nog steeds niet dat er geen turbogat is. Je merkt het alleen niet.

          Login om te reageren
          • marc94 zegt

            7 oktober 2014 om 12:40

            @marc94: opspelen moest opspoelen zijn. Omdat autocorrectie.

            Login om te reageren
          • xiran zegt

            7 oktober 2014 om 14:55

            @marc94: variabele turboschoepen waren wel een verbetering.

            Login om te reageren
  5. xiran zegt

    7 oktober 2014 om 10:57

    Gaaf, alleen de motor aub. De zware Volvo mogen ze houden.

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    7 oktober 2014 om 11:31

    320pk uit een 2.0 in productie is al aardig: daar sta je al me op nummer 2, achter de 45amg? Naar 450pk is dan nog wel een aardige stap extra lijkt me.
    En hoe ga je dat als Volvo testen? t’ Moet t wel 200000km uit kunnen houden.

    Login om te reageren
    • sajmun zegt

      7 oktober 2014 om 12:59

      @gregorius: 200.000 maar? Beetje volvo moet de 5 ton toch wel halen ;)

      Login om te reageren
  7. n54coupe zegt

    7 oktober 2014 om 11:32

    Volgens dit verhaal zou de 2 liter die Volvo hier toont 320pk halen uit een ongeblazen 2 liter blok, en met toevoeging van turbo’s tot 450kp komen.
    Of lees ik dat nou verkeerd?
    160pk per liter. Ongeblazen. Dat is meer dan bijzonder te noemen. Kan bijna niet kloppen voor een productieblok.

    Login om te reageren
    • bullzeyersn zegt

      7 oktober 2014 om 11:39

      @n54coupe: als ze bij Honda 120pk per liter kunnen halen met t S2000-blok,zou dat toch niet onhaalbaar zijn? Alleen staat Volvo niet bekend om z’n screamers

      Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        7 oktober 2014 om 11:56

        @bullzeyersn: Echt? Vanwege die prestatie 120pk/liter is het S2000 blok een aantal jaren engine of the year geweest. 125pk/liter zou bijzonder knap zijn van Volvo, 160 pk/liter is erg onwaarschijnlijk, tenzij het een wedstrijdblok is dat maar 1000km hoeft te halen…
        En met 3 turbo’s zal het zeker geen hoogtoerig blok zijn.
        Daar haal je de meeste winst uit koppel, en dat ligt meestal onderin de toerenregionen (<5000rpm).

        Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      7 oktober 2014 om 12:02

      @n54coupe: Dat lees je verkeerd. Het originele Drive-E blok was al turbocharged. Lijkt nu alsof er nog meer vermogen uit te peuteren valt…

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      7 oktober 2014 om 12:32

      Nee, het staat er wat verwarrrend, maar het huidige twin-turboblok levert 320 pk.
      Dit ligt in de XC90 T8, waar het met hulp van een 80 pk elektromotor tot 400 pk komt.

      Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        7 oktober 2014 om 13:13

        @sir_smokalot: I stand corrected.

        Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    7 oktober 2014 om 11:49

    Ze zijn goed bezig daar in Zweden! Ze laten zelfs de briljante motorenbouwers uit Duitsland en Italië achter zich als het zo door gaat. Hoewel ik natuurlijk liever iets zie met meer dan 4 cilinders, is dit wel de toekomst.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 oktober 2014 om 14:57

      @trustmeiamanengineer: Dit is leuk maar wat koenigsegg aan het doen is met free valve techniek is veel cooler. Kleppen bedienen zonder nokkenas geeft veel mogelijkheden.

      Login om te reageren
  9. Sracerr zegt

    7 oktober 2014 om 11:56

    Made in China!, ik hoor ze nog lachen v/d ADAC assistentie onderweg in Duitsland toen ik dat zei terwijl ze een gloednieuwe Volvo niet aan de praat kregen!.

    Login om te reageren
  10. Sracerr zegt

    7 oktober 2014 om 12:00

    Briljante motorenbouwers: Honda uit Japan! he dat ligt niet in Europa.

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      17 oktober 2014 om 18:46

      @Sracerr: Zo te horen was jouw dag toen gemaakt?

      Login om te reageren
  11. ikkee zegt

    7 oktober 2014 om 13:37

    Maar eh, productie?

    Login om te reageren
  12. dodge-hemi zegt

    7 oktober 2014 om 13:48

    Ik dacht dat een van de redens voor het downsizen bij volvo gewicht was .. 2 liter 2 turbo’s en een elektrische turbo .. ik denk dat een enkele 6cil turbo minder weegt plus lekkerder klinkt plus makkelijker te tunen is..

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 oktober 2014 om 14:58

      @dodge-hemi: misschien is het benzine verbruik beter?

      Login om te reageren
    • xyrrath zegt

      7 oktober 2014 om 19:11

      @dodge-hemi: Dat gelul altijd over die 6 cilinders… Je kan toch wel begrijpen dat het om uitstoot/verbruik gaat in deze tijd.

      Login om te reageren
  13. Bart_V zegt

    7 oktober 2014 om 18:17

    Is het record van pk per liter verhouding van de RX7 ondertussen verbroken ? 213 pk/l btw

    Login om te reageren
    • 367pk zegt

      8 oktober 2014 om 00:06

      @Bart_V: Nee (het record olieverbruik van deze wankel trouwens ook niet).
      Zonder gekheid: een Otto- of Dieselmotor is echt niet zo maar vergelijkbaar met een Wankelmotor: er een vermogensverhouding uitpikken zonder de overige parameters te vergelijken (zullen we het hebben over vermogen tov brandstofverbruik?) is echt niet eerlijk.

      Login om te reageren
  14. fconderkantlat zegt

    7 oktober 2014 om 19:32

    ben benieuwd naar de duurzaamheid !

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    7 oktober 2014 om 19:36

    Holy shit 450pk uit 2 liter! Lekker bezig daarzo!

    Login om te reageren
  16. 730ld zegt

    8 oktober 2014 om 18:06

    Blijft een flut geluid. 6 cilinder graag. Dan maar de helft

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North