Het High Performance Drive-E Concept van Volvo maakt gebruik van Triple Boost techniek, waardoor de viercilinder bijzonder potent wordt.
Het is een vervolg op de Drive-E techniek uit 2013, waarbij Volvo vooruitstrevend wil zijn met emissieverlagende turbotechniek. Eerder gebruikte Volvo al “Twin-Charging” techniek op hun viercilinders. De aandrijflijn bestaat uit een 2.0 liter viercilinder met 320 pk. Deze wordt echter ondersteund door een tweetal turbo’s die op hun beurt weer hulp krijgen van een elektrisch aangedreven turbo zodat de twee hoofdturbo’s sneller op toeren kunnen komen.
Twee brandstofpompen genereren een brandstofdruk van 250 bar. Door deze combinatie van technieken is er volgens Volvo geen merkbaar turbogat, terwijl juist dat turbogat een groot probleem is met betrekking tot het rijplezier volgens Volvo.
Zijn we het helemaal mee eens, en nu even snel in een V40 of lekkere V60 lepelen dat blokje, zodat we er ook nog een beetje plezier van hebben. Tack!
Holy Fuck! Waar is de tijd dat we blij waren met 100pk per liter.
@reactief: Ik zou nog steeds er blij zijn met 100pk per liter, maar dan wel zonder turbo ;)
Ik ga Volvo maar eens mailen of ze dit blok in mijn 240 willen leggen. Dan ben ik echt niet te beroerd om te testen hoe het in de praktijk tot zijn recht komt.
@mr240: En bovendien, met achterwielaandrijving is dit natuurlijk véél leuker!
Maar ik denk wel dat de reparatiekosten sky high worden als er iets stuk gaat daar… Maar mooi staaltje techniek
@rammillius: hahah de ecoboost motoren van Ford. Daar gaat alles stuk.
@xiran: verklaar je nader, namelijk nog weinig problemen gehoord mbt die motoren.
@sajmun: af en toe gaat er een zuiger stuk. De stukken staal eindigen vervolgens in het carter. Wat wel knap is is de kunstof distributieriem die in de motor olie zit. Daarnaast is een ecoboost Blok relatief goedkoop dus het is nooit echt een probleem.
@xiran: onzin, mijn moeder heeft de 1.0 ecoboost rijdt er dagelijks mee en heeft al veel kilometers gelopen en niks geen probleem, onze peugeot had na 50000 km al problemen (508SW), kan ook puur dit blok zijn maar lees er ook niks over..
@remylahaye: hij helemaal geen problemen
Geen turbolag? De eerste die dat echt lukt moet ik nog tegenkomen.
@JanJansen: Porsche 918, Mc Laren P1, LaFerrari, om er maar 3 te noemen…
Niet de minste, dat niet…
@n54coupe: Alleen de P1 heeft turbo’s :/ .
@Stefan-Venema: @janjansen zegt ook niet dat hij alleen maar auto’s met turbo’s ging opnoemen. Een auto zonder turbo heeft geen turbolag. Oke genoeg gelul. Volgens mij blijft het massa is traagheid en als je iets moet opspelen kost dat tijd. Je kan het hooguit verbloemen door een elektromotor. Maar dat betekent nog steeds niet dat er geen turbogat is. Je merkt het alleen niet.
@marc94: opspelen moest opspoelen zijn. Omdat autocorrectie.
@marc94: variabele turboschoepen waren wel een verbetering.
Gaaf, alleen de motor aub. De zware Volvo mogen ze houden.
320pk uit een 2.0 in productie is al aardig: daar sta je al me op nummer 2, achter de 45amg? Naar 450pk is dan nog wel een aardige stap extra lijkt me.
En hoe ga je dat als Volvo testen? t’ Moet t wel 200000km uit kunnen houden.
@gregorius: 200.000 maar? Beetje volvo moet de 5 ton toch wel halen ;)
Volgens dit verhaal zou de 2 liter die Volvo hier toont 320pk halen uit een ongeblazen 2 liter blok, en met toevoeging van turbo’s tot 450kp komen.
Of lees ik dat nou verkeerd?
160pk per liter. Ongeblazen. Dat is meer dan bijzonder te noemen. Kan bijna niet kloppen voor een productieblok.
@n54coupe: als ze bij Honda 120pk per liter kunnen halen met t S2000-blok,zou dat toch niet onhaalbaar zijn? Alleen staat Volvo niet bekend om z’n screamers
@bullzeyersn: Echt? Vanwege die prestatie 120pk/liter is het S2000 blok een aantal jaren engine of the year geweest. 125pk/liter zou bijzonder knap zijn van Volvo, 160 pk/liter is erg onwaarschijnlijk, tenzij het een wedstrijdblok is dat maar 1000km hoeft te halen…
En met 3 turbo’s zal het zeker geen hoogtoerig blok zijn.
Daar haal je de meeste winst uit koppel, en dat ligt meestal onderin de toerenregionen (<5000rpm).
@n54coupe: Dat lees je verkeerd. Het originele Drive-E blok was al turbocharged. Lijkt nu alsof er nog meer vermogen uit te peuteren valt…
Nee, het staat er wat verwarrrend, maar het huidige twin-turboblok levert 320 pk.
Dit ligt in de XC90 T8, waar het met hulp van een 80 pk elektromotor tot 400 pk komt.
@sir_smokalot: I stand corrected.
Ze zijn goed bezig daar in Zweden! Ze laten zelfs de briljante motorenbouwers uit Duitsland en Italië achter zich als het zo door gaat. Hoewel ik natuurlijk liever iets zie met meer dan 4 cilinders, is dit wel de toekomst.
@trustmeiamanengineer: Dit is leuk maar wat koenigsegg aan het doen is met free valve techniek is veel cooler. Kleppen bedienen zonder nokkenas geeft veel mogelijkheden.
Made in China!, ik hoor ze nog lachen v/d ADAC assistentie onderweg in Duitsland toen ik dat zei terwijl ze een gloednieuwe Volvo niet aan de praat kregen!.
Briljante motorenbouwers: Honda uit Japan! he dat ligt niet in Europa.
@Sracerr: Zo te horen was jouw dag toen gemaakt?
Maar eh, productie?
Ik dacht dat een van de redens voor het downsizen bij volvo gewicht was .. 2 liter 2 turbo’s en een elektrische turbo .. ik denk dat een enkele 6cil turbo minder weegt plus lekkerder klinkt plus makkelijker te tunen is..
@dodge-hemi: misschien is het benzine verbruik beter?
@dodge-hemi: Dat gelul altijd over die 6 cilinders… Je kan toch wel begrijpen dat het om uitstoot/verbruik gaat in deze tijd.
Is het record van pk per liter verhouding van de RX7 ondertussen verbroken ? 213 pk/l btw
@Bart_V: Nee (het record olieverbruik van deze wankel trouwens ook niet).
Zonder gekheid: een Otto- of Dieselmotor is echt niet zo maar vergelijkbaar met een Wankelmotor: er een vermogensverhouding uitpikken zonder de overige parameters te vergelijken (zullen we het hebben over vermogen tov brandstofverbruik?) is echt niet eerlijk.
ben benieuwd naar de duurzaamheid !
Holy shit 450pk uit 2 liter! Lekker bezig daarzo!
Blijft een flut geluid. 6 cilinder graag. Dan maar de helft