En daarmee doet Volvo de zescilinder de deur uit. Wel komen er een paar sterke 20%-bijtellers bij.
Voor de benzinestokers hebben ze in Zweden een tweeliter blok ontwikkeld. De viercilinder gaat de oude T5 (Fords 2.0 EcoBoost) en T6 vervangen. Als je een nieuwe Volvo met T5-badge bestelt, gaat dat betekenen dat er een 245 pk sterke turbomotor onder de kap ligt. Bestel je een T6, dan monteert het merkt naast de turbo ook een supercharger. De viercilinder levert dan 306 pk.
Dieselende leaserijders kunnen zich verheugen op een nieuwe D4. De nieuwe variant is een 2.0 twin turbo. Met 181 pk een behoorlijk potent blok en vrijwel net zo snel als de huidige D5. In de V60 en S60 goed voor 20% bijtelling. Bij een V70 of S80 ook, alleen moet je dan wel een handbak bestellen. Volvo heeft daarmee de sterkste diesel in de 20% bijtellingsklasse.
Op den duur gaat Volvo het VEA-motorenpalet uitbreiden. Het merk vertelt ons dat we op benzinegebied motoren tussen de 140 en 306 pk kunnen verwachten. Dieselaars kunnen op termijn gaan kiezen voor een motor met 120 tot 230 pk.
We vrezen dat we het geluid van de vijf- en zescilinder gaan missen. Daar kunnen deze downsize-blokken namelijk niet tegen op. Wel belooft Volvo dat de nieuwe motoren een ‘dynamischere vermogensontwikkeling’ hebben dan blokken met één of twee cilinders meer. Het verbruik zou 10 tot 30 procent lager zijn dan met de huidige motoren. Daarnaast zijn zowel de diesel als benzine al voorbereid op de toepassing van een elektromotor.
De dieselmotor is voorzien van zogenaamde i-Art-technologie. Dat komt er op neer dat het mogelijk wordt om de hoeveelheid brandstof per verbrandingslag nauwkeurig te meten en bij te regelen. In combinatie met een hoge inspuitdruk van 2500 bar gaat dat voor lage verbruikscijfers zorgen. Volvo heeft er een hoge pet van op en spreekt zelfs van een dieselrevolutie. Na hun eigen Lambdasensor zou dit de tweede doorbraak moeten worden op het gebied van dieselmotoren.
Om het plaatje compleet te maken komen de knappe koppen van Volvo ook maar meteen met een nieuwe automaat. De achttrapstransmissie is standaard op de T5 en T6. Voor de D4 is ook een verbeterde handbak beschikbaar.
Vanaf de herfst kunnen we de DRIVE-E viercilinders massaal gaan bestellen. De nieuwe D4 en T5 zijn dan beschikbaar in de S60, V60, XC60, V70 en XC70. De T6 voorlopig alleen in de S60, V60 en XC60. De BMW 320d EDE kan wel inpakken…de S60 en V60 D4 zijn sterker en sprinten sneller naar de 100.
astra zegt
Wie had dat gedacht. BMW is toch wel een beetje koning van de diesels, en die worden nu voorbij gestoken door Volvo?! Netjes gedaan…zeer netjes.
griffendahl zegt
@astra: Hoezo dan? BMW heeft nog steeds de 183pk sterke 120d automaat met 20% bijtelling en die is volgens mij dan ook krachtiger als Volvo’s 181pk. De stelling dat Volvo hiermee de sterkste diesel heeft in de 20% bijtellingscategorie is hiermee dan ook onjuist.
v8amg zegt
@griffendahl: een 1 serie is natuurlijk ook een concurrent voor de s60/v60…
griffendahl zegt
@v8amg: Een 120d automaat kost nagenoeg hetzelfde als een S60 D4, kortom dezelfde prijsklasse, dus naar mijn idee prima te vergelijken… Verder staat er: ‘Volvo heeft daarmee de sterkste diesel in de 20% bijtellingsklasse.’ en als BMW een 183pk diesel heeft met 20% bijtelling, dan heb ik dus wel even mijn twijfels over juistheid van die stelling…
schildpadje zegt
@griffendahl:
Tja, de 20% van BMW is wel de 320d, maar niet de 184 pk versie. De 3-serie heet bij BMW in de 20% uitvoering een EDE, oftewel , efficient dynamics edition, oftewel geknepen, oftewel net boven de 160 pk, oftewel geen koning en inderdaad als 20% versie en qua uitstoot dus voorbij gestoken door Volvo bij deze.
WId zegt
Helaas voor de 5-cilinder roffel, maar ze moeten wel. Het maakt de Volvo’s een stuk goedkoper (want minder CO2=minder BPM) en meer marge. Toch knap dat ze dit zelf doen als onderdeel van een Chinees bedrijf. Ik hoop dat ze blijven investeren hierin!
Wel raar dat de V40 niet profiteert van deze motoren.
4x4wheels zegt
@WId: Doet ie al, kijk maar eens bij het huidige motorenaanbod ;)
E34M5Touring zegt
En levert de T6 dus bijna 25pk minder. Jammer, was een mooi blok namelijk.
rune zegt
@E34M5Touring: De T6 levert evenveel vermogen als vroeger hoor ;)
E34M5Touring zegt
@rune: Oh. Blok levert 325pk in de States vandaar.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Hij levert zelfs meer vermogen. Oude T6 leverde 304 pk. Je kon bij Polestar wel een pakketje bestellen zodat hij 330 pk leverde. Hij is er dus 2 hele peekaatjes op vooruit gegaan.
baasbas zegt
Is het de acht-traps van ZF?
De taalfouten zijn echt storend trouwens.
rovalo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Klojum zegt
@baasbas:
Als je een nieuwe Volvo met T5-badge besteld…
Op ten duur…
Het merk verteld ons…
Al met al valt het nog mee in deze langere tekst, als schort er ook wel wat aan de interpunctie hier en daar. Maar goed, je kunt natuurlijk niet alles hebben/weten. Ja toch, niet dan?
rune zegt
Vind Volvo de laatste tijd eigenlijk wel goed bezig. Nu enkel nog een nieuwe XC90 en de nieuwe XC40, en binnen een paar jaar de vernieuwing van de s80 en v70.
norge zegt
Volvo maakte altijd goede motoren.
thomaz zegt
Fijn dat AB het PR-praatje van Volvo weer heeft afgedraaid en zelfs nu al durft te stellen dat de 320 EDE ‘wel kan inpakken’. Autoweek mag dan VAG-week genoemd worden, dan zitten we hier op Volvo-blog.
Klojum zegt
@thomaz: Noem jij eens een autoblad of -blog dat vandaag de dag nog zonder invloeden van buitenaf (advertenties, sponsoring,etc) de dagelijkse stroom autonieuws toont?
volvo-s60-adept zegt
@thomaz: Bla, bla, bla… Wat is onafhankelijkheid in tijden van zware nieuwsconcurrentie?
griffendahl zegt
@thomaz: Als @MrBrown denkt dat je een auto alleen koopt op basis van 0-100 tijden en vermogen, dan weten wij in ieder geval hoe we in het vervolg zijn bijdrages moeten lezen, simpel toch ;) ??
volvo-s60-adept zegt
Ik denk dat ik mijn 2.5T nog maar even blijf rijden. Rijdt zakelijk vaak in downsizegebakjes, maar er gaat mij toch helemaal niks boven het rijcomfort van mijn eigen auto.
jumpman zegt
Waarom niet in V40????
fit4fun zegt
Zelfs Chrysler heeft al 8-traps automaten, dus werd hoog tijd dat Volvo de technische achterstand eens in zou lopen.
tvr1974 zegt
Idd raar dat ze dat nieuwe blok niet in de V40/V40XC leveren… graag met de nieuwe automaat.. Dan krijg je toch een leuke concurrent tegenover de Golf-R oid.
fit4fun zegt
Ze worden wat minder onderscheidend door het afschaffen van de vijf-cilinders, maar stel dat die nieuwe vier-cilinders stiller, sneller en zuiniger zijn zullen de meeste kopers daar geen problemen mee hebben.
phaeton zegt
MrBrown mag z’n laatste stelling over de BMW wel iets voorzichtiger brengen, bijvoorbeeld in vragende vorm. Dat ben ik wel met sommigen eens.
Maar laat ik positief blijven, vers bloed is nooit slecht!
OT:
Waarom niet voor de V40? Omdat de nieuw voorgestelde motoren beginnen bij 181pk. In de V40 zou die waarschijnlijk 25% bijtelling krijgen en bestelt het meerendeel van de klanten een lichtere motor <150pk. Zoals ook in de tekst staat, komen er in de toekomst nog andere varianten: vanaf 120pk. Dan zal de T4 met 180pk vast ook vervangen worden.
Jammer dat de vijfcilinder weg moet, ik ben van mening dat er met de nieuwe automaat/handbak, meer bijschaven aan de motor en de elektromotor als in de V60 D6 nog wel een hoop winst gemaakt kon worden op het gebied van verbruik. Die D6 is niet de goedkoopste, maar als optie ernaast zou ik die mogelijkheid wel terug willen blijven zien in bijvoorbeeld de nieuwe V70. In dat model hoort gewoon een vijfcilinder.
fit4fun zegt
Ik had niet verwacht dat Volvo ook in de USA zou stoppen met 6 en 8 cilinders. Aan de andere kant: het zou wel van realisme getuigen van ze om de cilinder-en prestigestrijd met de Duitse merken op te geven. Volvo’s eigenaar heeft daar ook het geld niet voor om al die motoren te ontwikkelen.
piebepost zegt
@fit4fun: America is ook niet meer wat het was. Ford is haar modellenprogramma snel aan het Europeanizeren en alle oude bestelbussen worden vervangen door Europeaanse modellen (Transit Range, Mercedes Sprinter, Fiat Doblo & Ducato & Iveco Daily als Dodge)
renezzzz zegt
Even afwachten tot we de deze motoren tegenkomen in nieuwe autos. De 4-cylinders diesel/benzine blokjes van de concurrentie kunnen mij niet overtuigen, vermoedelijk gaat dat hier ook niet lukken. Helaas dat het nodig is te downsizen. Het is in mijn ogen een stap terug. Tuurlijk zal het qua prestaties prima zijn en het verbruik iets beter (vooral op papier). Maar ja, als je als liefhebber meer geld dan normaal uitgeeft aan een auto, wil ik daar iets voor terug….