• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo Jakob Hotrod

Auteur: autoblogger, gepost 26 februari 2008 om 16:57 – 62 Reacties

Volvo Jakob Hotrod
De Volvo Jakob (AKA ÖV4, een Zweedse vertaling van cabriolet met vier cilinders) was in 1927 het eerste model van het Zweedse merk. Ter ere van de tachtigste verjaardag van Volvo (en 15 miljoen personenauto’s) is er een hotrod op basis van de Jakob gemaakt.

De Jakob wordt nog deze maand officieel onthuld in het Volvo Museum in Göteborg, waarna de auto begint aan een tour langs diverse Noord-Europese landen en de VS.

Verantwoordelijk voor deze HotRod is Leif Tufvesson, die eerder verantwoordelijk was voor de V8 Speedster en de C70 Caresto. De motor in de nieuwe Jakob is een Volvo T5 met turbocharger. Er is een Flexifuel conversie toegepast zodat de auto zowel op benzine als ethanol kan rijden, het vermogen is 265 pk met 370 Nm max koppel. De overige technische specificaties zijn als volgt:

Chassis: Carbon-fibre chassis. Steel subframe to carry the engine.
Front suspension: Live front axle with built-in steering gear. Concealed control arms, spring struts featuring coil-over gas dampers.
Rear springs: Wishbone. Internally fitted, concealed control arms and spring struts with coil-over gas dampers.
Body: Hand-beaten aluminium body.
Colour: Similar to Volvo Jakob Blue. The exact name and colour code of the original have been lost over the years.
Interior: Hand-sewn light brown smooth and perforated hide. Foam padding. Classic vertical piping in the backrest.
Gearbox: 5-speed manual M90 gearbox (Volvo 960).
Brakes: Specially manufactured brake discs fitted to the wheel rims.
Front wheels: 10×22″ AEZ Forge rims.
Rear wheels: 8×19″ AEZ Forge rims.
Front tyres: Pirelli Scorpion special 225/55/19.
Rear tyres: Pirelli Scorpion special 295/40/22.

Volvo Jakob Hotrod

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

hot-rod, Volvo

Vorig bericht: « EuroNCAP over de Nissan Navara: nul sterren
Volgend bericht: Column nu: Milieu Taliban »

Lees Interacties

Reacties

  1. QuattroPorte zegt

    26 februari 2008 om 17:06

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Kevski Style zegt

    26 februari 2008 om 17:07

    Hebben! Echt helemaal mijn ding!

    Login om te reageren
  3. Kevski Style zegt

    26 februari 2008 om 17:08

    Overigens zou ik hem wel wijzigen op details, maar dat even terzijde….

    Login om te reageren
  4. jelleken zegt

    26 februari 2008 om 17:08

    dit is wel zeer mooi! enkel het valiesje hangt er wat verloren bij vooraan vindt ik, ging waarschijnlijk wel mooier zijn zonder, maarja, het is een showmodel :)… trouwens originele en mooie banden ook!

    Login om te reageren
  5. frank zegt

    26 februari 2008 om 17:10

    een dikke volvo ?!
    wow sinds lange tijd dan eindelijk xD

    Login om te reageren
  6. jasper zegt

    26 februari 2008 om 17:13

    wtf doet die koffer vooropXD

    Login om te reageren
  7. Superleggera zegt

    26 februari 2008 om 17:15

    Deze zin loopt niet helemaal lekker: “Verantwoordelijk voor deze HotRod Leif Tufvesson, die eerder verantwoordelijk was voor de V8 Speedster en de C70 Caresto.”

    Login om te reageren
  8. ZwerverRoodbaard zegt

    26 februari 2008 om 17:19

    Voorkant ja, Achterkant GRUWELIJK (niet positief)

    Login om te reageren
  9. Turbopaultje zegt

    26 februari 2008 om 17:24

    Zeer fraaie showcar. Kan een ding niet vatten: Waarom heeft men in hemelsnaam dat foeilelijke carbon kleppendeksel genomen ?

    Login om te reageren
  10. autogek zegt

    26 februari 2008 om 17:24

    vooruit is nog steiler dan van een hummer!
    voorkant is geslaagd, de achterkant minder

    Login om te reageren
  11. Tycho zegt

    26 februari 2008 om 17:25

    Helemaal schitterend, meer van dit soort gekheid!

    Login om te reageren
  12. CooperS-lightningblue zegt

    26 februari 2008 om 17:28

    Dik ding!

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    26 februari 2008 om 17:28

    @Superleggera: thanks, het is aangepast.
    Ik heb de specs er ook nog even bijgezet.

    Login om te reageren
  14. Antonius zegt

    26 februari 2008 om 17:31

    heel mooi interieur, echt geweldig!

    Login om te reageren
  15. JaQ zegt

    26 februari 2008 om 17:31

    prachtige auto!

    Login om te reageren
  16. Silverarrow zegt

    26 februari 2008 om 17:33

    Mooi ding, maar dat interieur is wel erg kaal. Daar hadden ze best wat meer werk van mogen maken.

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    26 februari 2008 om 17:34

    Heb echt helemaal niks(!) met hotrods… maar dit ziet er stiekem wel lekker uit :P machtig oog voor details moet die designer hebben :D

    ook leuk! die Buell remschijven in de voorwielen. En waarschijnlijk dat het origineel een ketting om de achteras had lopen… de vorm van de achteras is bewaard gebleven maar nu zit er een diff in.

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    26 februari 2008 om 17:39

    ha ha ha .. allemaal nederlanders/belgen die een Zweed willen vertellen hoe die een hotrod moet bouwen .. ha ha ha ha ha ..

    dit moet het autoblog dieptepunt zijn ..

    Login om te reageren
  19. Dimsss zegt

    26 februari 2008 om 17:44

    Zeer apart maar zeker niet lelijk.. En dat tasje vanvoor had ik er wel niet opgezet. En euhm dat raam da recht of met 90° zo staat ziet er mij niet zo aerodynamisch uit.

    Grtzz

    Login om te reageren
  20. Zoef zegt

    26 februari 2008 om 17:49

    Dat tasje is een bumper natuurlijk.
    En ik mis spaakwielen.
    Maar is echt wel mooi.

    Login om te reageren
  21. Berbertje zegt

    26 februari 2008 om 17:50

    Vind hem wel heel vet :) net als eerst die v8 speedster

    Login om te reageren
  22. DJD zegt

    26 februari 2008 om 17:58

    hij is erg leuk als erbij. alleen vind ik het nu net een badkuip op wielen, maar dat maakt hem nu jiust leuk. lekker dik en weer iets voor op mijn verlanglijstje…

    Login om te reageren
  23. SimonMc zegt

    26 februari 2008 om 18:03

    Had toch liever spaakvelgen gezien om de klassieke vorm wat te benadrukken.

    Login om te reageren
  24. kowalsk zegt

    26 februari 2008 om 18:08

    op t eerste gezicht echt cool, zeker die koffer/bumber… maar nu ik m wat aandachtiger heb bekeken is -ie mij toch té klassiek. die voorruit, verschrikkelijk! helder glas in de lampen mag van mij ook wel… en die hoek tussen motorkap en zijkant iets subtieler.

    Login om te reageren
  25. GJVers zegt

    26 februari 2008 om 18:08

    Tjonge wat een dikke bak. Maar idd, het carbon kleppendeksel snap ik ook niet helemaal…

    Login om te reageren
  26. jef rc zegt

    26 februari 2008 om 18:08

    mat zetten en dan is hij af

    Login om te reageren
  27. Mardec zegt

    26 februari 2008 om 18:15

    Echt een mooi ding! Volvo is redelijk goed bezig de laatste tijd vind ik persoonlijk :)

    Login om te reageren
  28. Oi! zegt

    26 februari 2008 om 18:16

    strakke badkuip op wielen!

    Login om te reageren
  29. Wolluis zegt

    26 februari 2008 om 18:19

    Wijzen auto, leuk, strak en moderne look.

    Login om te reageren
  30. Rick dos zegt

    26 februari 2008 om 18:36

    Eén woord: Prachtig! Hier kan ik helemaal van genieten!

    Mooi werkje weer. Maar goed, dat was de V8 speedster ook.

    Login om te reageren
  31. 343bhp zegt

    26 februari 2008 om 18:39

    Zeer geslaagd, de velgen hadden misschien wat authentieker gemogen

    Maar waarom doet Volvo dit in hemelsnaam? Imo totaal niet hun stijl, misschien doen ze het om een nieuwe doelgroep aan te trekken?

    Login om te reageren
  32. jan aka pueblo zegt

    26 februari 2008 om 19:01

    die valies vanvoor eraf, mss een klein beetje verhogen en dan aan m’n deur zetten

    Login om te reageren
  33. CCX zegt

    26 februari 2008 om 19:26

    Tsjien, ging hij daar niet meedoen met de Red-bull-zeepkistenrace ?

    Login om te reageren
  34. schnitzerken zegt

    26 februari 2008 om 19:30

    leuk hoor, maar waarom houden ze hun niet wat meer bezig met hun productiemodellen wat aan te passen. Eerlijk, die modellen lijken in de front allemaal zo op elkaar dat je bijna geen verschil ziet tussen hun kleinste model en hun grootste. Sorry maar ik ken de modellencodes van volvo niet.

    Dit is wel een leuk concept, alhoewel er maar weinig leuke eigenschappen op zitten, hij is zo strak, net 4 platen ijzer aan elkaar gezet . . .

    Login om te reageren
  35. Ejay zegt

    26 februari 2008 om 19:33

    Is deze op basis van een ÖV4 of geïnspireerd door? Indien een originele ÖV4 is omgebouwd is het erg zonde. Indien het geïnspireerd is door dan is het natuurlijk een geweldige wagen.

    Login om te reageren
  36. sebastian zegt

    26 februari 2008 om 19:57

    @autoblogger

    “Front wheels: 10×22″ AEZ Forge rims.
    Rear wheels: 8×19″ AEZ Forge rims.”
    hoe zit het dan met zijn gearbox? 1speed forward and 6speed rear…

    Login om te reageren
  37. sebastian zegt

    26 februari 2008 om 20:06

    @lincoln
    je kunt het beter aan een zweed vragen, hoe je een hotrod moet bouwen. dit vind ik de eerste echt mooie hotrod… daar kunnen jullie amerikanen nog wat van leren :)
    op een am. hotrod zie je zelden een harmonie van traditie en functie zo mooi uitgedragen als bij deze. bij jullie gaat het altijd een cartooneske kant op en dat is jammer.

    Login om te reageren
  38. marnik zegt

    26 februari 2008 om 20:31

    eenheid siert , WOWWW !!! nice job

    Login om te reageren
  39. bram zegt

    26 februari 2008 om 20:32

    stoer! ik vind de achterkant juist mooi, leuk hoe ze dat gemaakt hebben. Mooi voor bij een show.

    Login om te reageren
  40. Bas zegt

    26 februari 2008 om 20:37

    Helemaal met Alwood eens :) …1 zeeer geslaagde rod.

    Login om te reageren
  41. thomas zegt

    26 februari 2008 om 21:12

    Erg tof, ook die oude grille met oude logo. goed dat volvo hier geld in steekt. Is weer ’s wat anders dan een duffe jubileum uitgave. inderdaad: Hebben!!

    Login om te reageren
  42. M Freak zegt

    26 februari 2008 om 21:13

    Een enkele reactie die gaat over het interieur…Hot Rods moeten juist kaal zijn! Dat maakt ze zo puur :)

    Login om te reageren
  43. lincoln zegt

    26 februari 2008 om 21:27

    @Sebastiaan .. wat “custom made” betreft kan de hele wereld nog wat leren van zweden .. moet je voor de gein eens naar een car of bike meeting in vastaras gaan ..

    Login om te reageren
  44. lincoln zegt

    26 februari 2008 om 21:35

    @autoblog .. ik bied me bij deze aan een reportage te maken over de hotrod scene in zweden .. moet wel iemand effe spelling checken voor me ..
    want van dat geleuter word ik knetter ..

    Login om te reageren
  45. dekster zegt

    26 februari 2008 om 21:54

    4cilindercabrioaandrijving?

    Login om te reageren
  46. Chip zegt

    26 februari 2008 om 22:04

    Echt een top bak!

    Maar dan wel zonder die koffer aan de voorkant (wordt toch alleen maar vies) en het liefst met schuin glas.
    Die achterlichten zijn trouwens wel erg mooi en slim bedacht, echt tof.

    Login om te reageren
  47. Lars Boelman zegt

    26 februari 2008 om 22:26

    Beide mannen die deze auto gebouwd hebben, komen bij Koenigsegg vandaan. Beide vaklui waar ik enorm veel respect voor heb. Ben paar maanden geleden (toen ik nog bij Koenigsegg werkte) bij ze op bezoek geweest toen ze deze auto aan het maken waren. In het echt een vreselijk mooi product met ongelooflijk mooie details er in verwerkt (hij heeft bijvoorbeeld wel vering op de vooras, maar je ziet het niet).

    Voor zover ik begrepen heb, zijn alle onderdelen of Volvo of Caresto. Caresto heeft ondersteuning gehad van Volvo bij het ontwikkelen van dit model. Heel mooi om te zien hoe de materialen worden gebruikt en met welk oog voor detail het in elkaar is gezet.

    Achtergrond info:
    De man achter Caresto heeft bij Volvo op de ontwerpafdeling gewerkt, daarna bij Koenigsegg een groot deel van de ontwikkeling gedaan en toen voor zichzelf begonnen omdat het bleef kriebelen. Klinkt bekend…
    De andere man achter deze auto heeft een Amazon op zo’n mooie manier verbouwd dat je op het eerste gezicht wel ziet dat er iets anders is, maar je niet kan zeggen wat precies. Tot er een oude naast staat en blijkt dat er niet een bodypanel nog gelijk is. Wanneer hij de 650pk sterke motor start, met vlammen uit de uitlaat aan de zijkant komend, besef je je dat nog beter.

    Login om te reageren
  48. Bliz zegt

    26 februari 2008 om 23:39

    Wow, enorm gaaf, alleen jammer dat de motor zo enorm is ingepakt.

    Login om te reageren
  49. sebastian zegt

    27 februari 2008 om 00:36

    @ lincoln, mis je geen chroom? :)

    Login om te reageren
  50. lincoln zegt

    27 februari 2008 om 07:32

    @Sebastiaan .. ik heb nix te missen op andermans auto,s .. ik ben ook niet van het soort dat commentaar heeft op andermans hobbies .. en als ik chroom wil zien dan ga ik wel naar een ander continent ..

    Login om te reageren
  51. Robert zegt

    27 februari 2008 om 09:25

    prachtige auto!

    Login om te reageren
  52. Tom# zegt

    27 februari 2008 om 09:39

    Waaah dik! Gimme gimme!
    Zo-een wil ik wel op me stoep hebben staan! Echt mooie kleurencombo en mooie details zoals het koffertje voorop. Wat zal die een bult vliegen ontvangen..

    Login om te reageren
  53. ]M[ zegt

    27 februari 2008 om 13:09

    Geniale auto, maar kan iemand me een goede definitie van een Hot-Rod geven? dit ding heeft idd gelijkenissen met andere auto’s die de naam ‘hot-rod’ dragen, maar wat maakt ’t zo bijzonder?

    Login om te reageren
  54. sebastian zegt

    27 februari 2008 om 13:18

    @lincoln

    ha ha ha .. allemaal nederlanders/belgen die een Zweed willen vertellen hoe die een hotrod moet bouwen .. ha ha ha ha ha ..

    dit moet het autoblog dieptepunt zijn ..

    je hebt anders wel commentaar op andermans bevindingen…

    Login om te reageren
  55. sebastian zegt

    27 februari 2008 om 13:21

    @lincoln
    als ik je nu zeg dat het mijn hobby is om mijn bevindingen hier te plaatsen. dan heb je commentaar op mijn hobby. cit: “ik ben ook niet van het soort dat commentaar heeft op andermans hobbies” ..

    Login om te reageren
  56. lincoln zegt

    27 februari 2008 om 14:21

    @Sebastiaan .. ?? huh ?? nu word het te moeilijk voor mij ?? huh ??
    (m.a.w .. hier heb ik niet van terug) ..

    Login om te reageren
  57. lincoln zegt

    27 februari 2008 om 15:47

    @Sebastiaan .. joepie .. ik heb wel wat terug ..
    en als nu een columncomentaarcomentator bent .. met oogkleppen ..

    kan het dan wel ??

    Login om te reageren
  58. Ejay zegt

    27 februari 2008 om 23:26

    @ Lars Boelman, leuk, bij Koenigsegg, hoe komt een NL’er daar terecht als ik vragen mag? Wellicht een leuk idee om de progressie van je eigen wagen hier op autoblog bij te houden. Ik ben geïnteresseerd in ieder geval.

    Is het deze amazon toevallig? http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/31/volvo-amazon-uit-1967-met-600-pk-op-sema-2006

    Login om te reageren
  59. Lars Boelman zegt

    28 februari 2008 om 22:14

    @ Ejay: Inderdaad die Amazon. Heb fotosessie met die auto gedaan voor een Zweeds blad. Heel gaaf op de testbaan van Koenigsegg.

    Moet jammergenoeg stilhouden hoe ik bij Koenigsegg ben terecht gekomen (ze krijgen daar minstens 20 aanvragen per dag voor stage- en afstudeerplekken en open sollicitaties) en over mijn eigen project wil ik nog niks kwijt zolang de ontwikkeling nog gaande is. Het is een vrij simpel, maar heel vernieuwend concept en daarom is het gevaarlijk om ook maar iets er over vrij te geven. Sorry.

    Login om te reageren
  60. Harry Smulders zegt

    16 juli 2008 om 15:24

    Het is ons gelukt om deze bijzondere Hot Rod Jacob naar Nederland te halen. Vanaf 6 augustus is deze te zien in het Inspiration Center van Volvo De Beemd in Best.

    Login om te reageren
  61. Lars Boelman zegt

    16 juli 2008 om 20:00

    Mooi! Hoe lang blijft hij in NL?

    Login om te reageren
  62. Harry Smulders zegt

    17 juli 2008 om 08:11

    Hij blijft tot einde augustus

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North