Volvo: V8 motor = dinosauriër

Auteur: , 46 Reacties

Petrolgenoten. Er wordt weer een flagrante aanval gepleegd op onze gekoesterde V8's. Een van de laatste bastions die weerstand bieden tegen de CO2-regels vanuit de EU. Volvo heeft hem namelijk alvast doodverklaard.

Oh, Japa

Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo, heeft de uitspraak “wij zullen kleinere en intelligentere motoren ontwikkelen die de hedendaagse V8 motoren dinosauriërs doen lijken” gebezigd. Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Volvo komt deze herfst namelijk met een nieuwe motorenfamilie (Volvo Engine Architecture) op de markt, en vandaag werd weer een techniektipje van de sluier opgelicht.

In dieselmotoren gaat Volvo namelijk i-ART toepassen. Een technologie waarbij brandstof onder een druk van 2.500 bar(!) in de cilinder wordt gespoten, en waarbij elke injector middels een kleine computer de inspuitdruk kan monitoren en regelen. Ergo: preciezer en afgepast inspuiten verlaagd het brandstofverbruik. Volvo gaat zelfs zo ver om het een ‘dieselrevolutie’ te noemen en denkt dat het net zo baanbrekend wordt als de lambdasensor.

En dat komen we straks louter tegen in viercilinders? Het lijkt er wel op, want de zespitter werd ook al eens afgepoeierd door de toenmalige CEO. Nu krijgt de V8 een veeg uit de carterpan. Of u dus nooit meer een volvo met V8 wilt kopen. Alles over de i-ART-techniek lees je HIERRRRR.



46 reacties

Dat computertje om inspuitdruk te regelen staat er toch ook alleen maar om stuk te gaan. Waarna je volledige motor uit elkaar spat door overdruk. Zo’n geruïneerde motor verbruikt idd niet veel, goed gezien van ze…
@spotu2: het is wel Volvo hè. Dus zelfs als het computertje al kapot gaat, dan gaat het véél later kapot dan bij het gemiddelde merk. Volvo’s betrouwbaarheid staat nog altijd bovenaan.
@ej20g: Ik meen me iets te herinneren van kapotte DVD drives bij Volvo’s RTI navigatie systeem?? Is/was behoorlijk hardnekkig probleem, Volvo had er bovengemiddeld veel problemen mee.
@406_v6: dat zou goed kunnen inderdaad. Maar ik heb het niet voor niets over het algemeen, want óók Volvo heeft natuurlijk zo haar gebreken (gehad). Er staat me ook nog iets bij van sensoren o.i.d. in de deuren die het eigenlijk altijd begeven bij het laatste/huidige model V70/S80. Daar weet ik verder niet zoveel van, maar blijkbaar gaan die dingen constant kapot, zo hoorde ik op stage (geen Volvo dealer overigens). Een makkelijke reparatie maar toch vervelend natuurlijk.
@spotu2: liever een 190d oid zonder elektronica en 13pk?
Hoe vervelend ook zijn uitspraak is niet nieuw. Eind jaren 80 zei Fiat hetzelfde bij de introductie van de twinturbo 1.8 4cilinder die toen achter in de Lancia Evo2 lag.
Zolang de vraag er is zullen er V8’s geleverd worden.
@jrk68: MB heeft inderdaad allang aangegeven met de V8 door te gaan, niet dat het mij heel veel interesseert daar een auto met zo’n blok in onderhoud voor dagelijks gebruik niet te betalen is.
@cocksdriveaudi:
Dat ze niet binnen mijn budget vallen zegt nog niet dat ik ze een ander misgun.
Ik kan gelukkig ook genieten van andermans bezit, zeker als het om dat soort uitstervende automobiele snoepjes gaat.
@jrk68: En Volvo had zo’n lekkere V8 van Yamaha…… dood en doodzonde dat die niet meer gebouwd wordt !! Heb pas nog staan kijken bij een XC90 V8 Ocean Race, prachtig blauw metallic, zwart leer….. helaas te hoge vraagprijs.
Volvo heeft altijd slimme ideëen.

De XC60 klinkt erg lekker met 5 cilinders en rijdt ook goddelijk. Beter dan de Q7 Ik vind Volvo’s ook steeds mooier worden:)

2500 Bar is trouwens wel érg veel..
@felix95: Ik kan mijn zin niet eens helemaal afmaken…
@felix95: alles is trouwens mooier dan de q7 maar je hebt gelijk de D5 & T5 zijn erg goed en over het design is ook niks slechts over te zeggen en er komen nieuwe onderstellen en een 3pitter!
@sandervolvo: De Q7 was dramatisch, echt altijd autopech. Mijn pa ging terug naar het oude vertrouwde Volvo. Krachtig, stijlvol en ruim. Een X5 lijkt groter van buiten, maar van binnen is het kleiner dan een xc60. Nu ik mijn rijbewijs heb kan ik lekker met mijn pa touren, in een xc60;)
@felix95:
Als hij dat nog durft na dat geintje met de 911….
@jrk68: Ja nou een xc60 is wel anders he;) Maar het vertrouwen is inderdaad (gelukkig!!) terug..
@felix95: 2500 bar is vrij standaard bij common rail
Goed, als we in de toekomst enkel 5-in-lijn en 6-in-lijn blokken krijgen vind ik het helemaal prima!

http://www.youtube.com/watch?v=7SEAxdVyrBE
TTRS!
Volvo is zelf dood! (het echte Volvo althans, en ik heb er indertijd toch mooie besteld!)
@bibendum: uitleg?
@sandervolvo: uitleg is overbodig, onder welke steen heb jij gezeten?
@bibendum: volvo is niet dood het is in zijn bloei van zijn leven ,het is niet meer zo hoekig maar het blijft volvo
@sandervolvo: Leuk die oude wagens, maar mijn volgende vakantie breng ik ook liever door achter het stuur van een nieuwe v40 dan in een lawaaiige, onzuinige en dweilerige volvo 360. Alleen wat betreft karakter, tsja…
@sajmun: dan moet je een 850 of de zogenaamde 855 pakken. Vanaf de 170 pk variant snel zat, comfortabel, betrouwbaar, verschrikkelijk ruim en in mijn ogen erg mooi. Om nog maar niet te spreken over die 5-cilinder roffel!
@sajmun: een 360 was een “Nedervolvo” geen “echte Volvo”
@sandervolvo: Herstel Geely, die ouwe koelkastproducent bloeit en maakt dikke winsten!
@bibendum: als ze dat deden dan zal je zuren dat het niet modern is
@sandervolvo: rustig, rustig maar, je raakt weer veel te opgewonden als je telkens naar je avatar kijkt..
@bibendum: ik vind deze generatie volvos wel mooier dan bijna alles wat de concurentie te bieden heeft
@trolle: idem. V60, S60, XC60 zijn prachtige auto’s en de vijfcilinders klinken heerlijk. Zelfs de diesels klinken heerlijk.
@trolle: wat heeft mooi met V8 is dood te maken, wat mooi is word door een ieder zelf bepaaldt toch..

V8 is dood word nu geroepen omdat ze geen (Ford) V8 meer tot hun beschikking hebben totdat Geely wellicht Aston Martin opkoopt en wellicht ook deze blokken weer mag gebruiken..
@bibendum: was als reactie op uw volvo is dood ,was niet op v8 is dood bedoelt
ik vind volvo levendiger dan ooit,ik begin ze meer en meer te zien

maar idd de v8 zal het denk ik niet enorm lang meer uithouden
Och, gaan we huilie huilie doen?
In het trucksegment is Volvo’s grootste vijand Harrie Scania.
En wat gebruikt Scania ?
Juist een heuse V8. !
@desjonnies: Volvo car and Volvo truck is los van elkaar en dragen slechts elkaars merknaam.
@tim_vanvlerken:
Iets over olie, en dat op het vuur gooien.
Tuurlijk weet ik dat Volvo Truck onafhankelijk is en eigenaar is van RVI

@ziko
Ja , maar dat gehuil van die V8 is wel zeer des Scania’s
En ja die V8 is nog steeds DE image builder

@ tmenges
Ik kom nog uit de tijd dat je met je F89 DE BINK was.
Met zo’n blauwe sticker op de voorbumper : 250 pk
Krengen waren alleen zo verschrikkelijk stug dat je zelf stenen voelde, die naast de weg lagen
Die hele PK race is natuurlijk de allergrootste onzin, een nieuwe Iveco Eurocargo heeft als lichte vrachtwaggel al 240 pk.
Ronduit bezopen.
@desjonnies: Juist ja, Scania heeft de V8 alleen nog maar in het gamma omdat het een goede imagebuilder is. Ze verkopen er slechts drie a vier honderd per jaar.
@ziko: Die 3-400 rijden dan zeker -allemaal- hier in het westen, want hier steekt het de dievenmoord van die dingen. (ik zie Soonius, v.d.Windt, Tanke, Hartman, Oldenburger, van Daalen, Gist, en dan nog maar te zwijgen van alle containerboeren welke ik op de A15 rond Europoort tegen kom.) Wat een gezwets zeg. D’r worden in heel Europa zat van die V8 Scania’s verkocht. En bij -alle- chauffeurs is dat nog steeds het summum. Die 750Pk FH is natuurlijk ook niet slecht, maar de ‘zwakkere’ 730Pk V8 van Scania klinkt toch echt lekkerder en in ‘de klim’ (want Europa is groter dan Nederland alleen) doet de 730 Pk ‘zwakke’ V8 het écht makkelijker dan de ‘sterkere’ 6 pitter van Volvo.
@t1samba: een groot gedeelte wordt inderdaad in Nederland geleverd, omdat men hier nou eenmaal van dikke auto’s houdt. In het buitenland is dat veel minder. Maar als je het niet gelooft, geen punt hoor.
@ziko: Ik zie ook zat Spaanse, Noorse, Zweedse, Finse, Poolse, Russische, Italiaanse Oostenrijkse en Griekse Truckers met een “dik V8” in de gril rond rijden. Volgens mij zijn het alleen de Duitsers, Franse en Zwitserse bedrijven welke de V8 (van Scania, Mercedes en MAN) mijden. Dit heeft meer het belasting klimaat van die landen te maken als met het vertrouwen in de motor. Kijk maar eens bij “Müller” uit Oostenrijk. Of “DB Schenker” (voorheen Linjegods) uit Noorwegen op de site. Ik denk dat die twee bedrijven tezamen alleen al goed zijn voor 300/400 nieuwe V8’s per jaar.
@t1samba: Hier hebben ze V8 power nodig …
@norge: Tsja… maar een hoop Nederlandse bedrijven rijden, me dit soort -zwaar- spul, ook op landen met bergen. De transportbedrijven die daar nooit komen zullen met een minder gemotoriseerde varianten genoegen nemen. Soonius en Tanke komen ook heel dagelijks in Noorwegen en Zweden. Van Daalen zit dagelijks in Zuid Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daar liggen ook pukkels zat. En de V8 van Scania kan men krijgen in een 14Liter en 16Liter variant. Met als ‘instapper’ de 14Ltr. 440Pk V8en als summum de 16Ltr. 730 Pk. V8. Er zijnn ook Scania’s met een 12Ltr. 6Lijn tot 480Pk. Het is dus maar nét waar de baas voor wil betalen.
@desjonnies: lekker stoer zo’n heuse v8! Fh 16 kan met 750 pk af fabriek geleverd worden(met een heuse 6-cilinder) en daar komt scania geen eens aan…
Poe poe poe… Altijd maar dat downsizehippiemileugedoebullshit. Geef mij maar gewoon een echte v8.
Honda/Acura hebben zelfs in de USA geen acht cilinders, maar wel veel 3,5 liter Vzessen. Volvo kan er wellicht in Europa mee wegkomen om alleen vier cilinders aan te bieden, bij de Yanks zal dat ze marktaandeel gaan kosten denk ik.
@sajmun: Nee, liever een V8, slimpie.
Ze moeten bij Volvo maar eens kijken hoe ze dat bij Koenigsegg doen:
http://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).