Volvo S60 en V60 Polestar komen naar Nederland

Auteur: , 53 Reacties

De hete Zweed is gereed. In het voorjaar van 2014 komen Volvo's funsedan- en station ook naar Nederland.

De Volvo S60 Polestar in conceptvorm beschikte over 508 pk, maar dat bleek voor een productiemodel iets te gortig, waardoor het exemplaar dat volgend jaar bij de dealer staat 350 pk onder de kap heeft liggen. Daarmee wordt het beslist geen directe M3- of RS5-concurrent, maar een niet misselijk Scandinavisch alternatief voor de 335i en S5.

Zescilinder

Het vermogen komt uit een zes-in-lijn met drie liter inhoud die onder druk wordt gezet door een Borg Warner-turbo. Bij 5700 tpm geeft hij 350 pk af, het koppel van 500 Nm wordt tussen de 2800 en 4750 toeren bereikt. Schakelen gaat met een zestraps automatisch transmissie, te bedienen met schakelpaddles achter het stuur.

Volvo zegt met Polestar een rijdersauto te hebben gemaakt die prima geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik. Hiervoor werd remhulp van Brembo ingeroepen: vooraan schijven met een diameter van 337 mm, achteraan zijn ze 302 mm groot. Het onderstel werd met Öhlins-onderdelen en -schokdempers stijver en sportiever gemaakt en in de wielkasten hangen voortaan 20 inch velgen.

Deze ingrediënten resulteren, samen met door Polestar ontwikkelde Haldex vierwielaandrijving, in een sprinttijd naar de 100 km/u van 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Alle sprinttijden op een rij:

  • 0-100 km/u 4,9 sec
  • 0-200 km/u 17,7 sec
  • 80-120 km/u 4,7 sec

Laten we die 0-200-sprinttijd eens vergelijken met concurrerende powersedans. De BMW 335i (E90) bijvoorbeeld, die doet deze spurt in 20,2 seconden. De Audi S5 heeft er 18,3 seconden voor nodig. Om het verschil met de M3 (E92) aan te tonen: die doet er 15,7 seconden over.

Naast een Nederlandse levering – we krijgen hier 50 units – worden de S60 en V60 Polestar straks verkocht in Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Wat hij hier gaat kosten is alleen nog onbekend. Volvo laat desgevraagd weten dat de prijs op ongeveer een ton uitkomt. Veertig van de Nederlandse Polestars zijn een V60, de rest is een S60. Ze komen in de kleuren blauw, wit, zwart en zilver.



53 reacties

Leuke auto’s. Als ik een leuke sedan zou moeten uitzoeken, dan zou ik dit als een serieuze optie overwegen.
Waarom moet een ‘rijdersauto voor dagelijks gebruik’ zonodig een automaat hebben? Anyway, gaaf kleurtje!
@TimoBac: Als je dagelijks in de file rijdt, is het stiekem best lekker.
@Simpson:
Als je dagelijks file rijdt heb je aan de 1.6D ook genoeg.
In een “rijdersauto” hoort gewoon een handbak.
@tupperware: een rijdersauto is ook lichter dan 1400kg en heeft achterwielaandrijving.

Als die twee ontbreken maakt het ook geen donder uit of er nou een (moderne) automaat in zit. Sterker nog: in dit formaat en het comfort wat deze klasse auto’s biedt, doet een handbak einde van de dag gewoon afbreuk aan de rij-ervaring.
@Alwood:
Daar heb jij dan weer een punt Alwood, een snelle auto is nog geen “rijdersauto” idd.
Daar is nog veel meer voor nodig en de eisen die je daaraan stelt zijn nogal persoonlijk.
Mijn eis is sowieso niet zwaarder dan een ton, wel rwd graag maar dat is dan weer geen must, een hothatch zoals de oude 5gt of 205GTI vind ik weldegelijk een rijdersauto, om van een oer Mini Coopers S maar te zwijgen.
@Alwood: Val ik met een gewicht van 1395kg en RWD toch nog net binnen jouw grens :) ‘Helaas’ heb ik wel een handbak. Even zonder gein, een moderne automaat is inderdaad een goede optie, zeker de 8-traps ZF, maar een handbak doet echt geen afbreuk aan de rijervaring. Bovendien is juist de 6-traps automaat bij Volvo eentje die afbreuk deed bij de rijervaring bij verschillende rijtesten, i.c.m. met de T6.

Snap ook niet waarom er in de vergelijking een E90 gebruikt wordt @ricardo, een F30 zal waarschijnlijk niet veel sneller zijn, maar de automaat is een hele grote stap vanuit een E90 naar F30. Veel sneller op het gas en schakelt ook rapper door.
@jzaero: @tupperware:
Handbakken zijn in mijn ogen net zo ‘slecht’ als een cabrio-kap, iets te stugge veren en puntje-bij-paaltje ook achterwielaandrijving. Samen kan het een briljante auto maken, maar dan moet het écht passen.
Op zichzelf laat een cabriokap teveel herrie door, de veren te veel klinkers en is achterwielaandrijving gewoon gevaarlijk. In de juiste mix geeft rwd heerlijk speels weggedrag, vering stuurgevoel en kan de stoffen kap ook open, altijd, om nóg meer sensatie los te trekken.
Tot slot gaat er niets boven zelf schakelen, maar dan wel de juiste auto. Een auto waar van tevoren rem- en gaspedaal al dicht genoeg bij elkaar staan voor het betere heel-and-toe’en. Iets wat alleen maar aanzet tot nog harder bochten aansnijden en overstuurd uitaccelereren.
Geen turbo-gevoede kolos van een auto die full-throttle altijd de buitenbocht opzoekt.
@Alwood: Zo’n auto zoek ik zeker niet, een voorspelbare speelse auto is wat mij trekt. Heb met menig auto gereden van nieuw tot vrij oudere types, maar toch blijft een RWD met een voorspelbaar oversturend gedrag mij het meest charmeren. Het zetten van een auto in een bocht, zonder dat daar onderstuur teveel mee gepaard gaat is heerlijk. Op droog moet een auto wat mij betreft bijna nooit ondersturen, behalve als het echt te hard gaat. Bij een bochtig weggetje moet je gewoon het momentum van de auto kunnen gebruiken, voelen dat het kontje naar voren komt, zonder dat je die je dood probeert te krijgen. Een MX5 is een heerlijk voorbeeld, maar ook de auto waar ik momenteel in rijd is voorspelbaar, maar toch speels. Helaas heb ik geen sper, maar pak regelmatig lege bochten hard bij entry, met een kontje naar buiten bij exit. Je voelt de auto netjes om de bestuurder heen roteren, waardoor je hem makkelijk kan vangen. Ik heb natuurlijk niet met de Polestar gereden, maar wel met een aantal van zijn concurrenten, waarvan de Mercedes (2012 model) prima comfort bood, maar toch een redelijk koersvast stuurgedrag. Audi vond ik net als VW’s veel te snel ondersturen, ook op droog en de BMW (F30) kon ik het leukst mee spelen en de automaat was subliem. Rotonde en leuke bochten waren niet veilig wanneer ik er aan kwam ;)
@Alwood: Met andere woorden, een E90 335i zou ik kopen met handbak, maar de F30 335i zou ik zeker met de automaat bestellen. De Volvo bak moet wel erg goed zijn om in de buurt te komen van die bak, verwacht eerder dat ie in lijn licht met de bak van de E90.
@jzaero: Potver :P ligt*
@tupperware: Ik denk dat je in de meeste situaties aan de 1.6D wel genoeg hebt.
@tupperware: onzin! Een sportautomatische transmissie met dubbele koppeling is best lekker. :) Heb er onlangs mee mogen spelen. Mijn volgende wagen krijgt dus ook zo’n bak.
…maar tot die tijd doe ik het nog met de handbak en koppelingspedaal. Ook in die (soms ellenlange) rotfiles…
@Simpson: Ja dat is waar maar dit is een auto die je toch niet elke dag mee naar je werk gaat toch? Zie dit meer als een weekend auto voor de auto-liefhebbende volvo rijder.
@TimoBac: Wat een onzin ! Een power sedan/station,avant,estate whatever is juist voor elke dag.
Als je dit voor de zondag koopt neem je in mijn ogen een vreemde beslissing.
@luuktb: dan kan je idd beter direct een tweedehands galardo kopen.
@luuktb: Dat is jou mening. Ik geloof best dat er mensen zijn die niet opvallend willen zijn met hun weekendauto en voor die mensen is deze volvo toch perfect?
@TimoBac: Ik bedoel meer voor de weekenden denk je eerder aan een RWD coupe of cabrio/roadster.
Heb je na mijn mening meer beleving.
Ik rij zelf een rs4 b7 geweldige auto geschikt voor bijna alles maar, blinkt nergens echt in uit.
Als ik dan een auto voor de zondag zou kopen zou mijn keuze eerder uitgaan naar een elise of iets dergelijks.
@TimoBac: Een sedan zoals deze, maar ook een 335i, S4 of C350 is een auto die je juist wel heerlijk naar je werk kan rijden. Deze auto’s bieden comfort wat je juist zoekt in een auto voor dagelijks gebruik. Een roadster is juist weer een auto die meer past bij weekenden naar mijn mening. De charme van een snelle sedan of station is juist dat je de hele familie erin kunt stoppen en wanneer je klaar bent van een snelle rit over een bochtig weggetje kan genieten. Vond het heerlijk, na een dagje Nurburgring in alle comfort en stilte terug naar huis rijden.
@jzaero: Point taken, maar toch denk ik dat de markt voor deze wagen zo klein is (ik hoorde vanmiddag bij autoweek prijzen voorbij komen van €100,000 + voor deze wagens) dat het echt collectors-item worden, en/of weekendwagens voor die-hard Volvo enthousiastelingen. En met aantallen van 10 voor de S60 en 50 voor de V60 zal het naar mijn mening daar bij blijven. Maar goed, voor allebei de transmissies is wel iets te zeggen.
@TimoBac: dat is natuurlijk een hele andere factor. Ja de auto is duur en door de gelimiteerde oplage zeker potentieel een gewild exemplaar later, maar in de basis blijft het een auto gebouwd voor comfort. Een snelle versie zou daar niets aan moeten veranderen in principe. De prijs vind ik dan wel weer te hoog voor wat de auto biedt. Stel al was de auto onbeperkt leverbaar tegen een vanafprijs van 55-65k, dan zit ie mooi in de prijsklasse van zijn concurrenten.
Jammer dat vanaf de achterkant t verschil tussen dit kanon en de 14/20% bijtellertjes niet is te zien. Dat R-Design pakket met dubbele uitlaten zou exclusief moeten worden voor de dikke motoren.
@timowouters: Die 14/20% bijtellertjes kun je niet in deze kleur krijgen, toch?
@potver7: alleen jij en ik weten dat. En ik zou toch wel verschil willen zien als ik €80.000 aan deze auto uitgeef, of 30.000 aan een instap s60.
Wel een érg tof kleurtje
@timowouters:
Voor 350 euro levert Volvo “rebel bleu solid” ook gewoon op je S60 D2.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is dat dezelfde kleur.
Hier rijdt trouwens een V40 D2 in die kleur.
@timowouters: heh heh, ook iemand die het met me eens is. Ik wordt gillend gek van al die V40 D2 R-design 14% bijtellers die je tegenwoordig ziet. Volvo moet deze mensen vertellen lekker voor de Renault Megane estate te gaan ofzo…
@rechtsaanhouden:
Dan wordt jij ook snel “gillend gek”, ik vind het er wel strak uitzien eigenlijk.
Kan mij het boeien of het een D2 of een T5 is, ik zie dat liever dan dat saaie grijze leaseblik waar de meerderheid voor kiest.
@tupperware: ehhh, het is juist die meerderheid van de leaserijders die nu voor een V40 kiest hoor, het is nu de meest verkochte auto van NL.

Maarre, ik ben wel blij dat de belastingdienst deze mensen nu in een echte auto stuurt, het is wel een stuk beter dan een prius, civic hybrid of megane estate.
@escort77: “Je reactie moet nog worden goedgekeurd.”

huh? Is dit iets nieuws of sta ik op de zwarte lijst?
@escort77: Heb ik ook wel eens. Snap ook niet waarom dat soms is.

Maar een ton vind ik ook wel heel erg veel. Ik denk dat een M3 dadelijk ook rond die prijs gaat zitten. Een 335i met lekker wat opties rij je voor 75.000 euro. Ik ben benieuwd Volvo.
@escort77:
Ik doelde met dat “saaie grijze leaseblik” dan ook niet op Volvo maar op de merken waar de leasemaatschappijen je met het pistool op je hoofd toe dwingen.

Van een Prius kan je vinden wat je wilt maar die is wel in 1 oogopslag als zodanig te herkennen, de Megane estate vind ik een mooie station.
De huidige Civic is meer een love it or hate it auto die ik dan wel kan waarderen juist omdat het geen eenheidsworst is, mooi vind ik hem dan weer niet.
Heeele dikke bak!
Wel jammer dat je t verschil tussen dit kanon en de instapper niet meer ziet door dat r-design pakket. Zou alleen op dikke motoren optie moeten zijn.
@timowouters: dat vind ik net niet. Heb het graag incognito. En zo de nietsvermoedende Porsche rijder aan het rode licht een poepie laten ruiken.
Zou dan voor de nieuwe 4 cilinder met 306pk gaan (R-line) en waarschijnlijk een hoop centjes overhouden. Deze kleur is wel een must!
Heerlijk, lang op gewacht na de lekker R’s
Toch knap dat een in beginsel helemaal niet sportief merk opnieuw succesvol een sportlabel in de markt kan zetten.
Zo jammer dat Volvo’s een verschrikkelijk interieur hebben. Het uiterlijk is echt wel mooi. Vooral deze uitvoeringen.
@jarno_dewilde: Dat lijkt me een kwestie van smaak. Er zijn veel mensen, mijzelf incluis, die het Volvo interieur juist waarderen. Kan me voorstellen dat het ‘net-even-anders’-design je niet kan bekoren. Maar het is in ieder geval alles behalve saai, en bouw- en materialenkwaliteit hebben ze al jaren goed voor elkaar bij Volvo.

OT: JA!! Eindelijk. Al blijft het ook wel jammer dat het een T6 en geen magische T5 betreft.
@jarno_dewilde: Verschrikkelijk kan ik het zeker niet noemen. Er worden in ieder geval wel degelijke materialen gebruikt die ook wel mooi zijn. Enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat ik na 16.000 kilometer nog steeds eerst op de verkeerde knop druk omdat er 10.000 knoppen naast elkaar zitten.

Verder vind ik het supervet en ben ik blij dat Volvo weer een rijdersauto op de markt brengt.
Ik heb niks met de huidige generatie S60 & met Polestar.
Geef mij maar de R’s van vroeger.
Ziet er goed uit, jammer van de verouderde automaat. In 2014 nog met een 6-traps komen aankakken, niet te geloven.
De Plug-In Hybrid met 285pk lijkt me fiscaal een stuk aantrekkelijker.. En stuurt ook meer dan prima!
100k…
Een ton… voor een rappe Volvo? Dan moet dat ding toch wel echt helemaal ramvol zitten lijkt me. Een “vergelijkbare” 335i (F30) begint bij 55.000,- euro. En als je echt heel erg raar doet met het aanvinken van de opties kom je ergens op 85.000,- uit.

Een ton… Serieus Volvo?
“Volvo laat desgevraagd weten dat de prijs op ongeveer een ton uitkomt” .. Volgens mij rijkelijk veel als je een S4/S5 of 335 hebt voor ca 65-75.000.. Ook de “toeslag” tov een normale S60 vanaf 30.000 en BMW / Audi vanaf 34.000 vind ik dan iets te hoog… Verschil bij Volvo + 70k bij BMW audi + 30/35k…
Ok je hebt iets “exclusievers” maar ik zou me toch afvragen of het dat wel waard is… Een V60 T6 heeft 304PK, 0-100 in 5.9 kost ca 50k. Als je daar 5k aan uitgeeft voor een chip + remmen en veren aanpassing zit je ook op ca 330-340 pk… maar hou je 45 k op zak!! Dan die blauwe verfspuit er nog op + 3k en klaar… Geen hond die het verschil ziet…. Mijn inziens mag deze auto niet meer dan 75k kosten..
@tvr1974: ik ben het helemaal met je eens, een ton is veelste veel voor 350 pk.
Ik verwacht wel een belletje of PM van jullie als jullie deze polestar gaan reviewen! Ik wil namelijk mee!!!
Mooie auto, maar wat een bak geld voor een volvo formaatje 3 serie/a4! Hij zou op z’n minst ongeveer gelijk geprijsd moeten zijn.. Als ik mocht kiezen werd het de 335..
Nah niet voor mij. Enkel in Nederland heeft een Volvo een positieve bijklank. Hier worden Volvo’s enkel gereden door grijze accountants en ex hippies. Het type dat de richtingsaanwijzer naar links laat gaan en rechts inslaat.

Indien ik de keuze had om zo een leuke motorisatie te rijden zou ik wachten tot de nieuwe C-klasse of anders een leuke A5. De BMW is me iets te onbetrouwbaar. (heel slechte ervaring gehad met een F30 d EDE). Dus van die laatste blijf ik voorlopig nog een tijdje weg.

En persoonlijk vind in Mercedes nog de leukste wegligging hebben. BMW is zeker efficienter en sneller op circuit maar niet zo speels als een Mercedes. En aangezien ik enkel van de wagen geniet op de weg …
Toch wel verrassend deze uitvoeringen want ik meen dat Volvo recent nog verkondigde alleen maar 4 cilinders te gaan leveren?
@fit4fun: dacht ik ook maar de 5-cilinders zijn ook nog gewoon te koop.
Tegenwoordig geen bijzondere cijfers meer, maar ’t blijft wel een heel snelle auto. En naar mijn mening een mooie ook!
Goed bezig Volvo! Zal wel een heerlijke bak zijn om te rijden denk ik zo!

Standaard zinnetje: mocht ik het geld hebben, dan zou ik dit zeker overwegen t.o.v. de Duitse broeders!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).