Een onopvallende auto met een inmiddels klassieke carrosserie, maak kennis met de Volvo S80. Met vijf- en zescilinders kwam er tot 272 pk op de voorwielen, inmiddels zijn dit soort units te koop voor 2 à 3 duizend euro.
De Volvo S80 (1/P2) in het kort
Met de S80 schakelt Volvo definitief om van achter- naar voorwielaandrijving. Deze grote luxe sedan is de laatste slag die het merk daarin maakt. Een eerste voorwielaandrijver introduceert Volvo al midden jaren ’80, met de 480. Daarop volgt in de jaren ’90 een ‘grote middenklasser’: de 850. Met de Volvo S80 vervangen ze de 960/S90. Die S90 is een auto die nog veel leent van de in 1981 geïntroduceerde Volvo 760. De Volvo S80 is er eentje van een volledig nieuwe generatie. Pas een paar jaar later zullen de compactere modellen (S60, V70) in deze nieuwe familie volgen, evenals de eerste SUV, de XC90.
Eind jaren ’90 schrijven we als de S80 debuteert. Voorin de S80 liggen dan vijf- en zescilinder lijnmotoren, diesel of benzine, met en zonder turbo. Een 2,4 liter vijfcilinder benzine instapper met 140 pk, een zescilinder turbo topmodel met 272 pk, maar ook een 140 pk vijfcilinder turbodiesel.
Het zijn soms snelle, maar vooral heel rustige motoren die er in de S80 liggen. Ze accelereren makkelijk naar de gewenste snelheid, begeleidt door een karakteristieke brom. Aanwezig zijn ze nooit. Acceleratiecijfers zijn veelal niet bijzonder, op de T6 na. Die noteert een eenvoudig te behalen 7,2 seconden naar 100 km/u (op papier).
Volvo zet met de S80 in 1998 vooral een veilige auto neer. Airbags aan alle kanten, stoelen die het risico op een whiplash beperken en kreukelzones, zelfs in de tunnel (het midden) van de auto. Veiligheid en comfort is waar de S80 in uitblinkt. Liever lange snelwegritten dan kronkelige paden. De T6-uitvoeringen zijn beduidend sportiever dan de instappers. Allemaal zijn ze groot, de zachter geveerde modellen kennen echter enige afwezigheid van rijbeleving.
Als occasion
Er zijn tussen 1998 en 2006 heel veel S80’s verkocht. Wereldwijd waren het er ongeveer 370.000. Het is een vaak geziene gast, zowel op koninklijke feestjes als voor het notariskantoor. Inmiddels rijdt de opvolger al enige tijd rond en daarmee is het aanbod hoog en zijn prijzen laag. In Nederland hebben geïnteresseerden in de eerste generatie Volvo S80 de keus uit ruim 200 auto’s. Het zijn auto’s zo kaal als je Zweeds staal kan krijgen, of ze zijn voorzien van xenon verlichting, leer, een automaat of 6-versnellingen handbak, ESP, bochtverlichting en meer. Opties in overvloede. Rij met een goed aangekleed model weg en menig moderne limousine is minder compleet uitgerust.
Prijzen lopen uiteen van minder dan €2000,- tot een grove €15.000,-. Daarbij loopt het spectrum van ‘kaal, pre-2001, met onbekende historie’ tot ‘volledig aangekleed, beperkte km’s en uit 2005/2006′. Dat zijn de twee uitersten. Kilometers maken bij een Volvo S80 niet echt veel uit, modellen met meer dan 300.000 km is mogelijk geen eeuwig leven meer toebedeeld.
Een eerste generatie S80 koop je als een goedkoop, relatief luxe vervoermiddel of als je op zoek bent naar een betrouwbare reisgenoot voor grote afstanden. Als geld minder een rol speelt, zoek dan een ‘recent’ model. Het liefst 2004 of nieuwer. Neem er een met volledig bijgewerkte (dealer)geschiedenis en een vijfcilinder turbo (2.5T of D5) of T6. Vijfcilinder diesels tot 2001 (Volkswagen/Audi) kunnen rumoerig zijn. Mik op tellerstanden tot 150.000 km en rij de volgende 200.000 km er zelf (zorgeloos) bij. Zoek in deze categorie het liefst een auto met ‘nette’ prijs en garantie, het liefst een jaar, minimaal 6 maanden. Als optie 1 (goedkoop) je doel is: zoek uit de goedkoopste 20 aangeboden S80’s degene die het best rijdt, waarbij hoge kilometerstanden (met noodzakelijk onderhoud) soms zelfs een pré zijn.
Aandachtspunten
Het grote risico bij Volvo zijn auto’s die wel onderhouden maar weinig verzorgd zijn. Zonder nieuwe remvloeistof gaan remklauwen een keer stuk. Hebben er ondeskundigen aan de cilinderkop (motorblok) of automaat gezeten dan loopt het zaakje spaak. Turbo’s zijn altijd gevoelig voor koud starten en hard rijden. Let er daarom op dat alles écht soepel werkt. Controleer goed op olielekkages of sporen van koelvloeistof in de motorruimte. Rem een keer goed en kijk of de schijven rondom schoon zijn en de pedaaldruk constant.
Volvo’s overstap naar het volledig nieuwe platform voor deze eerste S80 is niet vlekkeloos verlopen. Zeker vergeleken met zijn voorganger rammelt de S80 meer. Vroege bouwjaren hebben dikwijls last van elektrische storingen. Gasklepsensoren/schakelaars (Elektroinic Throttle Module) zijn een gevoelig punt, als deze het begeven zal de computer een ‘noodloopprogramma’ activeren. Diesel-injectoren van de D5 kunnen, vooral bij hogere kilometerstanden, aan vervanging toe zijn. Vaak hebben deze auto’s problemen met starten.
Zoals gezegd is onderhoud een gevoelig punt. Omdat de auto’s sterk gebouwd zijn wordt onderhoud dikwijls ‘vergeten’. Smerige zwarte luchtfilters, een ‘geurtje’ in het interieur en slecht starten met koude motor kunnen hier indicaties van zijn.
Er zijn twee noemenswaardige terugroepacties geweest waar de S80 aan meedeed. Stuurkogels zijn eenmaal vervangen en is sowieso een gevoelig punt van de S80. Tevens is de auto in 2004 teruggeroepen omdat een koelfan zou kunnen oververhitten, met een brand in de motorruimte tot gevolg.
Hoewel automaten comfortabel rijden zijn handgeschakelde S80’s de meest veilige keus. Automaten kunnen stuk lopen als ze niet goed zijn onderhouden. Olie is hierbij een belangrijke factor maar ook de juiste handelingen bij het verversen. Computers besturen de automaat voor een belangrijk deel. Als de computers door fout handelen van slag raken kan er in de automaat slip optreden waardoor deze zeer snel slijt. Handbakken dienen goed in de versnelling te schakelen en een goed functionerende koppeling te hebben. Zeker bij sterkere turbomotoren kan er bij een versleten koppeling slip optreden.
Conclusie
Stap je over de Nederlandse brandstofkosten en wegenbelasting heen dan kan je met een S80 een hele goede koop doen. Maak bij twijfel een inhaalslag met het onderhoud. Vervang rem-, motorolie en koelvloeistof. Controleer naast de auto de stuurkogels, in de auto is dit vaak maar beperkt merkbaar. In een luxe auto zoals de Volvo S80 dient comfort op orde te zijn, rammels zullen snel irriteren. Ondertussen geniet je, zeker bij de benzine-uitvoeringen, tijdens het rijden van een roffel op de achtergrond en nodigt de S80 uit tot hele lange ritten.
Het interieur biedt ook ruimte aan grote mensen. De kofferbak biedt een zee aan ruimte en de achterbank is neerklapbaar. Vooral uitvoeringen met een volledige stuurbediening, luxe (leren) interieur en de juiste motor hebben meerwaarde. Onder de €10.000,- moeten er al zeer mooie uitvoeringen vindbaar zijn. Of ga voor een ‘koopje van de week’ en zie waar het schip strandt voor een vijfde van dat bedrag. Hier vind je een overzicht van alle Volvo S80’s die te koop staan.
66 reacties
Ik vind persoonlijk de S60 mooier. Ik stoor me aan de “vlakke” kofferklep.
Omdat je naar het werk moet, je bent nog niet gepensioneerd…
Gaat leuker rijden, minder verbruiken, makkelijker te parkeren zijn,…
Welkom in de 21ste eeuw. Ga eens met een wagentje genre Fiesta of zelfs kleiner een Ka of 500 rijden, zijn inmiddels (mede door het laag gewicht en goed chassis) de leukste betaalbare wagens op de markt. Wil je echt geen plompe bak meer.
200kmh:
http://i.imgur.com/NY7NNAo.jpg
Natuurlijk snap ik je punten wel, maar een Corsaatje kost al gauw €15k. Daar koop je dus gemakkelijk een S80 of iets anders wat ouder is van. Zeg dat je 5k uitgeeft aan je auto, dan mag je 10 ruggen stukslaan op de meerprijs van onderhoud en brandstof. Ik begrijp dat niet iedereen daar zin in heeft, maar een beetje auto fan koopt toch liever iets leuks en kijkt daarna naar de praktische kant…?
Maar dan kan je ook een Fiesta van enkele jaren oud kopen…
Parkeren is verder pure wiskunde, een wagen van geen 4 meter kan je potentieel in meer parkeerplekken zetten dan een wagen van 5 meter, ongeacht je skills. Er is een reden waarom het stadswagens zijn…
Een jonge Fiesta hoeft helemaal niet duur te zijn, onlangs even met een mogen sturen met automatische airco, ipod-aansluiting, verwarmde zetels,… en deze hebben een grotere wagen niets te benijden. Door slim gebruikt te maken van de interieurruimte zijn ze zelfs ook verrassend ruim. Ik begrijp best dat sommige mensen een grotere wagen nodig hebben of wensen, maar anders is klein en licht altijd beter en leuker!
Ik rij af en toe in een vrij nieuwe Smart (2012) en dat rijdt best leuk! Vermogen in de stad is voldoende en hij stuurt lekker direct. Echter, als ik lange(re) afstanden moet rijden (naar Duitsland, Frankrijk etc.) prefereer ik toch een wat grotere auto.
Klopt, maar de Smart is wel extreem klein. Genre Fiesta vind ikzelf ideaal van formaat (maar heb het zelf ook niet gekocht :)). Met zo’n wagen uit de B-klasse met een kleine 100 pk gaat het goed leven zijn.
Ik wilde eerst per se een Mercedes als eerste auto, maar ik heb nu ook een Volvo. Een 850. Reuze blij mee!
Prima auto’s hoor die volvo’s, vind de s80 ook erg mooi!
Er staat elke dag een V70 R aan de overkant van ons bedrijfspand, bij een andere zaak. Het zijn echt hele mooie wagens (vooral de 855/V70) en die R modellen zijn erg vlot, zonder het van de daken te schreeuwen.
Zelf haalde ik altijd 1 op 8 met pittig door rijden;)
steekt met kop een schouders boven Duitse meuk uit ..
jazeker .. de kwaliteit is serieus van een heeeeeel ander niveau ..
neemt niet weg dat @StijnB het op elk punt bij het rechte eind heeft ..
Wa’s dat voor onzin, alsof de mensen bij Volvo Gent trotser zouden zijn op de buitenlandse volvo’s die ze er ineen steken dan een chauvinistische duitser op de golf die hij net ineen schroeft.
you lucky bastard ..
da,s serieus knap boef ..
had alleen niet mijn keuze geweest toen ik 20 was ..
maar is een dijk van een auto ..
hoop dat je er lang plezier van mag hebben ..
heb een probleem met een auto serieus te nemen ..
ik koop alles wat voor mijn voeten komt of wat ik een grappig karretje vind ..
en een Volvo kies je voor langere periode ..
heb wel eens een 480 en een 960 gehad ..
bij aankoop helemaal happy ..
maar heb het na 2 maanden wel weer gezien ..
paar Oldsmobiles ..
paar Lincolns ..
een Mercury ..
een Buick ..
een Twingo ..
een Jaguar ..
maar het allerliefste in mijn veredelde kruiwagentje (Fiat Doblo) ..
De GTV is ook weer verdwenen begrijp ik….
yep .. is een Buick cabrio geworden .. (waar ik uiteindelijk ook nooit in rij) ..
Auto is erg stil, vandaag nog even 200km/h gereden, merk je vrij weinig van, als passagier dan hè ;)
Vind het zelf wel een auto met uitstraling, niet schitterend, maar hij ‘komt wel over’.. Neemt niet weg dat ik de voorganger, de 960 vanbuitenaf gezien véél meer uitstraling vind hebben!
En @ StijnB: voor de zaak heb ik geregeld een splinternieuwe Fietstas Spaarmobiel bij me. Echt hoor, leuk ding, rijdt prima. Maar vergelijk dat qua rijcomfort (op met name de lange afstanden) nou asjeblieft niet met het onderwerp van dit topic, dan weet je echt niet waar je over praat.
Enkel in dat segment en als leeftijd niet uitmaakt, de W126 of W140 S-klasse, sowieso.