• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

A10 en A13 eind maart terug naar 80 km/u

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 februari 2014 om 07:48 – 51 Reacties

'80


Nog een maandje en dan moet de cruise control weer twee tikken lager voor wie op de A13 bij Overschie of de A10 bij Amsterdam-West rijdt. Minister Schultz verlaagt de Vmax er van 100 naar 80 km/u.

Voor zover het mogelijk is tussen al die opgehoopte fijnstofdeeltjes en overige Pure Longterreur des Doods hing dit besluit al even in de lucht: op beide trajecten hadden belangengroeperingen via de rechter afgedwongen dat de minister haar eerdere verhoging van 80 naar 100 beter moest onderbouwen.

Dit jaar wordt de gemeten vervuiling op de A13 niet overschreden, per 2015 komt een overschrijding in zicht. Over pakweg twee jaar, als de A4 tussen Delft en Schiedam naar verwachting opent, verwacht Schultz een significante daling van de uitstoot langs de A13.

Op de A10 is in het algemeen vrij weinig aan de hand, behalve op één ‘blind spot’. Hier bevinden zich twee flats tegenover elkaar, waardoor de viesbah-lucht niet goed weg kan stromen en de fijnstofrommel zich ophoopt, met name rond de onderste verdiepingen. Schultz toont zich solidair met de flatbewoners, en maakt het stuk nu 80 (er was dus geen betere motivatie voorhanden).

Overigens heeft de minister inzake het besluit van de rechter aangaande de A13 hoger beroep ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar gedurende dit hoger beroep wordt de Vmax als gezegd wel aangepast. En zo blijven we steggelen over wat maximumsnelheden. Is het alle moeite en kosten waard?

Ook interessant!

  • je eigen tankstation
    Wil jij je eigen tankstation hebben? Sla dan nu je slag!
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem
    Zo'n 1.000 automobilisten geflitst bij Gorinchem

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

a10-rijksweg, a13-rijksweg, maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Dikke oprit! Audi RS4 Avant en RS6 Avant
Volgend bericht: Volvo V40 D4 Business: 190 pk en 14% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. parker zegt

    25 februari 2014 om 07:51

    Te debiel voor woorden dit. Het maatschappelijk belang van die snelwegen is veel groter dan het welzijn van die paar paupers op de eerste verdieping van een of andere stinkflat. Breek dan die flat gewoon af. Geldt ook voor Overschie.

    Login om te reageren
    • 850t5r zegt

      25 februari 2014 om 08:04

      @parker: hey Remy, ga eens snel je boek weer in…

      Login om te reageren
      • parker zegt

        25 februari 2014 om 09:16

        @850t5r: ik vond Remy toch altijd wat vriendelijker dan mijzelf, maar goed, tijden veranderen.

        Login om te reageren
        • 850t5r zegt

          25 februari 2014 om 10:35

          @parker: mmm… Ik had ook nog een duits boek in m’n hoofd maar dat wou ik je niet aandoen…

          Login om te reageren
      • erwh zegt

        25 februari 2014 om 09:27

        Klokkenwinkel van een E46 coupé, nice!

        Login om te reageren
        • super zegt

          25 februari 2014 om 09:33

          @erwh:
          e46 met 3 ton en nogal wat problemen lijkt mij (dsc en remmen bijvoorbeeld)

          Login om te reageren
          • erwh zegt

            25 februari 2014 om 09:37

            @super: Nee hoor, DSC staat gewoon volledig uit (zo ziet dat er bij een E46 uit). De bestuurder wil waarschijnlijk gewoon een goede 0-100 tijd neerzetten met een lege tank. ;-)

            Login om te reageren
            • erwh zegt

              25 februari 2014 om 09:40

              @erwh: Of heeft dat net gedaan en rijdt nu zo zuinig mogelijk op de cruisecontrol naar het volgende tankstation.

              Login om te reageren
            • Dino2400 zegt

              25 februari 2014 om 09:56

              @erwh: denk eerder dat de auto inmiddels is beland bij een eigenaar met een “laag budget” om het maar eens vriendelijk te zeggen. Zo iemand die bespaart op noodzakelijk onderhoud en die er voor 10 euro brandstof in gooit inplaats van de tank vol te gooien.
              Maar ja, dat is nou eenmaal het lot van de BMW op leeftijd…

              Login om te reageren
            • super zegt

              25 februari 2014 om 10:21

              @erwh:
              als er een probleem mee is gaat dat lampje ook branden weet ik uit ervaring…

              Login om te reageren
          • jzaero zegt

            25 februari 2014 om 09:44

            @super: Hoeft niks te betekenen. Remmen zijn gewoon slijtdelen en de DSC/ASC kan gewoon uit staan. Als er echt een probleem zou zijn, zou vaak ook de handrem en ABS lampjes tegelijk branden, wat betekent dat er een probleem in de ABS sensor zit.

            Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              25 februari 2014 om 11:10

              @jzaero: je was me voor…
              Al zie ik niet in waarom iemand ASC uitzet, maar wel op de CC rijdt…

              Login om te reageren
    • gregorius zegt

      25 februari 2014 om 08:47

      @parker: Je verwoordt, op een wat harde/directe manier, wel wat 99% van de bestuurders op dat traject en waarschijnlijk 80% van alle mensen die niet langs een snelweg wonen denken.
      En daarnaast is het ook niet zo alsof die mensen in die stinkflat hun raam open hadden (lawaai) of zo.
      Oplossing. Jas daar 4 palen in de grond, span er een goed zeiltje tegen (of timmer er anderes een zooi Gamma planken tegenaan): dirty-spot opgelost.
      Voor iedereen die bij een snelweg, provi-weg of luchthaven woont waar het nu nog niet zo erg is: hup, verhuizen, kan zomaar erger worden… Maar ja, dat zeiden we 10, 20, 30 en 40 jaar geleden ook al tegen die mensen.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      25 februari 2014 om 09:29

      @parker: Haha ja hoor zo ken er nog wel 1 over Schiphol met al die pauperhutjes onder de aanvliegroutes…

      Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      25 februari 2014 om 10:59

      @parker:

      In Overschie gaat het om meerdere woningen, waaronder ook koopwoningen. Als jij dat gaat betalen [geen executiewaarde!], dan zullen ze graag verhuizen?

      Dus ga jij dat betalen…Vast niet!

      Login om te reageren
    • hillegaar zegt

      25 februari 2014 om 11:26

      @parker: kan ik op jou stemmen met de gemeenteraadsverkiezing?

      Login om te reageren
    • krokant zegt

      25 februari 2014 om 13:25

      @parker: Een beetje dom wat je hier zegt. Om naar mijn werk te gaan rijd ik vaak over de A10 west. Ik verbaas me ook altijd hoe je in zo’n flat kan wonen, want laten we eerlijk zijn, je gunt t je ergste vijand nog niet eens. Je benadering vind ik ook heel simpel; “die paar paupers” – je kent de persoonlijke situatie van die mensen niet.
      Ontopic: je mag daar na 19:00 uur nu ook al noet harder dan 80 km/h

      Login om te reageren
      • krokant zegt

        25 februari 2014 om 13:26

        @krokant: ik was nog niet uitgepraat:) Hoe veel verschil gaat het maken qua uitstoot? En is dit wel bevorderlijk voor de doorstroming?

        Login om te reageren
  2. pleiades zegt

    25 februari 2014 om 08:06

    Graag verzoek ik iedereen om in een zeer lage versnelling door deze trajecten te rijden.

    Danku

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      25 februari 2014 om 08:14

      @pleiades: Waardeloos idee, daar heb je alleen jezelf mee

      Login om te reageren
      • pleiades zegt

        25 februari 2014 om 09:48

        @marikoelolo: Oh god… Als je hoog in toeren rijdt, stoot je meer fijnstofdeeltjes uit. Als ik 80 in z’n zes rij zit ik ergens rond de 2000 toeren, als ik dat in z’n 3 doe zal ik ergens rond de 5500 toeren zitten….

        Maarja het was maar een geintje.

        Login om te reageren
    • 72bug zegt

      25 februari 2014 om 08:49

      @pleiades:

      Dat is ook het kromme aan dergelijke aanpassingen. Veel mensen zullen bij 80 km/h toch een versnelling terugschakelen, dus uiteindelijk win je er praktisch niks mee..

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        25 februari 2014 om 10:05

        @72bug: Waarom zou je in een auto in godsnaam een versnelling terugschakelen voor 80 km/h? Ik ken geen enkele auto die niet constant (niet accelererend) 80 in zijn hoogste versnelling kan rijden.

        Login om te reageren
        • 72bug zegt

          25 februari 2014 om 10:32

          @RRenault:

          Gevoelskwestie.. Ik denk dat er voldoende mensen zijn die dat doen. Als je dan ook nog harmonica-gedrag krijgt, zal dat helemaal gebeuren.

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          25 februari 2014 om 10:39

          @RRenault: Renault Mégane 1.5 dci eco2, om er een te noemen…

          Login om te reageren
        • stannl43 zegt

          25 februari 2014 om 11:07

          @RRenault: Als ik met mijn VW Golf 1.9 tDI 80 rij schakel ik dus mooi wel terug van de 6 naar de 5.

          Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          25 februari 2014 om 13:28

          @RRenault: Dat is juist het probleem, 80 kan je wel rijden, maar als de snelheid wat hoger word zie je al gou dat mensen wel ff terugschakelen om die 130 weer snel te kunnen rijden. Gevolg: remmen, optrekken, remmen, optrekken —> nog meer vervuiling.

          Als iedereen nou gewoon 100 of 120 rijd, constant, zonder de rem aan te raken en zonder oscillaties in het gasgeven, dan bespaar je al een significant deel op je brandstof.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            26 februari 2014 om 17:12

            @b00m3rang:
            Tja, dan heb je dus een onder gemotoriseerd muesli hok.
            Als ik 80 rij in 6 gaat hij als een vuurpijl af als ik jeuk krijg in m’n kleine teen.

            Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    25 februari 2014 om 08:46

    waar maakt iedereen zich druk om?
    Ik rijd beide trajecten met grote regelmaat en sinds je er 100 per uur mag, rijden de meeste automobilisten er toch nog steeds 80, dit uit pure angst van onze terreur-politie en trajectcontrole.

    En trouwens, is het daarnaast nu zo belangrijk om op deze belangrijke verkeersader 100 te rijden?
    Er rijdt daar veel in- en uitvoegverkeer
    Het enige wat me wel irriteert is dat de snelheidsverschillen met inhalen zo enorm klein zijn, dat een inhaalmanoeuvre bijna net zo lang duurt als een Bijbels verhaal uit Genesis.
    En dat, dat vind ik weer gevaarlijk, want inhalen; zo is mij geleerd; dat hoor je zo snel mogelijk te doen.

    Maar goed, de angst regeert al jaren in Nederland.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2014 om 09:08

      @desjonnies: “dat vind ik weer gevaarlijk, want inhalen; zo is mij geleerd; dat hoor je zo snel mogelijk te doen.”
      Dat klopt. Nou ja, als er sprake is van tegenliggers. Maar je kunt de vraag stellen of voorbij rijden op een andere rijstrook in dezelfde rijrichting eigenlijk wel inhalen is. Als geen ander verkeer hindert (zoals bij een groot snelheidsverschil wat je hebt met een vrachtwagen met 90 op de linkerstrook van een 130 snelweg) maar je snelheid om en nabij de maximum snelheid is dan maakt het toch eigenlijk niet echt uit hoe lang het duurt.

      Login om te reageren
    • super zegt

      25 februari 2014 om 09:36

      @desjonnies:
      ga je nou redelijk lopen doen op een onderbuik blog voor 19 jarige mannetjes?

      Login om te reageren
  4. n54coupe zegt

    25 februari 2014 om 08:47

    Luchtvervuiling bij Overschie zal weer enorm toenemen.
    De geluidsoverlast daarentegen neemt enorm af al weer iedereen in de file staat voor de deur.
    80km heeft bewezen daar absoluut niet te werken.
    Je staat dan in de spits altijd in de file.
    Met 100km/u geeft het kleinpolderplein de stad uit nauwelijks fileproblemen

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      25 februari 2014 om 21:53

      @n54coupe:
      Nu woon ik daar toevallig in de buurt en rij ik daar dagelijks maar het maakt dus geen f*ck uit of je nu 80 of 100 mag. De tijdswinst op dat stukje bij Overschie gaat de 10sec echt niet overschrijden. Het is immers maar 2 kilometer. Waar lullen we dus eigenlijk over.
      Laat onverlet dat het mij geen moer kan schelen hoe hard je daar mag rijden trouwens.

      Helaas denkt 1 bejaarde die met haar tuintje aan de geluidswal woont, gesteund door een zakkenvuller van GroenLinks daar een andere mening op na houdt.

      Login om te reageren
      • n54coupe zegt

        26 februari 2014 om 08:41

        @tupperware: Voor de tijdswinst maakt het inderdaad niks uit of je 80 of 100 km/u mag.
        Maar dat is het punt ook niet. Omdat het daar ook trajectcontrole is rijdt iedereen er toch al spastisch te langzaam. Met een 80km zone gaat iedereen weer 73 rijden, en dan worden de vrachtwagens weer boos die van de A16/A20 af komen, en die gaan doorschuiven naar baan 2, dan kunnen de auto’s niet meer invoegen uit A20/HvH en Overschie, gaat iedereen remmen, en alles staat weer stil.
        Ik kom er elke dag in de avondspits, en heb het jaren zien gebeuren toen de 80km beperking er was. Elke avond de stad uit stond het vast.
        Met een 100km/u limiet is dit effect veel minder, invoegen gaat er beter. Geen idee precies waarom, want effectief rijdt iedereen in de avondspits nauwelijks harder dan 80, maar zo is het wel. Gevolg: veel minder files in de avondspits de stad uit. Voor verkeer vanuit Delft maakt de 80km zone zowiezo niets uit. Die hebben altijd te maken met de invoeg op de A20, dat staat altijd stil in de spits…

        Login om te reageren
  5. hillegaar zegt

    25 februari 2014 om 09:11

    Dan hadden ze niet in die pauperflat moeten gaan wonen

    Login om te reageren
  6. Brum zegt

    25 februari 2014 om 09:23

    Mooi man, zo’n E46 dashboard :-)

    Login om te reageren
    • Brum zegt

      25 februari 2014 om 09:25

      @Brum: Deze man/vrouw moet alleen wel ff tanken en de remblokjes vervangen…

      Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        25 februari 2014 om 09:54

        @Brum: Ja man.. Geef je t ff aan m door? ..

        Login om te reageren
        • Brum zegt

          26 februari 2014 om 14:38

          @sebasjuhh: Zo, was de melk zuur?

          Login om te reageren
  7. TDI-goeroe zegt

    25 februari 2014 om 09:30

    Dit zijn de prioriteiten in NL, doen we 100, of toch liever 80? en hoeveel flitsers/TC’s plempen we daar neer om te HANDHAVEN!!!?

    Login om te reageren
  8. erwh zegt

    25 februari 2014 om 09:35

    Klokkenwinkel van een E46 coupé/cabrio, nice!

    Login om te reageren
  9. widodh zegt

    25 februari 2014 om 10:04

    Ik rijd 100% elektrisch, mag ik daar dan wel 100km/h? Ik heb immers geen directe uitstoot op die locaties!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      25 februari 2014 om 10:32

      Probeer het eens zou ik zeggen :_

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        25 februari 2014 om 11:46

        @sir_smokalot: Wel een mooi proefproces denk ik zo. Ben benieuwd hoe de kantonrechter er op reageert.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          25 februari 2014 om 11:48

          Dat is best een interessante vraag, hoewel ik de EV-rijder weinig kans geef. Regels zijn uniform. Zou het me zelf niet op de hals willen halen.

          Login om te reageren
        • baasbas zegt

          25 februari 2014 om 14:03

          @widodh: Leuk bedacht, maar je zal geen kans maken :-)

          Je hebt te maken met verkeersregels en de regel zegt 80. De reden waarom het 80 is (en niet 81) staat niet ter sprake, dus je (valide) punt zal je niet kunnen maken…

          Login om te reageren
  10. nielsvanderweiden zegt

    25 februari 2014 om 10:24

    Oplossing: lagere maximumsnelheid maar dan geen traject- of flitscontroles. Omwonenden en Mjödefensie blij, automobilisten blij.

    Login om te reageren
  11. marv46 zegt

    25 februari 2014 om 10:57

    Just a guess: Is de meeste uitstoot op het A13 traject niet te wijten aan files? volgens mij staat het daar in de spits vrijwel iedere keer vast. Ik gok dat de uitstoot een stuk minder zou zijn als je er ieder moment van de dag gewoon door kan rijden (ongeacht of je 80 of 100 rijdt). Wat dat betreft zal uitstoot volgens mij niet direct aan maximum snelheid te linken zijn.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      25 februari 2014 om 11:05

      @marv46:

      Dat weet jij, dat weet ik…En die droeftoeters ook wel. Maar het is wel zo handig om een nieuwe geldbron (opnieuw) aan te boren ‘vanwege de accijnsverlaging’? Die trajctcontrole zal met graagte weer worden aangezet…Let maar op!

      Het geld met wel blijven binnenstromen in Den Haag….

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      25 februari 2014 om 21:59

      @marv46:
      Ach, na 2015 (dan is de A4 tussen Schiedam en Delft open) wordt het gewoon weer 100.
      Als ze dan ook de A16 doorgetrokken hebben is de A13 gewoon een hele brede lokale weg waar geen hond meer rijdt en kan de snelheid naar 130.

      Login om te reageren
  12. Arvado zegt

    25 februari 2014 om 19:30

    Leuk, maar je moet je remblokken vervangen en wellicht je schijven, ESP (ASC) weer aanzetten, tanken en je kilometerstand terug schroeven ;P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North