
Dag dag, hier een bericht van onze buurman onder het mom van #OccupyAutoblog. De volgende zaken vielen ons op. Volvo verklaart de viercilinder heilig, ten koste van de zespitter. Amerikanen denken dat Ford een best wel onzuinig merk is. Toyota verzint een ludieke conceptcar met internet terwijl Daihatsu (ja, dat bestaat nog) een broodrooster op wielen laat figureren op de Tokyo Motor Show. Tot slot: al bekend met het fenomeen ‘accu-wisselstation’? Dat wordt HIERRR uitgelegd.
4 cylinders… Downsizen Like A Boss.
Daihatsu bestaat ja. Ze trekken zich alleen terug uit Nederland.
@betonstaal: en de rest van Europa
@betonstaal: Is wel slim, want echt verkopen doet het hier niet, die mini auto’s.
@masterstig: komt wel.
@betonstaal: Denk je, de vormgeving spreekt de Nederlander niet echt aan geloof ik.
@masterstig: Ik denk eerder dat het imago het merk nekt, stempel seniorenmerk is niet echt een pluspunt
@RoT___: Maar wat maakt t uit; het is 100% Toyota anyway. Daihatsu eruit, Pruis erin. Als dat niet meer werkt, komen ze wel weer met iets nieuws.
En als je zo graag toch een Daihatsu wil, dan kan je m best krijgen!
Goh, wist Saab 35 jaar geleden al… Toen stond ‘downsizing’ en ‘rightsizing’ al in de Saab brochures. Ere wie ere toekomt? Helaas niet dus…
@Svenska_Aeroplan_AB: Het is ook zo jammer dat het zo in verval is geraakt.
@Stender: yup. Toch heeft het er wel mee te maken. Saab is een unieke eigenschap, de turbo, kwijtgeraakt. Die kun je bij elk merk halen tegenwoordig… Kijk naar Daihatsu, die maakt altijd al kleine, zuinige auto’s. Knettergek dat die juist in deze tijd weggaan uit Europa. Maarja, zelfde verhaal, klein en zuinig haal je tegenwoordig overal. Toch blijf ik het een raar fenomeen vinden.
Die Daihatsu FC ShoCase is de opvolger van het minibusje de HiJet?
Ga dan van 6 naar 8, dan ben je pas een baas… Het publiek ziet liever een zuinige 5 cilinder dan een slurpende zwaar underpowered pruttelende 3 cilinder
@autobart: volledig mee eens!
Voor Volvo is het voornamelijk een imago issue. Ze staan bekend als zware, onzuinige (maar veilige) machines. Helaas betekent dit tegenwoordig oa dat de restwaarde van Volvo’s sterk daalt. Mensen kopen liever een zuinige (tweedehands) auto, want benzine (en belasting regels) maken het rijden in een tweedehands Volvo wel erg onaantrekkelijk.
Dit resulteert dus in veel afschrijving, waardoor de aanschaf van nieuwe Volvo’s ook onaantrekkelijk is.
Bmw heeft dit alweer een paar jaar geleden (met succes) gedaan.
Een viercilinder loopt niet mooi. Bedankt hé, boomknuffellaars.
@Northwestern: Heb jij een 6 cilinder in je Laguna?
@masterstig: ja
@Northwestern: Top! Altijd leuk :D
@masterstig: Het enige alternatief voor minder dan 5 cilinders (een Volvo T5 loopt ook zo vreselijk mooi) is een Wankelmotor :)
@Northwestern: Wat ik ook blijf zeggen, pas vanaf 5 cilinders wordt het leuk. Ik kan nog steeds niet warm worden van gedownsizede motoren.
Nee! ik hou van de 6 cilinders, op het werk hebben we een s80 t6 en een v70 t6 en xc90 3.2, Echt een geweldige motor en je weet pas echt hoe hij is al je het zelf hebt beleeft. De 4 cilinder bij volvo vind ik alleen eigelijk leuk als het de 2.0T is of de T4,
@mustang84664: Je bewijst met deze opmerking het hele punt van Volvo: 4 cilinder met turbo is ook gewoon leuk.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja en ik noem nu 2 motoren van de 4 cilinder reeks, de rest vind ik allemaal niks
Volvo zuigt. Eerst dee lekkere V8 er al uit gooien en nu ook de heerlijke zes-in-lijn blokken. Nu de vijfcilinders nog even zoals Ford, en Volvo is net zo saai als een gemiddelde Aziaat (wat het feitelijk als is natuurlijk). Knap gedaan hoor!
4 pitters eruit, 5 en 6 cilinders terug evenals de V8.. wie denk je anders in hemelsnaam als doelgroep te hebben?..leaseboy’s en opa’s?
@Zjonnie: Yep, en die hebben geld… En pubers die dromen van een ‘vette sportwoagen jonguh’ niet.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Autoblog:
Even uit nieuwsgierigheid dus verder geen aanval of iets dergelijks, maar hoe staat het met de bezoekersaantallen van “Groen7”?
Is er een beetje animo voor, of blijven we dit soort berichten krijgen om het te promoten?
@jack_abarth: dit soort berichten blijven sowieso.
Verder gaat het goed met de bezoekersaantallen, er is een duidelijk stijgende lijn zichtbaar!
Leuk bedacht dat accu wisselen, maar zie dat accublok.
die dingen zijn net zo lomp en onhandelbaar als de blokken die je zit in bijvoorbeeld heftrucks. Daar is het niet erg, de ruimte is er wel.
Maar zie dat ding even in de achterkant van die renault gaan. ByeBye achterbak en welcome enorme last op de achterwielen.
Die accu’s moet je gewoon laag houden in een relatief plat pakket bij het chassis. Dat is bij diverse auto’s ook zo, alleen kun je ze dan niet zomaar wisselen.
daarmee blijf ik nu meer heil zien in waterstof en vooral die accutechniek met ‘oplaadbare’ gel die je gewoon kan tanken. Dat biedt de voordelen van huidige auto’s meer naar de elektrische auto.
Dat wisselen is leuk bedacht, maar bedenk nu even een ’tankstation’ langs bijvoorbeeld de A9. Afgezien van de verschillende accu’s, kijk wat een enorme hoeveelheid spul je dan moet hebben staan en kunnen opladen.
En dan gaat het nog om de betaling. een volle tank benzine geeft mij een bepaalde hoeveelheid energie, maar bij een accu is het net afhankelijk van de slijtage. Dan moeten ze het slijtageniveau alweer bij gaan houden in de accu’s en aan de hand daarvan betaal je, maar dan zit je weer met het probleem dat men die slechte accu niet wilt hebben.
Voor het bedrijf is hij nog lang niet versleten, maar de automobilist wil de nieuwste van de nieuwste, want–> reikwijdte
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
eerst de v8 eruit nu de 6 cilinder eruit er schiet niet echt veel meer over. doe mij toch maar een dikke Audi inplaats van zoon saaie Volvo!