
Yup. Anders komen we er niet meer uit. Dankzij al die turbo’s, elektromotoren en ander geneuzel is de ene tweeliter de andere niet meer. Bij BMW liegen ze je keihard voor, maar dat is niet echt Chinees Zweeds. Vandaar dat na jaren van onderzoek Volvo met een heel logisch systeem op de proppen komt.
“Afhankelijk van het vermogen van de aanwezige motor krijgt een label voor benzine “T” of diesel “D” aangevuld met de cijfers 1 tot en met 8.” Geen gestuntel dus meer dat de hyperdrive44i eigenlijk een 1.2 driecilinder met 2 turbo’s heeft en dus de prestaties van de vroegere V8 overtreft zodat de typeaanduiding toch heel reëel is. Simpelweg een heel eerlijk, duidelijk en consistent nieuw systeem. De benzine varianten T2, T3, T4, T5 en T6 zijn er al, maar straks volgen ook een T1, T7 en T8. Voor diesels geldt hetzelfde: het rijtje D2, D3, D4, D5, D6 is al aangekondigd, maar Volvo houdt ruimte onder aan het gamma voor een D1 en bovenaan voor een D7 en D8.






Heel goed, volvo snapt het
Gelukkig maar …
Een Volvo D6? Daar ben ik wel benieuwd naar :P
Maar wat moet dat middelste rijtje nou, zijn dat gemiddelden?
En overigens, waar blijft die R-versie nou? (bijv. een 350 pk versie van de T6 met grotere remmen en wat uiterlijk vertoon?)
motortypevermogensaanduidingstrategie, dat met 3X woordwaarde
Ik schrok bij de introductie al van die typeaanduiding van de S60.. Eerder was er een D5 en nu ook een D4.. wat gewoon een 2.0 5-cilinder is (gelukkig).
Dit zegt in principe toch nog steeds niets over de motor, alleen hoe deze gepositioneerd is in het Vollevo gamma. Marketing-technisch gezien wel slim, wie wil er nou met D2 op z`n kont rijden als de buurman D6 heeft..
Overigens beperken ze zich nu wel als ze tussen modellen zouden willen, over 4 jaar een D4.25 ?
Hoezo voorliegen bij BMW?
Een 523 met 3liter is toch lekker?
of een 528 met 3liter! of een 125i met 3liter?
of een 323i met 2.5 liter en zo kan ik nog even door gaan :)
Gisteren een oude bekende gesproken en zijn heeft een tijdje de C63Amg gereden en ze dachten allebei dat ze een 6.3 onder de kap hadden :) Als je een AMG koopt en je weet de inhoud van je motor niet, is toch best wel triest.
Maar ja, je moet je niet gek laten maken door een typeaanduiding.
-edit
tussen zijn en heeft moet “broer” komen.
@Peter: da’s 5x woordwaarde! Toch?
@Sorcerer: Ik zou eerlijk gezegd niet weten, in geen 20 jaar nog scrabble gespeeld.
Ik wachtte met smart op de eerste auto met een funky naam zoals Volvo iFail
Ik zet nooit typeaanduiding op mijn kont, vind dat maar lelijk en onnuttig. Maar het kan ook zijn natuurlijk omdat ik maar met een 1,4 3cilinder dieseltje over het Vlaamse net bol :p
OT, deze typeaanduiding is een hele verbetering, maar toch zegt het weinig, anderzijds erg gemakkelijk voor de autoleek om te vergelijken,”mijn cijfer is meer dan mijn buur, voila, ik ben sneller…”
Had wel in “marketinggezeik-en-gebakken-pr” gemogen. :)
Als je een typeaanduiding naar vermogen belangrijk vindt, waarom doe je het dan niet zoals Fiat vroeger: Punto 90 -> 90 pk, Ritmo 60 -> 60ok, etc. Want nu hebben de D5 en T4 evenveel vermogen, net zoals de D3 en T2.
Je zult je toch altijd moeten verdiepen in het soort motor dat er in een auto ligt, maar dit systeem is wel erg simpel inderdaad. Toch had ik noit het idee dat ik niet begreep/begrijp wat er op een volvo staat. Een T of een R is interessant een D5 is ook nog wel aardig en verder is het allemaal wat minder.
@ Relief
Fail en faal is het nieuwe genstijl woordje of niet? Ik hoor het hier elke dag tegenwoordig.
ik zag laatst op een oude bmw 316 met M sticker. Tarkun gunlcáuek staan. wat houd dat dan in?
en vanwaar de drie rijen vermogens? De diesels zitten op dit moment op de linker rij volgens mij, maar de benzine’s op de middelste (niet de rechter).
Zouden de D5 en T5 dan juist evenveel vermogen of vergelijkbare prestaties krijgen..? :P Nouja, heeft niks meer te maken met de ‘oude’ T5 maar is wel een makkelijk systeem.
Opzich handig, maar ik zie toch liever de motorinhoud met een toevoeging op de motorkap, dan blijft ’t tenminste voor de kenners en weet je ook meteen met wat voor motorblok je van doen hebt:)
@EJS:
Op de motorkap? K3wle :)
@Laue:
uhh, ik bedoelde natuurlijk de achterklep:P maar ach, op de motorkap, waarom ook niet? Meeste merken strooien toch al overal met logo’s en typeaanduidingen;)
@Laue: Serieuze auto’s hebben de aanduiding op de motorkap, of anders gezegd de motor daar waar de aanduiding zit.
@laue: tarkan, is dat niet die zanger? Misschien wilde hij zich onderscheiden van de Jannes fans in zijn dorp.
ot: en wat about de i versies? vermogen is denk ik minder van belang bij de elektro’s. een i in combinatie met de actieradius?
of is dat niet leuk als er een I1 langs de kant van de weg stilstaat?
@Simpson:
Tarkan is idd een zanger;)
het is belangrijk dat de modelnamen makkelijk zijn, bij Mercedes gaan ze ook weer terug van de clk naar de E coupe en de Cl naar de S coupe. is allemaal wat makkelijker en duidelijker.
Wat een non-discussie is dit eigenlijk.
Al ruim 20 reacties over motortypevermogensaanduidingsplaatjes van Volvo….
En ik doe er nog aan mee ook!!!
Wordt tijd dat er weer een bericht komt over Audi A3 ofzo en dat er een nieuwe kleur houtstripjes verkrijgbaar is voor op het dashboard. ;-)
@EJS: dan zal gunlcáuek wel een turkse keukenboer zijn :-)
Opzich een goed plan van Volvo. Maar ze hadden er beter aan gedaan het dan ook in een keer consequent in te voeren. Nu zit er in het nieuwe S60 motorenpallet nog een S60 2.0T (203 pk) – S60 T4,5 ?
lol, de 318tds van bmw, is eigenlijk maar 1665cc, maarja, komt wel beter over, anders reed je in die tijd een hele resem diesels die meer inhoud hadden toch verloren! nu denkt de grote hoop dat het een 1800 is…
Typeaanduiding boeit toch niet mensen??? een hoger getal al beter vooruit gaan, dat is de logica die overal geldig is!
Nou, waarmee weer eens duidelijk wordt dat je goed op moet letten wanneer je je auto koopt. :P
Helemaal goed bedacht!!
Het zou wat op moeten helderen, maar ik denk dat veel mensen nu gaan denken dat het getal achter de T of D voor het aantal cilinder staat. Dat is eenzelfde soort probleem als die ze proberen te verhelpen… :roll:
Benieuwd naar de T8. Hehe :mrgreen: Wel helder, dit.
doet me denken aan dat liedje van de jackson five’s :D
Kijk! Dat is tenminste logisch!
Eindelijk gerechtigheid! Vroeger was het zo mooi, met de 142, 144 en 145. Daarna zijn ze vol-le-dig de weg kwijt geraakt maar blijkbaar is er daar in Zweden een slimme marketingjongen opgestaan.
En BMW… daar is inderdaad geen touw meer aan vast te knopen met dat 118iDriveGTXLR en 320d EfficientDynamics Edition gedoe.
Kijk hier versta je tenminste iets van.. Is heel duidelijk dit..
Zo zie je ook makkelijker welke benzine en dieselvariant dicht bij elkaar liggen…
@EJS
Juist, op de motorkap!
Nog es:
Erg lastig dit, iemand die niet alles van Volvo weet, weet bv niet wat er in een T# of D# ligt…