• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo’s nieuwe motortypevermogensaanduidingstrategie

Auteur: Wouter, gepost 13 april 2010 om 08:54 – 38 Reacties

Type-aanduiding

Yup. Anders komen we er niet meer uit. Dankzij al die turbo’s, elektromotoren en ander geneuzel is de ene tweeliter de andere niet meer. Bij BMW liegen ze je keihard voor, maar dat is niet echt Chinees Zweeds. Vandaar dat na jaren van onderzoek Volvo met een heel logisch systeem op de proppen komt.

“Afhankelijk van het vermogen van de aanwezige motor krijgt een label voor benzine “T” of diesel “D” aangevuld met de cijfers 1 tot en met 8.” Geen gestuntel dus meer dat de hyperdrive44i eigenlijk een 1.2 driecilinder met 2 turbo’s heeft en dus de prestaties van de vroegere V8 overtreft zodat de typeaanduiding toch heel reëel is. Simpelweg een heel eerlijk, duidelijk en consistent nieuw systeem. De benzine varianten T2, T3, T4, T5 en T6 zijn er al, maar straks volgen ook een T1, T7 en T8. Voor diesels geldt hetzelfde: het rijtje D2, D3, D4, D5, D6 is al aangekondigd, maar Volvo houdt ruimte onder aan het gamma voor een D1 en bovenaan voor een D7 en D8.

Volvo motortypevermogensaanduidingstrategie

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Volvo

Vorig bericht: « Nieuwe generatie Porsche Boxster gespot in de sneeuw
Volgend bericht: Video: elektrische race MINI E doet de Nurburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    13 april 2010 om 08:59

    Heel goed, volvo snapt het

    Login om te reageren
  2. Chuck Norris zegt

    13 april 2010 om 09:08

    Gelukkig maar …

    Login om te reageren
  3. Sorcerer zegt

    13 april 2010 om 09:19

    Een Volvo D6? Daar ben ik wel benieuwd naar :P

    Maar wat moet dat middelste rijtje nou, zijn dat gemiddelden?

    En overigens, waar blijft die R-versie nou? (bijv. een 350 pk versie van de T6 met grotere remmen en wat uiterlijk vertoon?)

    Login om te reageren
  4. Peter zegt

    13 april 2010 om 09:19

    motortypevermogensaanduidingstrategie, dat met 3X woordwaarde

    Login om te reageren
  5. W!d zegt

    13 april 2010 om 09:25

    Ik schrok bij de introductie al van die typeaanduiding van de S60.. Eerder was er een D5 en nu ook een D4.. wat gewoon een 2.0 5-cilinder is (gelukkig).

    Login om te reageren
  6. John zegt

    13 april 2010 om 09:28

    Dit zegt in principe toch nog steeds niets over de motor, alleen hoe deze gepositioneerd is in het Vollevo gamma. Marketing-technisch gezien wel slim, wie wil er nou met D2 op z`n kont rijden als de buurman D6 heeft..
    Overigens beperken ze zich nu wel als ze tussen modellen zouden willen, over 4 jaar een D4.25 ?

    Login om te reageren
  7. CSL zegt

    13 april 2010 om 09:30

    Hoezo voorliegen bij BMW?
    Een 523 met 3liter is toch lekker?
    of een 528 met 3liter! of een 125i met 3liter?
    of een 323i met 2.5 liter en zo kan ik nog even door gaan :)
    Gisteren een oude bekende gesproken en zijn heeft een tijdje de C63Amg gereden en ze dachten allebei dat ze een 6.3 onder de kap hadden :) Als je een AMG koopt en je weet de inhoud van je motor niet, is toch best wel triest.
    Maar ja, je moet je niet gek laten maken door een typeaanduiding.

    Login om te reageren
  8. CSL zegt

    13 april 2010 om 09:32

    -edit
    tussen zijn en heeft moet “broer” komen.

    Login om te reageren
  9. Sorcerer zegt

    13 april 2010 om 09:36

    @Peter: da’s 5x woordwaarde! Toch?

    Login om te reageren
    • Peter zegt

      13 april 2010 om 10:29

      @Sorcerer: Ik zou eerlijk gezegd niet weten, in geen 20 jaar nog scrabble gespeeld.

      Login om te reageren
  10. Relief zegt

    13 april 2010 om 09:37

    Ik wachtte met smart op de eerste auto met een funky naam zoals Volvo iFail

    Login om te reageren
  11. Thomas911 zegt

    13 april 2010 om 09:43

    Ik zet nooit typeaanduiding op mijn kont, vind dat maar lelijk en onnuttig. Maar het kan ook zijn natuurlijk omdat ik maar met een 1,4 3cilinder dieseltje over het Vlaamse net bol :p
    OT, deze typeaanduiding is een hele verbetering, maar toch zegt het weinig, anderzijds erg gemakkelijk voor de autoleek om te vergelijken,”mijn cijfer is meer dan mijn buur, voila, ik ben sneller…”

    Login om te reageren
  12. JoepeN zegt

    13 april 2010 om 09:49

    Had wel in “marketinggezeik-en-gebakken-pr” gemogen. :)

    Als je een typeaanduiding naar vermogen belangrijk vindt, waarom doe je het dan niet zoals Fiat vroeger: Punto 90 -> 90 pk, Ritmo 60 -> 60ok, etc. Want nu hebben de D5 en T4 evenveel vermogen, net zoals de D3 en T2.

    Login om te reageren
  13. floryn zegt

    13 april 2010 om 10:02

    Je zult je toch altijd moeten verdiepen in het soort motor dat er in een auto ligt, maar dit systeem is wel erg simpel inderdaad. Toch had ik noit het idee dat ik niet begreep/begrijp wat er op een volvo staat. Een T of een R is interessant een D5 is ook nog wel aardig en verder is het allemaal wat minder.

    @ Relief

    Fail en faal is het nieuwe genstijl woordje of niet? Ik hoor het hier elke dag tegenwoordig.

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    13 april 2010 om 10:08

    ik zag laatst op een oude bmw 316 met M sticker. Tarkun gunlcáuek staan. wat houd dat dan in?

    Login om te reageren
  15. Alwood zegt

    13 april 2010 om 10:26

    en vanwaar de drie rijen vermogens? De diesels zitten op dit moment op de linker rij volgens mij, maar de benzine’s op de middelste (niet de rechter).

    Zouden de D5 en T5 dan juist evenveel vermogen of vergelijkbare prestaties krijgen..? :P Nouja, heeft niks meer te maken met de ‘oude’ T5 maar is wel een makkelijk systeem.

    Login om te reageren
  16. EJS zegt

    13 april 2010 om 10:29

    Opzich handig, maar ik zie toch liever de motorinhoud met een toevoeging op de motorkap, dan blijft ’t tenminste voor de kenners en weet je ook meteen met wat voor motorblok je van doen hebt:)

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      13 april 2010 om 10:36

      @EJS:
      Op de motorkap? K3wle :)

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        13 april 2010 om 10:37

        @Laue:

        uhh, ik bedoelde natuurlijk de achterklep:P maar ach, op de motorkap, waarom ook niet? Meeste merken strooien toch al overal met logo’s en typeaanduidingen;)

        Login om te reageren
      • Peter zegt

        13 april 2010 om 10:47

        @Laue: Serieuze auto’s hebben de aanduiding op de motorkap, of anders gezegd de motor daar waar de aanduiding zit.

        Login om te reageren
  17. Simpson zegt

    13 april 2010 om 10:48

    @laue: tarkan, is dat niet die zanger? Misschien wilde hij zich onderscheiden van de Jannes fans in zijn dorp.

    ot: en wat about de i versies? vermogen is denk ik minder van belang bij de elektro’s. een i in combinatie met de actieradius?

    of is dat niet leuk als er een I1 langs de kant van de weg stilstaat?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      13 april 2010 om 10:55

      @Simpson:

      Tarkan is idd een zanger;)

      Login om te reageren
  18. lambo4all zegt

    13 april 2010 om 10:53

    het is belangrijk dat de modelnamen makkelijk zijn, bij Mercedes gaan ze ook weer terug van de clk naar de E coupe en de Cl naar de S coupe. is allemaal wat makkelijker en duidelijker.

    Login om te reageren
  19. Hubert zegt

    13 april 2010 om 11:01

    Wat een non-discussie is dit eigenlijk.
    Al ruim 20 reacties over motortypevermogensaanduidingsplaatjes van Volvo….
    En ik doe er nog aan mee ook!!!

    Wordt tijd dat er weer een bericht komt over Audi A3 ofzo en dat er een nieuwe kleur houtstripjes verkrijgbaar is voor op het dashboard. ;-)

    Login om te reageren
  20. Simpson zegt

    13 april 2010 om 11:54

    @EJS: dan zal gunlcáuek wel een turkse keukenboer zijn :-)

    Login om te reageren
  21. Ramshoek zegt

    13 april 2010 om 12:05

    Opzich een goed plan van Volvo. Maar ze hadden er beter aan gedaan het dan ook in een keer consequent in te voeren. Nu zit er in het nieuwe S60 motorenpallet nog een S60 2.0T (203 pk) – S60 T4,5 ?

    Login om te reageren
  22. M-lover zegt

    13 april 2010 om 14:01

    lol, de 318tds van bmw, is eigenlijk maar 1665cc, maarja, komt wel beter over, anders reed je in die tijd een hele resem diesels die meer inhoud hadden toch verloren! nu denkt de grote hoop dat het een 1800 is…

    Typeaanduiding boeit toch niet mensen??? een hoger getal al beter vooruit gaan, dat is de logica die overal geldig is!

    Login om te reageren
  23. Autoliefhebber zegt

    13 april 2010 om 14:18

    Nou, waarmee weer eens duidelijk wordt dat je goed op moet letten wanneer je je auto koopt. :P

    Login om te reageren
  24. Mr. Dj M. zegt

    13 april 2010 om 15:20

    Helemaal goed bedacht!!

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    13 april 2010 om 16:32

    Het zou wat op moeten helderen, maar ik denk dat veel mensen nu gaan denken dat het getal achter de T of D voor het aantal cilinder staat. Dat is eenzelfde soort probleem als die ze proberen te verhelpen… :roll:

    Login om te reageren
  26. BananaFlip zegt

    13 april 2010 om 19:28

    Benieuwd naar de T8. Hehe :mrgreen: Wel helder, dit.

    Login om te reageren
  27. Knokkespotter zegt

    13 april 2010 om 19:59

    doet me denken aan dat liedje van de jackson five’s :D

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    13 april 2010 om 23:55

    Kijk! Dat is tenminste logisch!

    Login om te reageren
  29. Charles zegt

    14 april 2010 om 00:20

    Eindelijk gerechtigheid! Vroeger was het zo mooi, met de 142, 144 en 145. Daarna zijn ze vol-le-dig de weg kwijt geraakt maar blijkbaar is er daar in Zweden een slimme marketingjongen opgestaan.
    En BMW… daar is inderdaad geen touw meer aan vast te knopen met dat 118iDriveGTXLR en 320d EfficientDynamics Edition gedoe.

    Login om te reageren
  30. Dimglor zegt

    14 april 2010 om 09:30

    Kijk hier versta je tenminste iets van.. Is heel duidelijk dit..
    Zo zie je ook makkelijker welke benzine en dieselvariant dicht bij elkaar liggen…

    Login om te reageren
  31. Carmaster zegt

    14 april 2010 om 15:04

    @EJS

    Juist, op de motorkap!

    Login om te reageren
  32. Carmaster zegt

    14 april 2010 om 15:06

    Nog es:

    Login om te reageren
  33. Tommy2 zegt

    14 april 2010 om 16:27

    Erg lastig dit, iemand die niet alles van Volvo weet, weet bv niet wat er in een T# of D# ligt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North