• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor de centendraaiers: VW Golf BlueMotion

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 september 2008 om 11:32 – 37 Reacties

Oons bin


Voor diegenen die echt voor zo min mogelijk geld onderweg willen zijn, en er een constante tamme rijstijl op nahouden, heeft Volkswagen een toevoeging aan de Golf VI-reeks: de BlueMotion. Het is nu nog een studiemodel, maar de cijfers stellen de bewuste rijder niet teleur: 3,8 l/100 km, CO2-uitstoot 99 g/km, ketsjing! Het enige echte interessante dat is te melden is dat deze Golf een nieuwe 1.6 common-rail diesel onder de kap heeft.

Volkswagen heeft lang vastgehouden aan de 1.9 en 2.0 tdi-blokken, maar tegenwoordig moet ’t allemaal wat kleiner. Fiat ging ze al voor, en nu heeft VAG ook zelf een 1.6 in het assortiment. In de BlueMotion levert dit blok 105 pk en bereikt hij bij 2.000 toeren per minuut het maximumkoppel van 250 Nm.

De Golf BlueMotion sprint in 11,3 seconden van 0 naar 100 km/uur, de topsnelheid bedraagt 190 km/uur. De hoogste versnellingen zijn langer gemaakt, er zijn aerodynamische aanpassingen gemaakt, en onder de auto liggen banden met een lage rolweerstand, om net die laatste druppel brandstof er uit te persen.

Hypermilen maar!

Golf VI BlueMotion

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

bluemotion, golf, milieu, Volkswagen

Vorig bericht: « Mitsubishi lanceert Racing Lancer, denkt aan milieu
Volgend bericht: Race het circuit over met een Renault Twingo RS »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laus zegt

    8 september 2008 om 11:45

    maar wanneer komt ie nou?

    Login om te reageren
  2. Jesper zegt

    8 september 2008 om 11:45

    Nou vind ik die specs voor een ‘groene’ auto toch niet schandalig. Neem aan dat die velgen niet standaart zijn onder de Bluemotion? :P

    Login om te reageren
  3. INSIDEMAN zegt

    8 september 2008 om 11:46

    laatste druppel benzine eruit persen???

    dacht toch echt dat dit een diesel was!!

    Login om te reageren
  4. danny zegt

    8 september 2008 om 11:46

    ik schat dat die ong 5l/100km zal verbruiken, wat heel aardig is
    deze golf lijkt meer op een facelift dan een nieuw model

    Login om te reageren
  5. Puma driver zegt

    8 september 2008 om 11:47

    “om net die laatste druppel benzine er uit te persen”

    Diesel denk ik, als je er benzine in gooit kom je denk ik niet zo ver

    Login om te reageren
  6. Mtyn zegt

    8 september 2008 om 11:48

    @insideman, juist daarom is hij zo zuinig. Benzine in een diesel; hij rijd gewoon niet :)

    Login om te reageren
  7. Bert zegt

    8 september 2008 om 11:51

    Dikke velgen voor zo’n zuinigheidsbak.

    Login om te reageren
  8. Beck zegt

    8 september 2008 om 11:52

    Dit is al veel beter dan die 2.0 TDI met 110 PK,
    Vooral fiscaal gezien in België.

    Login om te reageren
  9. smoke zegt

    8 september 2008 om 11:53

    lol@pumadriver

    Zullen we er maar ‘brandstof’ van maken?

    Login om te reageren
  10. Ejay zegt

    8 september 2008 om 11:56

    Nou hehe, eindelijk ziet VAG het licht. Common Rail ipv TDI werd een keer tijd. Misschien wordt het nog een keer wat met VAG.

    Login om te reageren
  11. Yuri zegt

    8 september 2008 om 12:08

    Seat heeft toch ook al een tijdje de 1.4 TDI met 80 pk voor de Ibiza? Dit is toch zeker ook een vag product lijkt me zo?

    Login om te reageren
  12. Mairsil zegt

    8 september 2008 om 12:09

    99g CO2… Was de 14%-grens voor diesel niet 95g per km? Da’s dus net jammer van VW, denk dat een groot deel van de penny-pinching doelgroep hem daarom zal laten staan.

    Login om te reageren
  13. GregBem zegt

    8 september 2008 om 12:15

    de 15%-premie grens in Belgie ligt op 105gr :-)
    Zou wel eens een pijnlijk product kunnen worden voor onze MINI Cooper D(iesel) dan…
    Hoewel de MINI wel een heel klein beetje beter presteert… :p
    0-100 9.9sec vs 11.3!
    110pk vs 105
    260Nm koppel vs 250

    Heeft die VW een turbo? Toch wel een groot verschil in optrekken…

    Login om te reageren
  14. React zegt

    8 september 2008 om 12:18

    Eindelijk 1.6 commonrail diesels, veel beter dan die 90pk en 105pk 1.9tdi’s.

    Login om te reageren
  15. Mark zegt

    8 september 2008 om 13:10

    Ik heb gehoord dat dit gewoon de 1.6 jtd van Fiat is…

    Login om te reageren
  16. de sjonnies zegt

    8 september 2008 om 13:14

    Valt tegen dit verbruik, met mijn Passat TDI draaide ik gemiddeld al tussen de 5.8 en de 6.3 liter en dan met zo’n billenknijper die lichter en kleiner is 3,8 liter op papier halen, iets wat in de praktijk op zo’n 4,5 liter zal neerkomen vind ik niet zo indrukwekkend als de oude pompverstuiver TDI’s van weleer !

    Login om te reageren
  17. Bart zegt

    8 september 2008 om 13:17

    Valt mooi in de 20% bijtelling categorie, net 5gram teveel voor de 14% bijtelling. De eerste fabrikant die een diesel auto ter grote van een Golf met 95Co2 per km voor elkaar krijgt heeft een verkoop topper in handen.

    Login om te reageren
  18. ferrari599 zegt

    8 september 2008 om 14:06

    wat een lelijk kreng is het toch die nieuwe golf

    Login om te reageren
  19. johnnyt-jet zegt

    8 september 2008 om 14:44

    dat is nu eenmaal wat ”wij” willen, de meeste hebben nog buren.

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    8 september 2008 om 15:36

    Idem @Bart.

    Ben echter bang dat zodra een Golf achtige in de regels voor het 14% bijtelling tarief valt, de overheid de regels zal gaan aanscherpen.

    Alleen de Femkes/Wijnandjes van deze aarde mogen hybride achtig (extreem) belastingvoordeel blijven genieten…..

    Login om te reageren
  21. Heyhuub zegt

    8 september 2008 om 17:02

    @Gregben

    Misschien in je op gekomen dat de Mini een stuk kleiner en lichter is dan de Golf?

    Login om te reageren
  22. Jochempie zegt

    8 september 2008 om 17:53

    @ De Sjonnies: Ga er maar vanuit dat als je je best doet, je ook wel richting de 3l/100 km gaat. Deze Golf is volgens de specs al even zuinig en groen als de Polo Bluemotion trouwens. Goede zaak!

    @ Jesper: Die velgen komen standaard onder de bluemotion. Die zijn namelijk erg dicht van ontwerp en daardoor zeer gestroomlijnd. Als ze die skippen bij de standaardbluemotion is het wel erg dom. Immers, die brandstofbesparing van de auto haal je er wel uit in een jaar of 5 als je het opweegt tegen de kosten van die velgen.

    Login om te reageren
  23. Tommy zegt

    8 september 2008 om 18:12

    Jammer, die pompverstuivers zijn veel beter als het om zuinigheid gaat en zijn ook veel veller op het gaspedaal. Vooral dat geluid klinkt lekker rauw. Misschien dat deze dat ook wel doet, we zullen zien.

    Trouwens Ejay common-rail ipv TDI slaat nergens op, TDI is gewoon de benaming van alle diesels binnen VAG, verdeelpomp, pompverstuiver en common-rail. Common-rail hebben ze trouwens al jaren op hun V6 en V8 moters.

    Login om te reageren
  24. prop zegt

    8 september 2008 om 18:34

    jammer van die grammen CO2.. mn vuisten beginnen gelijk alweer te kriebelen als ik denk aan wouter bos

    Login om te reageren
  25. Nick zegt

    8 september 2008 om 18:42

    @Ejay: Behalve de 1.9 TDI zijn alle TDI motoren al voorzien met common-rail type injectie.

    Alleen laat de 1.9 TDI nou het populairste dieselblokje zijn.
    Common-rail injectie is wel fragieler en minder betrouwbaarder dan de Pümpe/Düse (pompverstuiver) units.
    Maar common-rail zorgt wel voor lagere emissiewaarden, helaas moet je het daarvoor wel met een krommere koppelkurve en een lager maximum koppel doen en een hogere specifiek brandstofverbruik.

    Login om te reageren
  26. classic red zegt

    8 september 2008 om 20:21

    Tip voor wie goedkoop wil rijden: koop geen nieuwe auto.

    Login om te reageren
  27. johnnyt-jet zegt

    8 september 2008 om 20:40

    voor een kromme koppelkurve moet je bij de pompverstuiver zijn. Veel onderin en daarna basta . Elke autojournalist vervloekt zo”n curve. Dat wil je gewoon niet.

    Login om te reageren
  28. opel-lunatic zegt

    8 september 2008 om 21:38

    Sorry hoor maar ik vind de golf met elke generatie lelijker worden. Terwijl de astra steeds mooier wordt. Ze kunnen er beter iets geheel nieuws van maken want dit heeft niks meer met een golf I te maken.

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    8 september 2008 om 22:32

    “Elke autojournalist vervloekt zo”n curve. Dat wil je gewoon niet.”
    Maar gelukkig ben ik geen autojournalist. De meeste daarvan denken dat ze Jeremz Clarkson zijn en doen Powerrrr! Maar in het dagelijks gebruik is 4500 toeren prima, om 200 te rijden voor de rest mag het best wel wat minder.

    Login om te reageren
  30. IlCuoreSportivo zegt

    9 september 2008 om 00:01

    ziet er triestig uit, foei foei, je moet toch echt een saai mens zijn om zoiets aan te schaffen.

    Login om te reageren
  31. johnnyt-jet zegt

    9 september 2008 om 09:40

    mashell : ???????????

    Login om te reageren
  32. Timmie zegt

    9 september 2008 om 14:20

    Nu dacht ik toch dat die 1.6 met zo’n 130 pk geleverd zou worden. Maar ja, t is maar een golf… En weer is er weer dat koppel van 250 Nm. Kan de versnellingsbak niet meer aan?

    Login om te reageren
  33. de sjonnies zegt

    9 september 2008 om 15:24

    @ johnny-jet helemaal niet mee eens, de 130Pk TDI met zesharkbak van weleer in mijn Passat was en is een van de lekkerste ‘hang aan het gas’ combinaties die ik ooit heb gereden.
    Een hoog koppel is vele malen lekkerder rijden dan toeren !

    Login om te reageren
  34. Beem bim bop zegt

    9 september 2008 om 15:49

    @ timmie: hij heeft vast de beruchte seilzugschaltung. Door de krachten op de kabels raakt de boel ontregelt en draait de bak uiteindelijk vroegtijdig in de soep. Daarvoor helpt een een op 250nm afgetopt koppel niet. Alleen bij VAG kun je voor 300.000 km standaard het bakkie vervangen. Waarom velen VW betrouwbaarheid en kwaliteit toedichten is voor mij nog steeds een groot raadsel.

    Login om te reageren
  35. Flu zegt

    9 september 2008 om 22:22

    Snap het niet…
    Waarom maken ze niet een auto als deze die in de 14% regeling valt.
    Even de peekaatjes terugschroeven en je zit er toch aan?

    Verkoop er vervolgens via de dealert een chippie bij en klaar!!
    Met de risico van chippen tov. kostenbesparing kun je menig wagenparkbeheerder wel overtuigen om voor een leasebedrijf te gaan die deze tuning aandurft. (incl. motorgarantie)

    Login om te reageren
  36. jzb zegt

    15 oktober 2008 om 20:29

    @ de insiders…

    Komt dit zuinige stukje techniek ook in de golf variant?

    Login om te reageren
  37. SjonnieKroket zegt

    26 mei 2009 om 13:14

    Als je een centendraaier bent koop je geen Golf. Dat koop je als je gewoon van je geld afwilt en er niks voor terug hoeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North