• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voorbeschouwing: Formule 1 seizoen 2009

Auteur: robbie, gepost 22 maart 2009 om 15:00 – 49 Reacties

BMW Sauber F1.09 test


Nog iets minder dan een week en dan barst het eerste Formule 1 weekend van het nieuwe seizoen weer los in Melbourne. De hoogte tijd dus om even vooruit te kijken, wat kunnen we allemaal verwachten? Wie rijdt waar? Welke regels zijn er aangepast? En welke teams hebben tijdens de wintertests de meeste indruk gemaakt.

Het grootste verhaal van de afgelopen winter was misschien wel de soap rondom het team van Honda. Op 5 december werd bekend gemaakt dat het team verkocht zou worden. Vervolgens zagen we een hele stoet van namen opduiken die wellicht interesse hadden: Prodrive, een rijke Mexicaan, Richard Branson (Virgin) en zelfs Spyker werd genoemd. En aan het einde van het liedje ging teambaas Ross Brawn er met het team vandoor onder de naam Brawn GP.

Een andere belangrijke verandering tenopzichte van vorig jaar is dat de aerodynamica drastisch is aangepakt. De achtervleugels zijn smaller, hoger en veel lelijker geworden. De voorvleugels zijn een stuk breder geworden en zijn nu vanuit(!) de auto te verstellen. Goed nieuws is er ook want de auto’s rijden eindelijk weer op slicks ipv die lelijke banden met groeven.

Een andere belangrijke verandering tenopzichte van vorig jaar is het feit dat teams gebruik mogen maken van KERS oftewel Kinetic Energy Recovery System dit systeem is in staat om energie op te slaan die ontstaat bij het afremmen. De energie wordt opgeslagen in een vliegwiel of in accu’s (hoogspanningsgevaar!). Dergelijke systeem vinden we trouwens ook al op straatauto’s, zoals het Brake Energy Regeneration systeem van BMW. Teams zijn overigens niet verplicht om dit systeem te gebruiken. En niet iedereen heeft het op tijd klaar. Voordeel van het systeem is dat je een korte overboost kan gebruiken waarmee je bijvoorbeeld kan inhalen.

In onderstaande video legt Red Bull een hele toffe manier uit wat er precies allemaal is veranderd aan de auto’s:

Red Bull legt de regels uit

Een verandering die er gelukkig niet komt is de nieuwe regel dat degene met de meeste overwinningen ook automatisch kampioen wordt. Zo erg is de FIA de kluts dus nog niet kwijt.

Welke teams kunnen we volgende week in Melbourne vooraan verwachten? Oftewel wie hebben er het maximale gehaald uit de nieuwe regels. Laat ik beginnen met te zeggen dat er (uiteraard) al weer een hoop gezeik is op teams die vermeende illegale zaken op hun auto hebben zitten. Ferrari was hier het eerste slachtoffer van, maar inmiddels schijnt te auto aangepast te zijn. Wel is er nog gezeik op de diffusers van Williams, Toyota en Brawn GP, deze zouden volgens sommige teams niet legaal zijn. De technische afdeling van de FIA zegt echter dat die teams gewoon gebruik hebben gemaakt van een maas in de regelgeving.

We hebben autoblogger op onderzoek gestuurd naar wintertests in Barcelona en aan de hand daarvan (en de rest van de tests) kunnen we in elk geval zeggen dat het erop lijkt dat Brawn GP (ex-Honda) retesnel is. Op de een of andere manier hebben de heren uit Brackley hun zaakjes goed voor elkaar. Stomme zet van Honda om het team te verkopen? Verder is het opvallend dat McLaren-Mercedes bijna de hele winter onderaan de lijst te vinden is. Naar verluidt heeft de nieuwe auto ernstige problemen met de aerodynamica aan de achterkant.

Het blijft allemaal een beetje gissen natuurlijk, maar hou wel in je achterhoofd: when the flag drops, the bullshit stops. Tot slot nog even een kort overzicht met alle teams en coureurs zodat je een favoriet uit kan zoeken. Veel wijzigingen zijn er overigens niet. Alleen bij de teams van Red Bull en Scuderia Toro Rosso zien we wat verschuivingen omdat David Coulthard met pensioen is gegaan.

Als je op de teamnaam klikt zie je bij elk team de nieuwe auto.

Vodafone McLaren Mercedes MP4-24
Lewis Hamilton
Heikki Kovalainen

Scuderia Ferrari F60
Felipe Massa
Kimi Räikkönen

BMW Sauber F1 F1.09
Robert Kubica
Nick Heidfeld

ING Renault F1 R29
Fernando Alonso
Nelson Piquet Jr.

Panasonic Toyota Racing TF109
Jarno Trulli
Timo Glock

Scuderia Toro Rosso STR4
Sebastien Buemi
Sebastien Bourdais

Red Bull Racing RB5
Mark Webber
Sebastian Vettel

AT&T Williams F1 Team FW31
Nico Rosberg
Kazuki Nakajima

Force India F1 VJM02
Adrian Sutil
Giancarlo Fisichella

Brawn GP BGP001
Jenson Button
Rubens Barrichello

PS Vergeet niet dat vanaf dit seizoen niet meer perse naar RTL7 hoeft te kijken! De BBC zendt de F1 namelijk ook uit, net als de Belgen uiteraard.

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Ferrari, Formule 1, McLaren, Mercedes, Renault, Toyota

Vorig bericht: « Toyota Land Cruiser Black Bison by Wald
Volgend bericht: Video: Zo bouw je een Audi A4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. veyron zegt

    22 maart 2009 om 15:08

    nice !
    -edit: iets meer inhoud aub! Volgende keer krijg je een ban!-

    Login om te reageren
  2. RenJie zegt

    22 maart 2009 om 15:10

    -edit: thnx voor het miereneuken ;) –

    Login om te reageren
  3. KamerOlifant zegt

    22 maart 2009 om 15:16

    Ik ben benieuwd, ik kan bijna niet wachten tot volgend weekend. Ik laat me gewoon een week invriezen, dan hoef ik niet te wachten!

    Login om te reageren
  4. LPJ zegt

    22 maart 2009 om 15:16

    When the flag drops, the bullshit stops? robbie volgt de F1 nog niet zo lang? ;)

    Login om te reageren
  5. PCCB zegt

    22 maart 2009 om 15:19

    Ik kijk er toch wel naar uit. Alleen vind ik de auto’s er toch wel ieder jaar lelijker op worden. Maar als het de competitie ten goede komt, ben ik er wel voor.

    Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    22 maart 2009 om 15:20

    De BBC zal dit wel uitzenden zonder reclame, toch?
    En eindelijk geen Olaf Mol meer, ik werd gek van die vent tijdens het vorige seizoen.
    Ik vind het leuk voor hem dat hij elke wedstrijd aanwezig mag zijn, en lekker door de pits huppeld, maar altijd die vragen en zijn onbelangrijke meuk.
    Ik wil dan gewoon echt de F1 zien, en dat kan ik weer op 29 maart!
    Bedankt voor deze info, Robbie! :)

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    22 maart 2009 om 15:28

    @Lennart, LOL!

    @BmwMPower, heb jij ooit reclame gezien op de BBC? Ik heb zo’n gevoel dat ze daar helemaal niet aan doen. Lekker ongestoord Formule 1 kijken dus, inclusief droog Engels commentaar. Wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    22 maart 2009 om 15:31

    @edit

    over mierenneuken gesproken, het is miereNneuken, niet miereneuken. :P sorry dat moest toch ff. ;)

    Login om te reageren
  9. KamerOlifant zegt

    22 maart 2009 om 15:34

    @BmwMPower:

    Wie gaat het nu dan doen? Ik mag toch hopen niet Alard Kalff, van die gast word ik echt helemaal gek. Olaf was wel goed.

    Login om te reageren
  10. Tom307 zegt

    22 maart 2009 om 15:34

    @BmwMPower

    op de belg is het ook zonder reclame hoor

    ik ben benieuwt of dit een spannende seizoen word,wel spijtig dat deze koningswagens niet meer zo elite zijn als voorheen,de technologie die achter de kleine aanpassingen zat vond ik ook erg mooi te zien

    Login om te reageren
  11. Marnix zegt

    22 maart 2009 om 15:36

    nice!
    -edit iets meer inhoud aub!-

    Login om te reageren
  12. RA999 zegt

    22 maart 2009 om 15:38

    @KamerOlifant
    Olaf Mol gaat niet weg, BmwMPower gaat weg bij RTL ;)

    @Tom307
    Dat kan in Nederland niet worden ontvangen…

    Login om te reageren
  13. Thomas zegt

    22 maart 2009 om 15:40

    @ robbie

    Maar dan mis je wel het mooiste van de formule 1
    Olav Mol
    Prachtige commentator!

    Login om te reageren
  14. dekster zegt

    22 maart 2009 om 15:49

    Straks om 16.25u is er op de belgische zender Canvas ook een voorbeschouwing. (Ook te nemen in NL dacht ik)

    Login om te reageren
  15. Joost [Spykerracing] zegt

    22 maart 2009 om 15:50

    @ RA999: Sporza kun je in Nederland wel ontvangen, de vraag is alleen of je dat wil. Volgens mij proberen ze je met hun onbelangrijke gebrabbel in slaap te sussen of iets dergelijks. Zelfs de heer Mol geeft vergeleken daarbij nog goed commentaar :P Anyway, ik heb er weer zin in! :D

    Login om te reageren
  16. J. zegt

    22 maart 2009 om 16:01

    Ik kan het fout hebben maar volgens mij heeft de FIA nooit gezegd dat Williams, Toyota en Brawn GP gebruik hebben gemaakt van een maas in de regelgeving.

    De FIA heeft dacht ik alleen gezegd dat de teams ‘een andere interpretatie van de regelgeving’ hebben, en wacht af totdat er een officieel protest wordt ingediend tegen de diffusers.

    Ik ben iig zeer benieuwd naar het nieuwe seizoen, en ik hoop dat de nieuwe regels positief uit gaan pakken. Als voornaamste titelkandidaten zie ik Ferrari, McLaren en BMW.

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    22 maart 2009 om 16:08

    @J., check dit:
    Whiting: “Afwijkende diffuser is maas in de wet”
    http://www.formule1nieuws.nl/modules/news/article.php?storyid=28892

    Login om te reageren
  18. midi zegt

    22 maart 2009 om 16:38

    FIA de kluts nog niet kwijt? Als er een organisatie de kluts aan het zoeken is, is het de FIA wel. De FOTA draagt een zeer begrijpelijke (en kleine) verandering van het puntensysteem aan, wat doet de FIA, gewoon lekker negeren en met een eigen (lees Ecclestone’s) regel komen.
    Vervolgens komt er kritiek (begrijpelijk) van alle kanten en dan draaien ze de regel toch maar weer terug. Mosley uw tijd is geweest, Jean Todt kan die plek mooi opvullen (of vinden de McLaren fans dit niet leuk?).

    Login om te reageren
  19. mrB zegt

    22 maart 2009 om 16:42

    ik vraag me af of kers wel echt een voordeel gaat zijn. Het is idd leuk dat er dan weer zo’n 80 pk extra is (zal wel wel per team verschillen) maar het is ook weer zwaarder.

    Ik zou het leuk vinden als Brown GP lekker mee draait, maar dat moeten we nog ff zien

    Login om te reageren
  20. Riess15 zegt

    22 maart 2009 om 16:46

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  21. yns zegt

    22 maart 2009 om 17:22

    wanneer begint het eigenlijk ???

    Login om te reageren
  22. RA999 zegt

    22 maart 2009 om 17:26

    @ yns
    Volgende week…

    Login om te reageren
  23. VivelaFRANCE zegt

    22 maart 2009 om 17:58

    ik zeg:

    RENAULT!!!
    RENAULT!!!
    RENAULT!!!
    RENAULT!!!

    …zo dat is duidelijk ;)

    Login om te reageren
  24. guzmann zegt

    22 maart 2009 om 18:11

    Hmm, de Toyota ziet er niet eens zo slecht uit. Zou dat door de neus komen?

    Login om te reageren
  25. Almanzo zegt

    22 maart 2009 om 18:35

    Ik gok op Brawn GP hoop het stiekem ook wel….
    Maar op het gebied van rijders hoop ik op Hamilton!

    Login om te reageren
  26. Timmy zegt

    22 maart 2009 om 18:54

    Ik heb zo het gevoel dat er heel veel voor brawn gaan. Op de 1 of andere manier mag ik die gast wel. Doet net zijn eigen zin, wat iedereen er ook van vind. Respect zou ik zo zeggen. Van mij mag ie ook gelijk goed mee draaien.

    Trouwens heel fijn filmpje van Red Bull. Ben je gelijk helemaal mee. Zou die KERS wel eens in actie willen zien. Want 80pk ongeveer der bij als boostje. Wel 2 auto’s van het zelfde team, eentje volle gas optrekken en de andere dernaast ook maar dan gebruik makend van KERS.

    Login om te reageren
  27. arjontje zegt

    22 maart 2009 om 19:20

    Het wordt ook bij de BBC uitgezonden, maar nu mijn vraag welke zender van BBC.
    De BBC heeft geloof ik een stuk of 10 zenders.

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    22 maart 2009 om 20:07

    “maar nu mijn vraag welke zender van BBC.”
    Formula one is on BBC one. http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j6bs9

    Login om te reageren
  29. ///M zegt

    22 maart 2009 om 20:07

    BMW maakt goede kans, veel tijd in hun bolide gestopt , Ferrari word wel sneller in de loop van het seizoen, net als Mclaren, toyota, Williams en Brawn zullen goed werk laten zien in Australie,Renault, Red Bull/ Torro Rosso zullen flink moeten pushen, en Force india zal vast weer als laatste eindigen.

    KERS zal het verschil maken :D

    Login om te reageren
  30. robbie zegt

    22 maart 2009 om 20:13

    @mashell, merci bien! Dat wordt dus lekker BBC kijken en Olie & Allie mogen het bekijken op die reclamezender van ze.

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    22 maart 2009 om 20:14

    Even de glazen bol bekeken (nou goed, de buitenlamp). De kampioen wordt Red Bull, zij hebben echt de meest geniale ontwerper en natuurlijk Vettel. Brawn GP gaat in het midden van het seizoen failliet en ook bij Force India komt er een krediet crisis. Ferrari en McLaren zijn zoals altijd sterk maar niet altijd top. Renault zal zo zwak zijn dat Alonso er geen zin meer in heeft. BMW blijft de om de 3e plek strijden. Toyota zal al weer een dramatisch seizoen doormaken wat dan ook hun laatste zal zijn. Williams zal 1 tweede plaats scoren en Torro Rosso vele laatste.

    Login om te reageren
  32. b0z4 zegt

    22 maart 2009 om 21:02

    die auto’s worden steeds lelijkerd !

    Login om te reageren
  33. BmwMPower zegt

    22 maart 2009 om 21:41

    LOL @ RA999 om 15 uur 38!

    :lol:

    Login om te reageren
  34. sebastianchubasco zegt

    22 maart 2009 om 21:52

    als er geen tegenstand van hami is gaat het tussen massa en raikkonen… wel spannend als je van de kleur rood houdt!

    Login om te reageren
  35. arjontje zegt

    22 maart 2009 om 23:02

    @mashell
    Bedankt nu ga ik zeker kijken naar de bbc.
    Eerst maar even bbc1 op de tv van mijn kamer zetten.

    o had wel gevonden dat de race van Brazilië op bbc 2 zou worden uitgezonden.

    Login om te reageren
  36. Oelewappert zegt

    23 maart 2009 om 02:24

    Ik denk altijd maar zo over de Formule 1. Het klopt niet. Er zit ergens een adder onder het gras. Neem nou de baan. Daar heb je het al. Dat gaat nergens over. De ene keer rij je hier, de andere daar. en dan… (mijn inkt is op)

    Login om te reageren
  37. Scurftie123 zegt

    23 maart 2009 om 08:36

    Wat een gezeik al dat hollandse geëdit, bewijs van niet al te veel inhoud

    Login om te reageren
  38. Alex zegt

    23 maart 2009 om 08:41

    Valt jullie ook niet iets op aan alle auto’s als je ze van de zijkant bekijkt? De Brawn is de enige die een extreem lage neus heeft. De andere teams hebben allemaal voor de hoge neus gekozen en apen elkaar bijna na. De lijnen zijn ook een stuk vloeiender getekend. Ter illustratie:
    http://img9.imageshack.us/img9/1373/1237463168.gif
    Ik denk overigens dat het een uitstekend idee was van Honda om het team te laten gaan, want met die Merc-motor zijn ze iig geen backmarkers meer. Het schijnt dat Brawn een dealtje met Bwin als sponsor probeert te sluiten. En anders maar volledig wit: deed Arrows ook in de eerste races ’83, tot ze dankzij een paar points-finishers van Marc Surer USF&G als sponsor kregen.

    Login om te reageren
  39. Timmie zegt

    23 maart 2009 om 08:53

    Ik heb zo mijn twijfels over dit seizoen. Als de resultaten in de testsessies worden doorgetrokken naar de races, dan zullen Ferrari en (vooral) McLaren niet vooraan in het veld te vinden zijn. En dan gaan ze bij de FIA in hun haar krabben, want deze twee zijn toch de smaakmakers van de F1.

    Login om te reageren
  40. Arnold_GT zegt

    23 maart 2009 om 09:39

    Ik heb er weer zin in, dat wordt weer afspraken verzetten, veel te vroeg op en ruzie met mn vriendin die voor McLaren is terwijl ik eigenlijk een Ferrari man ben….

    Oftewel, laat maar komen!

    Login om te reageren
  41. BMW liefhebbert zegt

    23 maart 2009 om 11:46

    ben echt blij dat ik niet meer naar dat geouwehoer van Olav Mol hoef te luisteren. Geweldig dat BBC het weer uitzend met kundig en objectief commentaar ipv subjectief gewouwel van een commentator die zichzelf belangrijker vind als de F1 zelf.

    Login om te reageren
  42. mr. zagato zegt

    23 maart 2009 om 12:40

    Ik denk dat je nog best naar de bbc kan kijken,
    In nederland zit je met een hoop reclame te kijken,
    in belgie met commentaar van het afgelopen seizoen lijkt het wel, want daar weten ze nooit wat er al allemaal is gebeurt, ze halen altijd maar oud nieuws naar boven en is vrij vervelend.
    Dus ik zeg programmeer die BBC maar.

    Login om te reageren
  43. Arne zegt

    23 maart 2009 om 12:59

    Fijn fijn fijn!

    Volgens mij gaan de auto’s er helemaal niet op achteruit, maar is het meer een kwestie van gewenning… En races zullen ook wel spannender worden, met die K.E.R.S., is dit niks voor in street-legal personenwagens? -Ik zie het mezelf al gebruiken bij een stoplichtje.

    Login om te reageren
  44. Johannes zegt

    23 maart 2009 om 15:43

    In aanvulling tot de belgen, RTL7 en BBC zendt ook het Duitse RTL de F1 uit, helaas wel met reclame. Het commentaar bevalt me prima, maar ik zal ook BBC eens proberen.

    Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe de auto’s er uit zien als ze samen op het circuit staan, zo vind ik ze (nog) niet zo mooi.

    Login om te reageren
  45. LPJ zegt

    23 maart 2009 om 17:49

    Als ze nu die achtervleugel eens half zo hoog zouden zetten, zou er al stuk beter uitzien. Ok het zal voor goed wat overstuur zorgen, maar dat nemen we er graag bij :)

    Login om te reageren
  46. robbie zegt

    23 maart 2009 om 19:50

    PS Nog een voorbeschouwingsfilmpje van Red Bull met Sebatian Vettel in de hoofdrol. Zeer mooi gemaakt moet ik zeggen!
    http://www.autojunk.nl/clips/view/154433

    Login om te reageren
  47. robbie zegt

    24 maart 2009 om 11:50

    De eerste roddels duiken alweer op:

    McLaren and Renault boycott avoided
    http://f1.gpupdate.net/en/news/2009/03/24/mclaren-and-renault-boycott-avoided/

    Diffuser Brawn GP levert een halve seconde per ronde
    http://www.autosportweb.nl/lees.php?id=1504

    Login om te reageren
  48. F1Ferrari zegt

    27 maart 2009 om 13:55

    Ferarri wint!
    maar let op Brawn GP als het niet ilegaal is wat ze hebben gaat ferrari de strijd wel aan!

    Login om te reageren
  49. Jos zegt

    28 maart 2009 om 16:53

    Het is inderdaad geen pretje om naar te kijken die nieuwe auto’s met smalle achterspoiler en overdreven grote voorspoilers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North