• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voormalig luxemerk van Mercedes komt binnenkort jouw kant op

Auteur: Loek, gepost 27 februari 2025 om 19:04 – 9 Reacties

Binnenkort op ons continent, een door Mercedes opgezet luxemerk. Het ligt echter iets gecompliceerder dan dat.

Chinese automerken schieten als paddenstoelen uit de grond, maar lang niet voor elk merk geldt dat het een gegarandeerd succes is. Zoals het nu lijkt slaag je vooral als je echt de beste aanbieding voor het geld kan bieden. Zo min mogelijk geld uitgeven voor zoveel mogelijk: dan heb je Nederlanders vrij snel aan boord. Denk maar aan Lynk & Co, maar ook de opkomst van BYD is niet zomaar.

BYD

Als één van de merken die vanaf het prille begin al in de industrie aanwezig was, heeft BYD in zo’n twintig jaar tijd enorme stappen gemaakt. Het is tevens een merk dat het allemaal zelf doet. En los van of het terecht is qua vatbaarheid voor importtarieven: een BYD biedt gewoon echt veel voor zijn geld, zeker als EV. Daar moet je ook scoren, want bij een luxe auto kiest men toch sneller voor een Europees alternatief. Toch kan het werken als je het goed doet, want naast Lynk & Co kan je uit hetzelfde concern nu ook een Zeekr kopen. En die zie je nog wel eens rijden, dus da’s niet helemaal voor niks.

BYD’s luxemerk met Mercedes

Vandaar dat BYD ook gaat kijken of ze hier wat verder de hogere regionen van de markt kunnen bezetten. Dat doen ze middels hun luxemerk dat al sinds 2012 bestaat genaamd Denza. Dat merk kent een opvallende historie. Denza werd namelijk in leven geroepen door BYD en Daimler. Het was een joint venture tussen beide partijen. BYD had namelijk de know-how als batterijproducent, maar kon Mercedes goed gebruiken om het daadwerkelijk in een auto te plaatsen. Het eerste product van het tweetal kwam in 2014 op de markt als Denza EV, gebaseerd op de Mercedes B250e Electric Drive (maar dan met accutechnologie van BYD).

Mercedes en BYD bleven geld pompen in Denza, wat in China nog redelijk aansloeg ook. De Denza X, een luxe versie van de BYD Tang, kwam in 2020 en gebruikte de Mercedes-banden maar al te goed. De auto had zelfs badges waar op staat ‘Styled by Mercedes-Benz’ om duidelijk te maken dat het Duitse oermerk betrokken is bij deze SUV.

Denza naar Europa

Mercedes trok de keutel wel steeds verder in wat betreft Denza, want kennelijk was het vooral voordelig voor BYD en niet vice versa. Ook groeide BYD in China tot een punt dat ze zelf inmiddels ook wel wisten hoe je auto’s bouwt. Het aandeel van Mercedes in de joint venture kromp en kromp en in 2024 verkocht Daimler de laatste tien procent, waarmee Denza nu volledig van BYD is. Nu mag BYD dus helemaal zelf kiezen wat ze doen en daar hoort bij dat het merk naar Europa komt.

Dat maakt het merk bekend op X (het sociale mediaplatform, niet hun eigen SUV). Tenminste, ze maken bekend dat ze iets gaan bekendmaken tijdens de Milan Design Week. Het wordt ‘de toekomst van premium elektrische mobiliteit voor Europa’. Gebrek aan zelfvertrouwen heeft Denza in ieder geval niet. Concreter wordt het nog niet, maar het lijkt erop dat het net zoals de eerder genoemde Zeekr een BYD wordt, maar dan duurder en meer, eh, premium. Een bekende tactiek.

Assortiment

Mocht Denza wat ze nu al verkopen in China meebrengen, dan zien we de gebruikelijke reeks crossovers en alles is elektrisch. Ook zien we een busje, wat je in China als luxemerk wel moet hebben. In Europa is dat minder belangrijk. Twee modellen die hier wel zouden passen zijn onderstaande N7, die door zijn crossover-achtige proporties wat doet denken aan de Zeekr 001.

En als vuist tegen de Porsche Taycan Sport Turismo heeft Denza de Z9 GT en dat is best een fraai apparaat. Hij is er als EV en PHEV, maar vooral die EV-versie zou passen bij de invalshoek die Denza kiest in Europa. De Z9 GT heeft als EV 965 pk en een batterijpakket van 100 kWh. Een mooie binnenkomer. Uiteraard is nog niet bevestigd of de aankomst in Europa ook betekent dat Nederland het merk krijgt, maar het lijkt evident.

Ook interessant!

  • Video: aquaplaning verrast Mercedes-rijder
  • Mercedes cancelt ontwikkeling van EV Toppers
  • Video: Mercedes haalt in met tegemoetkomend verkeer
  • Nee toch?! Mercedes komt met BMW XM-rivaal

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, denza, Mercedes

Vorig bericht: « Goed nieuws voor fans van F1 én Lego
Volgend bericht: Op 6 maart kan je even niet naar de garage met je auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    27 februari 2025 om 19:20

    Het front van die auto’s ziet er wel lekker dik uit, en proportioneel lijkt het ook allemaal wel aardig te kloppen, dus daar zal het niet aan liggen. Alleen verwacht ik niet dat er echt veel mensen zo’n stap durven te maken om ook daadwerkelijk een ‘premium’ Chinese auto met een ongetwijfeld ‘premium’ prijskaartje te kopen. Menig Frans, Italiaans of Amerikaans automerk die ooit de concurrentie met de premium Duitsers aangingen, kan dat beamen.

    En als je ziet hoe laag de verkoopaantallen van de duurdere modellen van de Chinese concurrentie soms zijn, dan kun je haast niet anders concluderen dat de auto’s die in ons land nog wel op kenteken zijn gezet, enkel als dealer- en persdemo’s worden ingezet.

    Login om te reageren
  2. ericc zegt

    27 februari 2025 om 19:51

    Premium en niet Duits….geen goede combinatie! Jaguar heeft de handdoek gegooid, Volvo is het nooit geweest en Maserati boert achteruit. En wie durft er nu te zeggen dat je met een Denza rijdt? Lijkt me meer de naam voor een waspoeder.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    27 februari 2025 om 20:18

    Het lastige van deze markt is: je moet van hele goede huize komen om de premium koper uit de Duitser te jagen. Een auto maken die minstens net zo goed is, is gewoon onvoldoende. Je moet daarnaast harde USPs hebben anders gebeurt het gewoon niet. En dan wordt het al snel te duur want geen hond gaat meer betalen voor een Denza dan een equivalente Audi. De vraag is of je dit als merk moet willen. Ik denk het niet want ze sneuvelen bij bosjes. De enige die het in zeer, zeer beperkte mate is gelukt (vooral in noord amerika) is Lexus. Met als USP de ongeëvenaarde betrouwbaarheid en service. Maar zij hadden al een Toyota netwerk om op te leunen. BYD wordt nog met argusogen bekeken in het westen.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      27 februari 2025 om 20:40

      @DeWitteCondor: qua spanning omtrent de afkomst had Lexus het ook nog niet erg makkelijk tijdens hun lancering in ’89. Er was nog veel ‘anti-import’-sentiment in de VS. Goed voorbeeld was dat er in ’91 een Dodge Stealth als Pace Car voor de Indy 500 gebruikt zou worden, maar enorme protesten kwamen om zo’n Amerikaans feestje te laten ‘verpesten’ door een importproduct (de Stealth was een 3000GT-rebadge en werd in Japan gebouwd). Vandaar dat er een prototype Viper werd gebruikt.
      Ik denk ook dat het anti-China sentiment wel weer overwaait, ik weet dat China iets enger is dan een Japan of een Zuid-Korea qua wereldmacht maar als ze gewoon goede producten maken voor minder geld dan de onze maakt de nuchtere consument gewoon snel de keuze voor eieren voor zijn geld.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        27 februari 2025 om 21:23

        Zeker eens. Maar Lexus had als bijkomend voordeel dat ze een deel van de Cadillac doelgroep konden wegplukken. In den beginne waren het net zo belegen modellen.

        Ik weet overigens niet of het zozeer anti-china sentiment is. Wel mogelijk gebrek aan netwerk/aftersales. Misschien niet bij BYD, maar wel andere merken.

        Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        27 februari 2025 om 22:27

        Je bedoelt de gemakzuchtige consument met alleen een kortetermijn gedachte. Nuchter, betekent helder. En heldere gedachten ontbreken nuchter bekeken bij het gros van de Nederlanders.

        Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    27 februari 2025 om 20:25

    Ziet er niet verkeerd uit.
    Meer info op byd.de
    Misschien dat autojournalisten eens wat aandacht besteden aan BYD hoe die er na 4-5 jaar uitzien.
    Al enkele Chinese filmpjes ervan gezien en dat is niet fraai

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    27 februari 2025 om 21:09

    Geen mooie auto. Erg doorsnee. Kleurloos en weinig evenwichtig. Weer zo’n saaie Chinese bak. Communistische eenvormigheid.
    Weer geen enkele weerspiegeling van de rijke Chinese historie. Jammer.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    28 februari 2025 om 09:05

    Dus Mercedes had hier een elektrische B-klasse met Tesla techniek en in China met BYD techniek?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North