• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voorproefje op de toekomst: Lotus Elise (2015)

Auteur: robbie, gepost 30 september 2010 om 21:11 – 33 Reacties

Lotus Elise Concept Parijs 2010


Soms vergeten we wel eens dat de Lotus Elise alweer sinds 1996 op de markt is en dan komt er ooit een moment dat je toch vervangen moet worden. Om ons alvast op het einde van de (huidige) Elise voor te bereiden laat Lotus alvast zien hoe de opvolger van de Elise eruit zou moeten gaan zien.

De nieuwe Elise zou in de lente van 2015 op de markt moeten komen en zal 1.095 kilo wegen. Achterin de Elise ligt een viercilinder motor die 2 liter groot is en 320 pk en 330 Nm levert en dankzij oa een start/stop-systeem blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 150 g/km.

Ik begrijp overigens alleen niet hoe de introductiedatum van 2015 te rijmen is met de eerdere geruchten die we hoorden over het feit dat Elise/Exige in 2011 met pensioen zou gaan. We zullen het wel merken.

Lotus Elise Concept video

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, concept, elise, Lotus, parijs, Parijs-2010

Vorig bericht: « Live foto’s van de Lotus Elite Concept (2014)
Volgend bericht: Rapide/Panamera-killer: Lotus Eterne (2015) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flamingo zegt

    30 september 2010 om 21:16

    het zijn allemaal best leuke karretjes alleen 2015 WTF!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 oktober 2010 om 00:15

      @Flamingo: ze zoeken vast investeerders want anders is het wel erg onlogisch om al het nieuws van de komende jaren nu al te laten zien.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    30 september 2010 om 21:18

    Lotus is wel heel wanhopig aan het vernieuwen. Dit zie ik liever niet geassocieerd worden met het oude Lotus. Lotus moet gewoon een échte lichtgewicht sportwagenfabrikant blijven. Al die luxe zooi erbij hoeft echt niet. Plak er dan een Proton badge op of verzin een of ander nieuw merk. Stelletje wanhopige weaboo´s in Maleisië…

    Login om te reageren
  3. tom smits zegt

    30 september 2010 om 21:18

    Lotus is ineens een STUK interessanter geworden, alleen vind ik het wel jammer om te zien dat er ook werkelijk niets van de oude moddelen in het nieuwe uiterlijk voorkomt, want die hadden we potentie

    Login om te reageren
  4. Atenza zegt

    30 september 2010 om 21:22

    Ook Lotus moet modern en sinds de Elise heb ik geen nieuw model meer gezien die dat ook uitstraalde. Prachtige concept dit met heerlijke verhouding. Lotus is goed bezig!

    Login om te reageren
  5. TKoote zegt

    30 september 2010 om 21:27

    En meneer Jacobs van autoweek maar rustig zijn aantekeningen maken in de achtergrond…

    Login om te reageren
  6. fant zegt

    30 september 2010 om 21:28

    Dit zijn leuke wagens allemaal, maar ik vind dat ze het opeens wel extreem anders doen dan we gewend zijn. Is natuurlijk ook de bedoeling, maarja, weet niet of ik er zo blij mee ben. Als ik in 2015 iig geld heb voor een elise wordt het alsnog gewoon het huidige model, en niet die. Een leuke wagen, maar niet met de charme van de huidige elise.

    Login om te reageren
  7. Macready zegt

    30 september 2010 om 21:33

    Lotus had de sleutel in the hand als het gaat om sportwagens en hun bestaansrecht in de toekomst. Maar die sleutel hebben ze zojuist weggegooid.
    Epische faal. Lamborghini pakt de sleutel op en hoe. A slap in the face.
    –
    Laag gewicht is de toekomst. Daarmee beperk je verbruik en uitstoot zonder onnodig in de gewichtsspiraal omhoog vast te lopen door immer strengere eisen en wetten.
    Plus een auto is socialer acceptabel als het maar een greintje groene schijn heeft. Voor de autoliefhebber pur sang wellicht irrelevant, voor verkoopcijfers en dus de toekomst van een onderneming veel minder triviaal.

    –
    Natuurlijk, de Elise is nog steeds relatief licht, maar de weg omhoog was al ingezet en nu worden er zelfs enorme stappen genomen. De eerdere verklaring dat laag gewicht niet langer het speerpunt van de bedrijfsfilosofie zou zijn, is inderdaad letterlijk vertaald in de getoonde producten. Colin Chapman draait zich om en om.. en om.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      30 september 2010 om 23:24

      @Macready: Ik kan ’t niet beter verwoorden.
      Ik heb niets tegen motorvermogen, tenzij het gebruikt wordt om overgewicht te compenseren. En dat lijkt hier nogal ’t geval te zijn. Jammer.

      Login om te reageren
      • primramessar zegt

        1 oktober 2010 om 11:37

        @Klassiekerrally: misschien doet lotus straks hetzelfde als wat lamborghini met haar carbon concept heeft gedaan. De auto’s volledig uit lichtgewicht materiaal maken. Dat past weer een beetje in de oude filosofie. Ligt eraan wat het management beslist.

        Login om te reageren
      • primramessar zegt

        1 oktober 2010 om 11:37

        @Klassiekerrally: misschien doet lotus straks hetzelfde als wat lamborghini met haar carbon concept heeft gedaan. De auto’s volledig uit lichtgewicht materiaal maken. Dat past weer een beetje in de oude filosofie. Ligt eraan wat het management beslist.

        Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      1 oktober 2010 om 13:39

      @Macready: Mooie uiteenzetting, ik ben het 100% met je eens.

      Login om te reageren
  8. Macready zegt

    30 september 2010 om 21:36

    de* en vermogensspiraal* (hoewel de stijgende vermogensspiraal ook verlangt dat een auto meer koeling krijgt en chassis, bak en ophanging etc. ook zwaarder worden uitgevoerd, met als gevolg dat ook het gewicht weer verder stijgt…)

    Login om te reageren
  9. jzaero zegt

    30 september 2010 om 21:42

    Ik krijg er een Lexus gevoel bij, niets mis mee, want dat vind ik persoonlijk ook mooie auto’s, alleen past niet bij zo’n Elise. Is net iets te Japans/zakelijk.

    Login om te reageren
  10. xilver zegt

    30 september 2010 om 21:44

    Bouwen die Elise…hij ziet er veel beter uit als zijn voorganger!

    Login om te reageren
  11. fant zegt

    30 september 2010 om 21:45

    Oh, en zie net dat ook de elise geen roadster meer is :’) Een paar honderd kilo’s erbij, een dak erop, een lijnenspel wat compleet niks meer met de oude te maken heeft. Het is een leuke wagen, maar waarom dit nog een elise heet..?

    Login om te reageren
  12. Roel zegt

    30 september 2010 om 21:47

    Zo te merken vinden de meeste mensen verandering niet geweldig. Zelf vind ik het oude model wel wat hebben en dit vereist gewenning, maar ik kan niet zeggen dat ik er op tegen ben. Dat Lotus drastische verandering in hun ontwerpen maakt, is duidelijk, maar dit zal ook niet zonder reden zijn.

    Mijn mening over deze bak: ziet er leuk uit! Nu maar hopen dat het rijgedrag ook weer zo fijn is.

    Login om te reageren
  13. Vanquish zegt

    30 september 2010 om 21:55

    Ik vind alle nieuwe auto’s van Lotus briljant geworden, op deze Elise na. Van mij mag de huidige Elise best een faceliftje krijgen. Het design verveeld nog lang niet en ik vind dat ie nog best mee kan met z’n tijd.

    Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    30 september 2010 om 22:05

    Mja neen.. deze vind ik minder… Mooi interieur, dat wel… (doet zelf wat aan het interieur van de nieuwe mclaren denken….)
    Exterieur vind ik minder… Je kan niet op elke wagen dezelfde neus plakken… Deze ziet er wat te kort uit… Is niet volledig gelukt deze…

    Login om te reageren
  15. Jipp zegt

    30 september 2010 om 22:09

    de lotus elise is de mooiste van het stel, maar hij lijkt mij te groot worden op de foto, vind de oude tot nu toe beter.

    Login om te reageren
  16. KoFFiE zegt

    30 september 2010 om 22:26

    Vind hem zeer geslaagd! En over de mensen die zagen over de paar kilotjes, er zijn ook wel serieus wat pktjes bijgekomen! En ik hoop dat je nu geen dwerg meer moet zijn om erin te passen. Als ik daar in had gepast had zo’n wagentje al lang voor m’n deur gestaan…

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      30 september 2010 om 23:25

      @KoFFiE: Ik ben geen dwerg (1.90m) maar pas redelijk in de eerste Elise. Alleen zit m’n rechter knie tegen het stuur, maar daar kan/wil ik wel mee leven ;)

      Login om te reageren
    • Macready zegt

      30 september 2010 om 23:38

      @KoFFiE:
      Paar kilootjes.. ten opzichte van de originele Elise hebben we het inmiddels over ruim 51% extra gewicht.
      –
      En dat is niet het enige punt. Waar iedereen zoekt naar manieren om gewicht te besparen, bewandelt Lotus de tegengestelde richting, met grote stappen. Dat spookrijden leidt vroeg of laat tot problemen met voortdurende aanscherping van wet- en regelgeving en veranderende perspectieven van de consument.

      Login om te reageren
      • NickelB zegt

        1 oktober 2010 om 09:48

        @Macready: die lambo met z’n 999kg kost vast meer als 300000€ of nog wel meer. Hoe duur zou deze worden.40000 50000? Is nogal een verschil

        Login om te reageren
        • Macready zegt

          1 oktober 2010 om 12:58

          @NickelB:
          We kunnen slechts gissen naar de prijs, maar gezien de rest van het gepresenteerde gamma en eerdere aangekondigde nieuwe strategie, lijkt Lotus zich meer te gaan richten op de overige premium sportwagenmerken (o.a. Porsche). Daar hoort ook een prijskaartje bij. En hoe gaat Lotus zich vervolgens onderscheiden? In het verleden was het gewicht en prijs. Nu alleen de prijs? Lijkt me gedoemd te mislukken. Zoals gezegd, ze hadden een sterk onderscheidend vermogen en diezelfde eigenschap was juist datgene wat essentieel is om in de toekomst te overleven.

          Login om te reageren
          • primramessar zegt

            1 oktober 2010 om 15:47

            @Macready: je ziet het maar somber in. Als je goedkoop bent en je hebt een leuk ontwerp, kun je ook een heel eind komen (ikea , om maar een zijstraat te noemen). En als de nieuwe aanpak niet goed uitpakt, kunnen ze altijd nog terug.

            Login om te reageren
  17. RA999 zegt

    1 oktober 2010 om 00:12

    Beetje heel lelijk toch wel, ik vond hun clean design altijd wel geslaagd. Deze dingen zijn allemaal wel erg extreem.

    Login om te reageren
  18. Eric zegt

    1 oktober 2010 om 08:56

    Het ziet er naar uit dat we in de toekomst geen instap Lotus moeten verwachten met 136pk, nu ze de nieuwe gaan voorzien van 320pk als instap versie. Moet ik nu de huidige en betaalbare nog snel bestellen??????

    Login om te reageren
  19. tobiman zegt

    1 oktober 2010 om 12:57

    waarom maken ze em niet juist weer lichter en houden ze hem betaalbaar, doordat ze dan nie zo’n zieke moter erin hoeven te gooien

    Login om te reageren
  20. BananaFlip zegt

    1 oktober 2010 om 16:12

    Kijk, da’s nou een fijn karretje. Lotus mag dan een boel experimenteren in andere segmenten, beter dan dit wordt het niet.

    Login om te reageren
  21. The360box zegt

    1 oktober 2010 om 16:43

    Leuk karretje maar lijkt op zn broeders en totaal niet op de gen 2 Elise. Zoals bij de Gen 1 en 2.

    Login om te reageren
  22. realcar zegt

    3 oktober 2010 om 20:51

    Joint strikefighter

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    4 oktober 2010 om 20:25

    Wat een genot zeg om naar deze foto’s te kijken! Eindelijk weer een bedrijf dat snap hoe je een moderne auto een prachtig uiterlijk meegeeft! Daar kan Lamborghini met die lelijke Sesto Elemento nog wel wat van leren;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North