GM-baas ziet niets in huidige overlap Chevrolet-Opel

Auteur: , 23 Reacties

De CEO van General Motors (GM), Dan Akerson, heeft zich voor het eerst expliciet uitgelaten over de toekomst van zijn merken in Europa. Voor hem lijkt de huidige overlap tussen Opel en Chevrolet veel op 'het oude GM'. Met andere woorden: er gaat/moet iets veranderen.

Dan Akerson voor Opel-logo

Het zal niemand verbazen dat het Amerikaanse GM-management graag de verlieslijdende Europese operaties herstructureert. Met het wegvallen van Saab zijn er hier momenteel nog 2 merken actief: Chevrolet en Opel.

Er was sprake van dat Opel wat meer premium in de markt gezet ging worden om zo onderin de markt ruimte te creëren voor Chevrolet, maar als we naar de huidige line-up kijken, dan zien we nog steeds de paartjes Captiva & Antara – Mokka & Trax en Ampera & Volt naast elkaar bestaan. Identieke auto’s met een andere badge.

In een interview met Automotive News Europe zegt Akerson: “It is of concern to me. [..] Something has to change. I just think there’s channel conflict and confusion.” Dit is in zeker opzicht klare taal van Luitenant Dan, maar aan de andere kant: wat er moet veranderen wordt er niet gezegd.

Het blijft dus gissen of de modellenmix wordt aangepast of dat, in het uiterste geval, een van beide merken het veld moet ruimen. Mocht dit laatste het geval zijn, wie mag er van jou dan de benen nemen op de Europese automarkt? GM propt wel veel geld in Opel, zou dat hun voorkeur zijn?



23 reacties

Er zal dus nog wel een derde merk bijkomen, met ‘budget’ modellen. Vauxhall ofzo :)
Als er dan toch 1 van de markt moet verdwijnen, dan Deawoo èh Chevrolet.
Laat Chevy US hier dan alleen de Camaro leveren, de rest gaat toch nergens over.
Voordat men mij nu gaat verbranden, de Corvette is jaren geleden al los gezet van de Chevrolet badge.
@tupperware: valt inmiddels weer onder de Chevy vlag
@jaguarjunk:
Bij mijn weten is Corvette sinds 2005 een zelfstandig merk binnen GM. In de VS wordt het verkocht via de dealer organisatie van Chevrolet, hier echter niet. Hier wordt Corvette verkocht door Nefkens met als site http://www.Corvette.nl.
Ik vind dag opel moet blijven en chevorlet mag mooi in amerika blijven.
Daar heeft ie natuurlijk helemaal een punt. Opel had ooit een duidelijke plek op de markt: Veel, duits-degelijk gebouwde, auto voor je geld. Van de Duitsers het minst luxe, misschien ook niet de allerlaatste techniek, maar het meeste ruimte voor een redelijke prijs. Ascona, Kadett, Corsa.
Het oude Daewoo had zo’n heldere missie, maar dan voor Korea: Autorijden bereikbaar maken voor wie het maar moeilijk kan betalen, o.a. door diezelfde degelijkheid en eenvoud.
Maar nu zijn de merken veel internationaler geworden. Duitsers ontwerpen voor, en soms zelfs in Z-O Azië. Koreanen bouwen voor, en soms zelfs in, Duitsland. Fabriceren gebeurt gewoon waar dat het voordeligst is.
Dus kan je nu een in Duitsland ontworpen, en in Oost Europa gebouwde Chevrolet kopen.
Opel is naar luxere afwerking ‘gevlucht’, maar belandt daarmee tussen Duitse luxemerken met een ijzersterk imago. Geen leuke plek.
@mout: Je hebt gelijk op 1 klein puntje na, Opel is nooit zo degelijk geweest. Redelijke auto’s tegen een redelijk prijs en een grote keuze mogelijkheid.
Het beleid omtrent Opel blijft mij verbazen. GM had Opel, Saab, Daewoo en dat allemaal op de Europese markt. Vervolgens laten ze de merken steeds dichter naar elkaar toe komen, Saab liefhebbers kopen geen Saab meer omdat het veredelde en verouderde Opels zijn en Opel kopers gaan naar een Daewoo (en nu Chevrolet) omdat die scherper geprijsd zijn en even degelijk zijn qua techniek. En een goede prijs-kwaliteit verhouding was nou net het gene waar Opel goed in was binnen de Europese merken. Daarnaast klaag GM telkens dat Opel verlies leidt maar ondertussen wordt door Opel ontwikkelde techniek (en soms zelfs hele modellen, zie Buick Regal etc.) in Amerikaanse merken gezet. het lijkt wel of GM deze berichten de wereld in gooit om flink te kunnen bezuinigen en dat de situatie helemaal niet zo schrijnend is als dat ze dat zelf willen doen geloven…
Amerikaanse Chevrolet’s hebben we hier helemaal niet.Dingen komen allemaal uit Korea.Die ene Corvette of camaro kun je eigenlijk niet meerekenen.Opel kwaliteit met Chevrolet vergelijken gaat beetje ver vindt ik.Vraag maar aan een Matiz-rijdster wat ze jaarlijks kwijt is aan d’r APK.
@Alfarobert: Niet zo zeer het kwaliteitsgevoel (datgene waar ze bij Audi erg goed in zijn) maar de techniek die er in zit is voor een heel eind Opel. Dus zo’n 0.9 matiz voelt dan wel als een brommobiel maar als ik de Opel/Chevrolet garage hier mag geloven is er maar weinig mee aan de hand qua onderliggende techniek de laatste generaties aveo en consorten. Die APK kosten komen denk ik ook vaak omdat zulke gebakjes verschrikkelijk misbruikt worden in de stad (koppeling laten opkomen bij koude motor bij 4500 toeren en zo)
Toch zonde van zon merk als Opel. Dat moet toch makkelijk kunnen concurreren met ford en vw…
Och, zou die niet, net zoals zijn schier aantal voorgangers werkelijk geen idee hebben hoe de markt hier in elkaar zit?
Rüsselheim ging goed omdat ze ‘keine Amerikaantjes’ bouwden a la Rekord en Kadett,
de Europese Chevrolet.
De markt is veranderd, wat nu Chevrolet heet was Opel en hoewel Opel leuke auto’s bouwt, wordt het merk nog te sterk geassiciëerd met veul voor weenig.
En dat is niet meer zo.
En what about a rentree op de VS markt ?
Qua techniek schijnt Opel leidend te zijn voor GM.
@desjonnies: Ze hebben de Insignia een tijdje als Saturn en Buick gedraaid. En vroeger de Omega als cheap Cadillac. Maar die hebben geen potten kunnen breken. Misschien dat het nu wel zou lukken. De Focus doet het daar ook niet slecht. Zou een Astra misschien ook wel kunnen. Al is dan wel van belang onder wel merk ze gebracht worden. Heb het idee dat de Insignia onder Chevrolet zelf, best had kunnen scoren.
Ik blijf me verwonderen over dit soort berichten. Zowel bij GM als bij Fiat/Chrysler willen ze het aantal merken en overlap daartussen verminderen… terwijl VAG het met een tegenovergestelde strategie übersuccesvol is.

Hoewel de techniek bij Seat, Skoda, VW en (deels) Audi (bijna) allemaal hetzelfde is, valt er qua prijsstelling en ook merkbeleving wat te kiezen. Dit in tegenstelling tot Fiat/Chrysler, waar je alleen maar een Chrysler-met-Lancia-badge kunt krijgen als je geen Fiat of Alfa Romeo wilt, en straks bij GM dus alleen nog maar een Opel-met-Chevy-badge of andersom.
Als er een weg moet, dan maar Chevrolet. Dat merk heeft niet zoveel waarde op de Europese markt. Opel daarentegen is een vertrouwde naam die al jarenlang hier actief is.
Kappen dan maar met Chevrolet (is het toch allemaal net-niet) en maak van Opel een echte “Volkswagen”: duits, degelijk, simpel, strak gelijnd, betaalbaar. Iets tussen Volkswagen en Skoda in. Moet ook wel een mooie reclamecampagne van te maken zijn.
Laat die frivole designerij maar over aan partner PSA.
Mocht het doorgaan, krijgen we dan OPC-modellen met een dikke Chevy V8?

Of komt de Vauxhall VXR dan eindelijk eens als Opel op de markt?
@rotjeknor: Die VXR komt niet naar Europa omdat het in basis een Holden Monaro is. En die worden alleen rechtsgestuurd gebouwd. Daarom wordt ie in Engeland geleverd. De ontwikkelingskosten zijn 0,0. Als je dat ding ombouwt naar linksgestuurd moet je ook al die dingen weer testen, ontwikkelen en laten goedkeuren.
Daarbij wordt zo’n ding veel te duur voor Europese markten. En onder het Opel logo, wat weinig mensen tegenwoordig nog associëren met sportief, zal hij te weinig verkopen om het interessant te maken.
Neemt niet weg dat het een bruut ding is. Een Pontiac GTO/GPX is precies hetzelfde, kosten geen fuck en dan heb je het stuur aan de goeie kant.
Ik zie überhaupt niets in Opel.
G.M.: verkoop Opel aan Mercedes, dat nog geen budget-merk heeft. Mercedes kan dan van Opel weer het merk van Jan-met-de-pet maken dat het ooit was. Als je er over nadenkt is het helemaal niet onlogisch. Hoewel van GM is Opel toch vooral een Duits merk dat onder de vleugels van Mercedes-Benz weer zijn oude glorie zou kunnen hervinden: mooie, degelijke en no-nonsense modellen waar de markt op wacht.
Laat Opel maar blijven want die heb ik een, anders krijg ik er straks geen drol meer voor terug
Chevrolet gaat sowieso niet verdwijnen. Het merk begin pas succes te hebben. En Opel verdwijnt ook niet, of de m°ffen beginnen WW3…
Laat chevy maar zijn biezen pakken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).