Vrouwelijke technici castreren de goede oude trekhaak

Auteur: , 58 Reacties

Een schaamteloze misdaad.

Semcon

Er zijn talloze dingen in het leven te noemen die bij vlagen niet werken zoals ze zouden moeten werken, zoals je WiFi verbinding (toch?), het openbaar vervoer en losgeslagen rechters. Het voordeel hiervan is dat mensen continu bezig zijn om ideeën te bedenken om dit soort zaken beter te maken. Hoewel het uit de praktijk niet altijd blijkt, zou je zeggen dat het hierdoor uiteindelijk wel een keer goed moet komen. Over een jaar of vijftig ofzo, of misschien honderd.

Bij producten en dingen die ‘gewoon goed werken’, heb je dat laatste helemaal niet. Aan de ene kant hoeft dat ook niet, zou je kunnen zeggen. Immers, if it ain’t broke don’t try to fix it. Maar hierin schuilt wel een valkuil: wat als het allemaal nog beter zou kunnen, maar niemand de noodzaak voelt daarover na te denken. Zo boeken wij geen vooruitgang als mensheid!

Een van de zaken die in de laatste categorie valt, is de trekhaak. Het ding is sinds 1932 feitelijk niet veranderd. Het is dan ook een even simpel als effectief stukje techniek, dat je in staat stelt zware dingen achter je auto aan te slepen. Oké, er gebeurt natuurlijk weleens een ongelukje mee. Zo kwam ik laatst op de snelweg nog een losgeslagen rechter aanhanger tegen. Maar meestal ligt daar menselijk falen aan ten grondslag en is het niet de schuld van de trekhaak zelf.

Toch blijkt uit een onderzoek van techbedrijf Semcon dat sommige mensen de trekhaak niet zo foolproof en vertrouwd vinden als je zou denken. Deze categorie mensen bestaat voor het grootste deel uit een apart soort mensen, die ook wel vrouwen genoemd worden. Om wat te doen aan dit schrijnende issue heeft Semcon een team van vrouwen verzameld, die het fenomeen ‘trekhaak’ in een volledig nieuwe jas hebben gegoten.

Met de Automatic Trailer Connection wordt het wormvormige aanhangsel dat we kennen vervangen door een schede, een ontwikkeling die geheel past in het tijdsbeeld. Via een ingenieus systeem kan je het object dat je wil trekken hier vervolgens geheel automatisch in laten schuiven. Een en ander wordt in beeld gebracht in onderstaande video:

HEET?



58 reacties

– Van een trekhaak naar een peghaak.
– Tsja, vrouwen hebben liever dat hij eringaat dan dat ze alleen maar er een beetje aan sjorren.
@daihatsucuore: en dan ook nog een filmpje met een blondine die haar handen niet correct op het stuur heeft, het gaat dus ongetwijfeld mis.
@daihatsucuore: En daarom dacht ik dat ze een trekhaak wel leuk vonden. Weer wat te doen op de camping.
Waarom heeft mevrouw een aanhangwagen nodig? Ze kan de boodschappen en huishoudelijke artikelen toch gewoon via Picnic laten bezorgen? Dan hoeft ze de keuken niet eens uit.
@smulders: Om de kerstboom samen te gaan halen.
Enige reden dat de trekhaak niet betrouwbaar zou zijn is omdat sommige idioten geen idee hebben wat ze überhaupt aan kogeldruk (mogen EN kunnen) hebben.
@peug206: Je vergeet “moeten”. Te weinig druk is net zo link als teveel.
@lekbak: helemaal waar!
Deze constructie kan toch niet “scharnieren” of vergis ik me? Hij gaat er vrij diep in.

– Zei je vriendin vannacht ook tegen me
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik vind dat gat in de bumper er sowieso niet uitzien. Verknalt het hele idee gelijk imo.
Ja ziet handig uit. Alleen nu moeten de figuren die de normale trekhaak ingewikkeld vinden nu de optie zoeken op een (computer) scherm. Daar haakt diezelfde groep ook direct af omdat ze geen verstand van computers hebben.
Maar wat nou als het neuswiel niet tot precies de juiste hoogte is gedraaid?
@estoque: Dan heb je een tweede gat in je bumper
@theblazerunner: dan zit je in het verkeerde gat
@theblazerunner: liever scheef er in dan recht er naast!
@estoque: of als je met je enkel asser van 1800 te hard over dat drempeltje gaat er een paar honderd kilo moet worden opgevangen? En hoe leuk gaat een stekker die spelling vinden?

Of als er vuil in het gaatje komt? Vrouwen moeten toch weten dat vuil in het gat de hele werking verpest?

Of is het idee dat dit een standaard wordt voor kleine aanhangers en een andere voor het echte werk? Een soort vrouw-vriendelijke aanhanger..? Laten we dan gewoon het huidige systeem automatiseren met een automatisch liftende neus, waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Ik heb niks tegen vrouwen, maar ben allergisch voor domme ideeën. Deze vrouwen bevestigen alleen maar stereotypes. Leuk voor een grap, maar triest voor de sekse.
@flutterby: Óf gewoon een slimme aanhanger met eigen aandrijflijn die doormidden van “platoning” zonder fysieke koppeling het voertuig volgt.
@estoque: ja, en demonstratievrouwtje blijft ook gewoon in de auto zitten en rijdt dan zo weg zonder neuswiel omhoog te zetten…
Je zou toch zeggen dat mannen meer ervaring hebben met dingen in gaatjes stoppen dan vrouwen. Ik denk dan ook dat mannen hier beter/handiger in zullen zijn.

Bijna niet te geloven dan dit door vrouwen bedacht is…
Wat ik mij nu afvraag, waar zit het draaipunt van de trailer nu? Normaal zorgt de trekhaak ervoor dat de aanhanger vrij kan draaien doordat de aanhanger op de kogel ligt van de trekhaak. Kenners die meer kennis hebben van dit nieuwe concept?
@vosso: ja precies dat begreep ik ook niet
@vosso: Als ik het zo bekijk denk ik dat de “bewegende delen” in het geribbelde gedeelte (wat een beschermhoes is denk ik) zitten. Al heb ik mijn twijfels over de bewegingsvrijheid wat je daarmee hebt.
@robert110: deze (op zich nuttige!) reactie is heel grappig als je dit met de foute, dubbelzinnige mindset van de eerdere berichten leest.
@bluster: ik neem toch aan dat dat ook de bedoeling was…toch…😋
Trekhaak, iets wat nooit op mijn auto komt.

Daar is er werklui voor.
@ikleesookoverautos: Beetje arrogant, nietwaar?!
@ikleesookoverautos: ik zou overwegen om meer zelf te klussen en iemand in te huren om hier te schrijven.
@ikleesookoverautos: Als je nu gewoon nog een keer die zin probeert te formuleren, maar dan correct, kom je heel misschien iets intelligenter over.
@ikleesookoverautos: Droeftoeter.
Een zwarte dag voor Nederlanders en ander zigeuner volk.
Ik vraag me af of deze vrouwen ooit een trailer aangekoppeld hebben want dit is dus totaal niet handig. En dat om een perfect veilige uitvinding te verbeteren, omdat het al zoveel jaar oud is. Nieuwtje voor de dames; het wiel is al duizenden jaren rond en werkt nog steeds perfect!
Gekke gleufdieren
Is toch allang uitgevonden…

Ergens in de eerste helft van de vorige eeuw. Maar dan veel makkelijker, sneller en foolproof:

* Toon afbeelding *

Met deze slimme uitvinding van de briljante Huub van Doorne kon met behulp van een trekhaak aan een soort lier het artilleriekanon zo achter de legertruck gehangen worden zonder mankracht.
Wat een kutidee.
Als het 1 april was dan zou ik het misschien geloven
Maarrehhh… Met een Tesla Model S mag je toch helemaal geen aanhanger trekken?
@potver7: in Europa heeft deze inderdaad geen type goedkeuring. Terwijl de constructie niet anders is dan de X. Anders had deze allang op de oprit gestaan. In de us kan je wel een haak krijgen.
Sorry, het lijkt op een vagina met een achteruitkijkclitoris (scrabble)
Weer een uitstekend stukje literatuur.
Typisch een vrouwenvinding, what if je naast het gat prikt, dan gilt je achterbumper het uit!
@desjonnies: Vandaar dat je de optie hebt dat het vol automatisch gebeurd.
Tsja, wel bijzonder om anderen het eens van een andere invalshoek te laten bekijken, in dit geval dus vrouwen.. Maar jaaa! Werk zelf als industrieel ontwerper en moet dus ook wel eens bestaande systemen uitkleden om precies de zwakke plek in het ontwerp te vinden en deze te verbeteren.. Maar dit is wel erg vergezocht zeg.. Vind het al vervelend genoeg dat er stekkers zijn met verschillend aantal polen, laat staan verschillende aankoppelmechanismen. En het is toch geen moeite om even uit te stappen om die kar er achter te hangen? Je moet er toch uit om het neuswiel op de juiste hoogte te draaien. En hoe rust je een auto uit met een dergelijk aftermarket systeem? En hoe moet het met een fietsendrager? Heel veel auto’s hebben het kenteken precies op die plek zitten. Hoe moet dat dan? Waar moet de zekeringskabel aan? Er zijn nog zoveel vragen!
@WoutH: en daar ga je de fout in “aftermarket systeem”. Dit is een nieuw model en vraagt ander design van bumper en chassis. En de vraag is of de fabrikanten wereldwijd, dit gaan toepassen?
@lithiumion: En dan kom ik een tweedehandsje uitzoeken en wil daar een trekhaak onder. Hoe gaan we dat doen dan? Natuurlijk moet dit als aftermarket susteem beschikbaar zijn.
@potver7: precies!
@WoutH: Die Polen waar je het over had weten vast het antwoord wel op je vragen.
Kechhaak
Er zijn natuurlijk vrouwen die hem liever in de uitlaat hebben, dan tussen de bumpers….
Wordt het neuswieltje op afstand op de goede hoogte gedraaid?
Het is bijna niet te doen, als de weg iets glooit krijg je het gat in de bumper nooit op de goede hoogte. en sta je neuswiel op de goede hoogte te draaien met militaire precisie
@monsieurleloure: ooit van automatische niveauregeling gehoord?
@potver7: dan zit je nog steeds met het probleem dat als je op een glooiing staat je de dissel nooit recht voor de opening krijgt. Of als je de auto niet recht voor de trailer kunt zetten tijdens het aankoppelen
De oude rukknuppel voldoet prima.
“if you don’t see the problem, you won’t look for the solution” Ik zie voldoende problemen om bij mijn oude vertrouwde trekhaak te blijven.
Twijfelachtige oplossing voor een niet bestaand probleem…

Is het dan ook het idee dat elke auto een drone meekrijgt voor het bovenaanzicht? En elke auto moet de anus op dezelfde hoogte hebben?

En wat sensoren zouden nu moeten waarborgen dat hij daadwerkelijk goed aangekoppeld is? Lijkt me aardig twijfelachtig qua veiligheid… En die gegevens van de aanhanger doorkrijgen wanneer hij gekoppeld is? Maak de aanhanger maar heel wat duurder als je dat allemaal doorgeven met sensoren ed…
Geef mij maar een echte trekhaak. Die beschermt ook nog tegen die medeparkeerders die mijn achterbumper willen verbouwen.
De huidige trekhaak heeft zeker zijn beperkingen! Vaak zit hij voor de kenteken plaat, als je er langs loopt is je broek smerig, als je de haak niet inklapt / verwijderd dan heb je achter je kreukelzone eventjes een stuk star chassis gemaakt, dus een aanrijding van achter geeft een hardere klap dan de bedoeling was.
Redenen genoeg voor re-design. En bij mijn vorige auto haalde ik hem er netjes af zodat hij niet voor het kenteken zat, maar dat was vooral omdat ik ook geen lpg kon tanken met de haak erop.
Overge-engineerde femine oplossing voor een probleem dat niet bestaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).