VS, wacht nog even met het strippen van je Porsche Cayenne

Auteur: , 34 Reacties

De actie van Volkswagen om getroffen diesels terug te kopen wordt verder uitgebreid. Direct het mes zetten in je diesel VAG-mobiel is echter niet zo slim.

Cayenne

Volkswagen heeft een nieuw akkoord bereikt in de Verenigde Staten. Het concern koopt nog eens 80.000 getroffen diesels terug. Het gaat hier om modellen met de 3.0 diesel onder de kap, geleverd in onder andere de Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne en de Audi Q5.

Theoretisch gezien is Volkswagen enkel geïnteresseerd in de getroffen motor. De auto moet wel in een rijdende toestand terug worden gebracht. Diverse Amerikaanse eigenaren naaien de Duitse autofabrikant terug door hun bolide te strippen. De auto is nog wel rijdend en dus moet Volkswagen deze gewoon terugkopen.. toch?

Fout. Ook een Amerikaanse Golf-rijder had zijn auto namelijk gestript en bij Volkswagen gedumpt. Het autoconcern weigerde echter de hatchback in deze toestand te accepteren. In een statement (hoedtik naar Jalopnik) geeft Volkswagen een vage uitleg:

Subject to regulatory approval of modifications that will allow vehicles to meet agreed emissions standards, the settlement allows Volkswagen to modify some of the vehicles we buy back so they can be returned to commerce rather than scrapped. The great majority of Volkswagen owners take very good care of their vehicles and are returning them for buyback intact.

Er staat nergens beschreven dat eigenaren hun getroffen diesel niet kaal mogen inleveren. Het zinnetje ‘so they can be returned to commerce rather than scrapped.’ zal er echter mee te maken hebben waarom Volkswagen gestripte auto’s niet accepteert.

De vete tussen het autoconcern en getroffen eigenaren gaat dus nog wel even door. Geheel naar Amerikaanse traditie zullen de komende tijd de nodige lawsuits omtrent dit issue onderling worden uitgewisseld.

Foto: Een Cayenne met gestolen koplampen, ter illustratie. Via @marussia op Autojunk



34 reacties

Lekker heen en weer gesjoemel. Ga toch sjoelen!
@rijnounsdoor:

Nee, want voor sjoelen moet je daadwerkelijk wat kunnen. Dit sjoemelen is er alleen maar om nog even iets langer door te gaan met je eigen onkunde.

(voor diegene die het niet begrijpen: onkunde = je diesels niet schoon kunnen krijgen en toch willen verkopen)
Het heeft ook wel iets zieligs om zo’n ding te strippen en dan in te leveren. Aan de andere kant is het ook heel zielig om te sjoemelen… Wie is er nou de boosdoener?
@viezefreddyw:

Buitenlanders en anderspaspoortigen ..
@lincoln: Anderspaspoortigen. Prachtig woord. Klinkt ook zoveel beter dan treitervlogger..
@lincoln: vorige week stond er een zwakzinnige midden op een N weg aan mijn deur te rukken, omdat iets hem niet zinde. Dat was een witte man het een oerhollands paspoort. We hebben er wijken vol van in NL, en helaas hebben ze nog stemrecht ook. (check de peilingen maar)
@viezefreddyw: beide ;). Volkswagen had nooit mogen sjoemelen. En als je de auto inlevert (VW heeft hier dan zijn fout erkent en neem de auto terug met een genereuze vergoeding) ben je van het gezeur af.

Als je besluit dan alles te demonteren ben je inderdaad wat hebberig, net als de hoge heren bij Volkswagen ;)
@willeme: Wat dat betreft heeft @dutchdriftking dat prima verwoord. Geen speld tussen te krijgen.
@viezefreddyw: nee. De zin ‘niet geleden onder de uitstoot’ is pertinent niet waar. Daar heb je wel degelijk onder geleden. Je bent in de veronderstelling een schone auto te kopen. Zeker in de VS, waar diesels geen gemeengoed zijn. Ook is het bij veel company cars de regel dat een auto een bepaalde maximale uitstoot mag hebben.
@willeme: Daar heb je gelijk in, maar ik doel op het punt dat hij zegt dat rupsje nooit genoeg er meer uit moet halen en dat de mens een raar en hebberig persoon is.
@willeme: zoals ik eerder ook al uit heb gelegd lijdt iedereen onder de uitstoot behalve de bestuurder. Die zit lekker voor de uitlaatpijp, te genieten van al dat vermogen en te genieten van die zuinigheid. Terwijl de rest van de wereld loopt te hoesten en te proesten omdat de uitstoot zo hoog is.

Daarbij worden ze ook nog eens financieel ruimschoots gecompenseerd. Wederom niet geleden, dat doen de ontslagen arbeiders in Duitsland wel.

Owja, ze zijn nu zo getraumatiseerd en hebben zo’n wantrouwen tegenover autofabrikanten dat ze niet meer normaal kunnen functioneren en tienmiljoenmiljard dollar willen hebben. Zulke lui moet je niet aan toegeven maar ofwel achter de tralies zetten omdat ze overdrijven en misbruik maken van de situatie of je moet ze opnemen omdat ze van zo’n kleinigheid al dusdanig getraumatiseerd worden. Wellicht dat er van die duizenden dus toch één oprecht mentaal zwakzinnig is en geleden heeft. Maar dat is dan sowieso al een tikkende tijdbom geweest.
Van mij mag die hele walgelijke vw-bende gestript moet worden, en niet alleen de auto’s!!! Alleen Bugatti moet gered worden uit handen van dat vreselijke tuig.
Heb je een fijne auto gehad, niet geleden onder de uitstoot (want dat interesseert de consument geen zak) mag je de auto na een paar jaar terug brengen en krijg je een hele goede prijs, maar nee rupsje nooit genoeg moet er weer meer uit halen. Hop strippen die handel. De mens blijft een raar en hebberig persoon.
@dutchdriftking:
Je hebt natuurlijk gelijk. En ik zou te trots zijn om een auto zo in te leveren.
Maar het is natuurlijk wel de hebberigheid van VAG die de aanleiding gegeven heeft.
En wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.
@pa045: zeker waar.
@dutchdriftking: Nou, ik weet niet of het ze niet interesseert. Hier in de EU zou je dat kunnen zeggen, en zou je ook gelijk geven (voor de gemiddelde consument). Maar in de VS speelt meer.

Ze hadden gigantische reclame campagnes, ook tijdens de Superbowl. Met engeltjes als monteurs (ja echt!). De hele reclame campagne was opgezet rondom het “Clean diesel” idee. Waarbij ze juist als schoon en milieubewust alternatief zijn neergezet. Let wel, hiervoor kocht geen hond in Amerika een diesel personenwagen (dan doen alleen Europeanen).
En toen kwam de ellende naar boven en bleken het gewoon hele ranzige hokken te zijn, die de boel ook nog eens voor de gek gehouden hadden om er door te komen. (Een Mustang met V8 is schoner. Ja meer CO2, maar wel schoner)

Dus daar zit wel een echt stukje woede in hoor. Tuurlijk zitten er hebberige mensen bij die het alleen maar om het geld doen, maar reken maar dat daar echt boze consumenten zijn.
@fanboy: VW is ook alleen geld gericht. Andere frabikanten doen wél echt hun best om (binnen een bepaald kader) schonere auto’s te maken. De duitsers vergassen ons ruim 70 jaar naar dato op nieuw, en opnieuw is het de VS die optreedt, en europa die het laat gebeuren…
@fanboy: Oke, alsnog zie ik niet voor me dat de consument het echt een probleem vond….
Ik zou echt best wel heel blij zijn als ik mijn auto weer mocht inleveren om een nieuwe te kopen. Das altijd leuk. Ze moeten niet zo gierig doen die Amerikanen.
@autowilly:

Je houding is niet heel vreemd voor ons als Nederlander, maar het spreekt boekdelen over de verschillen in consumentenrechten tussen hier en VS.
Terecht! Hoe asociaal is het om, als er een schikking met je wordt getroffen, iemand nog harder terug te naaien, “omdat het kan”? Net zo sociaal als je olieboot op een laadplaats voor EV’s parkeren, lijkt mij.
Wie weet, als je genoeg stript, dat je Golf misschien opeens wel zijn uitstootnorm haalt…
@cossiekiller: De auto bedoel ik.
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met al die teruggenomen sjoemel bakken? Daar nog niets over gelezen.
@spideriv: Dan moet je even het artikel lezen. Volkswagen heeft daar namelijk wel wat over gezegd.
Het zinnetje ‘so they can be returned to commerce rather than scrapped.’ heeft er dus alles mee te maken dat ze hem gestript niet accepteren.. Toch nog best veel 3.0 diesels verkocht in US terwijl ze daar toch niet echt dieselaars zijn.
Logisch dat Volkswagen een (ongeveer) volledige auto terug wil, dat is niet meer dan normaal. De Amerikanen mogen al lang blij zijn dat Volkswagen de auto’s terug koopt, dat hadden ze namelijk niet hoeven doen.
Die Golf uit het Jalopnik artikel is trouwens nooit bij Volkswagen aangeboden, Volkswagen had contact gezocht met de eigenaar en hem verteld dat hij het (nog) niet hoefde te proberen.
Mensen moeten zich niet verlagen tot hetzelfde niveau. Als zij valsspelen worden ze gestraft. Geen reden om het zelf ook te doen.
Hoewel ik het ergens kan begrijpen (ze hoeven het gedrag van VW niet zomaar te slikken en VW mag ook echt wel hard worden gestraft), schieten ze hier niks mee op. Het belemmert het hele proces alleen maar. VW gaat heus wel met de billetjes bloot in de VS, maar dat mogen de consumenten aan de autoriteiten over laten.
Hier in Europa is het een ander verhaal. Hier wordt de industrie beschermd ten koste van het milieu en de consument, terwijl we in de tussentijd steeds meer worden opgezadeld met andere milieuregeltjes.
Het nieuwe performance pakket van Porsche?
Volkswagen heeft VEERTIG lobbyisten in dienst in Brussel, dus zullen benadeelde Europese consumenten geen cent terug zien, hoewel ze willens en wetens belazerd zijn.
Het Duitse programma Frontal21 had een mooie docu over hoe corrupt we hier zijn : de TüV werd buitenspel gezet en DeKra mocht testen met een VW doen voor de uitstoot MET een Volkswagen tedstriijder achter het
stuur.
Die testrijder trapte met contact aan het gaspedaal volledig in om zo de software te beïnvloeden voor de wagen te starten.
Maar zelfs bij Dekra kreeg VW geen bevredigend test resultaat, dus gingen ze naar een derde partij toe, die de uitkomsten wel accepteerde

Het meest knappe vind ik dat we met open ogen belazerd worden, dat lobbyisten van de Multi nationals de baas zijn in de EU en niet de burgers.
Ik vind het persoonlijk niet te verteren dat men überhaupt iets als een lobbyist toestaat, dat de politiek zich hier niet diep en diep voor schaamt, dit staat helemaal haaks op de democratische principes.
Soort van het niet erkennen van de uitkomst van een referendum en dan Erdogan beschuldigen van machtsmisbruik.
@desjonnies: eens met elke letter in je reactie. Ik vind het schofterig, ongelooflijk, onuitstaanbaar, een klap in de bek van de kiezer/belastingbetaler, een grote middelvinger naar europees gezondheidswelzijn en een teken dat criminaliteit op europees niveau wél loont. Ik ben voorstander van één europa omdat ik denk dat we onze krachten moeten bundelen tegenover andere machtsblokken in deze wereld, maar het VW schandaal en het niet acteren daar op door EU slaat weer alles.

Ik heb een screenshot van je reactie gemaakt zo datat ik m kan delen/nalezen, zo goed vind ik ‘m.
@desjonnies: In zekere zin ben ik het met je eens. Alhoewel burgers nooit de baas zijn hoor. Een politicus is niet veel meer dan een lobbyist. Soort zoekt soort
Wat mensen hier weer vergeten. Dat vw naast het sjoemelen ook de klanten langere tijd in de kou hebben laten staan. Klanten hadden veel vragen, maar kregen steeds geen antwoord van de vw-bende. Die klanten hebben zelfs advocaten in arm moeten nemen nadat vw stopte met liegen in 2015, maar klanten werden in de kou gelaten. vw is immers in de zomer van 2014 al betrapt maar bleef doodleuk doorgaan met verkopen van die wagens en slachtoffers maken. Ook al het goede wat vw nu doet dat doen ze omdat het MOET en OPGELEGD wordt van de rechter, dat is iets anders dan vanuit jezelf je leven beteren!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).