• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitsers staan klaar om Fisker over te nemen

Auteur: ricardo, gepost 15 augustus 2013 om 11:30 – 15 Reacties

Fisker Karma


Het is stil rondom de maker van superhybrides. Fisker Automotive heeft al een tijdje geen auto’s meer geproduceerd, maar het bedrijf is nog niet opgegeven. Sterker nog, met regelmaat horen we investeerders aankloppen bij de Amerikanen.

De volgende die zich aanbieden in de overnamestrijd is een investeringsgroep genaamd Fritz Nol AG, onder leiding van advocaat Ingo Voigt. Laatstgenoemde is niet geheel toevallig zelf een Fisker-rijder. In Duitse media legt hij zijn plan bloot om Fisker HQ in Hamburg te vestigen, en de productie in het Amerikaanse Delaware weer op gang te brengen.

In het plan van Voigt wordt gesproken over een jaarproductie van 2.500 Karma’s – een auto die overigens al een jaar niet meer wordt gebouwd, succes met het herstarten van de productielijn – en later zouden daar de cabrioversie Sunset evenals de shooting brake-variant Surf aan worden toegevoegd. Ambitie kan ze dus niet ontzegd worden. De kleinere en goedkopere Atlantic zouden ze niet in productie willen nemen. Uit kostenbesparing.

Op de vraag hoe realistisch het is dat deze Duitsers Fisker in handen krijgen heeft alleen het Amerikaanse Department of Energy een goed antwoord. Dit ministerie krijgt namelijk nog ruim €150 miljoen van Fisker in de vorm van een terug te betalen lening, en staan dus met een bijl in de handen aan de wortel van Fisker: wordt het ontmantelen, of gaan ze in op de 25 miljoen euro die Fritz Nol AG voor het gehavende bedrijf wil geven? Eerder stond Bob ‘doe-maar-een-V8’ Lutz ook al klaar met een soortgelijk miljoenenbedrag. Daarnaast zou ook de Chinese Wanxiang Group interesse hebben.

Kortom, gegadigden genoeg voor het geesteskind van Henrik Fisker, maar het lijkt erop alsof de DoE mag beslissen wie Fisker een tweede leven geeft. (via Groen7.nl)


Ook interessant!

  • Ook de paus gaat elektrisch
  • hopeloos ouderwetse configurator
    Hopeloos ouderwetse configurator voor nieuwe Tesla-concurrent
  • Karma GS-6
    Karma GS-6 is nog altijd een Tesla-killer
  • video
    Video: rennen, springen of blijven staan?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Fisker, karma, surf

Vorig bericht: « Video: Tony Hawk gebruikt zijn Model S gelukkig nuttig
Volgend bericht: VW neemt afscheid van Transporter T2 met Last Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanoow zegt

    15 augustus 2013 om 11:41

    Hoop dat ze Fisker kunnen redden. De Karma blijft mijns inziens nog steeds een van de mooiste EV’s.

    Login om te reageren
  2. flippiez06 zegt

    15 augustus 2013 om 11:41

    Op zich begrijp ik dat wel met zo’n guitig dametje op de achterbank…

    Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    15 augustus 2013 om 11:43

    Lijkt mij niet echt verstandig die Surf in productie te nemen en de Atlantic niet. Uit kostenoverweging misschien wel, maar op lange termijn zal Fisker toch een kleinere, goedkopere wagen nodig hebben om te overleven.

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      15 augustus 2013 om 11:57

      @Carreza: Ik denk dat voorlopig het opstarten van de Karma productielijn al een uitdaging genoeg is. De Surf is daar een afgeleide van dus makkelijk te doen. Atlantic vergt natuurlijk veel meer investeringen.

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        15 augustus 2013 om 12:03

        @pjotr: De Atlantic vergt veel meer investeringen, maar eerlijk nu… hoeveel mensen zouden die Surf kopen…? Bij de Atlantic bereik je een heel nieuw koperspubliek, waardoor een groot deel van die investering snel zou kunnen terugverdiend worden.

        In ieder geval, ik hoop dat ze het redden.

        Login om te reageren
  4. bogey zegt

    15 augustus 2013 om 12:03

    Ik dacht dat ze klaar waren iets anders te nemen. Zou niet fout geweest zijn aan dat onderstel te zien.

    Login om te reageren
  5. Alfarobert zegt

    15 augustus 2013 om 13:12

    Nieuw project voor Victor Muller??????

    Login om te reageren
  6. bempi zegt

    15 augustus 2013 om 13:30

    scheiße gibt es wieder die deustchen !!!

    Login om te reageren
  7. bullgod76 zegt

    15 augustus 2013 om 17:38

    En hebben die figuren van VAG zich al gemeld voor een overname?

    Login om te reageren
    • hammerman zegt

      15 augustus 2013 om 18:14

      @bullgod76: Het zou voor VAG inderdaad beter zijn om Fisker over te nemen om zo te voldoen aan de toekomstige eisen van de EU vwb de gemiddelde uitstoot per merk. Beter plan om te beginnen met CNG in sommige modellen. Ze komen er nu pas achter dat ze op dit gebied gigantisch achterlopen!

      Login om te reageren
      • hammerman zegt

        15 augustus 2013 om 18:16

        @hammerman: tussen “plan” en “om ” moet nog “dan” komen te staan!

        Login om te reageren
  8. hammerman zegt

    15 augustus 2013 om 18:12

    Ik vind het knap van de eigenaar dat hij de stekker in het juiste gat heeft weten te krijgen toen hij zijn Fisker wilde opladen en bovenstaand tafereel aantrof…

    Login om te reageren
  9. alfista zegt

    15 augustus 2013 om 21:19

    kappen met dat hele elektrische geneuzel, als we allemaal elektrisch gaan rijden stevenen we binnen korte termijn af op een heuse milieuramp! Hebben jullie een idee waar al die elekticiteitscentrales op draaien? Het begin met een o…. en eindigt op lie!!

    Login om te reageren
    • fit4fun zegt

      16 augustus 2013 om 00:14

      @alfista: in Noorwegen vooral waterkrachtcentrales en in Frankrijk 75% kernenergie

      Login om te reageren
  10. fit4fun zegt

    16 augustus 2013 om 00:16

    Bij mijn weten is de Karma uitsluitend bij Valmet geassembleerd en niet in de USA?
    Die Lutz wilder er ook nog een pre historische 4-traps automaat in hangen, zou beter zijn om de auto zonder zware en onbetrouwbare accu te voorzien van een bi-turbo V6 icm een 8-traps automaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North